PDA

Vis full versjon : Godkjenning volvo 242 v8?



skaret
03/07/10, 04:48
Er det mulig og få godkjent en Volvo 242 med v8 enda?
i såfall kan jeg da bruke 350, eller er det bare 305 man får godkjent dem med?

Dan Bay-Johansen
03/07/10, 11:52
Er det mulig og få godkjent en Volvo 242 med v8 enda?
i såfall kan jeg da bruke 350, eller er det bare 305 man får godkjent dem med?

Søk! Googel eller søkemotoren her på forumet, har vært oppe flere ganger før dette...

Sebbe
03/07/10, 12:01
det er mulig ja, men de fleste har blitt strengere på momentet i motorene, og du får faktiskt ikke en 305 med lite nok moment, men det kan godt være at det går fordet

cossykiller
03/07/10, 12:21
du ender om med 20nm for mye tror jeg det var...

Mr. Crepsley
03/07/10, 12:26
Må da vel gå ann å bremse motoren, og justere den inn så den blir 20 nm mindre, og justere det tilbake ettepå. Da har man jo bremsepapirer å vise til BT om dem skulle krangle.

Soulair
03/07/10, 13:58
Må da vel gå ann å bremse motoren, og justere den inn så den blir 20 nm mindre, og justere det tilbake ettepå. Da har man jo bremsepapirer å vise til BT om dem skulle krangle.

Dette godkjenner ikke BT Trondheim i alle fall. De sjekker opp numrene på blokka og finner visst original effekt osv der.:(

Men trådstarter bør uansett sende inn en søknad, og fortelle oss resultatet:)

Refinement!
03/07/10, 16:02
Dette godkjenner ikke BT Trondheim i alle fall. De sjekker opp numrene på blokka og finner visst original effekt osv der.:(

Men trådstarter bør uansett sende inn en søknad, og fortelle oss resultatet:)

Er som sagt ikke mulig å "trimme ned" en motor for å få den godkjent, andre veien går bedre.

Det beste er å kontakte ditt lokale BT, da det er store variasjoner ute å går når det gjelder å få endringer godkjent.

skaret
03/07/10, 16:22
Jeg leste på en gammel tråd på bilforum, der var det snakk på at nm ikke hadde noe og si. det var heller hk de var ute etter, og det var snakk om at mye nm gikk bort på automat kassa.
men dette var for mange år sia som det var mye lettere og få godkjent det

Turbotony
03/07/10, 17:52
Jeg leste på en gammel tråd på bilforum, der var det snakk på at nm ikke hadde noe og si. det var heller hk de var ute etter, og det var snakk om at mye nm gikk bort på automat kassa.
men dette var for mange år sia som det var mye lettere og få godkjent det

stemmer det, sånn gjør dem vertfall her i tønsberg, vis du kommer der med 350 og manuell så får du aldri godkjennt

cossykiller
03/07/10, 18:21
men allikevel er jo dette ved fabrikkny motor, om du benker den, og får under grensa, tar med papirene ned til bt.. hva gjør dem da ? sier at de er ugyldige ?

skaret
03/07/10, 18:50
stemmer det, sånn gjør dem vertfall her i tønsberg, vis du kommer der med 350 og manuell så får du aldri godkjennt

Så vil det si at, hvis jeg sender søknad om og bygge om til 350 automat i min 242. Og sender med papirer på hva som skal til for og bygge om, så kan jeg da få godkjent på dette her?
jeg vil da sende til bt på gjøvik

egil
03/07/10, 19:16
Det er ein som jobber på volvo i Haugesund som har fått forhåndsgodkjendt v8 i 240. Men dette var ein glipp fra BT. Eller rettere sagt, dei vil ikkje godkjenne v8 i 200 serien lengre. Dette er noko eg/fleire har hørt. MEN kan som sagt være ein fordel å ringe BT å forhørre seg:).
BT i Haugesund det er snakk om i denne saken.

skaret
03/07/10, 19:41
Det er ein som jobber på volvo i Haugesund som har fått forhåndsgodkjendt v8 i 240. Men dette var ein glipp fra BT. Eller rettere sagt, dei vil ikkje godkjenne v8 i 200 serien lengre. Dette er noko eg/fleire har hørt. MEN kan som sagt være ein fordel å ringe BT å forhørre seg:).
BT i Haugesund det er snakk om i denne saken.

okey, skal høre litt rundt før jeg evnt sender søknad. For er enda ikke sikkert om jeg skal bygge v8.

