Logg inn

Vis full versjon : Turbo-Am: 1988 Volvo 740 GL



Turbo-Am
03/11/15, 14:26
Då var det på tide med ny volvo igjen..
Etter at e solgte gamle 740n 16.mai, har savnet etter den vært stort, selv om det var me greier med den:rolleyes:

Kjøpte da Skoda Octavian te ein kamerat a meg i håp om å få problemfri bruksbil, men slik blei et ikkje.. Så endte med å bruke Datsunen min hver dag i sommer:D Da det ettervært begnte å nærme seg høst igjen henta eg 940 delebilen te ein kamerat a meg, får å hive motor og gir oppi og sende på PKK, men ettervært som meir og meir rust dukka opp, så ga e blanke i det og solgte bilen te brudern som satte den istand og solgte den hvite sedanen og ratter nå rundt i ei burgunderrød vogn. Men ville jo da fremdeles ha volvo, og ringte på ei turbovogn i sarpsborg området men den var solgt, så endte med at eg handla ein MB S124 300TDT av ein kamerat, kosta på den litt småtteri, og endte med at eg bytta den i 2stk 745 Med ei del snacks;)

Etter mye attog fram så måtte begge 740ane heim frå vikersund på tralle.. Min på ei tralle med lastekappasitet på rett over 1000kg etter S70 T5.. Gikk fint det, med unntak av at mi ikkje konne passere 70km/t.. Dagen etter så var mi oppover å henta delebilen, som e ga bort te han kameraten min som e handla Merca av vist han blei med å henta bilane. Også denna gången med for lita tralle og den hvite 940n te brormin som trekkvogn denna gången.. Mi vog tralla på vekta på Lannerheia mellom Larvik og Porsgrunn, 1920kg viste vekta.. Vel, heim kom mi uten no problemer av noe som helst slag:D

Delebilen som e ga bort er ei org. 86mod TIC vogn med takluke og automat. HAr stått svart skinn interiør og svart taktrekk i den, men det er flytta over i den blå min før mi henta dei. Her på vei heim.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/51.jpg (http://s704.photobucket.com/user/Mopar-67/media/Mobile%20Uploads/2015-10/20151009_012349_zpstxbmg0wl.jpg.html)

Her var skilta bare å bestille, betale om.reg og halv årsavgift. Så står nå på skilt, men går ikkje da det er ein elektrisk feil ein vei, så får snart LH2.4 nett og manuell.

Så over te den lyseblå GLn min.

Denna er også et lite mysterium.. Er bygd om til LH2.4 i fra 240 ein gång, og kan muligens oxo være derfor den ikkje ville heim for egen maskin, men det funker nå fint nå.. :p

Er ein 1988 Volvo 740 vogn.
Litt utstÿr som:
- EL takluke
- EL ruter fårran
- EL antenne
- Svingbart hengerfeste(ser det ut til)
- EL speil med varme i
- Svart taktrekk
- Svart skinn
- Lamell aksel
- Midt armlene med koppholdere
Sikkert meir au som e ikkje kommer på i farta.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/52.jpg (http://s704.photobucket.com/user/Mopar-67/media/Mobile%20Uploads/2015-10/20151024_195337_zpsv7ejzwmh.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/53.jpg (http://s704.photobucket.com/user/Mopar-67/media/Mobile%20Uploads/2015-10/20151024_195348_zpsr1ty0bke.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/54.jpg (http://s704.photobucket.com/user/Mopar-67/media/Mobile%20Uploads/2015-10/20151024_195415_zpsfgeeci4h.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/55.jpg (http://s704.photobucket.com/user/Mopar-67/media/Mobile%20Uploads/2015-10/20151024_195433_zpslsqb0qkn.jpg.html)

Etter å ha kjørt den som den var med 531 topp og VX3 (som eg ikkje fant ut før e kjørte ras på motoren), begnte e å bli lei av å kjøre sugemaskin:rolleyes:
Så kvelden før det var Stortreff på YX Lillesand, fant e ut av det at nå måtte gamle F-maskina tvangsfores med luft, FK manifold, T3/T4 turbo, T6 dyser(på 3bars trykk), liten ALU IC, turbohjerner og 3" DP hivd på.. Vel, gikk jo fært den eine lørdagen, fram til eg skulle heim igjen, drøy halvtime heima fra.. F-maskin med 405 000KM lika vist ikkje ei blanding av muligens for varm olje, mager blanding og 1,5bar++ i ladetrykk:confused:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/56.jpg (http://s704.photobucket.com/user/Mopar-67/media/Mobile%20Uploads/2015-10/20151018_171005_zpsyrfdbtc1.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/57.jpg (http://s704.photobucket.com/user/Mopar-67/media/Mobile%20Uploads/2015-10/20151018_022055_zps5h2bwcw4.jpg.html)

