PDA

Vis full versjon : Bytte kjølevæske



TurboNoob
03/11/15, 18:28
Tenkte å få bytta kjølevesken på bilen. Gudene vet når det ble gjort sist. Målte også hvor mye kulde den tålte, 0 grader......
Hvilken måte er enklest å tømme motoren for kjølevæske på?

mrstfu
03/11/15, 18:34
Løsne nedre radiatorslange om du vil ha det ut fort, løsne tappepluggen i nedre høyre eller venstre (husker ikke, tror det er høyre, aka passasjersida) hjørne av radiatoren, og en tappeplugg/ kran bakpå blokka, på passasjersida. Det vil alltid ligge litt igjen, men du kan helle på vann for å "flushe".

TurboNoob
03/11/15, 18:37
Takker.
Kom på ti sekunder etter at jeg hadde postet denne at Haynes hadde kanskje noe info om dette. Og det var rett, sto en ganske flott gjennomgang av prosedyren det :)

mrstfu
03/11/15, 20:20
Hadde jeg rett? Bare fint å friske opp på gammel kunnskap.

TurboNoob
03/11/15, 21:04
Det er tappeplugger på radiator og blokk ja, men akkurat hvor de sitter hen har jeg ikke finni ut ennå. Må få kjøpt frostvæske. Hvor my koster Volvos frostvæske?

mrstfu
03/11/15, 23:35
Det veit jeg ikke helt, men mitt inntrykk er at så lenge du kjøper propylenglykol beregnet for aluminiumsmotorer, og holder deg til ett merke, har det lite å si. BMW hadde noen sære pakninger back in the day som ikke tålte annet enn deres propreitære glykol, men idag følger vel de fleste en standard, både på pakningsmaterialer og glykolinnhold. Har brukt Biltema sitt konsentrat i flere år uten problemer.

Bård
04/11/15, 08:34
Det er tappeplugger på radiator og blokk ja, men akkurat hvor de sitter hen har jeg ikke finni ut ennå. Må få kjøpt frostvæske. Hvor my koster Volvos frostvæske?
Minnes jeg ga rett over 200kr sist for en 4-liters dunk på jordkjend

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

sekse
04/11/15, 08:55
Minnes jeg ga rett over 200kr sist for en 4-liters dunk på jordkjend

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Kjøpte nettopp samme til min, ikke dyrt i det hele tatt.

TurboNoob
04/11/15, 18:37
Minnes jeg ga rett over 200kr sist for en 4-liters dunk på jordkjend

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Er det ikke verre enn det? Får svinge innom på vei hjem fra jobben i morra da.

Bård
04/11/15, 20:40
244 kr sto det på kvitteringa sist jeg handla. Er levelig det

TurboNoob
04/11/15, 22:37
244 kr sto det på kvitteringa sist jeg handla. Er levelig det
Hvis det er prisen for 4 liter frostvæske, så er det levelig ja.

Bård
04/11/15, 23:10
Skal være 4L-dunk ja. Pleier å ha en kanne stående da 142 plutselig bruker noe frostvæske hvis den ikke er vært i bruk på ei stund

TurboNoob
05/11/15, 16:58
Var innom Jorkjend i dag og kjøpte en 4L-dunk med frostvæske. Kr 269,- kostet den nå.

Øygard
05/11/15, 17:07
Det er tappeplugger på radiator og blokk ja, men akkurat hvor de sitter hen har jeg ikke finni ut ennå. Må få kjøpt frostvæske. Hvor my koster Volvos frostvæske?

Kostar ikkje mykje nei. Kjøpte nett ei 4-liters kanna med konsentrat for ca 250 eller nåke sånt.

