PDA

Vis full versjon : Ulyd i AC pumpe/frihjul, hvem hva hvor



Ola
03/07/10, 06:56
Har ulyd når AC slår inn, på min V70N D5 03`.. 153k km..

Skal til å skifte drivreim og reg. reim nå, så det er en bra tid for å få orden på ulyden der også..

Ulyden er KUN når AC slår INN.. slår jeg av AC, så blir det stille..
Regner med det må være lager i AC pumpe som er defekt, eller vet noen om noe annet jeg bør sjekke opp?

Hvem selger ny (til bra pris), evnt overhaler disse?
Alle tips mottas med takk

Jeg har en kompis med utstyr for fylling av gass osv, så jeg tenkte bytte pumpen selv uansett..

FreddieAwD
03/07/10, 13:04
Jeg hadde samme problem med min AC, samme lyder, kun når clutchen på AC slo inn..
Jeg kjøpte ny på Meca, fikk orginal AC stemplet med Volvo, Byttet min, og alle lyder var vekk,betalte 4100kr for den, og 1000kr for skifte med gass i prisen, 5100kr...

Ola
03/07/10, 15:04
Jeg hadde samme problem med min AC, samme lyder, kun når clutchen på AC slo inn..
Jeg kjøpte ny på Meca, fikk orginal AC stemplet med Volvo, Byttet min, og alle lyder var vekk,betalte 4100kr for den, og 1000kr for skifte med gass i prisen, 5100kr...

Høres bra ut!

Ola
05/07/10, 13:44
Var dette lenge siden? Sjekka Meca sine sider, og de skal ha nærmere 6000kr for den pumpa.. Ca samme som org del mao..

Må prøve å finne no rimeligere en dèt iallefall..

cortinaterje
05/07/10, 17:01
Jeg betalte tett på seks lapper for ny kompressor, nytt tørkefilter, klimaservice og gass i mars 2009. Kompressoren alene kostet tett på fire. Vet ikke hvor mye rabatt jeg fikk, men mener å ha sett den enda billigere etter dette. Husker ikke hvor, men jeg pleier å surfe litt på de lenker som dukker opp i div volvoforum.

Hvor bor du? Dette var hos ikke Volvo i KRS.

Den gml kompressoren viste seg å kun ha et gåent lager i frihjulet. Dette har jeg byttet, så den er til salg, egentlig.

Se forøvrig: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=4131

Magnus Hagtvedt
05/07/10, 17:02
forhandlere for waeco/autoclima kan skaffe ettermarkeds kompressorer som ofte er litt rimeligere. Evt byttekompressorer som er ennå rimeligere.

Ola
06/07/10, 07:09
Jeg betalte tett på seks lapper for ny kompressor, nytt tørkefilter, klimaservice og gass i mars 2009. Kompressoren alene kostet tett på fire. Vet ikke hvor mye rabatt jeg fikk, men mener å ha sett den enda billigere etter dette. Husker ikke hvor, men jeg pleier å surfe litt på de lenker som dukker opp i div volvoforum.

Hvor bor du? Dette var hos ikke Volvo i KRS.

Den gml kompressoren viste seg å kun ha et gåent lager i frihjulet. Dette har jeg byttet, så den er til salg, egentlig.

Se forøvrig: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=4131


Bor på Nordmøre..

Hvordan var ulyden i din?
Min "rumler" når AC slår inn.. Slår jeg av AC, så gir denne rumlingen seg. Derfor antok jeg at det var lager i selve kompressoren, siden jeg antar lageret i frihjulet kun gikk irundt når kompressoren ikke skal være med, logisk nok..

Foreløpig beste pris jeg har fått, er 4300kr for bytte-kompressor.. Har kompis på verksted som kan fylle, så den biten skal gå greit..

cortinaterje
06/07/10, 11:28
På min var det en irriterende klirrelyd ved tomgang. Den sluttet når jeg økte turtallet bittelittegranne. Endret seg når jeg skrudde av og på AC. Lyden forsvant også et kort øyeblikk når jeg sprayet belt grip spray på reima.

Det viste seg til slutt å være Dynamo pullyen. Mange Dieselbiler har en slags slurekopling inni denne pga hard motorgange.

Lageret i frihjulet fant jeg tilfeldig i samme slengen mens jeg holdt på med feilsøking og fomling. Ta av reima og slå av AC slik at hjulet løper lett. På min var det en helt tydelig hvinende lagerlyd da.

Ola
06/07/10, 12:52
Ok

Da avventer jeg litt med AC pumpen.. Skal bytte reg reim, driv reim og alle løpehjul og strammehjul når jeg kommer hjem ifra jobb, så får jeg tatt en nærmere inspeksjon da.. Er jo fort gjort å rive av drivreima igjen når evnt AC pumpa må byttes uansett.