Så nå labber den rundt med FK maskin på orginalt trykk.. Er i gang med å bygge opp F blokka fra gamle 740n min med FK råpder og ned dreide stempel, sammen med oppsettet e kjørte med før motorraset ;) Før FK maskina skal få bli et litt meir solid og serriøst bygg:D

Videre planer er:
- Forsterka trykkplate
- M46 girkasse
- Slippe den litt nærmere bakken
- På med USA fronten til våren igjen, da med nye parklys, blinkls og H4 innsatser.
- På med Add-on fårran til våren
- Vinge bak
- V90 visker bak
- V90 bakluke håndtak
- 960 håndtaks kåper
- Klare tåkelys med Gul xenon, ligger klart

Håper det faller i smak hor folket:)

HansOla
03/11/15, 14:50
Knallfin vogn! :) F-maskinisten fikk kjenne på trykket ser det ut som, stakkars.. :P Stå på, følger denna :)

SirKim
03/11/15, 16:40
Blir ikke diesel i denna oxo da paaske ;p

Turbo-Am
03/11/15, 21:45
Knallfin vogn! :) F-maskinisten fikk kjenne på trykket ser det ut som, stakkars.. :P Stå på, følger denna :)
Ja, fikk kjenne på litt ladetrykk de, stakkars :P


Blir ikke diesel i denna oxo da paaske ;p
Nei, blir nok ikkje nokke diesel i denna ;)

Lowflyer
03/11/15, 22:50
USA fronten er rett og slett ordentlig tøff og kledde denna bra!:D Men er lykteglassa på blinklyset knust på begge sider?
Gasar til det rasar ja :p Vart god utlufting der nå..
Følger med! :)

Turbo-Am
03/11/15, 23:35
USA fronten er rett og slett ordentlig tøff og kledde denna bra!:D Men er lykteglassa på blinklyset knust på begge sider?
Gasar til det rasar ja :p Vart god utlufting der nå..
Følger med! :)

Ja, syns USA fronten gjør seg bra på lyseblå vogn. Når e henta bilen så var glassa på begge blinklysa og begge parklysa løsna fra reflektorn, så det blei limt på når e monterte den på bilen, men allerede da datt det eine blinklysglasset og innvendige refleksen av, så det blei lagt inni bilen.. På vei til stortreffet på YX lillesand datt det andre av desverre.. Men siden både blink og parklamper er å få kjøpt nytt, blir dette kjøpt inn i løpet av vintern, så det er nytt til USA fronten og Add-on fårran skal på igjen til våren, sammen med chrome ramme på rutegrillen ;)

Turbo-Am
30/01/17, 23:59
At det skal være så inna satans vanskelig å skrive innlegg og redigere det!! Ja ja, sletta blei det vist...!

Som eg egentlig skreiv i forrige innlegg, så bydde jo 2016 på ein del problemer med 740n. Både kraftig rådebank på syl.2 på FT motoren, rast 5stk m47 kasse og 3-4 bakakselen..
Men den har da gått noen tusen km i sommer Oxo, så den er langt i fra død.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1177.jpg (http://s704.photobucket.com/user/Mopar-67/media/Mobile%20Uploads/2016-08/20160804_203326_zpsppmugsyp.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1178.jpg (http://s704.photobucket.com/user/Mopar-67/media/Mobile%20Uploads/2016-07/20160719_214556_zpsg8s8sf6u.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1179.jpg (http://s704.photobucket.com/user/Mopar-67/media/Mobile%20Uploads/2016-07/20160709_223116_zpsdhzeuv68.jpg.html)

Fekk den jo ikkje te å gå med nybygd lav.komp motor, blei prøvd absolutt alt, fra å bytte plugger te å prøve hjerner te bensinpomper. Før eg fant ei slangeklemme på trykkrøret som ikkje var skrudd te.
Skrudde te den, og gikk fremdeles ikkje som den skulle, derimot værre egentlig.
Av rein frustrasjon blei rødblokk bortimot hivd ut av bilen, og for gamle dieselseksern min hivd oppi.
Når den nekta å fyre så gå e vel meir eller mindre opp.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1146.jpg (http://s704.photobucket.com/user/Mopar-67/media/Mobile%20Uploads/2016-09/20160920_185758_zpsfkf1rtr7.jpg.html)

Av den forskremte skrotnissen eg e så gå e den et siste håp, rota fram tenningsanlegget til K-jetronic innsprutet, B230e blokk med innmat, 531 topp med vx3 og A-innsug og gasser frå B19. Fyra tvert på motorsag bensin med slange rett i kanna. Kobla te slangen fra tanken, og dritten nekta å gå.
Joa, bak ved tankarmaturet hadde slangen til tilførsla fram fått klemmpå seg og var skvær tett!
Joa, og slik får den ennå, latere OG tørstere enn noen gang, men den lever.

