PDA

Vis full versjon : Volvo sen 850/V70/S70/S60/V60/S80 ønskes kjøpt



PekaillVolvo
12/11/15, 11:38
Er på utkikk etter "tunnelbil" til kjerringa. Den må ha såpass med krefter at den enkelt kommer seg gjennom Atlanterhavstunnelen, uten noe tull... :)
Derfor leter vi etter en femsylindra Volvo som burde takle denne nokså bratte tunnelen greit i det store og hele. Bensin og manuell er en kjempefordel, eu-godkjent, og altså ingen blodtrimmet sak med ørten hundre hk. En nokså straight bil med 140-170 hk eller deromkring er det vi sannsynligvis kikker etter. Prisklasseantydning - 15 - 50 000... selv om siste sum nevnt er å strekke det langt... :) Noen som har eller vet om noe slikt? Har sjekket Finn og fått en del tips der, som vi skal bearbeide i dagene som kommer, men var kanskje ikke noen som vi umiddelbart sa JA til...
Anyone...?

mrstfu
12/11/15, 14:06
Er ikke så lenge til jeg er klar for å selge tralla mi. 193hk V70 AWD manuell, senket litt nå, men ikke noe som er plagsomt, og originaldeler medfølger.

PekaillVolvo
13/11/15, 00:31
Pris og alt slik på den da? :) Kanskje mer for meg, den... :D

mrstfu
13/11/15, 14:01
Pris og alt slik på den da? :) Kanskje mer for meg, den... :D

Har ikke helt bestemt meg ennå, men regner med å lande på mellom 30 og 40k. Et par ting som gjenstår å gjøre på den før jeg kan selge med god samvittighet.

Den har gått 392k, på utrimmet motor og med nøye vedlikehold, slitedeler har blitt byttet på intervall, etter behov eller fordi jeg vil, går i dag som ei klokke, og med en god del oppgraderinger som i seg selv er verdt mange tusen kroner. Lavtrykksturboen er ekstremt lettkjørt, med dreiemoment langt ned på turtall er den virkelig gos som langkjøringsbil. Blandet forbruk på 0.95, får den ned i 0.88 på langkjøring. Klikk på bildet i signaturen om du er interessert.

;)

oar83
14/11/15, 13:18
Har sendt eg en PM

PekaillVolvo
23/11/15, 02:24
Noen flere der ute? Vi har muligens snevret det inn til V70, men fremdeles åpen for andre også...

Danvik
26/11/15, 20:57
legger du 90 laken i potten så får du en velholdt 2006 V70 sumum

PekaillVolvo
01/12/15, 16:29
legger du 90 laken i potten så får du en velholdt 2006 V70 sumum

Det er vel omtrent dobbelt så mye som vi har disponibelt på øvre nivå... :(

Daniel V
01/12/15, 19:56
Finnes jo en hel haug S80er til 30-40 tusen kroner :) Hvorfor ikke diesel? :)

PekaillVolvo
05/12/15, 12:27
Finnes jo en hel haug S80er til 30-40 tusen kroner :) Hvorfor ikke diesel? :)

Godt spørsmål... Skal innrømme at det lille jeg har hørt om diesel "på de gamle bilene" er at den ikke nødvendigvis er all verden... Men det er meget mulig jeg har hørt på helt feil folk... Så om noen kunne redegjort når dieselmotorene ble gode og greie og hvor mye de tåler av km og slik, så gjerne det! Har en potensiell diesel på hånda nå (V70), nykarosseriet fra 2001+? med 140 hk-motoren, men definert som 2000-modell... Visstnok ikke så mange av den kombinasjonen... gått vel 300 000... hvordan er "prognosen" på en slik bil? Holder den til tunnelkjøring, og hvor lenge kan en ha motoren om en steller rimelig greit med den?

Daniel V
05/12/15, 13:25
Godt spørsmål... Skal innrømme at det lille jeg har hørt om diesel "på de gamle bilene" er at den ikke nødvendigvis er all verden... Men det er meget mulig jeg har hørt på helt feil folk... Så om noen kunne redegjort når dieselmotorene ble gode og greie og hvor mye de tåler av km og slik, så gjerne det! Har en potensiell diesel på hånda nå (V70), nykarosseriet fra 2001+? med 140 hk-motoren, men definert som 2000-modell... Visstnok ikke så mange av den kombinasjonen... gått vel 300 000... hvordan er "prognosen" på en slik bil? Holder den til tunnelkjøring, og hvor lenge kan en ha motoren om en steller rimelig greit med den?

