PDA

Vis full versjon : Vondt 1.gir på M90 / Defekt clutch/girkasse?



boman
03/07/10, 08:43
UPDATE:
Kassa har slått seg vrang. Får den ikke i første gir uansett.
[ se lenger ned (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=7153#post134543) ]


Jeg har en liten feil på kassa mi. Når jeg skal sette den i første gir må bilen stå helt stille eller ha veldig liten fart (max 5-6km/t). Hvis ikke så bråker det og den er hard og sette i gir. Skyldes dette dårlig synkronisering?

Hvordan kan dette fikses, hvis det kan fikses ? :)

ChrML
03/07/10, 09:07
Jeg har en liten feil på kassa mi. Når jeg skal sette den i første gir må bilen stå helt stille eller ha veldig liten fart (max 5-6km/t). Hvis ikke så bråker det og den er hard og sette i gir. Skyldes dette dårlig synkronisering?

Hvordan kan dette fikses, hvis det kan fikses ? :)
Er nok ikke så unormalt dette. Min får jeg heller ikke satt i førstegir uten å bruke makt hvis jeg er over 10 km/t og da høres det ikke mye bra ut. Så derfor gjør jeg heller aldri det, bruker heller andregir da. Er ikke meningen at man skal gå ned i førstegir når man har fart.

Ikke sikkert den var fullt så ille når den var ny, men den skal være sånn at den blir værre å få i førstegir jo større fart. Er for at man ikke skal bomgire ned i første når man går fra andre, det skal være umulig.

OlavS.
03/07/10, 09:07
du kan prøve å bytte olje, er synkroniseringa som ikke er hundre ja.

boman
03/07/10, 09:23
Er nok ikke så unormalt dette. Min får jeg heller ikke satt i førstegir uten å bruke makt hvis jeg er over 10 km/t og da høres det ikke mye bra ut. Så derfor gjør jeg heller aldri det, bruker heller andregir da. Er ikke meningen at man skal gå ned i førstegir når man har fart.

Ikke sikkert den var fullt så ille når den var ny, men den skal være sånn at den blir værre å få i førstegir jo større fart. Er for at man ikke skal bomgire ned i første når man går fra andre, det skal være umulig.

Nei, den er jeg klar over og jeg pleier ikke akkurat å sette den i første i stor fart heller. ;)
Men i køkjøring osv hender det at det er litt dumt å slure på andre giret og at man heller vil ha den i første hvis man holder ca 8-9km eller noe.

Det er igrunn ikke noe som plager meg veldig, men hender at andre kjører bilen og de vil jo helst sette den i første gir før de stopper når de har en fart på 15-20 eller mer.. så tenkte bare hvis det var en lett måte å gjøre det litt bedre på ;)


du kan prøve å bytte olje, er synkroniseringa som ikke er hundre ja.
Ja, hjelper det noe da? Den har sikkert godt av å byttes snart uansett. Hvor ofte skal/bør man bytte olja på kassa?

ChrML
03/07/10, 09:44
Kan hende den blir værre av å bytte olje og. Visstnok så er den gamle M90 girolja mye bedre enn den nye typen de har begynt å selge hos Volvo :p.

Men sjekk ihvertfall at det er nok olje på den.

boman
03/07/10, 09:52
Hm, hvordan peiler jeg egentlig olja/bytter den på girkassa? :p

ChrML
03/07/10, 09:58
Hm, hvordan peiler jeg egentlig olja/bytter den på girkassa? :p
Får ikke peila olja. Men når bilen står rett så skal olja være ca opp til fylleskruen. Den er i bakkant av girkassa på høyre side av mellomakselen sett i bilens retning.

Det er riktig nivå når oljen renner ut igjen der når du prøver å fylle på og kassa er rett.

volvoRsport
03/07/10, 17:08
Går den lettere hvis du f.eks. mellomgasser?

boman
03/07/10, 17:26
Går den lettere hvis du f.eks. mellomgasser?

før jeg setter den i første? sånn at det er litt turtall på motoren før jeg kobler inn giret mener du?

volvoRsport
03/07/10, 17:41
før jeg setter den i første? sånn at det er litt turtall på motoren før jeg kobler inn giret mener du?