Rcar
05/11/15, 18:58
Hei
Må nesten hive meg på her - er ikke ofte man får diskutert (noe så kjedelig som) kjølevæske.
Når det da først gjelder bra kjølevæske; finnes det 1 (som "by far" er nr 1)
EVANS
Den har enormt mange fordeler: tryggere (ikke giftig), koker ikke, ikke trykk, mye mindre pitting, trenger aldri å byttes, sparer drivstoff, gir mer hk, sparer motor for slitasje, hindrer korrosjon osv osv

Et lite klipp fra LENO sin garasje her; https://www.youtube.com/watch?v=t7PykrgzWPQ

Rcar

johnjo
05/11/15, 19:56
Hei
Må nesten hive meg på her - er ikke ofte man får diskutert (noe så kjedelig som) kjølevæske.
Når det da først gjelder bra kjølevæske; finnes det 1 (som "by far" er nr 1)
EVANS
Den har enormt mange fordeler: tryggere (ikke giftig), koker ikke, trenger aldri å byttes, sparer drivstoff, gir mer hk, sparer motor for slitasje, hindrer korrosjon osv osv

Et lite klipp fra LENO sin garasje her; https://www.youtube.com/watch?v=t7PykrgzWPQ

Rcar

hvor får du kjøpt den kjøleveska og hvor dyr er den?:)

Rcar
05/11/15, 22:00
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&zenid=1h4tkrmva2bunr8vl2fa11vbd3&keyword=evans

20% rabatt på den nå ser jeg.

Fjernes alt vann ut av kjølesystemet - er den evigvarende.
Har du en hel radiator, pumpe og gode slanger - vil du sannsynligvis aldri måtte bytte igjen.
Må du tappe for en mekanisk jobb - er det bare å tappe den på en rein og tørr kanne - for å fylle den på igjen etterpå.


Rcar

sekse
05/11/15, 22:04
Hei
Må nesten hive meg på her - er ikke ofte man får diskutert (noe så kjedelig som) kjølevæske.
Når det da først gjelder bra kjølevæske; finnes det 1 (som "by far" er nr 1)
EVANS
Den har enormt mange fordeler: tryggere (ikke giftig), koker ikke, ikke trykk, mye mindre pitting, trenger aldri å byttes, sparer drivstoff, gir mer hk, sparer motor for slitasje, hindrer korrosjon osv osv

Et lite klipp fra LENO sin garasje her; https://www.youtube.com/watch?v=t7PykrgzWPQ

Rcar

Bra men dyrt :)

Til vanlig bruk ser jeg ikke poenget. Men til gamle biler som sliter med overoppheting eller biler som står mye i ro er det nok lurt.

Rcar
06/11/15, 10:19
Bra men dyrt :)

Til vanlig bruk ser jeg ikke poenget. Men til gamle biler som sliter med overoppheting eller biler som står mye i ro er det nok lurt.

Dyrt... tja, ja, nei
Dyrt, det kan man vel fort vekk si om bilforsikring også ? (Men veldig lurt å ha)
At vannpumpe, register, motor og radiator ikke skal korrodere i stykker er vel "en billig forsikring". (Spesielt som du spesielt nevner - biler som står mye i ro)
Har man planer om å ha bilen en stund igjen; er den heller ikke dyr på sikt (må jo aldri byttes)
Mindre pitting og mer Hk er vel noe folk mad gamle Volvo-er betaler i fleng for uansett.
At den hevder å spare drivstoff - vil vel på sikt (om sant) med på å redusere kostnadene.
At den ikke er rein gift slik som alle tradisjonelle frostvæsker er vel en særs stor fordel + at systemet er helt uten trykk; her får man ikke noe i midt i fleisen (been there & done that)
MEN AT DET ER EN KJEDELIG TING Å BRUKE PENGER PÅ; JA.

- Ville vel heller ikke anbefalt EVANS til en normalt sliten 15000-20000 kroners bruksbil. Men der ville jeg uansett hoppet over skifte av frostvæske som holdt et bra frysepunkt og hadde en tålelig grei farge uansett.

Rcar

TurboNoob
06/11/15, 11:25
Når den tåler ca 0 grader, så må det gjøres noe uansett. Så om jeg tapper av halvparten eller alt spiller ingen rolle. Har nå kjøpt frostvæske på Volvo.

Rcar
07/11/15, 10:32
Når den tåler ca 0 grader, så må det gjøres noe uansett. Så om jeg tapper av halvparten eller alt spiller ingen rolle. Har nå kjøpt frostvæske på Volvo.

Hei
Når den tåler 0 grader - er det tydeligvis bare vann igjen.
Vann med forurensning; så da må du tappe alt.
Blande 50/50 med friskt vann.
Evt også kjøpe litt antikorrosjons middel på biltema til 40 kroner.

Rcar