PDA

Vis full versjon : Dra hestehenger med AWD 2,4d 163?



Thomazz
09/11/15, 15:46
Tåler disse det en gang i mnd ca vis man girern manuelt?



Sent fra min D5803 via Tapatalk

holter
09/11/15, 17:05
Om en tar normalt vedlikehold av girkassen kan en kjøre med hestehenger campingvogn så mye en måtte ha behov for , er ikke så dårlige disse kassene . Merker du fort når du får hengt på hestehengeren om det drar lett eller tungt .

mrstfu
18/11/15, 22:39
Drar du tunge lass og har relativt frisk olje på kassa, lønner det seg å legge bilen i et gir lavere enn den selv vil være i i automatmodus. Da holder kassa et høyere turtall og sirkulerer olje fortere - mer varmeabsorbering, mer smøring og lengre liv. :)

Børge Vikebø
18/11/15, 23:24
Kjører konsekvent i manuell modus på min (v70 2,4t aut tidligere, nå xc90 2,5t) for å styre det selv. Kassen er da på en måte i lockup, som sliter mindre på clutcher i kassen og dermed øker levetiden.

eab
19/11/15, 00:21
Det viktige er, som Vikebø sier, å sørge for at lockupclutchen er "låst". Det som er verdt å tenke på med disse automatkassene er at lockupsolenoiden har to trinn, ett hvor lockup er halvveis på (selv lockupclutchen slurer) og et hvor den er helt låst.

Dersom man bare turer ivei i D så kan man fort gå på en smell enten ved at lockup ligger halvveis på i enkelte hastigheter eller at lockup ikke er aktivert i det hele tatt. Begge deler utvikler mye varme og ødelegger oljen.

Heinason
19/11/15, 16:33
Er ikke hester et transportmiddel i seg selv da? Hest i tilhenger er da hester som ikke virker som normalt? :cool: ;)

Thomazz
19/11/15, 16:44
Er ikke hester et transportmiddel i seg selv da? Hest i tilhenger er da hester som ikke virker som normalt? :cool: ;)
Hehe er visst ikke no stemning for å ri fks 30mil for å komme seg på stevne [emoji23]

Blir mulig å fange en sånn. Min v70 2,0t fwd var visst go å dra med foruten at AWD blir savn til tider.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Thomazz
20/11/15, 11:25
På en 03 mod med 300 000km. Hva bør man se på?

Motor. Er det no utånding fks som burde byttes på no intervall. Evt annet.?

Haldex systemet, hva burde ha vært byttet eller er svakhet på di?



Sent fra min D5803 via Tapatalk

Morgis
20/11/15, 14:59
Husk at ekstra oljekjøler skal monteres sammen med tilhengerfeste.
Dette er det desverre svært få som gjør, og derfor sliter disse 4 og 5 trinns sluromatene, spesielt om man ikke tvangsgirer dem.

Morgis
20/11/15, 15:01
oljeskift på girkassen (flush ca 4000kr) er lurt, og bør kombineres når ekstra oljekjøler monteres. :)

Usikker på 03 modellen, om den har viskose eller haldex som du nevner?
Om det er haldex, så bør et ekstra varmeskjold monteres ved hydraulikkpumpen/styremodulen på haldex for å skjerme varme fra eksos.
Dette ble standard på 2006 og nyere.
Kan kjøpes hos volvo og IPD dette skjoldet.

http://www.ipdusa.com/products/9029/120374-differential-electronic-module-cover-dem-p2-p3-awd