Ja, så du matcher turtallet du skal opp på.

jonass
03/07/10, 17:50
Slik har alle m90er jeg har prøvd hvert også, mellom gasser man går den enklrere inn i første gir. (Man skal jo mellom gasse)

ChrML
03/07/10, 18:10
Gjelder igrunn alle gir. Mellomgasser man fra 5. til 4. for eksempel, dvs aldri slipper gassen helt, bare holder så mye gass at turtallet matcher idet man trykker inn clutsjen og girer, så kan man gire sinnsykt fort ned til 4. :p

jonass
03/07/10, 18:24
Etter jeg fikk laga med shortshift og stumt spakstell med null slakke til min m90 så, ble det helt jævlig og få den i første gir.

boman
10/07/10, 11:46
Går den lettere hvis du f.eks. mellomgasser?

Har testa ut litt, er ikke noe særlig merkbar forskjell.

Soulair
10/07/10, 11:57
Hvis du legger girspaken mot første gir i fart, UTEN makt, skal den etter noen sekunder gli lett inn vel? Er vel noe synkronisering inni bilde som kan ta litt tid.

Prøvde å legge en m-47 fra 2. gir til 1. gir når jeg hadde rundt 30 km/t på hjulene. Gikk noen sekunder og du kunne høre et eller annet i kassen som bygde opp et vanvittig turtall. Til slutt gled den rett i første gir uten makt eller ulyd.:)

ChrML
11/07/10, 20:59
Hvis du legger girspaken mot første gir i fart, UTEN makt, skal den etter noen sekunder gli lett inn vel? Er vel noe synkronisering inni bilde som kan ta litt tid.

Prøvde å legge en m-47 fra 2. gir til 1. gir når jeg hadde rundt 30 km/t på hjulene. Gikk noen sekunder og du kunne høre et eller annet i kassen som bygde opp et vanvittig turtall. Til slutt gled den rett i første gir uten makt eller ulyd.:)
Ja, det skal gå på M90 og.

boman
27/08/10, 13:03
Det ser ikke ut til å funke på kassa mi.
Men nå har kassa slått seg vrang. Har 3-4 ganger den siste måneden opplevd at den ikke vil i første gir, selv om jeg står helt stille. Da hjalp det å slure litt i de andre gira for så å få den i første som vanlig. Igår skjedde det igjen, men nå hjelper det ikke å slure i de andre gira. Jeg får over hodet ikke satt den i første.
Det er akkurat som jeg møter en vegg litt før der spaken vanligvis skal stå. Så nå høres jeg ut som en bestemor når jeg slurer på 2. for å starte..
Noen gode råd?
Håper jeg slipper å bytte/ta ut kassa!

Kan det bare være slark i overføringa til spaken? Skal under bilen nå etterpå og se hvordan det ser ut, men tror ikke det er det dessverre..

Agrostar
27/08/10, 13:55
Har du prøvd å først sette den i 2. for så å prøve 1.?

boman
27/08/10, 15:45
[..]Da hjalp det å slure litt i de andre gira for så å få den i første som vanlig. Igår skjedde det igjen, men nå hjelper det ikke å slure i de andre gira. Jeg får over hodet ikke satt den i første.[..]


Har du prøvd å først sette den i 2. for så å prøve 1.?
Ja.

Etter litt mer forskning viser det seg at jeg klarer å tvinge den i første gir ved å presse girspaken mot første gir for så å begynne å slure såvidt, da begynner kassa å ta tak og hører skrapelyder. Da glir den lett inn i 1.

Jeg snakka med Volvo også nå, og mekanikerene på verkstedet trodde det kunne være simringen på motoren som lakk olje inn i clutchen, så det kom olje på lamellen så den 'suger' seg fast på svinghjulet og ikke helt vil slippe.

Skal ut å sjekke olja og overføringene fra girspaken til kassa (spakestellet) på kassa nå straks..

boman
27/08/10, 17:26
Sjekka spakestellet nå, ser ikke ut til å være mye slark der.
Olja har jeg ikke sjekka enda, greier ikke å jekke opp bilen å få den høy nok til at jeg kommer under og samtidig stå rett..

ChrML
27/08/10, 17:39
Syns det høres ut som clutsjen din ikke frier helt ut. Har du prøvd trikset som står på Vadis for å se om den frier ut? :

1. Start motoren
2. Trykk inn clutsjen
3. Sett motoren i 1. gir
4. Dra den så langt mot fri at den nesten popper ut
5. Slipp clutsjen forsiktig ut
6. Trykk girstanga forsiktig mot 1. gir til det skraper litt
7. Trykk inn clutsjen igjen og vent ca 10-15 sekunder til dreva har fått roa seg
8. Dytt girstanga resten av veien helt inn i 1. gir. Den skal nå gå i 1. gir uten å skrape eller være vrang.

