PDA

Vis full versjon : MLS pakkning til 16v bygge



TeamBørnOut
03/01/10, 20:31
Er litt redd for å dreie formye på de orginale ET (230) stemplene. blir første gang jeg skal mappe noe når denne motoren skal gå og man kan jo ikke regne med at alt går perfekt når jeg har fått blod på tann og skal prøve.

Så jeg lurte på om jeg kanskje skulle gå for litt tykkere pakkninger isteden? (skal jo dreie ned stemplene litt også. men jo mindre jo bedre)

Noen som har erfaring med MLS pakninger? vanligvis bruker man 0.6 -0.7mm. men hva hvis man gikk på med 3x1mm plåt isteden?

når man bruker 0.5-0.6 så er det jo lettere å få det tett fordi matrialet gir etter å tetter (dere skjønner hva jeg mener?). men det vil kanskje ikke 3x1 mm gjøre?

Hvorfor jeg vurderer dette isteden for custom stempler? prisen og faren ved ras...
MLS pakkning lager jeg på noen få minutter. customstempler må jeg bestille. vente på . betalefor.. og innen den tid så har jeg sikkert funnet på noe annet!


kobber er ikkeno alternativ. det er for gammeldags og gir ofte problemer :P

jonass
03/01/10, 20:36
tja, kan kanskje bli vrient og få tett med 3x1, men bedre enn kobber er jeg sikker på at det er ja.
Må du ikke perforere en kant i plåten for og få den til og skvises?

ChrML
03/01/10, 20:53
Veit ikke om det er relevant, men ifølge Vadis så legger Volvo dobbelt opp med standard toppakninger i land hvor det er vanskelig å få tak i bensin i god kvalitet for å senke kompresjonen.

TeamBørnOut
03/01/10, 21:01
tja, kan kanskje bli vrient og få tett med 3x1, men bedre enn kobber er jeg sikker på at det er ja.
Må du ikke perforere en kant i plåten for og få den til og skvises?

Ikke de jeg har sett? kun vært rustfritt med litt rosa locktite i mellom.

TeamBørnOut
03/01/10, 21:08
Veit ikke om det er relevant, men ifølge Vadis så legger Volvo dobbelt opp med standard toppakninger i land hvor det er vanskelig å få tak i bensin i god kvalitet for å senke kompresjonen.

Ja, men 2stk orginalpakkninger, MS og ADHD hørtes ut som noe som kan koste meg maaaange toppbolter og pakkninger :D

Sitter å ser på pyramideringer nå. hvis jeg går for det. og en "toppakning" i rustfritt på 3mm (pyramideringene skal stikke litt over. men aner ikke hvor mye som er vanlig? noen som vet? jeg kan jo i værstefall lage spor for ringene i toppen også? det er vell ikke vanlig? Men hvormye "over" skal en slik pyramidering ligge? 0.05? mer ? mindre? har aldri drevet med slike ringer før :o

jonass
03/01/10, 21:12
Ja stemmer d med loctite ja. Tror ikke d skal være noe problem, kan jo også o-ringe på hver side av plåten

TeamBørnOut
03/01/10, 21:28
Leser nå at bmw gutta kjører med 3.5mm MLS pakkninger! Da må det være håp om å få det tett? skal sjekke ut litt mer på PPF nå! Jeg oppdaterer :D

microplex
03/01/10, 21:48
bruk den

http://ksr.as/product_info.php?cPath=231_238_251&products_id=672

og

de

http://ksr.as/product_info.php?cPath=231_238_343&products_id=1468

så blir det nok tett tenker jeg :D

jonass
03/01/10, 22:06
hva er det du skjærer ut pakningene med?

TeamBørnOut
03/01/10, 22:38
bruk den

http://ksr.as/product_info.php?cPath=231_238_251&products_id=672

og

de

http://ksr.as/product_info.php?cPath=231_238_343&products_id=1468

så blir det nok tett tenker jeg :D


ja, etter som jeg har skjønt er APR et "must" så man får skikkelig med trykk på sakene..
Men den pakkningen var ikke så tykk som jeg vil ha for å få ned kompen.

Men noen som vet hvormye pyramideringer skal skal stikke "opp" over pakkningen? hvor spisse er slike ringer? Kan jeg lage spor i blokk / topp så den ikke får plåst ut på noensomhelst måte?
Men igjen... da er det ikke så kjapt å bytte ut alle tingene igjen( tja. i cnc benken tar dette ikke mange minuttene.. egentlig..)

