PDA

Vis full versjon : Defekt varmeregulering på passasjersiden - fixet!



RexRonny
29/10/15, 11:15
Oberverer at mange her har hatt hatt feil i varmeapparatet på sin kjære Volvo; deler min erfaring da jeg tror det kan være nyttig for andre å lese.
Har akkurat fått rettet feil på min V70 -05 Summum som gav mange feil på det elektriske og klimaanlegget:
- ingen varmeregulering på passasjersiden, hang fast på kaldluft i mitt tilfelle
- varmespeil knapp virker, med lys, men ingen varme i pass. side speilet
- ingen luftstrøm til vindu, avriming/avfukting var da ikke lengre mulig uten å vente -lenge
- beltealarm utkoplet passasjersete
- setevarme gav ikke varme på passasjerside, men knappen gir lys som om det virket
- parkeringsvarmer lot seg ikke starte
Slitsomt å ikke ha regulerbart varmeapparat; men feilen var en sensor som var kortsluttet; AQS (VO31369324) til kun kr 2972,41 pluss feilsøk/arbeid/kalibrering ble det nesten 6000,-
Feilkoden avlest var CCM-DD21 LIN-Bus2.
Tok det åpenbare, støvsug av sensor i kupe, trykkluft, sikring, meggertest av varmetråder i sete (alt OK), etc. Ingenting som tilsa hvorfor alt var dødt.
Byttet selv den boksen under passasjersetet som fordeler varme i setet, da det også kan gi lignende feil, men det ble ikke løsningen denne gangen.
Denne lot seg ikke løse uten VIDA, som jeg måtte bite i det sure eplet og la Frydenbø ta seg av, mot et lite forsvinningsnummer fra min konto :-(

FroBe
29/10/15, 13:30
Sensoren som sjekker luftkvaliteten er ikke billig, nesten glad jeg ikke har denne.