De motorene er relativt skuddsikre. Har samme motor i min 99 S80 (altså 2,5 TDI fra VAG) og den har gått 353 000 nå uten noe store problemer. Det eneste som er kjedelig med dem er at automatbilene kun er firetrinns. Fordelen med firetrinnsautomaten er at den tåler mer enn 5-trinnskassene. Du vil ikke merke så mye forskjell på 4 og 5-trinnskassene annet enn at firetrinnsen kjennes det ut som at girer rett fra 3-5 gir. Utvekslingen på 4 gir er ganske lik som det den andre kassa har på 5 giret. Det har aldri bydd på problemer av noe sort, men man merker at det er et større spenn fra 3-4 enn på femtrinnskassene. Utvekslingen på 1, 2 og 3 er realtivt lik på begge. Aw50-42 heter automatkassa, og kan kjøres på vanlig DEXIII olje, kontra AW50-55 som er femtrinnsautomaten du får i de nyere dieslene. Den må kjøres på en annen olje som er mye dyrere.

Er den manuell den du ser på, så finnes den kun med femtrinnsmanuell.

Alle dieselmotorene er i og for seg bra. VAG motoren har jo en litt annen konstruksjon enn de nyere som Volvo lagde selv, med at bla dieselpumpa går på egen reim.

Er pumpa riktig innstilt, og glødepluggene bra, så er det bare tut og kjør. :) Jeg har som sagt hatt min i 2 år, og det har vært veldig hyggelig. Er sterke motorer som klarer det meste. Billig er de også å drifte. Min gikk fullastet på 0,5 fra Bodø til Oslo.

En kamerat av meg har en V70 første gen med samme motor som har gått 609 000 nå på samme motor og gir. Går så fint så.

Motoren heter forresten D5252T på Volvospråket. Den har fem sylindre på rekke, og 10 ventiler. De fleste kaller den bare 2,5TDI for det er jo det den heter når den står i VW-bilene. Volvo kom faktisk ikke med sin egen dieselmotor før i 2002. Alt Volvo har hatt av dieselbiler før dette har hatt motorer fra bla. VW.

Her har du en tråd jeg opprettet med erfaringer da jeg skulle kjøpe for to år siden.

http://forum.vccn.no/showthread.php?59713-Erfaringer-rundt-S80-med-D5252T-(2-5D)

Fordelen med D5252T er at den blir ganske fort varm på vinterstid også. Trenger ingen tilleggsvarmer eller noe for å nå driftstemperatur eller noe. Du kan også fint blende EGR-ventilen uten å få feilkoder. Blendeplater får du på ebay for rundt 50-lappen.

Det som pleier å være dårlig på disse er vakumpumpa på bremsen som sitter foran på motoren. Den blir drevet av kammen, og har en fjær inni seg som blir slitt mer årene. Da begynner den å lage noen fæle lyder som høres ut som at det er noe alvorlig galt. Det vil også gjøre at hvis du pumper bremsen hard før du skrur på motoren, vil ikke pedalen synke inn når du starter opp. Du vil også kjenne at du får hard pedal når du skal lukeparkere etc. Da må en ruse opp innimellom for å få vakum igjen. Da vet du at pumpa er slitt. Ny på Volvo koster denne 4200,- mens jeg kjøpte en spell ny av en forhandler i Tyskland for 650,- + frakt og MVA. Endte vel på 1000,- totalt. Denne er også ganske fort gjort å skifte, og sitter bare med to muttere. Blir en helt annen bil etterpå.

Glødeplugger er også en veldig enkel sak å bytte på disse. Byttet alle på torsdag, og det tok meg 20 min.

Disse bilene har jo heller ikke partikkelfilter, så du slipper alt surret som mange av de nye får med at partikkelfilteret må byttes osv. Ikke noe særlig stas, og koster mye penger. Dog må du ut med noen 100-lapper mer i årsavgift, men det kan man jo levee med :p

Kort oppsummert er jeg veldig fornøyd med min. Bruker den til både hengerkjøring, langkjøring og småkjøring og det har gått veldig greit de to årene jeg har hatt den, og de 40 000km jeg har kjørt.

