PDA

Vis full versjon : Kjølevæske forsvinner og AWD spørsmål, XC70 D5



matsS
19/11/15, 21:09
Hei,

har et par spørsmål jeg håper noen kan svare på, eller hvertfall komme med tips, gjelder en 2005 XC70 D5 :)

1. kjølevæske forsvinner, har sett etter lekkasje i motorrom og ved varmeregistet, ikke funnet noe.
Lukter litt kjølevæske inne i bilen noen ganger når man gir full/mye gass.
Hadde ikke problemet før det ble kaldt i været, så tenker da på om det kan ha noe med dieselvarmeren å gjøre?

2. AWD, har fått testet awd systemet litt nå, når jeg står i en bakke å gir gass/bakkestart (på snø selvsagt), spinner KUN forhjulene og jeg må rygge ned
og ta fart for å komme opp, dette gjelder både med og uten DSTC.
Men når jeg svinger mye å gir gass kommer baken på bilen ut litt, så kjennes ut som om det da trekker bak.

Er det da noe tull med awd systemet? eller er bare Haldex 2 utrolig dårlig? :p

(har erfaring med Quattro og torsen diff)

holter
19/11/15, 23:16
Går noen varmesløyfer på baksiden av motor -har du sjekket der ? skal ikke så mye til før det lukter i bilen -alternativt varmeaparat register . Jeg testet 4wd på min bil i dag - skal ikke si det føltes som noen subaru men ble egentlig overasket at det dro å bra . Tok en bakkestart på det brateste stedet jeg fant med is for og teste om det fungerte med piggfritt siden jeg ikke har hatt bilen så lenge - kjente tydelig skyvet fra bakhjul og bilen dro seg ikke ut til noen kanter eller ble stående fast . Men fra hva du forventer til hva jeg syns er noe annet og kjørte en xc 70 - 04 mod for et par vintere siden i trysil og syns den tok seg veldig bra frem i rundt 20 cm snø når vi ikke gadd og måke :) Men sikkert noen andre her inne som kan mye mer om haldex en meg som kan svare på om det du opplever er riktig eller ikke .

matsS
20/11/15, 06:40
Går noen varmesløyfer på baksiden av motor -har du sjekket der ? skal ikke så mye til før det lukter i bilen -alternativt varmeaparat register . Jeg testet 4wd på min bil i dag - skal ikke si det føltes som noen subaru men ble egentlig overasket at det dro å bra . Tok en bakkestart på det brateste stedet jeg fant med is for og teste om det fungerte med piggfritt siden jeg ikke har hatt bilen så lenge - kjente tydelig skyvet fra bakhjul og bilen dro seg ikke ut til noen kanter eller ble stående fast . Men fra hva du forventer til hva jeg syns er noe annet og kjørte en xc 70 - 04 mod for et par vintere siden i trysil og syns den tok seg veldig bra frem i rundt 20 cm snø når vi ikke gadd og måke :) Men sikkert noen andre her inne som kan mye mer om haldex en meg som kan svare på om det du opplever er riktig eller ikke .
Har skjekket bak motor også ja, ingen tegn til lekkasje der heller. [emoji4]

Når jeg måtte rygge ned igjen fra bakken så jeg i snøen at fremhjulene hadde gravd seg ned i snøen, men bakhjulene ikke hadde gjort noe, og har ikke erfaring med haldex, men det burde vel ikke være så dårlig? Er jo som regel en grunn til at man kjøper awd da, så burde virke bedre enn dette syntes jeg. [emoji12]

FroBe
20/11/15, 08:28
Med Haldex kan følgende ting gå galt på vei fra motoren til bakhjulene:
- Hylse på akslingen fra vinkelkassen, denne er svakeste ledd for å fungere som en form for sikring før dyrere ting ryker.
- Oljetrykkføler i bakaksling som skal detektere når forhjulene spinner og bakhjulene skal kobles inn, virker denne?
- Elektrisk oljepumpe som skal aktivisere drift på bakhjulene ved behov. Denne har en egen sikring, sjekk denne. Sikring ryker vanligvis på grunn av defekt pumpe.

