PDA

Vis full versjon : Flushing av automatgir XC70 2004



SirOlsen
09/11/15, 16:49
Hei alle!

Tenkte jeg snart skulle gjennomføre en flushing av automatkassa mi. Har kommet over en nydelig video på youtube som beskriver hele prosessen for samme biltype.
Noen her inne som har forsøkt dette, og kan dele noe erfaring?

Det som jeg blir litt midlertidig usikker på når jeg ser filmen på youtube er mengder og mål, da disse er på amerikanske måleenheter (Oz).
Dersom noen har gjort dette selv, setter jeg pris på om noen kunne gitt meg noen hint på hvor mye olje jeg bør satse på i liter, og evt. diameter på slangen jeg bør skaffe for flushingen (evt. andre ting jeg ikke kommer på i farta).

Aktuelle video jeg snakker om er denne: https://www.youtube.com/watch?v=7WfY8MQc1B8&index=1&list=PLMl5z3uBQU2vUNEy4Z4WOOO-Tns-GUDM3

holter
09/11/15, 19:07
Det ligger x antall poster om flush på forumet . Men du trenger en trakt med en slange som passer inn i hullet til peilepinne -det får du kjøpt på biltema . Så trenger du fra 10 til rundt 18 liter olje alt etter som hvor lenge siden det er skiftet olje sist på kassa .Mange velger mobil sin atf olje -koster rundt 1800 kr for en 20 liter på nett . Men føler en ikke at dette er jobben som passer for en skal en la et verksted utføre den . Jeg kunne fint flushet selv men ser ingen hensikt i og drive med det for og spare 2000 kr på noe jeg må gjøre hvert 5 år - der er det mer en nok annet en kan spare inn penger på kontra og bruke et verksted .

Heinason
10/11/15, 00:14
Mener å huske at det står flere måleenheter på flaskene, inkludert Oz. Selv betaler jeg i underkant av 2000 SEK for å få dette gjort i forbindelse med service, så gjør det på årlig service selv om den sikkert ikke trengs å skiftes så ofte. Har hørt at den skiftes hver 60.000 på taxier.

holter
10/11/15, 01:15
Mye og spare om en velger sverige -men kanskje litt langt fra der han bor . Trenger ikke skifte hver 60 tkm til normal bruk av bilen men ingen ulempe heller .Greit og bruke litersmål med vann først og måle opp på en kanne om en da ikke har noe med ferdig mål - er litt kjedelig og måtte peile hundre ganger samtidig som en fyller olje :)

Heinason
10/11/15, 01:27
Ah, så ikke bodsted før nå :cool: Tar dette altfor ofte da jeg tenker det er litt preventivt og man får en slags tilstandsrapport på kassa. Min 2,4t har gått 200k nå, blir stort sett bare bykjøring nå, og tildels hardt, så prøver å få kassa til å vare lengst mulig. Den nærmer seg vel kanskje slutten av sin levetid uansett?

Daniel V
10/11/15, 23:03
Ah, så ikke bodsted før nå :cool: Tar dette altfor ofte da jeg tenker det er litt preventivt og man får en slags tilstandsrapport på kassa. Min 2,4t har gått 200k nå, blir stort sett bare bykjøring nå, og tildels hardt, så prøver å få kassa til å vare lengst mulig. Den nærmer seg vel kanskje slutten av sin levetid uansett?
Ikke hvis den er godt passet på :) Disse kassene går fint langt om de får ny olje en gang i blant :)

Per Turbo
11/11/15, 01:26
Er ikke noe intervall på oljeskift/flushing på disse kassene, men det skader ikke å gjøre det innimellom.
Kun taxi/ambulanse/politi som har 60.000km intervall på dette.

Alt kommer jo an på flere faktorer, kjørestil, geografi, hengerbruk osv. som med det meste annet med bil.



Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Thomazz
11/11/15, 08:44
Fks Sandtec i Odalen tar 3-4000,- for skikkelig flushing med spesiell maskin. Er jo nesten oppi den summen med olje. :-)

Sent fra min D5803 via Tapatalk

holter
11/11/15, 14:10
Kan være veldig lønnsomt og sjekke priser . Jeg fikk pris fra 9500 til 3500 og endte opp og betale 3500 på mekonomen sverige ,sandtec hadde også vært aktuelt men sjekket ikke prisen der . kanskje litt langt fra kristiansund til odaln men er god og kjøre xc70 :)

Ditch
15/11/15, 20:59
Jeg byttet på rundt 105k, da var ikke bilen noe særlig å kjøre. Ble bra etter flushing, men nå begynner jeg å kjenne de samme symptomene ved 165k km. Mulig den ikke må byttes på 60k, men la det heller ikke gå for lenge mellom heller :)
Jeg tror kanskje jeg skal ta meg en tur opp til Odalen, takk for tips :)

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Runis
15/11/15, 21:33
Kjører ikke bilia fast pris på automat flush nå for 3999 kr.Kjenning av meg gjorde dette på bilia lillehammer forrige uke.Han forsto det slik att dette var fast pris,uansett bilia avdeling.

holter
15/11/15, 21:35
Kanskje den er blitt avhengig av flush :) Høres jo bra ut prisen hos Sandtec , men er vel litt biligere lokaler langt ut i skauen i odal,n - trådstarter har kanskje gitt opp hele flushen :) legge til at xc 70 av eldre modell er en bil jeg ville gitt den beste girkasse pleie -har ikke helt ord på seg for og være det beste som er satt i en volvo :) takk til thomazz for tips .