Hvis ikke så henger clutsjen på litt så den ikke frier helt ut. Da blir den akkurat som du sier, vrang å få i 1. gir enkelte ganger. Opplevde det samme selv en periode. Årsaken var at slavesylinderen var på vei til å poppe ut fordi segringen som holder den på plass hadde knekt flere steder. Dermed ble den pressa bakover så den ikke fria ut helt.

Du kan godt prøve samme prosedyren i 2. gir for å se om det er noen forskjell der.

boman
27/08/10, 17:47
Syns det høres ut som clutsjen din ikke frier helt ut. Har du prøvd trikset som står på Vadis for å se om den frier ut? :

1. Start motoren
2. Trykk inn clutsjen
3. Sett motoren i 1. gir
4. Dra den så langt mot fri at den nesten popper ut
5. Slipp clutsjen forsiktig ut
6. Trykk girstanga forsiktig mot 1. gir til det skraper litt
7. Trykk inn clutsjen igjen og vent ca 10-15 sekunder til dreva har fått roa seg
8. Dytt girstanga resten av veien helt inn i 1. gir. Den skal nå gå i 1. gir uten å skrape eller være vrang.

Hvis ikke så henger clutsjen på litt så den ikke frier helt ut. Da blir den akkurat som du sier, vrang å få i 1. gir enkelte ganger. Opplevde det samme selv en periode. Årsaken var at slavesylinderen var på vei til å poppe ut fordi segringen som holder den på plass hadde knekt flere steder. Dermed ble den pressa bakover så den ikke fria ut helt.

Du kan godt prøve samme prosedyren i 2. gir for å se om det er noen forskjell der.

Er jo nettopp dette jeg sliter med, å få den i første gir.
Men som sagt, den går inn i 1. gir hvis jeg presser den inn mot der spaken skal stå (når den står i 1. gir) og slipper clutchen rolig ut til det skraper og så trår inn clutchen så går den som regel lett inn i første (har testa 3-4ganger bare).


Prøve andre prosedyre i 2.gir? Der funker det jo som det skal, eller misforstå jeg?

ChrML
27/08/10, 17:50
Er jo nettopp dette jeg sliter med, å få den i første gir.
Men som sagt, den går inn i 1. gir hvis jeg presser den inn mot der spaken skal stå (når den står i 1. gir) og slipper clutchen rolig ut til det skraper og så trår inn clutchen så går den som regel lett inn i første (har testa 3-4ganger bare).


Prøve andre prosedyre i 2.gir? Der funker det jo som det skal, eller misforstå jeg?
Poenget her er å teste om det er clutsjen som er problemet her. Kan være lettere å få den inn i 2. gir med clutsj som henger på enn 1. gir.

Men hvis den glir lett inn når du gjør prosedyren over så er det mest sannsynlig ikke clutsjen som er problemet her.

boman
27/08/10, 18:14
Syns det høres ut som clutsjen din ikke frier helt ut. Har du prøvd trikset som står på Vadis for å se om den frier ut? :

1. Start motoren
2. Trykk inn clutsjen
3. Sett motoren i 1. gir
4. Dra den så langt mot fri at den nesten popper ut
5. Slipp clutsjen forsiktig ut Helt ut?
6. Trykk girstanga forsiktig mot 1. gir til det skraper litt når clutchen er ute?
7. Trykk inn clutsjen igjen og vent ca 10-15 sekunder til dreva har fått roa seg
8. Dytt girstanga resten av veien helt inn i 1. gir. Den skal nå gå i 1. gir uten å skrape eller være vrang.

Se kommentarer med understrek :p

ChrML
27/08/10, 18:21
Se kommentarer med understrek :p
Poenget her er at man prøver å sette girkassa i 1. gir uten å bruke synkringene (noe man vanligvis gjør når man setter den i gir). Hvis det skraper når man gjør prosedyren over og kanskje ikke får den i gir så er det fordi motoren fortsatt drar kassa rundt med for mye kraft når tenna prøver å gripe inn i 1. gir. Da er det clutsjen som er problemet.