TeamBørnOut
03/01/10, 22:40
hva er det du skjærer ut pakningene med?


enten får jeg noen til å ta det med vann. eller så freser jeg de ut (stål, mls,mls,mls,mls,mls og stål igjen. (da får jeg klemt det sammen og tatt alle sammtidig)

Shaiko
03/01/10, 22:48
ja, etter som jeg har skjønt er APR et "must" så man får skikkelig med trykk på sakene..
Men den pakkningen var ikke så tykk som jeg vil ha for å få ned kompen.

Men noen som vet hvormye pyramideringer skal skal stikke "opp" over pakkningen? hvor spisse er slike ringer? Kan jeg lage spor i blokk / topp så den ikke får plåst ut på noensomhelst måte?
Men igjen... da er det ikke så kjapt å bytte ut alle tingene igjen( tja. i cnc benken tar dette ikke mange minuttene.. egentlig..)

230stempler med 16v topp så må du lage spor i stemplene slik at ventilene ikke butter imot.

TeamBørnOut
03/01/10, 23:36
Ikke hvis jeg hadde hatt en toppakning på 3mm som jeg håpet?
men nå blir jeg anbefalt orginalpakning og O ring av flere her. + 3mm nedreide stempler seff..
Hvorfor? for å lære meg å mappe RETT å sette meg mer inn i systemet hehe. litt kick in the ass.. men fungerer jo sikkert på en måte..
Men jeg lurer fortsatt på dette mls greiene. som jeg har sett nå så kjører ofte folk 5-6plater for å nå 3.5mm etc. så noen få tykke hadde sikkert ikke blitt riktig (tror jeg)

Tinnsoldaten
04/01/10, 16:26
Hva med å bruke B23 blokk med B230A stempler? De er 6mm lavere enn B23-stemplene. Må få dreid spesialspesialforinger til kryssbolten, men det er vel ikke problem for deg.

Fighter
04/01/10, 16:28
Det enkleste må da være å dreie stempla? Er jo gjort på en halvtime.
Er vel bare å dreie ned den kanten som stikker opp rundt gropa i stemplene som må dreies vekk? altså så dem blir flate. Vil jo ikke svekke selve stempeltoppen nevneverdig av den grunn? Eller tar jeg feil nå?

TeamBørnOut
04/01/10, 17:32
Hva med å bruke B23 blokk med B230A stempler? De er 6mm lavere enn B23-stemplene. Må få dreid spesialspesialforinger til kryssbolten, men det er vel ikke problem for deg.
må vell gå ned 1mm ja :) nei, det skulle ikke være problem. men er jo en del lettere å få tak i 230 blokker rundt her hvertfall (hvertfall når jeg har noen bra liggende).


Fighter: joda, er fort gjort det. men jeg liker å ha mye gods i toppen når jeg skal prøve meg frem med mapping og sånt. Men det blir vell til å ta de ned 3mm og heller få tak i litt sterkere stempler siden!

Paul H
24/01/10, 21:08
husk at ARP topplokks bolter må ettertrekkes med jevne mellom rom eller så blir det lekkasje,selv med mls pakkning og kobber lim på alle sider av pakkningen.
så ARP bolter er ikke og foretrekke på bruksbiler.kun for race med ukentlig service er min mening.

TBO:vis du skal gå for mls pakkning pga høyden/kompen så kjøp deg nye volvo 12:9 strekkbolter isteden for ARP!!

TeamBørnOut
24/01/10, 21:15
Jeg leser mye dritt MLS og slike pakkninger så jeg tror jeg går for den vanlige og dreie ned stemplene 3mm..

Noen får det tett. andre ikke. Å det er LITE hjelp å få til sånne ting når man spørr firmaer... de vil gjerne ta på seg jobben men ikke fortelle meg hvormange lag etc jeg må ha og hvor tykke de skal være. desverre (men forstålig også)..
Men vi har ikke slått fra oss ideen helt. vi lurer fortsatt på "orginalpakning-1mm rustfritt-orginalpakning"

RuneS
24/01/10, 21:36
Jeg har iflere år nå kjørt med 2 stk mls pakninger i en Golf 16V Turbo, der jeg har standard stempler og lader 1,5++ bar, uten noen som helst problemer, har også vært av med toppen en gang og brukt opp igjen pakningene.
Bruker så klart ARP bolter, men har aldri ettertrukket boltene, og det har heller ikke di jeg kjenner til som bruker di gjort noen gang, men har aldri vært noe problem.