Det er jo samme motoren som sitter i VW-Caravelle og Transporter fra samme tid. Du hører jo det på svevet, men i andre generasjon av V70 som du ser på, så er det MYE bedre støyisolering enn i de gamle VWene, så det er ikke noe plagsom lyd i det hele tatt.

Hvis du skal søke opp erfaringer på Google, så pass på at du ikke leser om den motoren som satt i gamle Audi A6. Den heter også 2,5 TDI, men det var en V6er. Den var det MASSE problemer med, og den spiste kamakslinger. Den fikk man aldri i Volvo, så ingen fare der. Alle D5252T motorene er femmere uten alle disse problemene.

Bytter du olje og filter hver 10 000km, og er påpasselig med vedlikeholdet ellers, så tror jeg du kommer til å ha bil i maaaange år fremover :)

PekaillVolvo
14/12/15, 01:20
Har ikke helt bestemt meg ennå, men regner med å lande på mellom 30 og 40k. Et par ting som gjenstår å gjøre på den før jeg kan selge med god samvittighet.

Den har gått 392k, på utrimmet motor og med nøye vedlikehold, slitedeler har blitt byttet på intervall, etter behov eller fordi jeg vil, går i dag som ei klokke, og med en god del oppgraderinger som i seg selv er verdt mange tusen kroner. Lavtrykksturboen er ekstremt lettkjørt, med dreiemoment langt ned på turtall er den virkelig gos som langkjøringsbil. Blandet forbruk på 0.95, får den ned i 0.88 på langkjøring. Klikk på bildet i signaturen om du er interessert.
;)

Ja, når den tid kommer, så kan du iallfall tipse meg om det... :) Spørs om jeg må finne en annen bil til kjerringa... :)

mrstfu
14/12/15, 01:25
Ja, når den tid kommer, så kan du iallfall tipse meg om det... :) Spørs om jeg må finne en annen bil til kjerringa... :)

Jeg har annonsert den i facebookgrupper og vist den frem til et par stykker, har to bud nå, begge på 35k. Om ikke noe skulle komme i veien regner jeg med at den går innen året, om ikke så skal jeg si fra.

PekaillVolvo
01/02/16, 01:15
Vi har fremdeles ikke funnet noe som har vi har rukket anskaffe eller funnet aktuelt...

Noen flere som har tips der ute? Vi har endt opp med V70... burde vel hatt 2004 eller 05, i følge "forståsegpåere", men spørs om lommebok og bankkonto må begrense det litt til en noe eldre versjon enn så lenge... altså for et år eller to iallfall... Men om det finnes noen som har en rimelig 2004-modell eller vet om en, så for all del... går an å sjekke iallfall... Men om ikke - 1998-modell, kanskje? 144 hk, manuell...

mrstfu
01/02/16, 01:21
1998 og eldre er relativt billige i vedlikehold, med friskt understell er det mye kjøreglede, og med godt vedlikehold er de som regel veldig driftssikre. Spesielt billige i drift er de ikke, et forbruk på 0.8-1.0liter på mila er helt vanlig.

PekaillVolvo
02/02/16, 13:24
1998 og eldre er relativt billige i vedlikehold, med friskt understell er det mye kjøreglede, og med godt vedlikehold er de som regel veldig driftssikre. Spesielt billige i drift er de ikke, et forbruk på 0.8-1.0liter på mila er helt vanlig.

Tatt i betraktning at jeg har en 245 i dag, så er 0,8 veldig greit, slik sett... :) Verre med kjerringa som ikke kjører "like godt" som meg, kanskje, men hun kan vel lære hun også... :D

Men er det noen aktuelle der ute...?

Lundberg Performance
02/02/16, 21:07
Har en 1997 mod 855 turbo, manuell, svart, 280.000km, godkjent senket, t5 frontfanger, beige skinninteriør, takvinge. Eu ok til oktober. Ca 20k


Sent from my iPhone using Tapatalk

PekaillVolvo
09/02/16, 10:39
Har en 1997 mod 855 turbo, manuell, svart, 280.000km, godkjent senket, t5 frontfanger, beige skinninteriør, takvinge. Eu ok til oktober. Ca 20k

Hehe... spørs om dette blir vel heftig for kjerringa... Holder vel med en "standard" 144 hk-er... og senket tror jeg ikke blir aktuelt for verken henne eller meg, med tanke på snøkanter og annet som kan være et problem på de veiene vi kjører... hadde en lav bil tidligere og den skrapte oppi stadig vekk... :)

JH480
29/02/16, 17:15
Jeg skal selge 850 en min. Stasjonsvogn. 284.000 på tellerverket.