Med Haldex har man også mulighet til å få feilmeldinger for noen av feilene, men man får sjelden advarsel om at AWD er utkoblet, det kommer alltid som en overraskelse.

Alfs80
20/11/15, 09:45
Har du dieselvarmer?muulig denne er sprukket da vil bilen bruke kjøleveske

matsS
20/11/15, 10:30
Har du dieselvarmer?muulig denne er sprukket da vil bilen bruke kjøleveske
Ja, har det og har en mistanke om at det har noe med den å gjøre ja [emoji4] [emoji106]

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Alfs80
20/11/15, 11:34
Ta ut sikring til varmeren se om det frebdeles forsvinner kjøleveske

holter
20/11/15, 14:35
Har tro på at svarene du har fått er ganske nærme en løsning både for vannlekasje og haldex - men skrur en litt selv så kan en få fikset det for en om ikke annet nesten fornuftig pris - er ikke typen feil en reiser på bilia med uten en fet bankkonto :)

matsS
20/11/15, 21:49
Jeg tok ut sikringen til dieselvarmeren og kjørte en tur i dag for å se om det ble borte noe kjølevæske da. Og når jeg hadde parkert, er det ikke minket noe i fra kjølevæske-beholderen eller luktet noe inne i kupén. Så det peker litt mot dieselvarmeren nå ja. [emoji4] [emoji106]

Sent fra min D5803 via Tapatalk

holter
20/11/15, 21:55
Med litt flaks så lekker det i en slange inn eller ut av varmeren - med uflaks er det kammeret til vannet i brenneren som er sprukket -men er da noen brukte og få kjøpt ellers fungerer gaffa teip på det meste :)

Straydog
20/11/15, 23:21
Hadde også problemer med at min 07 XC70 brukte litt kjølevæske når varmeren gikk. Fikk høre at dette var ganske normalt, da min bror hadde samme greia med begge XC70-drosjene(08' og 12') sine. Vet ikke om det er slik det skal være da. :p

addey
16/03/17, 10:47
Gammel tråd, men... Til TS: Hvordan gikk det med dette? Har begge symptomene på min 06 XC70. Har funnet noen gode DIY-tråder om brenneren, men lurer også på det med firehjulsdriften. Har opplevd flere ganger i løpet av vinteren at den har spunnet med forhjulene uten at bakhjulene har virket å ta tak, mens jeg samtidig i andre tilfeller (på samme turen) merker at bakhjulene tar tak, spesielt hvis jeg gir gass i en sving og rompa kommer... Med andre ord: har drift på alle fire, men ikke alltid (og kanskje ikke når det spesielt trengs...).

Daniel V
17/03/17, 16:52
Er vel sånn at du må gi ganske mye gass før bakhjulene begynner å dra.

Ludo
18/03/17, 01:38
Ang brenneren så kan du ta kontakt med Heatco i Oslo - de er fikser de fleste problemer der...

matsS
25/04/17, 19:55
Gammel tråd, men... Til TS: Hvordan gikk det med dette? Har begge symptomene på min 06 XC70. Har funnet noen gode DIY-tråder om brenneren, men lurer også på det med firehjulsdriften. Har opplevd flere ganger i løpet av vinteren at den har spunnet med forhjulene uten at bakhjulene har virket å ta tak, mens jeg samtidig i andre tilfeller (på samme turen) merker at bakhjulene tar tak, spesielt hvis jeg gir gass i en sving og rompa kommer... Med andre ord: har drift på alle fire, men ikke alltid (og kanskje ikke når det spesielt trengs...).

Litt sent svar, men måtte skifte olje og oljefilter i diffen bak, men hørte at det også kunne være trykksensor som sitter på styringsenheten på bakdiffen.

Jeg fikk ikke testet det annet enn i en bakke med litt grus på, siden skiftet etter snøen forsvant i fjor vår, men slo inn momentant da [emoji41]


Tips til å teste om det er det samme som min:

AWD'n virket i ca 20sek etter sikringen til oljepumpa ble tatt ut og satt inn igjen, og da tyder det på at olja er dårlig eller filteret er tett [emoji4][emoji1303]


Kjølevæskeproblemet var lekkasje i varmeapparatregisteret, så det ble skiftet [emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk