PDA

Vis full versjon : Bytte olje på girkasse - V50



Mastodon
27/10/15, 08:29
Jeg har akkurat kjøpt en 2012 V50 D2 DRIVe manuell med 117k på telleren.

Jeg har listen over hva som skal gjøres på 120k servicen, og har gjort/skal gjøre følgende selv:
(Prisen hos Bilia var 7000,- for alt sammen)

Har gjort:
Bytte Motorolje og -filter
Bytte Luftfilter
Bytte Kupéfilter
Sjekke understell/dempere/drivakslinger++ for slitasje/slakk/lekkasje
Bremsene var nye i fjor så de er meget bra.

Skal gjøre:
Dieselfilter (Venter på Haynes manualen før jeg begir meg ut på det)

Hva med girkasse oljen? Jeg ser ingen referanse til bytte intervall på den.
Hva sier dere om å bytte den, noen som har gjor dette på sin D2 før?
(Bilen jeg byttet ut, en MB C220 D -97 manuell byttet jeg girkasse olje på hver 120k. Den har nå gått 360k)

Reisterreima står det at har 240k/10år intervall. Jeg lurer på om jeg bytter denne og multireima på 180k i stedet...

Andre kommentarer?

gswede
27/10/15, 09:26
Manuell eller automat du har? Litt uavhengig av akkurat det, etter 117k er det på tide med oljebytte.
Det er ikke inkludert i serviceintervallene for privatkunder da kosten negativt påvirker salgsargumentet om billig bilhold.

Mastodon
27/10/15, 09:37
Manuell eller automat du har? Litt uavhengig av akkurat det, etter 117k er det på tide med oljebytte.
Det er ikke inkludert i serviceintervallene for privatkunder da kosten negativt påvirker salgsargumentet om billig bilhold.

Den er manuell 6 trinns.
(Editerte førsteposten med å legge til girkasse info)

gswede
27/10/15, 09:48
Var jeg deg, ville jeg byttet olja. Regreima også, usikker på om det er kjede eller reim. Er det reim ville jeg ikke vært i tvil.

Mastodon
27/10/15, 10:48
Var jeg deg, ville jeg byttet olja. Regreima også, usikker på om det er kjede eller reim. Er det reim ville jeg ikke vært i tvil.

Ja jeg kommer til å gjøre det.
I håndboka står det mange 6 trinns kasser men bare en med kapasitet på 1.6 liter

I følge Castrol er det 1.6 liter av typen: CASTROL SYNTRANS FE 75W som skal på.
Den oppfyller følgende spesifikasjoner:
- API GL 4
- WSS-M2C200-D2
- VW G 070 726 A2

I håndboka til bilen står det at kassa skal ha følgende spec:
- BOT 350 M3

Finner mange paraleller mellom WSS-M2C200-D2 (Ford) spec og BOT 350 M3 på internett.. Er dette to sider av samme sak?

Noen som vet hva intervallen på oljeskift på ikke privateide manuelle kasser er?

Motoren har reim ikke kjede.

gswede
27/10/15, 11:55
Ville hørt med forhandler hvilken olje du bør bruke.

På tjenestebiler og taxier, typisk V70 av forskjellige årganger og gjerne da med automatkasser, er skifteintervall 60k km.
Nå skal det legges til at oljen på en automatkasse har et betydelig hardere liv enn på en manuell, i tillegg snakker vi nå om noe mer motorsterke biler enn din D2.

Mastodon
27/10/15, 12:21
Ville hørt med forhandler hvilken olje du bør bruke.

På tjenestebiler og taxier, typisk V70 av forskjellige årganger og gjerne da med automatkasser, er skifteintervall 60k km.
Nå skal det legges til at oljen på en automatkasse har et betydelig hardere liv enn på en manuell, i tillegg snakker vi nå om noe mer motorsterke biler enn din D2.

Ok, takk for info.

Mastodon
28/10/15, 11:39
Ringte Bilia i dag og origilnal oljen de bruker hadde spec API GL 4.
Så Castrol Syntrans FE 75W godkjent på min B6 girgasse.

Noen som vet hvem som produserer den originale Volvo (MTF) manuelle transmisjons oljen? De hadde visst brukt den same oljen (SAE 75W) siden midten av 90-tallet på manuelle kasser.

mammut89
28/10/15, 13:26
Var jeg deg, ville jeg byttet olja. Regreima også, usikker på om det er kjede eller reim. Er det reim ville jeg ikke vært i tvil.

hvis jeg ikke tar helt feil går regreima på den bilen over 200 000 ifølge volvos serviceintervall

mammut89
28/10/15, 13:36
kan hende det bare gjelder den game 1.6D motoren

Mastodon
28/10/15, 16:45
kan hende det bare gjelder den game 1.6D motoren

Les første post, Regreima har 240k/10års intervall.

Sjekka pris på Castrol olja og den koster ca 300,- u/rabatt. På Volvo var original olja litt over 200,- tipper jeg går for original.. Da det er billigere og lokalt.

sekse
28/10/15, 22:58
Regreima er bare å vente med.

Bytte olje på girkasse er lurt. Er bare å tappe ut og fylle på :)