PDA

Vis full versjon : Problmer med ABS styrenhet 2010 Volvo S40 D5



dennis02
03/07/10, 00:06
For tre uker siden sto det plutselig Bremse feil, Stopp bilen. Jeg stoppa bilen å da starter den ikke igjen. Ringer volvo og bilen blir frakta med viking til verksted.
Dei kan da konstatere at styreenhet for ABS er defekt. Dei bestiller en ny og monterer denne men for da ikke lagt inn ny program vare. Etter 3 uker med feilsøking finner dei ut at problemet er ettermonterte Xenon lys i grøftelysa. Problemet var fukt i et stikk til ballast og en del irr i koblingstykket. Men kan det virkelig vere det som er problemet? Skal det ikkje vere mulig og instalere software i en styreenhet for abs bremser pga irr i et stikk til eit grøftlys? Ifølge en annen Volvo forhandler ligger ikkje grøftelys i canbus systemet og dette skal ikkje har nåken innvirkning. Som dere sikkert sjønner vil volvo fakturer meg for denne jobben. Er lite sugen på dette ettersom bilen er levert ny i april 2010 og har gått 3000km. Får det ikke til og stemme at det ikkje er mulig og få programert en styre enhet pga feil på et grøftlys.
Håper noen kan komme med litt frakta anåande dette.
Føler han som ringte og forklarte dette storkoste seg med og gji meg denne besjeden!

TeamBørnOut
03/07/10, 00:09
www.naf.no sånne saker er vansklige...

GeTReibeAktienGesellschaf
05/07/10, 18:16
Var borti en v70 med feilkode på map sensor, den var ikke gammel så regnet med at det gikk under garantien så prøvde ikke å bytte selv.

Når bilia var ferdig med bilen hadde de bl.a rengjort spjeldhus innsugningsrør for ca 1500.- neste punkt på regninga var bytte spjeldhus innsugningsrør ca 1250.-

Synes det var rart men ettersom det satt kn panel filter i bilen så kom vi ingen vei med å stille spørsmål.

Skal egentlig ikke komme med noen påstander men kan virke som om det er noe uorginalt de kan legge skylden på så gjør de ofte det istedenfor å ordne reklamasjon.

Som det ble sagt så er dette vanskelige saker og man kan regne med at de som regel har sitt på det rene uannsett om de trikser litt eller har rett.

TeamBørnOut
05/07/10, 18:22
naf pleier å dra slike saker langt faktisk!
Det er jo ikke mange år siden idiotene prøvde å saksøke toyota(?) fordi en av suvene deres ikke "leverte nok" krefter... dustene målte krefter på bakhjula å regnet ikke med tap i automatkasse / drivverk :P Men den saken dro de veldig langt. vant faktisk en gang i rettet også. helt til de traff på en "bilkyndig" dommer i neste rett :D

GeTReibeAktienGesellschaf
05/07/10, 18:59
Greit å ha ett forbund i ryggen ja, får litt mere skytts da.

Men for å få dem til engasjere seg så skal man ha en god eller spesiell sak utenom det så er det nok lettere å få dem med seg viss det gjelder en produksjons feil/forbruker sak som gjelder for veldig mange solgtebiler.

Får vel billigere advokat bistand men skal man ha de til å ta seg hele saken så kan de nok ikke tape for mange saker før det blir for dyrt for dem.

dennis02
05/07/10, 22:19
Men har gjitt de ganske klar besjed om at eg er 25 år har netopp kjøpt min første nye bil til over en halv million, det blir garantert ikkje den siste men det blir den siste eg kjøper av dem om det kommer rekning på dette. Men dersom det er så god kontakt i stikket at lysa virker så må det vel vere god nokk kontakt til programering? Lyset har jo altid virka.
Eg er villig til og bruke ganske mye penger for og få rett i denne saka. Penger er det minste problemet. Men og behandle kunder slik blir eg forbanna av. Driver sjøl i samme bransje, verksmester i landbruksmekaniker yrket. Her er masse likt, men hadde vi behandla kunder som dette hadde vi ikkje hatt mye og gjort på etterpå!

Christian
06/07/10, 00:18
Men har gjitt de ganske klar besjed om at eg er 25 år har netopp kjøpt min første nye bil til over en halv million, det blir garantert ikkje den siste men det blir den siste eg kjøper av dem om det kommer rekning på dette. Men dersom det er så god kontakt i stikket at lysa virker så må det vel vere god nokk kontakt til programering? Lyset har jo altid virka.
Eg er villig til og bruke ganske mye penger for og få rett i denne saka. Penger er det minste problemet. Men og behandle kunder slik blir eg forbanna av. Driver sjøl i samme bransje, verksmester i landbruksmekaniker yrket. Her er masse likt, men hadde vi behandla kunder som dette hadde vi ikkje hatt mye og gjort på etterpå!

