PDA

Vis full versjon : Vurderer V70 Hva er forskjell og hva er best 2,3t 2,4t eller 2,5t



\/ol\/o
29/10/15, 21:24
Hei

Vurdere å kjøpe meg en Volvo V70 AWD Manuell med bensiner turbo.
T5R er jo 2,3l 230hk så er 2,4t 193hk og 2,5t 193 hk.
Hva er reelt å få ut av 2,4t og 2,5t? det er jo litt mer kubikk i disse motorene, å sånn jeg har skjønt det så ligger mye av begrensningen i turboen (c13)?
Har lest at å oppgradere til c15 turbo åpner for mer krefter? Tenker da V70 2,4t AWD mauell med større turbo, 3" downpipe, racekatt og sport eksos samt chip.? Hva kan bli utfallet av det? 250 - 300hk?

Har også lest at T5R motoren er 2,3 for å få tykkere vegger i blokken for å tåle kreftene, men 100 kubikk opp fordelt på 5 sylindre kan vel egentlig ikke utgjøre så stor forskjell?

Hva er erfaring med deletilgang nytt å brukt? pris nivå osv?
Hva er reelt å måtte ut med for å få R fanger og grill, C70 klarglass lykter?

Takker for alle svar.

Jimmen
29/10/15, 22:07
2.4T og 2.5T er samme motor.. noen sier 2.4 og noen 2.5, er vell pga den har 2450cc.. (godt mulig jeg tar feil, rett meg gjerne)
2.3T er sterkere pga tykkere vegger, ja.

Deletilgang er enkel, da det er en haug av volvo 5 sylindra motorer.. mye passer overens med vanlig sugemotor også.

Siden du først ønsker litt krefter, hvorfor ikke legge litt ekstra på bordet og kjøpe V70R?
Jeg har en V70R AWD, manuell som kommer for salg om ikke alt for lenge.. venter på at lakkering av bakluke og frontfanger skal bli ferdig lakkert. :)

Tenker meg rundt 80.000 i pris.

Ta gjerne kontakt på 94970866.

850GLTsilver
29/10/15, 22:10
2435cc

Nilsebu
29/10/15, 22:11
Sikt deg inn på V70R. Her har du høytrykksturbo, og det er enklest å få ut ca 300hk uten for store inngrep.
På første gen V70, så er det ikke motorbetegnelse 2,4t, her er 2,5t med 193hk lavtrykksturbo. Den eneste motoren som leveres i AWD (utenom R).
T5r finnes kun i fwd.
For å finne en awd/R med manuell, så bør du ha litt is i magen, ikke så veldig mange av disse ute å går.

Deletilgang på disse bilene er god. Finnes masse brukt og nytt på nettet. Ebay etc, og deler hos volvoforhandler er heller ikke i verste prisklasse.

Prisene på kommende deler, er noen år gamle, da jeg selv kjøpte: R-fanger ca 6500. Grill ca 2500. C70 klarglass, ca 6000.

Jimmen
29/10/15, 22:13
Som sagt, jeg har en V70R AWD, MED manuell som kommer til salgs ;)

gswede
29/10/15, 22:13
Så du mener at 2mm sylinderveggtykkelse ikke er av relevans..og du blir heller ikke fullere av å drikke en desiliter mer himkok?

2 mm er MYE, men ikke voldsomt nødvendig om du ikke tenker å ta ut litt mer krefter.
Enkelt sagt, mer turbotrykk, mer sylindertrykk, mer temperatur.

Dessuten er lavtrykksturbomotorene utstyrt med høyere kompresjonforhold. Ikke direkte ønskelig på oppjassa hvitblokk.


2,3 litern er langt å foretrekke.

