PDA

Vis full versjon : 2003 xc90 D5 bremse og antisladd service erfodras



Patrick77
16/11/15, 14:24
Hei alle. Har en xc90 som er forholdsvis ny innkjøpt. Den varsler på bremse service enfodras og antisladd service enfodras i displayet. Oransj trekant lyser. Har ingen abs lys eller noe i høyre display. Har feilkode på pedalgiver utenfor tillatt niva. Får ingen feilkoder ellers ved avlesning annet en vannpumpa på ardic varmern. Kan det være abs enheten, pedalgiver, eller antisklisensoren under setet som er sannsynlig årsak? Vurderer og ta opp abs enhet og lodde over men mente da at abs lampa pleier å lyse om denne har en feil. Har ikke sjekket abs sensorene og ringene på hjula enda..takker for svar da jeg er forholdsvis fersk med volvo.

Patrick77
16/11/15, 15:22
Forresten blitt bytta bremsekraft forsterker av siste eier om dette kan ha noe å si..

MadAss
16/11/15, 21:54
Om du har feilkode på bremsepedalgiver ville jeg begynt der. Ellers kan rattvinkelgiver og ayc sensor (g-føler under sete) være mulige årsaker, men disse setter feilkode.

Patrick77
17/11/15, 18:03
Går ikke ayc sensor og pedalgiver gjennom abs modul? En jeg kjenner fikk kalibrert ayc fremover og bakover men ikke sideveis, tyder dette på defekt sensor?

MadAss
17/11/15, 18:41
Begge deler går via abs ja.
Kan tyde på defekt sensor ja, men vanskelig å si noe uten feilkoder

Svirre
18/11/15, 22:20
Flyttet til riktig underforum.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

gswede
18/11/15, 22:29
Hvor gammelt er batteriet på denne? Om slitt og med for lav spenning vil ECU stenge ned både abs og antisladd, i tillegg til andre ikke kritiske systemer. Verd å sjekke hvertfall.

Patrick77
20/11/15, 19:28
Får man ikke feilkode på batterispenning nei? Mistenker at batterie er litt dårlig ja. Skal selvsagt sjekke dette først:)

Svirre
20/11/15, 20:48
Får man ikke feilkode på batterispenning nei? Mistenker at batterie er litt dårlig ja. Skal selvsagt sjekke dette først:)
Ikke nødvendigvis. Ta en batteritest med en ekstern måler. Da får du straks en indikasjpn på hvilken tilstamd det er i.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

FroBe
21/11/15, 16:51
Når du avleser feilkoder, er det gjort på et lokalt verksted, en OBD feilkodeleser, eller med VIDA?

Det er flere på forumet som har VIDA, men vet ikke om du bor i nærheten av noen?

Patrick77
22/11/15, 01:30
Batterie er bra. Gjort på meca men vet ikke om de har vida nei. Bor ved stange like ved hamar. Som sagt feil melding på bremse sensor utenfor tillat område og g sensor kan kun kalibreres fremover og bakover ikke sideveis. Takk for svar

Svirre
22/11/15, 12:31
Meca har nok ikke VIDA.

Patrick77
22/11/15, 21:30
ABS og 4 hjulstrekk virker men ikke antisladd. Endelig snø så fått testa litt. G sensor??

Svirre
22/11/15, 21:39
ABS og 4 hjulstrekk virker men ikke antisladd. Endelig snø så fått testa litt. G sensor??
Mulig, men jeg syns det kan også høres litt ut som rattrulla som er problemet. Den kan testes med diagnoseutstyr ved å se gradene på utslaget av hvor mye du vrir på rattet.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Alfs80
29/11/15, 22:17
Hadde samme mld på min og da var det abs ringen bytta den og alt ok igjen.Det som er greit med og kjøre Volvo det er at du trenger ingen hobby hehe

Svirre
29/11/15, 22:30
Hehe. Heldigvis gjelder det alle bilmerker uttafor garantitida :)



Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!