PDA

Vis full versjon : Diverse feilkodelesere

SirOlsen
03/11/15, 23:23
Hei alle sammen.

Kunne tenkt meg noen formeninger om noen feilkodelesere jeg har sporet meg frem til, og hva som kanskje kan være en ide å satse på
(For øvrig er VIDA ikke aktuelt for meg pr. nå av flere årsaker - så det trengs ikke nevnes i tråden).

Jeg har en 2004 modell XC70. I dag kjøpte jeg 4 nye vinterdekk (pigg) og fikk satt disse på der jeg kjøpte dem (Mekonomen Kristiansund).
Ikveld begynte det plutselig å lyse en varsellampe for, og fikk først opp et par feilmeldinger, som følger:
- Bromsassistans serv. erfordras
- ABS/Anti-sladd serv. erfordras

Når jeg parkerte hjemme skrudde jeg av tenningen og skrudde på igjen etter avslått motor i ca 1 minutt. Da var plutselig de 2 ovennevnte feilkoder borte,
og jeg hadde fått opp en ny, samt at ABS lampen lyste (er litt usikker på om den lyste før jeg skrudde motoren av og på). Den feilmeldingen jeg fikk nå lyder som følger:
- Anti-sladd tillf. avstängd

Jeg klør meg litt i hodet over dette, og har lyst å skaffe meg en noenlunde allright feilkodeleser. Har sjekket ut litt forskjellige varianter, og legger ved noen linker til de jeg
foreløpig har funnet som kan virke aktuelle. Jeg ønsker meg gjerne noen synspunkter - evt. pros/cons for disse. Evt. andre alternativer (bortsett fra VIDA), dersom noen skulle vite noe om dette.

Under lister jeg opp de jeg har funnet, hvor øverst representerer det jeg finner mest interessant, og lavest er det jeg er mer usikker på:

1. iCarsoft VOL2 (Volvo/Saab): http://www.bildiagnosebutikken.no/feilkodeleser-volvo-saab-obd2-icarsoft-vol-ii.html
2. Feilkodeleser Volvo (Biltema): http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Feilkodeleser-VOLVO-2000036593/
3. iCarsoft i906: http://www.bildiagnosebutikken.no/icarsoft-volvo-multi-system-diagnose-verktoy-i906.html
4. iCarsoft WiFi iPhone: http://www.bildiagnosebutikken.no/wifi-obd-2-interface-iphone-ipod-ipad.html
5. Mobilscan OBD2: http://www.bildiagnosebutikken.no/mobilscan-obd2-feilkodeleser-for-iphone-ipad-norsk-sprak.html

Innspill mottas med takk!

(Dersom noen skulle på død og liv bringe opp Vida likevel, fint om dere da gir tips til en konkret en som går til Macbook feks - men jeg har svært liten lyst til å ordne med virtuell Windows... :))

holter
04/11/15, 02:55
Om feilen kom etter skifte av hjul så er sjansen stor for at dem har vært borti kontaktene for abs sensorer , men det finner du sikkert ut om du tar av hjulene og sjekker kontakter :) Alle meld du fikk kan en få ved andre feil på bremser styring også men kanskje mest sansynlig en kontakt siden det skjedde ved et hjulskift. Link 1 og 2 er det beste alternativet til en feilkodeleser -er en del poster om disse på forumet du kan lese . Vida er best i alt :)

SirOlsen
04/11/15, 13:03
Ja, det er mye mulig at de har vært borti noen sensorer der. Men det skal sies at jeg kjørte noen km (kanskje rett i underkant av ei mil) før lampene begynte lyse.
Det innebar også stopper, starter, middagspause etc. så det gikk noen timer før det skjedde.

Sant som du sier, og betviler overhodet ikke at Vida overgår alt. Men jeg har rett og slett ikke utstyr til å takle det pr. nå. Og spørsmålet er vel også om jeg har behov
for Vida til mitt bruk. Jeg er jo en glad amatør :) hehe. Så det jeg i utgangspunktet er på leting etter er en feilkodeleser som kan gi meg en nyttig pekepinn på hva
som egentlig er galt.

Den jeg kanskje føler jeg har mest lyst på, er den iCarsoft2 (første linken). Men jeg har sett i manualen til den Volvo leseren fra Biltema, og den virker faktisk ikke så
hakkende ille den heller. Spørsmålet er vel bare om den funker (har blitt indoktrinert av kjenninger til at Biltema = drit). Dog har jeg også positive erfaringer fra andre
ting fra Biltema og jeg da. Jeg er bare så hakkande usikker på hva jeg burde gå for... :)

oar83
04/11/15, 13:47
Ikkje for å gni det heilt inn, men det er jo så mykje enklare med vida og dice.
Tenker litt - kvifor finne opp kruttet på nytt ?