\/ol\/o
29/10/15, 22:28
Eg har aldri sagt at 2mm tykkelse ikke er av relevans. Eg har ikke vært borti Volvo siden 1999 så her er jeg på tynn is. Er derfor jeg spør dere som kan Volvo.
For øvrig takker jeg for svar. Kanskje jeg skal vente litt å så om det blir en V70R AWD i steden da. Saken er den at jeg var litt uheldig med siste bilkjøpet mitt (BMW 740D 2000mod) Så nå har jeg fortsatt 5'er Touringen min som jeg håper å få rundt 30.000 for. Hadde da håpet å kanskje få en V70 AWD benisn og manuell med litt mellomlegg, men 50.000 i mellom blir litt mye når jeg nå venter på avklaring av 740D'en. Så kanskje jeg skal bare avvente til saken om 740D'en er ute av verden å heller skaffe en V70R AWD då.? Får tenke litt på den. :)

Som sagt takker alle for svar og tilbakemeldinger. :)

volvoRsport
29/10/15, 22:34
På første gen V70, så er det ikke motorbetegnelse 2,4t, her er 2,5t med 193hk lavtrykksturbo.


Den eneste motoren som leveres i AWD (utenom R).

Feil og feil. '97/'98 ble kalt 2,5T mens '99/'00 ble kalt 2,4T. AWD ble også levert med 2,0 T5.

\/ol\/o
29/10/15, 23:20
Likte V70R AWD'en din jimmen. Hadde ikke vært feil å hatt den stående I garasjen nei. Men selge den allerede? Er jo ikke lenge du har hatt den.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Daniel V
30/10/15, 08:50
Husk på at T5-R kun finnes på 850 94/95 og ikke V70.

Det er disse 850ene som er gule (kom i noen andre farger også) som de fleste husker :)

Veldig mange legger ut 850ene sine som T5-R nesten uansett hva slags turbomotor som sitter i den. Originale T5-Rer er det langt i mellom, så ikke ta det for god fisk bare det står i annonsen. :)

Når det kommer til V70 derimot finnes det jo litt mere å velge i. Som nevnt over av volvoRsport så er det litt mer motoralternativer å velge i. Hvis du absolutt skal ha AWD så sjekk viskosekoblingen og vinkelkasse/drev. Det er også en hylse der som bør ha vært skiftet. Ikke uvanlig at viskosekoblingen er så slitt at bilen sliter med å koble inn firtrekken.

Slitte turboer og ventiltetninger er heller ikke uvanlig da bilene begynner å bli gamle. Da vil du få litt oljeforbruk.

Ellers er jo dette rimelig driftssikre saker uansett hvilken modell du velger. Ta å prøvekjør noen forskjellige motoralternativer samt både AWD og FWD. Det kan godt være du liker FWD like bra, og man kommer langt på dårlig føre meg Fwd og gode dekk. Slenger du i en Quaifediffersensial så blir det en lek med FWD ;)

Rustmessig klarer disse bilene seg greit, men sjekk bakluke, hjulbuekanten bak der innerskjermen slutter ned mot kanalen og ved kanalskjørtene. Disse ligger og gnisser på kanalen hele livet, og det er ikke uvanlig at det ruster hull under der ved dørene som brukes mye. Dette kan skje selv om resten av bilen er helt 100.

Lykke til med jakten :)

C.Erstad
30/10/15, 09:11
AWD ble også levert med 2,0 T5.

Også i 2000 kom den med B5244S og AWD.
Dog kun i automat med AW50/51 AWD.

Denne er vel ganske sjelden her til lands...

\/ol\/o
30/10/15, 09:16
Noen enkel måte å få sjekket vinkel kasse og viskosekoblingen på? Slitte ventil tetninger er ikke store problemet. Er av med toppen å få skiftet de det.

turb00le
30/10/15, 10:03
Noen enkel måte å få sjekket vinkel kasse og viskosekoblingen på? Slitte ventil tetninger er ikke store problemet. Er av med toppen å få skiftet de det.

Har du skrudd på hvitmotor før???

\/ol\/o
30/10/15, 10:24
Nei. Trives best med å skru svart.

\/ol\/o
30/10/15, 10:26
Her kom ikke hele greien med. Det jeg har skrud på av Volvo var den 245'en jeg hadde I 99.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

turb00le
30/10/15, 11:37
Nei. Trives best med å skru svart.

Kan jo skru svart på hvitmotor også...

Poenget er at hvis du er vant til å skru på rødblokk så får du en liten overaskelse. Hvitmotor er noe dritt å skru på i forhold.

