PDA

Vis full versjon : S70 98 mod TDI motorfeil 718



Einar Glomseth
11/11/15, 02:43
Hei!

Kjøpte meg en S70 TDI for noen dager siden.
Motorlampa lyse og når æ les ut feilkoden så kommer det opp
718 Forstillingsregulator, prøvde og søke litt rundt, og fant ut at den betydde at det va feil på tenninga.
Men motoren går helt fint ingen fjusking eller slikt. Reg reim va bytta for ett år sia og ca 10 000 km.

Noen som har forslag?

Takk på forhånd :)

Svirre
11/11/15, 12:37
EFI-718 er timingen på dieselpumpa. Lettere sagt; den er ute av posisjon og setter feilkoder. Regner med at den ikke har blitt timet skikkelig når reg.reima ble byttet. Om timingen er der den skal være, så kan det være noe med dieselpumpa.

Einar Glomseth
11/11/15, 13:53
Takk for svar! Er det mulig å stille timingen selv? Eller trenger man noe spesial verktøy for det?

Svirre
11/11/15, 13:55
Grovtiming gjøres mekanisk, men finjusteringen trenger man VIDA til. Du må utføre en dynamisk pumpejustering som det så fint heter :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Einar Glomseth
11/11/15, 14:14
Så vist bilen ikke har vært på ett Volvo verksted da vil æ få det problemet? :)

Svirre
11/11/15, 14:29
Så lenge den mekanikeren har pc utstyr til den bilen og programvare som gjør det mulig å få opp disse dataene, så spiller det ingen rolle om hvem eller hvor dette gjøres. Har justert 2 slike biler selv (inkludert min egen) så er ikke noe problem når du har det du trenger. Eneste er at du jobber bare noen cm fra kamreima med motoren i gang ;)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

turb00le
11/11/15, 15:34
Så lenge den mekanikeren har pc utstyr til den bilen og programvare som gjør det mulig å få opp disse dataene, så spiller det ingen rolle om hvem eller hvor dette gjøres. Har justert 2 slike biler selv (inkludert min egen) så er ikke noe problem når du har det du trenger. Eneste er at du jobber bare noen cm fra kamreima med motoren i gang ;)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Kan den ikke også justeres inn med måleur?
På en 1,9tdi vag jeg hadde så ble det bare brukt måleur, faren min har en fetish for 2,5tdi v70'er og har aldri hørt at han har brukt vida for å time pumpe selv om han har vida...

Svirre
11/11/15, 15:36
Du kan bruke måleur, men får ikke presisjon nok til å treffe dødpunktet både på motor og pumpe.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

degocostly
11/11/15, 21:34
Hvordan finjusterer man på 97 og 98modell da? De går jo ikke i Vida

Svirre
11/11/15, 23:01
Skal være mulig (ut i fra hva jeg har hørt). Skal kunne justere pumpa dynamisk på 850 tdi også var det noen som sa til meg. Har ikke prøvd det selv.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

degocostly
12/11/15, 07:38
Da trenger man kanskje Vadis med vct2000 for de bilene?

Svirre
12/11/15, 08:55
Da trenger man kanskje Vadis med vct2000 for de bilene?
Det kan godt hende. Hørt om det, og jeg tror ikke dynamisk justering er urealistisk på de med obd-i er umulige heller.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

C.Erstad
12/11/15, 09:23
VIDA fungerer ikke her.
Må bruke systemtester å stille reim på disse.

Einar Glomseth
12/11/15, 17:58
Pratet med merkeverkstedet hær i Tromsø, dem mente den ikke skulle komme ut av posisjon. De mente at det var feil med dieselpumpa men ville jo selvfølgelig helst ha bilen inn til dem for å feilsøke.. Noe ikke æ e så interessert i.
Skal inn på ett Mekonomen verksted og bytte tetting på veiv akslingen neste uke så vi får se om dem klare å få time pumpa etterpå :)

Svirre
12/11/15, 18:18
Er nok pumpa som er problemet. Vært borti 10 grader feiljustering uten at det har satt feilkoder.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Einar Glomseth
12/11/15, 18:42
Okei, på tide å begynne å leite etter ei ny ei? Eller elektronisk feil? Men e det forskjell på dieselpumpe fra 97-98 850/V70/S70 å til S80/V70 99-00?

Svirre
12/11/15, 21:23
Skal være to forskjllige pumper. Ene slutter på -990 og den andre tror jeg slutta på -581. Om forskjellene går av de forskjellige motorstyringene er jeg ikke sikker på, men det høres logisk ut. Siden du har en -98 mod, så har du nok LMM som en firkantet stor kloss foran luftfilterboksen. Litt irrelevant, men kan ha en sammenheng. Det er viktig at du bytter ut med pumpe på samme nr, ellers kan du få en som ikke komminiserer skikkelig.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Einar Glomseth
14/11/15, 01:47
Pratet med et firma i Tromsø som driver ett diesel verksted, han hadde tro på at dieselpumpa trakk litt falsk luft. Han mente det var nok til å få feilkode på forstillingsregulatoren.
Noen som har erfaring med dette? Å er det mye arbeid å ta opp pumpa å bytte evt O-ringer? Eller er dette en verksted jobb?

Svirre
14/11/15, 10:38
Pratet med et firma i Tromsø som driver ett diesel verksted, han hadde tro på at dieselpumpa trakk litt falsk luft. Han mente det var nok til å få feilkode på forstillingsregulatoren.
Noen som har erfaring med dette? Å er det mye arbeid å ta opp pumpa å bytte evt O-ringer? Eller er dette en verksted jobb?
Har jeg svært liten tro på. Det sitter en sonsor.som måler posisjonen på hver sylinder, og den er mekanisk drevet. Derav har jeg svært liten tro på det. Aldri fått opp den feilkoden etter å ha har aldri så mye luft i systemet.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Einar Glomseth
19/11/15, 16:46
Da va feilen løst :)
Strammeren til pumpereima va montert feil, så reima va løsna og litt ut av lager. Så mitt lokale verksted demonterte den og monterte på nytt, å feilkoden var borte :)

Einar Glomseth
29/11/15, 16:16
Glemte og tilføye at dem klarte og time pumpa igjennom dataen på denne også :)

Svirre
29/11/15, 16:53
Da har du det nye systemet i bulen :) var en smule usikker på det ;)

Men bra det ordnet seg [emoji106]

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!