Vis full versjon : -01 V70 2.0T mister litt futt mellom 3500 og 4200 omdr.
Har slitt litt med at bilen mister litt futt og hikker litt et lite nanosekund rundt 3500-4200 omdr under pådrag. Holder på med en servicerunde nå og følgende er gjort:
Rengjort gasspjeld / innsug / veivhusventilasjon.
Byttet motorolje, filter
Girolje
Bensinfilter
Fikk følgende meldinger i VIDA:
284: ECM-6805 Turboreglerventil. För högt tryck.
Permanent/Intermittent fel
284: ECM-6806 Turboreglering flödesfel. För högt flöde.
Permanent/Intermittent fel
CEM-A303 Bränslepump Signal saknas
CEM-1D04 ECM, programvara Felaktig signal
Det hører med til historien at spjeldet ble byttet i vår. Det er kun ved pådrag og i dette området det merkes noe. Ellers virker den å være ok.
Kjørte test i VIDA og den største forskjellen var 4,18%
Hvor skal man begynne å lete?
Er veivhusventilasjon mye jobb å rense?
Vurderte å rense min en dag
Sent fra min D5803 via Tapatalk
Kommer an på om det er sugemotor eller turbo. Jeg har gjort samme jobben på de tidligere bilene (95 850 og 99 V70), da var det rimelig kjapt unnagjort. På denne var det litt mer herk og skruing i blinde på banjobolten under innsuget. Endte med at jeg kappet en 17mm skralle og da gikk det mye greiere. Jeg brukte for det meste fremgangsmåten her: http://howardsvolvos.webs.com/engine.htm#487754928.
På denne byttet jeg oljefellen og staket opp den minste slangen som i guiden. Min var helt stengt her og forklarte jagingen jeg sleit med på tomgang. På 850'en måtte jeg bytte slangene også, men den var skikkelig kokset igjen.
Kommer an på om det er sugemotor eller turbo. Jeg har gjort samme jobben på de tidligere bilene (95 850 og 99 V70), da var det rimelig kjapt unnagjort. På denne var det litt mer herk og skruing i blinde på banjobolten under innsuget. Endte med at jeg kappet en 17mm skralle og da gikk det mye greiere. Jeg brukte for det meste fremgangsmåten her: http://howardsvolvos.webs.com/engine.htm#487754928.
På denne byttet jeg oljefellen og staket opp den minste slangen som i guiden. Min var helt stengt her og forklarte jagingen jeg sleit med på tomgang. På 850'en måtte jeg bytte slangene også, men den var skikkelig kokset igjen.
Har ikke no jaging. Men temkye det var greit å se på. [emoji4] har vært byttet olje ofte så er vel fort ikke så ille da[emoji4]
284 kodene dine hentyder mot krøll med magnetventilen evnt slangene til/fra denne.
Ikke uvanlig at det er små "pinholes" i slangene etter noen år. Disse kan ikke sees med det blotte øyet og de må entes bøyes eller trykksettes før hullene kan oppdages.
Har du hull i "rød" eller "gul" slange vil ikke trykket være stort nok for å effektivt kunne åpne wastegate, da har ECU pr. definisjon mistet kontroll over ladetrykket. WG åpner ikke nok, tidlig nok og du overskyter boost target. Luftmasse strømmen vil heller ikke stemme i forhold til signal du gir via gasspedalgiver og du får for høy flødeverdi. Omtrent sånn :-)
Mistenk slangene først, så ventilen.
Hadde bytta både slanger og ventilen, den blir "slitt" med åra den og
Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no
Flott, skal se på dette.
Prøvde å få en god oversikt over slanger i Vida slik at jeg kunne legge en plan for feilsøking men er relativt fersk i vida og finner komponenter som turbo osv men ikke noe overordnet tegning hvor ting er koblet sammen som feks slanger mellom turbo/intercooler osv.
Nei ligger ikke der. Men bytt en og en slange så er det ikke så lett å ta feil.
Jeg reiv av alle første gangen og stod med tre slanger og visste ikke hvor noen skulle [emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]
Per Turbo
Styreleder / Chairman
IC slangene er selvforklarende straks du åpner panseret :-)
Magnetventilen har 3 porter, 1 rød, 1 gul, 1 blå.
Slangen fra rød port går til trykkside turbo, slange fra gul port går til wastegate og den blå slangen er koblet inn på røret fra luftfilter til turbo.
Og ja, gjør som PT sier, en slange av gangen og det er umulig å tråkke feil. Den som går til trykksiden på turbo kan ofte være en jævel å komme til. Litt banning og hovne knoker senere så er den også byttet.
Kjøp både slanger og ventil hos forhandler. Å "spare" penger på å kjøpe vacumslanger hos Biltema er det dummeste du gjør.. gjett hvordan jeg vet det. Min blå slange ble byttet til en slik og den smuldret opp på 4 mnd. Og den ser hverken trykk eller temperatur..
Det ser ut til at slangen med pil på har gnagd seg inn i en slange som ikke vises på bildet da den ligger 'litt' knotete til. Slik det så ut fra undersiden var det to rør som var forbundet av en slangebit på noen få cm, ca 8-10 i U-form.
https://drive.google.com/file/d/0B5AsiM9NefhiMTU1X3hyUGExNkk/view?usp=sharing
Fikk ikke bilde til å funke, men kan ses her:
https://drive.google.com/file/d/0B5AsiM9NefhiMTU1X3hyUGExNkk/view?usp=sharing
Ser moden ut den slangen ja..
Få med nye slangeklemmer, de grønne der. Behold likevel de gamle, kjekt å ha :-)
Tror nok det er et godt stalltips med disse slangene. Hva koster noe slikt?
en hundreogfemtilapp eller så, inkludert klemmene. Tror kanskje jeg ville ha byttet slangen til resirkventilen i samme slengen..
Legg til 50,- i plaster..:-)
en hundreogfemtilapp eller så, inkludert klemmene. Tror kanskje jeg ville ha byttet slangen til resirkventilen i samme slengen..
Er det nr 11 på turbotegningen?
Snakket med Frydenbø nå. 500 i slanger :mad: Skulle vært med montering spør du meg.. Testet ventilen. Først var den svært ujevn og jeg hørte den sleit. Tok så en rens og etterpå så gikk den jevnt i test. Går uti fra den skal pulsere?
Ja, den skal pulsere.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/299.jpg
Oppdatering;
Byttet alle tre slangene idag og slettet feilene. Først kom en melding om for høyt trykk men jeg merket ingenting. Slettet på nytt og dro avgårde, dro på flere ganger uten feil hverken på DICE eller merkbart i bilen. Synd at fartsgrensene tar slutt lenge før bilen.... Ser ut til at slangene var problemet. Den rød så mest sliten ut.
Takk for gode råd :D
Bare lurer. Er det lekk på disse slangene, kommer det da opp som feil? Eller kan det være lekk uten at det kommer opp som feil?
Kommer ikke opp noe melding i display, men feilkode generes ja, for høyt signal eller lavt signal på trykk for eksempel.
Per Turbo
Styreleder / Chairman
Kommer ikke opp noe melding i display, men feilkode generes ja, for høyt signal eller lavt signal på trykk for eksempel.
Per Turbo
Styreleder / Chairman
Så finner det om man putter i diagnose maskin [emoji4]
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.