Soulair
03/07/10, 22:00
Jeg leste på en gammel tråd på bilforum, der var det snakk på at nm ikke hadde noe og si. det var heller hk de var ute etter, og det var snakk om at mye nm gikk bort på automat kassa.
men dette var for mange år sia som det var mye lettere og få godkjent det

Hmm, du er inne på noe nå. Hva hvis man parret enn Chevy 350 med en TH-700, som sluker moment, og bremser dette? Begrensningene på 220 hk og 276 nm er vel målt på hjul og ikke motor??

Refinement!
03/07/10, 22:31
Hmm, du er inne på noe nå. Hva hvis man parret enn Chevy 350 med en TH-700, som sluker moment, og bremser dette? Begrensningene på 220 hk og 276 nm er vel målt på hjul og ikke motor??

Volvos effektbegrensinger er målt på veiv, desverre...

skaret
03/07/10, 22:49
Etter det jeg har lest, så ser du ut som de går ut fra hestekrefter. men er vel som dere sier at de bryr seg mye om nm. Men er det noen som har fått godkjent det her siste året?

VolvoMan
03/07/10, 23:23
når jeg sendte inn søknad på min 240 om å sett inn 305 TBI som er ombygd til forgasser, fikk jeg beskjed om at siden motor ikke stemte med motor nr. måtte jeg ha effekt måling, og vist jeg ville gå over volvo sine grenser måtte jeg komme med seriøse forslag til løsning. min motor ligger vel ca. 30 Nm over volvo begrensninger så tiden vil vise om den blir godkjent, Hk ligger innfor.

Har fått OK svar fra BT har ogå vært å prata med de personlig og de så ingen problemer med V8 i Volvo, Men da skulle ikke se ut som motoren var kasset inn, da tenkte de på ledninger etc.

skaret
03/07/10, 23:41
når jeg sendte inn søknad på min 240 om å sett inn 305 TBI som er ombygd til forgasser, fikk jeg beskjed om at siden motor ikke stemte med motor nr. måtte jeg ha effekt måling, og vist jeg ville gå over volvo sine grenser måtte jeg komme med seriøse forslag til løsning. min motor ligger vel ca. 30 Nm over volvo begrensninger så tiden vil vise om den blir godkjent, Hk ligger innfor.

Har fått OK svar fra BT har ogå vært å prata med de personlig og de så ingen problemer med V8 i Volvo, Men da skulle ikke se ut som motoren var kasset inn, da tenkte de på ledninger etc.

okey, så det er faktisk håp hvis jeg sender inn en søknad, som det står hva jeg skal gjøre å åssen bil og motor der?

Sebbe
04/07/10, 00:04
det var jo gode nyheter, da kan man jo for eksempel si at man har bytta kam slik at momenttoppen kommer lenger opp i registeret og at man kan skaffe bremsepapirer på at momentet er under grensa, jeg håper de er like greie her :)

er det forresten noen som har prøvd å godkjenne V8 med innsprutning? jeg tenkte å prøve å godkjenne min 90 modell med datasprut, får satse på at de skjønner at det er bedre enn at jeg kjøper en gammel modell og kjører rundt med forgasser og pøser ut c02 :p

Kristian s
04/07/10, 02:26
Hva med å bruke Ford 302 eller 289? De har vel mindre moment og hk originalt.
Dessuten har de fordeleren foran så det blir bedre plass mellom motoren og torpedoen.
Nå er jo ikke Ford like tøft som Cheva, men det får gå.

skaret
04/07/10, 02:50
Hva med å bruke Ford 302 eller 289? De har vel mindre moment og hk originalt.
Dessuten har de fordeleren foran så det blir bedre plass mellom motoren og torpedoen.
Nå er jo ikke Ford like tøft som Cheva, men det får gå.

