PDA

Vis full versjon : B230FK oljelekkasje



Lowflyer
27/10/15, 22:00
Har tatt ut en E motor og mekanisk innsprut og bytta til en FK motor og LH 2.4 ledningsnett i min 740. Fikk endelig start på den og den gikk på tomgang ganske fint. Kjørte den hjem så hadde jeg litt problemer med at trykkrøra hoppa av osv. Etterhvert som jeg kjørte hjemover så ble den værre og begynte å fjuske og ettertenne ganske kraftig. Når jeg ruser den så fjusker den litt i starten men går ganske rent da, men når jeg slipper clutchen og motoren får motstand så begynner den å fjuske og også ettertenne.. Kunne ligge på 2000-2500 omdreininger og putre, men den fjuska da, hvis jeg ga gass så smalt det bare i potta osv. Grenrøret var ganske sprekt opp, så driver å bytter det nå, men det skal vel ikke ha noe å si?

Så er det noen som har noen forslag på hva det her kan være? :)

Kan legge til at den har 15g turbo, TLAO chipper, K kam, men ellers original :)

Dreracing@
28/10/15, 10:04
sjekk for luftlekkasjer i turbosystemet.. revnet intercooler etc

Lowflyer
28/10/15, 22:10
Takk for svar :)
Plukka den ned igjen pga. div som måtte gjøres, men kan sikkert stemme det, hadde en nippel på turboen som gikk i friluft (...), fiksa nå! Skal skjekke intercooleren i mårra :) Kom også på at når jeg bytta fuelrail for ente gang så satt jeg på den btr-en fra en f-motor :p Har bestilt opp justerbar btr nå så satser på at det ordner seg!

Lowflyer
28/10/15, 22:53
Intercooleren er heldigvis hel, så da regner jeg med at når jeg nå har fått fiksa slangene på turboen og ny btr så blir det bra :)

Men har et annet spørsmål:
Har en oljelekkasje, en ganske kraftig en også, renner ned under oljefilteret der, ved et rør + ned fra halvmånen mellom bunnpanne og girkasse. Var så forbanna at jeg gikk ned på Volvo og bestilte ny bunnpannepakning, men så kom jeg på at jeg ikke hadde utstyr til å løfte opp motoren så da ga jeg faen. Fant etterhvert ut at det lå olje både oppo og under oljefilteret + ved rammevangen der. Så fant jeg ut når jeg bytta grenrøret at jeg hadde glømt å skru til en bolt som holder vannrøret som går til kupevifta oppe, er det mulighet for at det kommer olje ut der, evt. spruter ut siden det ikke satt noen bolt der? Så ikke noe særlig olje på turboen så tviler på at det er den det kommer fra! Har bytta bunnpannepakning og simring bak på veiva så tviler egt. på at det kommer derifra. Hvis den står på tomgang så går det fint, men det er når jeg får mer trykk, altså ruser eller kjører at det lekker!

Kauto
29/10/15, 21:37
Sjekk banjo koblingen til olje tur til turbo. Har selv opplevd at filter flytteren har begynt å lekke slik at jeg har måtte bytte o ringene til den. kjøpte hos volvo, etterpå ble det tett.
Vist du kjører orginale dyser skaffer du bare en org btr igjen, om de er fra f, fk eller ft etc er de helt like, alle har grunntrykk på 3 bar som de dysene skal ha! :)

Lowflyer
30/10/15, 00:38
Banjokoblinga til oljetur sitter som pølse i brød :) Måtte bruke opp en annen bolt fra bensinsystemet til E motoren på oljeturen, så kappa den til så den passa så jeg vet at den er top notch!
Regna kanskje med det med btr-en egentlig, har hvertfall kjøpt en justerbar så jeg får riktig trykk! Rensa også LMM siden den begynte ikke å kutte før trykkrøret hoppa av og lå noe dritt på LMM-en.. Skjekka tråden og den så fin ut så tror den skal fungere. Tror det var pga. en nippel på turbohuset sto åpent, evt. en blanding, blir litt sånne barnesykdommer når en hobbymekaniker bytter motor for første gang, hehe :)
Leste litt at de filter flytterne lekker litt olje innimellom, men hvor er det den o ringen sitter? Og har tatt av vannkjølinga til turboen, må tette de hulla med bolt da?

Lowflyer
01/11/15, 17:54
Takk for alle svar! :D
Var pga. jeg hadde kobla feil på turbo at den ettertente og fjuska, kobla om litt nå og nå går den strålende :)

Men den halvmåna som sitter mellom bunnpanne og clutchhus, skal det sitte en pakning der?? Jeg satte aldri på noen pakning der, så er det der det kan være den lekker?

HansOla
01/11/15, 18:53
den halvmåna bak bunnpanna er det ikke pakning på nei. Er heller ikke vits, for den er bare skrudd i blokka :) Men, er vel store sjanser for at det er simring i bakkant på veiva tenker jeg. Eller oljeretur på turbo..

Lowflyer
01/11/15, 21:42
har mest trua på oljeretur på turboen, da simringen er bytta og leste at hvis den var lekk så ville det også komme opp ved svinghjulssensor da svinghjulet ville kaste opp olja? Og er ikke noe søl der, men skal se på det i mårra :) Men får jeg sette om det lekker fra simringen hvis jeg skrur av halvmåna? :)
Det er ikke sånn at det drypper, mer sånn at det fosser ut, ikke som om jeg hadde tatt av bunnpanna, men mer som at jeg hadde kjørt med f.eks. oljereturen rett ut i friluft, haha :)

Lowflyer
02/11/15, 11:15
Så ut som det var at jeg ikke hadde på o-ringen på oljereturen... Skulle egt. på etterkontroll i dag, så når jeg skulle kjøre den ned så begynte den å kutte igjen.. Skjekka om LMM var sota, men det var den ikke, så veit ikke hva det er..! Gadd ikke kjøre den opp igjen da jeg ikke har skilt så satte den der så skulle de ta en etterkontroll med extra sjekk, veit egt. ikke hva de skal gjøre, men er ganske rådløs akk nå..