Paul H
25/01/10, 14:05
hmmm det er rart da både cosworth og volvo sliter veldig med arp og mls pakkning?
mange motor firmaer går vekk ifra arp bolter!
når motor blir kald og varm hele tiden så slipper muttrene taket på studsen så får en lekkasje.det sier seg selv.
men hver sin erfaring skjønner jeg:)

microplex
25/01/10, 16:25
hmmm det er rart da både cosworth og volvo sliter veldig med arp og mls pakkning?
mange motor firmaer går vekk ifra arp bolter!
når motor blir kald og varm hele tiden så slipper muttrene taket på studsen så får en lekkasje.det sier seg selv.
men hver sin erfaring skjønner jeg:)


skal vel bare kjøres varm så strammes vel.

ChrML
25/01/10, 16:33
Hva er egentlig poenget med å montere andre bolter enn strekkbolter?

Fighter
25/01/10, 16:43
Strekkbolter strekker seg ved høyt sylindertrykk, og presset mellom blokk og topp minker, som igjen ender med at toppakningen blåses ut.

kermitt
25/01/10, 16:45
slippe strekkbolter ganske enkelt. strekk bolter er engangs ting studs`ene kan man bruke om at og om at. noen mener også at studs klemmer ting sammen bedre.

rogern
25/01/10, 17:38
jeg bruker 12.9 umbraco bolter fra krb eller wetterhus.
samme prob med disse?
jeg bruker goetze pakning. "forsterka"

Fighter
25/01/10, 17:58
12.9 er vel samme som ARP sine bolter? Eller tar jeg feil nå?

TeamBørnOut
25/01/10, 18:02
begge SKAL hvertfall være av samme kvalitet

rogern
25/01/10, 18:13
får bruke loctite da :P

Joakim-G_R
25/01/10, 21:43
Strekkbolter strekker seg ved høyt sylindertrykk, og presset mellom blokk og topp minker, som igjen ender med at toppakningen blåses ut.

Da vil jeg anta at det er noe galt, om du har såpass høyt sylindertrykk at boltene strekker seg.

Joakim-G_R
25/01/10, 21:44
får bruke loctite da :P

Det var vel gjengestenger Paul pratet om, nevnte vel muttere. Du har bolter, ikke gjengestenger og muttere :)

TeamBørnOut
25/01/10, 21:45
Er normalt at det skjer ved høyeladetrykk og store effekt uttak. Eneste sterke bolter ikke hjelpermot er hydrolock :D

jonass
25/01/10, 22:11
hehe lite som hjelper mot hydrolock ja

Joakim-G_R
25/01/10, 22:26
Hvor ofte vil det skje, mon tro.......

rogern
25/01/10, 22:27
Det var vel gjengestenger Paul pratet om, nevnte vel muttere. Du har bolter, ikke gjengestenger og muttere :)

i know. var arp studs jeg tenkte på.
får bruke låsemuttere :D

hydrolock= vannlåsing?

jødahl revna vel blokka si pga dette. vanskelig og komprimere vann :D

TeamBørnOut
25/01/10, 22:30
var mest ment som en spøk hehe. men ja, det er når cylindern blir fylt opp så mye at den ikke klarer å komprimere dette. (det er en grunn til at det er påbudt sprengmatter på traktorpulling :P folka der overdriver litt haha)

Njål Nilssen
30/01/10, 20:08
Skulle vel kanskje funke med bakelitt pakning?

TeamBørnOut
30/01/10, 22:22
Da hadde det vært bedre med tines dyreste matplast. 10x sterkere (sies det). men da ville jeg heller tatt ei gammal blokk og tatt "toppen" av en blokk og sveisa den over på en ny blokk. bedre å ha støpestål , støpestål og pakning da (tror jeg) . vi driver å leser litt om det nå faktisk :D
Det har blitt brukt samme løsning for å "jukse" i racing hehe

SWR
04/02/10, 23:53
Noen som har erfaring med MLS pakninger? vanligvis bruker man 0.6 -0.7mm. men hva hvis man gikk på med 3x1mm plåt isteden?