SirOlsen
15/11/15, 21:53
Åneida, jeg har ikke gitt opp :) Jeg må bare få tid til å gjøre det en vakker dag :) hehe

Daniel V
15/11/15, 22:08
Kanskje den er blitt avhengig av flush :) Høres jo bra ut prisen hos Sandtec , men er vel litt biligere lokaler langt ut i skauen i odal,n - trådstarter har kanskje gitt opp hele flushen :) legge til at xc 70 av eldre modell er en bil jeg ville gitt den beste girkasse pleie -har ikke helt ord på seg for og være det beste som er satt i en volvo :) takk til thomazz for tips .

De fleste kassene er jo ganske bra i utgangspunktet. Problemet er jo at Volvo på begynnelsen av 2000-tallet oppga at disse kassene var vedlikeholdsfrie, og aldri trengte å få skiftet olje. Sier seg jo selv at en automatkasse med 250-300 000km på baken og olja fra fabrikken ikke har det beste livet akkurat. :p

Nå har plutselig mange Volvoforhandlere begynt å anbefale bytting/flushing hvert 2. år eller 90 000km.

Noen mener også at det er nok å bare bytte de fire literne som kommer ut når du åpner tappeskruen en gang i året også, og at du da vil ha en kontinuerlig utskifting som reduserer sjansen for at avleiringer løsner og skaper problemer.

Hva som er riktig og galt her skal ikke jeg mene så mye om, men poenget er jo bare å få skiftet ut olja etter hvert.

holter
15/11/15, 22:15
Jeg var på bilia lillestrøm for 3 uker siden og dem skulle ha 9500 kr for flush -så har det ikke skjedd noe drastisk med bilia sine priser eller han jeg fikk prisen av var full så finner jeg den prisen merkelig . Mekonomen rundt her skulle ha 5500 og sa at dem lå flere tusen under bilia -kanskje bilia har begynt og kjøpe atf oljen sin på biltema :) Så den prisen ville jeg sett skriftelig . Det er bra Sirolsen , er vel aldri kuldegrader der du bor så girer vel lett året rundt :)

Daniel V
15/11/15, 22:21
Hør med Jensen og Scheele som er Volvo i Halden. Der får du 20% rabatt så lenge bilen er over 6 år(?). Mener det er 5 eller 6 år den må være, ellers så får du ca samme rabatten om bilen er nyere enn dette hvis du er medlem i VCCN.

For å vise litt om forskjellen på Bilia og Volvo i Halden, altså J&S:

Skifte av registerreim og dieselpumpereim på min S80:
Bilia: 13 200,-
J&S: 6 500,- inkl leiebil til Sverige sånn at jeg kunne dra og handle så lenge :)

Volvo i Strømstad skulle ha 9300,- svenske for jobben.

Det er jo samme kompetanse på Volvo i Halden og Bilia, og de bruker jo akkurat de samme delene, så det er jo ganske syk prisforskjell.

holter
15/11/15, 22:53
Hørte prisen på 120 tkm service på min i lillestrøm 10600 kr , skulle ikke byttes annet av deler en olje -oljefilter -dieselfilter - frosvæske -og kupefilter ,resten var sjekk av ting som dekk - lys o.s.v - spurte da samtidig på flush av kasse -pluss dekk ... 32000 kr - men kunne jo få konto der så trivelige slik sett . Betalte 2800 for samme service i sverige - dekk -nokian kjøpt nye på nett 5800 pluss 1000 for omlegg balansering -pluss flush 3500 = 18900 spart . Tror nok kassene i volvo er bra , men når dem kan stå og si at oljen varer evig selv i dag etter div problemer med enkelte årsutgaver . Dem fleste vil velge og tro på et merkeverksted og syns vel det er veldig synd at dem ikke kurser sine folk som er kundebehandlere bedre så kundene kan være sikker på et riktig svar . Så sjekk pris og sverige er ofte et godt alternativ . pluss at forumet her gir mange tips om steder med bedre priser -ble sikkert litt dårligere min bil med et mekonomen stempel i boka og ikke evigvarende olje men skal leve godt med det :)

Daniel V
15/11/15, 22:55
På enkelte ting er faktisk Volvo i Halden billigere enn Volvo i Strømstad, jf. pris på skifte av regreim og det :)

holter
15/11/15, 23:13
Det er nok ting som koster mindre på verksted i norge en sverige . Vet ikke hva reg reim koster skiftet på min men regner med at det er mye jobb siden det knapt er plass til et frimerke på den siden av motor -men er 60 tkm igjen til det og får håpe prisen på nye xc 90 faller mye innen da eller at en vinner i lotto :)

Runis
16/11/15, 16:11
9500 kr for en gearkasse flush må jo være feil pris.Ring opp til bilia lillh å hør på pris der.Dette var en v70 d5 2007 modell med tf 80 sc gearkassen flushen ble utført på.Jobben tok ca 1 time.