Ja, skal slippes helt ut i steg 5, ja. Og være helt ute i steg 6.

boman
27/08/10, 18:40
Nå prøvde jeg følgende:

1. Start motoren
2. Trykk inn clutsjen
3. Sett girkassa i 2. gir
4. Dra den så langt mot fri at den nesten popper ut
5. Slipp clutsjen forsiktig ut
Hvis jeg setter den rett før spaken popper ut så blir den stående der, ingen skrape lyder altså den er i fri selv om spaken ikke står 100% i fri. Hvis jeg setter den litt lenger mot 2 gir og slipper clutchen rolig ut skraper det og den hopper først så spaken står nesten i fri, slipper jeg clutchen de siste cm så hopper spaken i senter(fri). Noen ganger kommer skrapelyden, andre ikke.

6. Trykk girstanga forsiktig mot 2. gir til det skraper litt
Jeg tar i ganske mye for å prøve å få det til å skrape, men enten tør jeg ikke ta i nok, eller så skraper det ikke (men skrape ville det jo gjort, så tør nok ikke ta i)

ChrML
27/08/10, 18:43
Har bare prøvd dette i 1. gir selv og da måtte jeg ikke ta i for å skyve den så den skraper.

boman
27/08/10, 18:49
nå fikk jeg lurt den inn i første.
Dytta girspaken et stykke ut mot fri. Da skrapa den når jeg slapp clutchen. Satte girspaken litt lenger ut, slapp clutchen - ingen skraping.
Så dytta jeg spaken rolig inn mot første gir til jeg hørte god skraping.
Venta 10-15 sekunder.
Prøvde å få spaken inn i første gir igjen - uten hell.

ChrML
27/08/10, 18:55
Hmm, da har du jo egentlig utelukket synkringene. For den skal jo greit inn i 1. gir uten noe særlig med skraping i steg 8 da inngående aksel på kassa ikke skal ha så mye skyv bak seg fra motoren sin side.

Det er nok clutsjen din som ikke frier ut helt når pedalen er inne. Det kan være:

- Luft i hydraulikksystemet.
- Kan være at gaffelen må spaces ut litt (selv om du har originalt svinghjul/trykkplate)
- Slavesylinder som lekker
- Mastersylinder med dårlig tetning rundt stempel
- Evt den oljeteorien til mekanikeren din selv om det ikke er noe jeg har hørt om :p

boman
27/08/10, 19:01
Hmm, da har du jo egentlig utelukket synkringene. For den skal jo greit inn i 1. gir uten noe særlig med skraping i steg 8 da inngående aksel på kassa ikke skal ha så mye skyv bak seg fra motoren sin side.

Det er nok clutsjen din som ikke frier ut helt når pedalen er inne. Det kan være:

- Luft i hydraulikksystemet.
- Kan være at gaffelen må spaces ut litt (selv om du har originalt svinghjul/trykkplate)
- Slavesylinder som lekker
- Mastersylinder med dårlig tetning rundt stempel
- Evt den oljeteorien til mekanikeren din selv om det ikke er noe jeg har hørt om :p

Men syns det er rart jeg klarer å gire fint til alle andre gir hvis det eventuelt er clutchen som ikke frier helt ut egentlig .. (klarer alle gir når motor er av og på, men aldri første gir..)
Hvis det er luft i systemet burde jo clutchen ta litt ujavnt, altså ikke alltid ta samme sted, eller?
Hm, gaffelen spaces ut, fordi clutchen evt er slitt da eller?

Bilen har nå gått rett under 223.000km og har vært varebil (og har hengerfeste) så er ikke umulig at clutchen snart er på tide å bytte.

Oljeteorien tror jeg delvis på. Hvis man feks tar vann imellom to helt rette flater/plater er de vanskelig å dra ifra hverandre. Blir jo det samme her, bare at olje er enda mer tyktflytende.

boman
27/08/10, 22:06
Hva må jeg regne med å gi for en bra M90 kasse i Norge? Som ikke har gått alt for langt.

boman
29/08/10, 20:34
Men da tror jeg at jeg kjøper ny clutch, simring inn til motor, utløserlager hos Volvo og har klart, i tilfelle clutchen er dårlig (hvis det er bra kan jeg jo bare levere det tilbake).
Også skaffer jeg en ny M90 kasse som jeg bytter (med mindre clutchen ser heelt forferdelig ut) som jeg eventuelt bare selger videre ;)
da burde det bli bra! :)