når man bruker 0.5-0.6 så er det jo lettere å få det tett fordi matrialet gir etter å tetter (dere skjønner hva jeg mener?). men det vil kanskje ikke 3x1 mm gjøre?

kobber er ikkeno alternativ. det er for gammeldags og gir ofte problemer :P
Stål gir ikke etter,uansett om det er 0.3 eller 1mm. Kun falsinga i MLS-pakningen som skaper ekstra høyt trykk "lokalt" dvs rett over kanten på borringa som tetter. MLS er jo bare forkortelse for MultiLayerSteel... det er ikke noe fantastisk spesialmateriale. :)

Kobber gir ingen problemer hvis man gjør det riktig, man MÅ gløde opp pakningen så den er myk før den monteres, og etter at motoren har vært varm EN gang uten belastning MÅ den etterdras. Hvis ikke lekker det som faen, siden pakningen setter seg. Følger man den lista der så kan man ha en pakning i vanlig 1mm aluplåt om man så vil... bare bruk et tynt lag med silikon på pakningen for å sikre seg mot vannlekk det.

Du bør unngå å ha klemspalteklaring større enn 2 mm... mellom 2 til 3 mm er det området som virker å gi MEST bank, selv om kompen er lavere med det gir det lettere mer "end gas detonation"...:)

TeamBørnOut
04/02/10, 23:56
Men hvordan gjør bmw gutta dette da? de kjører jo med mange lag som senker kompen en del. Går det bedre fordi de har mindre bor?

SWR
05/02/10, 00:53
Men hvordan gjør bmw gutta dette da? de kjører jo med mange lag som senker kompen en del. Går det bedre fordi de har mindre bor?
Kommer man over 3 mm går det bedre... men da er kompen ofte på graden av idiotisk lav, spesielt med litt slemme kammer... Jeg har sett over 2.7 bar ladetrykk på 95 oktan uten bank på motoren til en kompis... 5.5 mm klemspalte og komp som en blåsebelg til peisen siden det satt 292 graders kammer der. :p Men det ga ikke noe spes krutt heller... Så for lav komp er å skyte seg i foten med kanon.

TeamBørnOut
05/02/10, 12:30
Herlig lesning =)
Men vil det samme fenomenet skje hvis man drar ned stemplene 3 mm (og lar det sitte igjen en kant ytterst?) (hvis du har vært borti slike volvo budget løsninger før?).
Man dreier ned stemplene 3mm for å få klaring til ventilene. ser de kjører med orginal toppakning da. (noen bruker pianotråd også)

SWR
05/02/10, 12:39
Herlig lesning =)
Men vil det samme fenomenet skje hvis man drar ned stemplene 3 mm (og lar det sitte igjen en kant ytterst?) (hvis du har vært borti slike volvo budget løsninger før?).
Man dreier ned stemplene 3mm for å få klaring til ventilene. ser de kjører med orginal toppakning da. (noen bruker pianotråd også) Bare man ikke ligger mellom 2 og 3 mm så er det sjelden noe problem... man kan ligge i mellom også seff, men risken for bank øker der... :)

TeamBørnOut
05/02/10, 12:41
Jeg får lage en dummy pakning å teste meg frem litt. det virker jo som om jeg børr frese en klaring til ventilene isteden for å dreie de ned. Better safe then sorry :)

GMV
05/02/10, 16:04
Jeg ville ikke brukt MLS pakning. I grunn fordi de er dyre, og at de ikke er å oppdrive om man trenger en der og da. Kjører med orginal Volvo (elring) eller Goetze pakning og nedfreste pianotråd ringen rundt sylindrene. Bruker også orginale 16V 10.9 topploksbolter istedet for ARP eller 12.9. Pga 12.9 og ARP må ettertrekkes etter varmkjøring noe som er en del arbeide på 16V ettersom kammer og løftere mm må av. Funket på min 400+ hk motor uten feilslag og satser på at det fungerer på min nye 600+ motor.

TeamBørnOut
06/02/10, 09:09
pakkningen lager jeg selv. tenkte uansett få laget nok til å dele litt med meg hvis flere var intreserte også, så hadde blitt en del tilovers.
Det er stort hopp fra 400 til 600hk på rødblokka. Men som du sier det er mindre jobb med strekkbolter man drar til en gang. har snakker med sikkert 50 folk som dette.. og fått 50forskjellige tilbakemeldinger hehe :)