PDA

Vis full versjon : XC70 List på dører - Spørsmål vedr. vedlikehold



SirOlsen
13/11/15, 14:20
Hei


Jeg har en XC70 2004 modell (mitt avatarbilde). På midten av dørene går en list på tvers av bilen. Er det noen her som vet hva for materiale dette er laget av?
Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg skal sette i gang med polering av bilen, og jeg er noe usikker på nåværende tidspunkt hvordan jeg skal behandle denne listen.

På forrige bilen jeg hadde (en Kia), hadde jeg noe tilsvarende, og jeg slet etter noen år med at det begynte på danne seg rust på nedsiden av denne listen.
Vedlikeholdet av den bilen dabbet vel for så vidt av med årene, og det har jeg overhodet ikke tenkt å gjenta med denne XC`en. Ved vasking legger jeg merke til
at det har en tendens til å samle seg mye skitt nede i sprekkene til disse listene. Er derfor nøye med renhold her, og i øvrige "sprekker" som går langs bilens karosseri.

Polering + voksing er jo en ganske kurant operasjon, men er det noe spesielt folk med tilsvarende bilmodeller vet som jeg burde være oppmerksom på?


På forhånd takk for hjelpen.

FroBe
13/11/15, 14:57
Nå husker jeg ikke hvilken plast listen er laget av, men det er samme type som den umalte listen nederst på døren.
Den er limt på lakken med dobbelsidig tape og et par klips for posisjonering.

Det går greit å få den av døren, men det er en drittjobb å fjerne den gamle tapen fra listen slik at man kan kan tape den på plass på nytt.

holter
13/11/15, 15:14
http://www.maxmaling.no/bil/polytrol-fargefornyer-0-5-liter-detaljer Dette har jeg brukt på plastlister og da har dem holdt seg bra . Kjøpte polish fra bilnerden og ble veldig bra - vasket bilen x antall ganger og ser like bra ut enda , men tok vel 10 timer og gjøre jobben . Brukt middelet til lister både på v70 og xc 60 -tipset fant jeg på forumet her ,men greit og ikke kline det utover lakken kanskje .

SirOlsen
13/11/15, 15:22
Men er det egentlig nødvendig å fjerne listene for polering av øvrig av bilen? Ser for så vidt at det kan være lurt dersom jeg skal behandle listene separat med noe.
Poleringen jeg skal gjøre nå er primært rettet mot å gi karosseriet en god beskyttelse før saltingen setter i gang her oppe :)

holter
13/11/15, 15:38
Nei du trenger absolutt ikke fjerne noen lister -har jeg aldri gjort på volvo eller andre biler , men minsker selvsagt sjansen for rust under men nå ruster ikke volvo xc 70 så mye heller . Midlet til listene er mer for at det skal se bra ut lenger -virker turtelwax sin back too black også -biltema sin polish virker også -omtrent 1 vask :) http://bilnerden.no/

locked
15/11/15, 20:14
Det er jo ikkje nokon Audi du har gut!

La listene vere, spyl/skyll ekstra godt med høgtrykksvaskaren langs lista ovanfrå og underifrå ved vask så kjem det aldri rust bakom der. (I alle fall ikkje før resten av bilen er rusta). Har ikkje sett ein einaste Volvo S60/V70/XC70/S80/XC90 som har rusta nokon plass i karosseriet :-) (utenom dersom det har vore kollisjonsskade)

SirOlsen
15/11/15, 20:38
Hehe, nei takk de høyere makter for at jeg ikke har Audi! Har jo drømmebilen nå! :)

Takk for tips!