\/ol\/o
30/10/15, 11:49
Vel. Har jobbet som bilmekaniker å totalt overhalt diesel og bensin motorene til BMW, så er ikke kjempe redd for å begynne på en slik jobb. Har bukk i garasjen å tror jeg hadde tatt ned komplett travers med motor å gir å sett over alt hvis jeg hadde tatt en slik jobb. Får skikkelig oversikt då og mye lettere å skru på motor, gir, vinkel gir osv. Alt er satt sammen på en eller annen måte å på samme måte kan det plukkes frahverandre og sammen igjen er min lille religion. ☺

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

turb00le
30/10/15, 11:55
Vel. Har jobbet som bilmekaniker å totalt overhalt diesel og bensin motorene til BMW, så er ikke kjempe redd for å begynne på en slik jobb. Har bukk i garasjen å tror jeg hadde tatt ned komplett travers med motor å gir å sett over alt hvis jeg hadde tatt en slik jobb. Får skikkelig oversikt då og mye lettere å skru på motor, gir, vinkel gir osv. Alt er satt sammen på en eller annen måte å på samme måte kan det plukkes frahverandre og sammen igjen er min lille religion. ☺

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nei altså alt går og ingenting er umulig...
Men jeg må si at jeg kvier meg litt mere for å løfte av toppen på hvitmotor enn rødblokk. Det er liksom 100 skruer i differanse omtrent.

\/ol\/o
30/10/15, 11:58
Hehe ja ser for meg litt mer knot å skruer der ja.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nilsebu
30/10/15, 22:59
Feil og feil. '97/'98 ble kalt 2,5T mens '99/'00 ble kalt 2,4T. AWD ble også levert med 2,0 T5.

Ble AWD levert i standard utgave av V70 med 2,0 T5, ikke bare V70 XC?

Isåfall veldig veldig sjeldne i Norge?

Jimmen
31/10/15, 11:41
Likte V70R AWD'en din jimmen. Hadde ikke vært feil å hatt den stående I garasjen nei. Men selge den allerede? Er jo ikke lenge du har hatt den.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Ja, jeg vurderer det.
Trodde jo jeg skulle handle meg 2011 mod Mercedes, men tok til fornuft og kjøpte bil uten lån.
Meeen, lysten er for stor og frister stort med Mercedes :p

Banner vell i kirken med å si dette men.

\/ol\/o
31/10/15, 11:45
Ja, jeg vurderer det.
Trodde jo jeg skulle handle meg 2011 mod Mercedes, men tok til fornuft og kjøpte bil uten lån.
Meeen, lysten er for stor og frister stort med Mercedes [emoji14]

Banner vell i kirken med å si dette men.
Syns selv av Mercedes har kommet seg de siste årene. Gjelder egentlig de fleste bilmerker. Det har vært noen kjedelige bil designere fra rundt 2000 men de siste årene har det skjedd saker å ting. Selvfølgelig mange flotte biler fra 2000 og oppover også, men er flere nå.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

volvoRsport
31/10/15, 12:56
Ble AWD levert i standard utgave av V70 med 2,0 T5, ikke bare V70 XC?

Isåfall veldig veldig sjeldne i Norge?

Det ble den. Ganske sjeldne, men det skal også ha blitt solgt noen av dem ny i Norge, "The Sven" hadde en norsksolgt en for en del år siden.

mrstfu
31/10/15, 13:12
'99 mod AWD manuell med R-fanger, splitter, US-blink, IPD-stabstag, masse goodies og utrimmet motor her. Klikk bildet i signatur.

Mr niceguy.
31/10/15, 15:24
Jeg kjøpte for ikke så altfor lenge siden en 98 V70 2,4 Turbo, å jeg syns faktisk den går godt og er artig å kjøre selv i org. stand med bare 193hk. Gode biler gitt.

mrstfu
31/10/15, 15:30
Ikke minst har lavtrykksturboene en veldig pen og lettkjørbarkarakteristikk. Med mye dreiemoment relativt lavt på registeret er det veldig sjelden jeg må gire ned for å kjøre forbi - jeg bare gir gass og den siger fort, kontrollert og helt udramatisk forbi. Samtidig veit jeg at jeg kan legge inn tredje og vræle forbi med masse hår på brøstet:D