Takker for svar..

Magnus Hagtvedt
06/07/10, 15:21
Har vært borti at det kan hjelpe å bytte olja på kompressoren. Husk at dette er spesiell olje for AC, såkalt ESTER-OLJE.

cortinaterje
06/07/10, 16:33
Ok

Da avventer jeg litt med AC pumpen.. Skal bytte reg reim, driv reim og alle løpehjul og strammehjul når jeg kommer hjem ifra jobb, så får jeg tatt en nærmere inspeksjon da.. Er jo fort gjort å rive av drivreima igjen når evnt AC pumpa må byttes uansett.

Takker for svar..

Lykke til.
Vær klar over at feilen i dynamo pulley'en kunne ikke kjennes eller høres ved manuell snurring på den. Det sitter et plasdeksel over enden på den. Vipper du det av ser det ut som det er et kulelager inni der. Det er slurekoplingen.

Sjakalen
06/07/10, 20:47
Jeg byttet kompressor på Bilia etter samme symptom i min forrige bil og betalte vel ca. 12 lapper? Blæh.

mrp_
06/07/10, 21:15
Har noe av det samme problem.. Men ulyden gir seg til litt når AC'en jobber, Men så kommer lyden igjen.. fra 1500 -2000omdr ca.. Har hørt at dette kan være lageret, kan det stemme? eller har dere noen andre forslag?

Magnus Hagtvedt
07/07/10, 20:30
Har noe av det samme problem.. Men ulyden gir seg til litt når AC'en jobber, Men så kommer lyden igjen.. fra 1500 -2000omdr ca.. Har hørt at dette kan være lageret, kan det stemme? eller har dere noen andre forslag?

Når sjekk om lyden er der når kompressor ligger inne, dvs når senter på AC-reimhjul spinner. Dersom lyden kun er når senter på reimhjul står stille, er det lagringen til "frihjulet", dersom lydet er når AC-kompressor er aktiv (og senter på reimhjul spinner), så er det noe i forbindelse med selve kompressoren. DEt er også mulig at den kan slure. Jeg vet ikke helt om det gir og evt hvordan lyd dette kan gi.

pmelle
09/07/10, 08:19
Jeg hadde samme ulyden på min D5. Ble liksom en slags hul lyd og tildels store vibrasjoner når AC slo inn. Kunne se reima begynte å vibrere mye.
Det var frihjulet som var gåen. Skiftet det og allt ble OK. Lett å komme til når høyre forhjul og en plate ble fjernet.

Rasp
11/07/10, 09:26
Jeg hadde ulyd på min V70 03 mod med 2.4D,der var lageret gåen på AC frihjulet,skrudde løs kompressoren og tersa av hjulet og bytta lageret og satte ihop uten å ta av gassen,funket som bare det,men med meg var lyden der uansett om AC var av eller på! kosta meg 800 krone for eit lager med litt spess størrelse

neris
12/07/10, 20:38
jeg fikk skiftet min ac kompressor for noen uker siden. 130 000km. Volvo anbefalte å bytte hele istede for bare lagrene.. ac bytte 10 600,- og reg reim ca 6 000,-.

Fikk pruta litt og endte opp på 11 000 :D

Har en ac kompressor og nye lager liggende.

Ola
13/07/10, 06:26
Det varierer nokså mye hva som blir gjort ved reg reim skifte etc virker det som..

Jeg har allerede kjøpt reg reim + drivreim, samt alle strammehjul/løpehjul nå.. faktisk et løpehjul mer enn Volvo hadde i sin "pakke".. De delene kom på 4500kr, og volvo sku ha 8k i arbeid... så det fikser jeg fint selv..

Vurderer bare uansett å kjøpe ny AC pumpe å bli ferdig med den biten nå.. 4500kr ink tørkefilter ca er uansett ikke noe katastrofe når en fikser det selv..

940pearl
13/07/10, 06:40
Jeg skal bestille denne neste måned: http://www.vparts.se/sv/artiklar/ac-kompressor-volvo-c70-s40-s70-v40-v70.html

Ola
14/07/10, 13:21
Den passer uansett ikke min bil..

AC pumpe ble bestilt idag, men med 14dg leverings tid.. Da bli nok alt bra tilslutt :)

FreddieAwD
15/07/10, 06:50
14 dg, hørtes lenge ut...fikk min etter 1 dag hos Meca...kom fra oslo til bergen..

mrp_
18/07/10, 23:04
Hvor mye ligger disse kompressorene på?

Har sett rundt, på meca, mekonomen...