1996 Coral Red metallic. 144hk, manuell, AC (ECC), Cruise control, Elektriske vinduer foran, Sort/grått helskinn. Fjernstyrt sentrallås.

V70 Blinkers bak
V70 Lakkerte dørhåndtak (kodet opp låsen på førerdøra)
V70 Vinge, med carbonfolie.
V70 Høyt bremselys i bakluka.
Kupefilter

Skiftet foringer i bakakselen, og oppgradert med stabilisatorstag.

Litt rust på venstre hjulbue bak. Og standard på bakluka...

Forventes EU-godkjent i løpet av uka.

Gi bud!

PekaillVolvo
07/03/16, 20:21
Jeg skal selge 850 en min. Stasjonsvogn. 284.000 på tellerverket.
1996 Coral Red metallic. 144hk, manuell, AC (ECC), Cruise control, Elektriske vinduer foran, Sort/grått helskinn. Fjernstyrt sentrallås.
V70 Blinkers bak
V70 Lakkerte dørhåndtak (kodet opp låsen på førerdøra)
V70 Vinge, med carbonfolie.
V70 Høyt bremselys i bakluka.
Kupefilter
Skiftet foringer i bakakselen, og oppgradert med stabilisatorstag.
Litt rust på venstre hjulbue bak. Og standard på bakluka...
Forventes EU-godkjent i løpet av uka.
Gi bud!

Hehe... ja, har fremdeles ikke funnet noen aktuell bil, verken til meg selv eller kjerringa... de aktuelle går fort, og når man ikke har anledning til å reise såpass kjapt som det trengs, så... :)

Har du bilder og så videre...?

kvg4life
07/03/16, 21:03
Har en 1997 modell V70 med 2 liter turbo 180hk. Manuell. Gått 402 000km. Rød burgunder. Svart delskinn. Eu til 2017. Står i Løten i hedmark. Bremser foran er dårlige, hånbrekk er dårlig. Oljelekkasje på turbosiden av blokken (uvisst hvor), liten eksoslekkasje. Reg.reim skiftet for 40.000km siden.

Ingen superfin bil, men selges billig for 15000kr inkl årsavgift og omreg. Har en mulig kjøper, så må evt. avgjøres fort. Bilde kan evt. sendes over på tlf.

oar83
08/03/16, 11:43
Ellers så står s60 min fortsatt på tunet klar for ny eigar :) hehe

JH480
11/03/16, 13:42
Bilder ligger i denne tråden.

http://forum.vccn.no/showthread.php?72722-Volvo-855-Selges-1996-144hk-man-284-000km

PekaillVolvo
18/03/16, 15:55
Takker for mange gode tilbud om både det ene og det andre...

Det kan virke som kjerringa etter mange Finn-letinger, enn så lenge har bestemt seg for V70 2001-modell eller nyere... Manuell og det er nok greiest med 140 hk-versjonen... Altså bensin. Diesel D5 (163) kan også kanskje være aktuelt på en nyere modell... Prisleiet er nok dessverre begrenset oppad til 40-50 000... Er ikke bilen eu-godkjent, er den kanskje ikke så veldig aktuell, men det kommer an på feil og mangler selvsagt. Noe "enkelt" kan godtas...
Andre Volvoer i samme kategori, med ca. 140 hk, bensin, manuell, kan også vurderes, men det er den mer "runde typen" kjerringa er ute etter, derav 2001-modell og nyere...

I tillegg er jeg selv på utkikk, dog ikke like desperat som kjerringa, etter en V70 193 hk 1998... sånn mer eller mindre. Skal hovedsaklig brukes til vinterbil, men også denne må være manuell. Grei stand, med "enkle eu-feil" kan være aktuelt, om den ikke allerede er eu-godkjent...

En midlertidig 850 eller en annen aktuell V70 av eldre type enn 2001 kan også være aktuell... om pris og føreforhold er rett...

Men ingen av disse er enkle å finne for tiden... Men har du en selv eller vet om en, så tips meg gjerne (igjen), med info om bilen, som pris, eu, olje- og bensinforbruk osv... :)