Mr niceguy.
31/10/15, 16:48
Ikke minst har lavtrykksturboene en veldig pen og lettkjørbarkarakteristikk. Med mye dreiemoment relativt lavt på registeret er det veldig sjelden jeg må gire ned for å kjøre forbi - jeg bare gir gass og den siger fort, kontrollert og helt udramatisk forbi. Samtidig veit jeg at jeg kan legge inn tredje og vræle forbi med masse hår på brøstet:D

Ja så absolutt, man må ikke ikke gire ned om man møter en bakke elller lignende, men morro å gire ned inniblant for lyden er herlig.. :)

mrstfu
31/10/15, 17:55
Hjelper om man får åpna eksosen litt og. Modifisert originaleksos gir null endring i kupéen på tomgang, herlig femmerbrøl på tung akselerasjon, og bare en behagelig ved vanlig kjøring. Kjører min 4 timer ned til Arendal og opp igjen annenhver helg, lydnivået er aldri plagsomt.

Mr niceguy.
31/10/15, 18:03
Hjelper om man får åpna eksosen litt og. Modifisert originaleksos gir null endring i kupéen på tomgang, herlig femmerbrøl på tung akselerasjon, og bare en behagelig ved vanlig kjøring. Kjører min 4 timer ned til Arendal og opp igjen annenhver helg, lydnivået er aldri plagsomt.

Tenkte å montere åpent filter og 3 jt på min snart, har ikke noe imot litt lyd I kupeen egntlig heller så.. ;)

mrstfu
31/10/15, 18:59
Diskusjonen vedrørende åpent eller originalt filter kan vi ta en annen gang, jeg nøyer meg med å si at jeg er fullstendig i mot åpent på en original eller lett trimmet motor. Helt og fullstendig poengløst med mindre man kun er ute etter lyden, og mulig skadelig for motoren.

Med mindre du skal gå for høyere effektnivåer, hadde jeg prøvd å sette på en stuss på den venstre lyddemperen bak, sånn som jeg hat gjort. Sjekk prosjekttråden min, er en times arbeid og veldig godt resultat

Mr niceguy.
31/10/15, 19:23
Diskusjonen vedrørende åpent eller originalt filter kan vi ta en annen gang, jeg nøyer meg med å si at jeg er fullstendig i mot åpent på en original eller lett trimmet motor. Helt og fullstendig poengløst med mindre man kun er ute etter lyden, og mulig skadelig for motoren.

Med mindre du skal gå for høyere effektnivåer, hadde jeg prøvd å sette på en stuss på den venstre lyddemperen bak, sånn som jeg hat gjort. Sjekk prosjekttråden min, er en times arbeid og veldig godt resultat

Hehe ser den, ;) er kun pga. av lyden je vil ha det på turbo biler, jeg skal sjekke tråden, takk for tips.

Nilsebu
01/11/15, 00:42
Tenkte å montere åpent filter og 3 jt på min snart, har ikke noe imot litt lyd I kupeen egntlig heller så.. ;)

Flott lyd med JT, men du verden så fort det ruster :/

Jimmen
01/11/15, 20:18
Ikke minst har lavtrykksturboene en veldig pen og lettkjørbarkarakteristikk. Med mye dreiemoment relativt lavt på registeret er det veldig sjelden jeg må gire ned for å kjøre forbi - jeg bare gir gass og den siger fort, kontrollert og helt udramatisk forbi. Samtidig veit jeg at jeg kan legge inn tredje og vræle forbi med masse hår på brøstet:D

Jeg har eid en S70 med 2.5T, fra 99mod V70..
Den fikk gjennomgå så til de grader etter jeg solgte den, ladet over 1.5 bar i trykk og det fikk den så og si hele dagen.
Hjulspinn over alt, men motor tikker og går den dag i dag. :p

Har bestandig hatt en følelse av at 2.5T er den svakeste turbomotoren av alle hvitblokker, men alikevell er jeg imponert!

mrstfu
02/11/15, 00:31
Alle motorer er svake om de ikke blir tatt vare på. Min har snart gått 400k, aldri vært noe galt med motoren, kun de omkringliggende systemene som har blitt fiksa etterhvert. Fått jevnlig service og vedlikehold innenfor intervaller, og that's it. Går som ei klokke.