Denne til halvparten av prisen som du har lyst på
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=66690767&searchclickthrough=true&searchQuery=Vida+dice

Eller komplett med pc: Blir litt høgare pris, men absolutt verd det (!)
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=65976133&searchclickthrough=true&searchQuery=Vida+dice

SirOlsen
04/11/15, 13:49
Du har jo helt klart et poeng... men kan jeg feks bruke det på Mac om jeg kjører en virtual drive med Windows?

oar83
04/11/15, 13:55
Det burde gå, men dette har ikkje eg testa. Muligens locked har testa dette ?

SirOlsen
04/11/15, 14:06
Jeg vet det skal være mulig å kjøre feks Vmware, men så vidt jeg kan se koster det så himla mye. Poenget mitt, som var utgangspunktet for at jeg utelukket Vida,
var det at jeg ser at det blir mye krøll for meg siden jeg har Mac. Kan sikkert få en "billig" PC laptop også. Men det er da jeg undrer på hva som er verdt mest for meg..

Feks en feilkodeleser til 1000,- lappen, eller Vida til ca 1000,- + enten en laptop til en tusenlapp eller to / + programvare til X-antall kroner og konfigurering til Mac`en
jeg alt har. Det hele lander jo i og for seg på totalkostnad og hva jeg kan få ut av verdi for min del for det. Jeg er jo bare en amatør og mine kunnskaper om bil og tekniske
ting er svært begrensede. Så det er jo da jeg undres på om 1 bok fra Haynes + en slik feilkodeleser kan være vel så nyttig for meg som Vida. :)

locked
04/11/15, 14:15
Det burde gå, men dette har ikkje eg testa. Muligens locked har testa dette ?
Ikkje prøvd i det heile tatt, har ved eit uhell tatt i en Mac en gang. Kvifor bale med sånn drit fra Apple i utgangspunktet?

Jeg vet det skal være mulig å kjøre feks Vmware, men så vidt jeg kan se koster det så himla mye. Poenget mitt, som var utgangspunktet for at jeg utelukket Vida,
var det at jeg ser at det blir mye krøll for meg siden jeg har Mac. Kan sikkert få en "billig" PC laptop også. Men det er da jeg undrer på hva som er verdt mest for meg..

Feks en feilkodeleser til 1000,- lappen, eller Vida til ca 1000,- + enten en laptop til en tusenlapp eller to / + programvare til X-antall kroner og konfigurering til Mac`en
jeg alt har. Det hele lander jo i og for seg på totalkostnad og hva jeg kan få ut av verdi for min del for det. Jeg er jo bare en amatør og mine kunnskaper om bil og tekniske
ting er svært begrensede. Så det er jo da jeg undres på om 1 bok fra Haynes + en slik feilkodeleser kan være vel så nyttig for meg som Vida. :)
Tvilar på at USB støtta fungerer tilfredstillande men kosta ikkje å prøve. VirtualBox er heilt gratis :-)

SirOlsen
04/11/15, 14:38
Haha, etter så mange år med Windows, var jeg så drit hakke lei. Var tålelig fornøyd med W7, men W8 må være det største driten jeg noensinne har vært borti :-o
Jeg er nok blitt mer og mer en apple fantast med årene, dog jeg har min lange trofaste historikk med microsoft tidligere, ja ;)

VirtualBox er jo et alternativ, ja. Men fant akkurat en gratisversjon av VMWARE som jeg nettopp installerte og ser ut til å fungere.. Kanskje jeg skal prøve den der Vida greien likevel da..

locked
04/11/15, 14:46
VIDA kan du kjøpe på ebay for prisen av to haynes bøler...

Ein brukt bærbar PC er lett å skaffe, det vert solgt nye bærbare pc'ar over ein lav sko her i landet så det ligg mykje fullt brukandes datamaskiner å støvar ned rundtomkring. Spør venner, familie og på jobben så ordnar du raskt ein ok pc for en billig penge.

SirOlsen
04/11/15, 15:02
Ehh... de fleste Vida`er jeg finner ligger på ca 1000 lappen (gjerne litt over). Haynes bøkene koster vel ca 299,- pr stykk. Mulig jeg ser etter feile ting da, det må jeg jo selvsagt ta forbehold mot. :)

Alfs80
04/11/15, 16:32
Vida dice ligger på 700-800kr på ebay versjon 2014d