Kunne sikkert brukt det, men vet om en 305 og 350, så blir til at jeg skal ha en av dem. hvis jeg får papirer på at jeg kan bygge v8

Turbotony
05/07/10, 16:04
Kunne sikkert brukt det, men vet om en 305 og 350, så blir til at jeg skal ha en av dem. hvis jeg får papirer på at jeg kan bygge v8

kan hende kanskje kanskje jeg selger min ettervært.....

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/2285.jpg

Kristian s
06/07/10, 22:53
Skal du ha deg amcar?

Turbotony
07/07/10, 20:52
Skal du ha deg amcar?

frister ganske mye ja hehe :D

Kristian s
08/07/10, 20:13
Samma her. Kvitte seg seg med svenske driten og kjøpe ordentlig bil :D

Anders-
09/07/10, 00:18
Pass dere nå gutter....

Kristian s
09/07/10, 17:19
Hehe.... Volvo og amcar er to forskjellige verdener da. Må ha begge deler :D

VolvoMan
11/07/10, 12:51
Hehe.... Volvo og amcar er to forskjellige verdener da. Må ha begge deler :D

eller blande de sammen til en bil :D

Soulair
11/07/10, 14:36
eller blande de sammen til en bil :D

Det beste fra 2 verdener:cool:

Kristian s
12/07/10, 21:26
Man kan jo det og, men det er fortsatt ikke en amcar.

Sebbe
12/07/10, 21:51
jaja, da sendte jeg nettopp min søknad om chevy 305 i min 1989 240, jeg skrev at jeg skulle montere datasprut og katalysator og ny kamaksel for å øke effekt/senke momentet slik at den kom under grensa på 274 nm. så da får vi se hvordan det går :) jeg skal selvsagt legge ut søknad og svar her, når jeg får det

Daniel V
12/07/10, 22:21
En kompis av meg prøvde å godkjenne 305 v8 i sin 240 med automat. Fikk nesten ikke lagt søknaden i postkassen før han fikk til svar at sånt går ikke lenger, det var gamledager :) De sa at den eneste måten å få en 240 med V8 i var å kjøpe en som allerede var godkjent.. :(

Anders-
12/07/10, 23:04
En kompis av meg prøvde å godkjenne 305 v8 i sin 240 med automat. Fikk nesten ikke lagt søknaden i postkassen før han fikk til svar at sånt går ikke lenger, det var gamledager :) De sa at den eneste måten å få en 240 med V8 i var å kjøpe en som allerede var godkjent.. :(

Mulig å få en kopi av det brevet?

Daniel V
13/07/10, 10:09
Mulig å få en kopi av det brevet?

Skal spørre om han fortsatt har det. Var vel i august 08 han prøvde. Var hvertfall det han sa til meg.. Men skal sjekke det opp :)

skotterud
21/07/10, 22:03
Jeg har papirer og har snakket med Volvo og BT så dem så ingen problemer

pogona
22/07/10, 00:04
er til å bli forbannet av at biltilsynet rundtom i landet tolker regler etter dagshumør, noen plasser sier stopp mens andre tydligvis sier ja enda.

mads@
22/07/10, 00:18
Hmm, du er inne på noe nå. Hva hvis man parret enn Chevy 350 med en TH-700, som sluker moment, og bremser dette? Begrensningene på 220 hk og 276 nm er vel målt på hjul og ikke motor??

Med ventilerte bremser fram så er det låv med max effekt på 200hk og 220nm, på veiva tror jeg på 200 serie.

Sebbe
22/07/10, 00:43
nei, med ventilerte bremser er det 220 hk og 274 nm. men om det er på veiva eller hjulene vet jeg ikke, men jeg tipper på hjulene

Turbotony
24/07/10, 22:11
var innom BT på Fredagen og spurte om V8 bygging og de sa det gikk fint det :)