Neste plan nå er vel å få på innsprøytning igjen så den blir litt meir normal igjen.


Planen var jo å kjøre 740 te Strømstad på skjærtorsdag 2016, men det gikk ikkje som planlagt. To dager føre skar tannstang seg, og endte med at eg måtte kle opp brukstøsa av ein 940.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1180.jpg (http://s704.photobucket.com/user/Mopar-67/media/Mobile%20Uploads/2016-03/20160324_092127_zpsjgvqrfqr.jpg.html)

Er vel det ein kan kalle ein misbrukt 940. Når glassluka knuste, blei det 10mm splintsikker lexan, poppafast kombinert med tec7. Og spiste dekk gjorde den

Turbo-Am
31/01/17, 00:20
Nokken som kan svare meg på håffer det bare er halve innlegget som kommer med???

HansOla
31/01/17, 06:45
Nokken som kan svare meg på håffer det bare er halve innlegget som kommer med???
Om du bruker mobil, kan all tekst etter smilefjes bli borte.

Benjamin
31/01/17, 11:17
Hehe utrolig artig tråd du har her.

Du har pågangsmot, det skal du ha [emoji28]

Synes den blå tralla var sprek, kledde us fronten!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Turbo-Am
31/01/17, 23:43
Om du bruker mobil, kan all tekst etter smilefjes bli borte.
Hmm, bruker nettbrett.. For prøve med ein fortsettelse å se håssen det går.


Hehe utrolig artig tråd du har her.

Du har pågangsmot, det skal du ha [emoji28]

Synes den blå tralla var sprek, kledde us fronten!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Joa, har å vært gjennom litt nå. Har hatt det mye moro med den bilen oxo for å sei det slik.



Over te ein liten fortsettelse.



Som sagt, så åt 940n dekk. Med sine 131hk, m47 og slyngdiff gjorde den det godt. Alt i fra 175/80-14 til 225/45-18, når den begynte å dra rundt 205/70-15C sommerdekk på andre fekk e sjokk.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1202.jpg (http://s704.photobucket.com/user/Mopar-67/media/Mobile%20Uploads/2016-05/IMG_20160514_012636_zpsh5ymvesr.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/23.png (http://s704.photobucket.com/user/Mopar-67/media/Mobile%20Uploads/2016-05/Screenshot_20160514-010923_zpsxchy34l3.png.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1203.jpg (http://s704.photobucket.com/user/Mopar-67/media/Mobile%20Uploads/2016-05/IMG_20160529_031027_zpsb7dfmnhc.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1204.jpg (http://s704.photobucket.com/user/Mopar-67/media/Mobile%20Uploads/2016-05/Snapchat-3563173931154501783_zpsi8lcpdcg.jpg.html)

Den var jo fin ein gang i tida au, heilt te ein kamerat å meg henta den te bygda.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1205.jpg (http://s704.photobucket.com/user/Mopar-67/media/Mobile%20Uploads/2016-03/FB_IMG_1458035136779_zps4xv1bgbp.jpg.html)

Angrer fremdeles på at e høgde den 940n..!
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1206.jpg (http://s61.photobucket.com/user/turbopaaske/media/Snapchat-5469919604831610879_zpsexxdghlm_edit_1485901892440 _zpsizx2a8zw.jpg.html)

Og for tida så går 740n kun i hæljene med perfekte vinterstuk.
'95 850 sedan 2,4 10v aka Black Bitch som får gjennomgå i ukedagene te jobb og er virkelig moden for hoggern nå før 20.mars.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1207.jpg (http://s61.photobucket.com/user/turbopaaske/media/Mobile%20Uploads/2016-12/IMG_20161205_195018_zpserpzpryg.jpg.html)

Add-on fårran og den fine leppa er tatt av for vintern.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1208.jpg (http://s61.photobucket.com/user/turbopaaske/media/Mobile%20Uploads/2016-12/20161217_011741_zpsiy1zhx5w.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1209.jpg (http://s61.photobucket.com/user/turbopaaske/media/Mobile%20Uploads/2017-01/20170128_013817_zpsqyqbfszd.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/1210.jpg (http://s61.photobucket.com/user/turbopaaske/media/Mobile%20Uploads/2017-01/20170128_013702_zpszns8xumw.jpg.html)

Enjoy.

SirKim
01/02/17, 18:47
uff, den blå 940n er jo gamle til holtet :/slungdiffen som står/sto i den er en aksel som han holtet kjøpte av meg faktisk