PDA

Vis full versjon : V70 2T 2000 Ujevn tomgang



Bragvin
15/11/15, 18:24
Hei.

Tenkte jeg skulle spørre om noen har noe tips hva som kan forårsake den ujevne tomgangen på bilen min.
Den jager tidvis på tomgangen, og ganske mye når AC står på (mellom 500-700omr).
Har nå gjort ganske mye i forsøk for å få dette bort, jeg har byttet lambda, luftmengdemåler (orginal), rengjort veivhusventilasjon og rengjort gasspjeld. Bytter olje og filter, ny plugger.
Hva i all verden er det som kan være årsak til den ujevne tomgangen?

Siden dette er min første T5 motor og det er turbo på den er jeg litt usikker på hvor bra bunndraget skal være på disse, synes min er veldig lat, nesten ikke noe kraft inntil den kommer opp i 3500omr, er dette normalt eller burde jeg se på bytte av wastegate kanskje?

Setter pris på alle svar

Mvh Michael.

sekse
15/11/15, 20:10
Mye som kan være galt.

Hvor langt er bilen gått? Lest ut feilkoder?

Bragvin
15/11/15, 20:27
Bilen er nå gått 250000km, leste ut feilkoder for en stund siden (obd via tlf app). Fikk da opp at det var noe uregelmessig i forhold til gassen/spjeld/timing.
Den har vært innom et verksted etter jeg har byttet deler og rengjort veivhusvenitilasjon og gassspjeld, der fant de ikke noe feil på motor. Rett etter jeg gjorde denne jobben på bilen min virket den helt ok, men det gikk ikke lange tiden før den begynte å små fjuske igjen....ikke fult så ofte som tidligere men det er spes når AC er på og den kobler inne vendehjulet at den går veldig ujevnt.

ola normann
17/11/15, 13:01
Var du på et volvo verksted?

Gassspjeldet på tidlige modeller (frem til 2002 tror jeg det var) var av heller dårlig kvalitet, men det burde et volvo verksted ha funnet ut av.

Bragvin
17/11/15, 13:23
Hei.
Nei var ikke på et volvo verksted, og begynner å mistenke litt at jeg er nødt til å bytte gasspjeldet.
Er det noen måte foruten å ha den inne hos volvo å sjekke om det er gasspjeldet med sikkerhet som er problemet?
Og vet du om det er mulig å bytte selv spjeldet, eller må hele spjeldhuset byttets (pris forskjell på 5000,-) ??

FroBe
17/11/15, 14:19
Hvis du kjenner noen Volvo-entusiaster i nærmiljøet med VIDA/DICE så finnes det en egen test for sensorene på gasspjeldet, men du er kanskje bosatt litt langt nord?
Det settes dessverre nesten aldri feilmeldinger på slike problemer, men hvis man har problemer med å få cruisekontroll til å virke så er det et tegn på dårlig ETM.

Selv byttet jeg bare sensorene på spjeldet mitt, mer om dette i denne tråden:
http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM
I tråden er det også flere linker hvor man finner bakgrunnsinformasjon om problemene med ETM, og hvor man kan kjøpe alternative løsninger istedenfor kjøp av nye (gammeldagse) spjeld fra Volvo.

Bragvin
17/11/15, 23:07
Hei.
Takk for super tilbakemelding :)