Deler mye av tankegangen din vedr. å gå på med sak.
Bruker heller 7k i saksomkostninger, enn 5k i nye deler, bare for å vise at man har rett..

dieseldyret
08/07/10, 10:53
tar ikke standpunkt til om du eller butikken har rett..

men med så mye prat om ettermonterte xenon og forstyrrelser på CanBus systemet, synes jeg det er rart noen tør i det hele tatt..

just my 2cents..

dennis02
08/07/10, 20:06
Dette er canbus ballaster. Og i tilegg så sier Volvo at grøftlysa ikkje ligger i canbus systemet! Hadde grøftlysa våre kobla inn i canbus systemet hadde heller ikkje eg tørt og koble de til.

dieseldyret
08/07/10, 21:49
canbus ballaster betyr bare at de har innebygde motstander for å hindre feilmeldinger. jeg TROR derimot at problemet ligger i de høyfrekvente lydene/summingen som ballastene gir fra seg. at de forstyrrer en eller flere moduler i bilen. virker sånn om man leser problemene mange svansker har hatt med viskermotorer etc.

uansett burde helt klart Volvo KLARE å fikse problemet på ett vis. er xenonkitet ett problem, så burde de fjerne det og fikse problemet, ferdig med det. Garanti er garanti!

locked
08/07/10, 22:16
naf pleier å dra slike saker langt faktisk!
Det er jo ikke mange år siden idiotene prøvde å saksøke toyota(?) fordi en av suvene deres ikke "leverte nok" krefter... dustene målte krefter på bakhjula å regnet ikke med tap i automatkasse / drivverk :P Men den saken dro de veldig langt. vant faktisk en gang i rettet også. helt til de traff på en "bilkyndig" dommer i neste rett :D
Var vel nissan x-trail det var snakk om den gangen.. Husker ikke hvordan det gikk, men regner med at de tapte til slutt?

TeamBørnOut
08/07/10, 23:19
nissan var det nok ja :D
de var faktisk første runde i rettet (helt utrolig... jeg var faktisk flau når jeg leste om denne saken i media... tenk at folk ikke skjønner det er tap i drivlinja... det værste var at det ikke manglet mye heller :D var mer krefter en folk trodde hehe).
men runde nr2 holdt ikke ut mange timene fordi de møtte på en dommer eller advokat som hadde litt i hue :D

dennis02
10/07/10, 23:36
Men er her noen volvo mekanikere som kan bekrefte eller avkrefte?
Diseldyret: Som du leser over sier de ikke at Xenon er problemet til at styreenheten gjikk til pises men at det tok 2 dager å finne ut at det var dårlig kontakt/irr i et koblingstykke til grøftelysa som igjen gjore til at de ikke fikk lagt inn ny software til den nye styreenheten.
Kan jo sjønne at Xenon lys kan lage noe forstyrelser i el systemet. Men ifølge andre volvo verksted så skal ikke dette ha noe me saken og gjøre om bryteren står av. Og på denne bilen må du trykke inn bryteren ver gang etter du har stoppet for og få på grøftelysa. Dette blir jo det samme som og si at om det er en defekt pære i grøftelyse så er det ikkje mulig og legge inn ny software. Dette hørest veldig lite logisk ut i mine ører!

C.Erstad
11/07/10, 00:29
xenon i grøftelys ligger ikke i canbus nei!

Hvis du kontalter verkstedet og ber de laste ned omladning på ECM så skal det virke, siden det ligger en TJ på TIE om at du må laste ned den istedetfor omladningen på abs! :)

JoaLars
12/07/10, 22:25
Jeg spurte gutta på Bil I Nord her i Tromsø før jeg ettermonterte mine Xenon i tåkelysa bare for å være sikker på at det ikke ble noen forstyrrelser osv, og de sa at dette var ikke noe problem pga det ikke ligger canbus som det blir sakt her.

Mine har fungert helt fint siden jeg monterte de i januar i år.

Håper du vinner frem i denne saken og finner ut hva problemet er :)

ASK Racing
11/10/10, 21:48
dette er ikke uhørt, husk at balastene omgjør 12V dc til 110V ac, å få jordfeil eller kontakt feil på det kan faktisk ha større konsekvenser en om det bare var 12V dc, da vekselspenninga kan forstyrre canbussignalet, det er jo felles jord, selv om canbus har egne signalledere, skal alt ha et "grunnsignal" tenk 1 og 0 si at 1 er 5V og 0 er 0V hvis 0 er 1V blir det krøll av det :) er litt for seint å forklare det noe mer en detr akkurat nå, men jeg regner med at de fleste her vet sånn sirka hvordan det virker :)

men som nevnt her, skal det jo i grunn ikke være noe problem, har sett flere hvor dette er gjort, men må si at jeg har ikke prøvd å laste sw på de,

men for å vri det en annen vei, hvis lysa er slått av, skal de jo ikke være noe spenning i balasten heller,

har aldri sett en bil som har koblet inn tåkelysa under programering enda.

ASK Racing
11/10/10, 21:53
canbus ballaster betyr bare at de har innebygde motstander for å hindre feilmeldinger. jeg TROR derimot at problemet ligger i de høyfrekvente lydene/summingen som ballastene gir fra seg. at de forstyrrer en eller flere moduler i bilen. virker sånn om man leser problemene mange svansker har hatt med viskermotorer etc.

uansett burde helt klart Volvo KLARE å fikse problemet på ett vis. er xenonkitet ett problem, så burde de fjerne det og fikse problemet, ferdig med det. Garanti er garanti!

garanti er garanti, det er sant det, men om det er buker feil så er det jo ikke noe feil med produktet, å dermet kan det jo ikke dekkes av garantien heller :)

kan være et poeng å holde nyere biler så originale som mulig, :) jeg vet at de nye C30 S40 og V50 blir levert med led tåkelys, kunne jo vært en ide å skiftre til det istede :)

dennis02
30/10/10, 16:58
Har aldrig fått tilbudet eller lest om at det var mulig å få led lys i grøftelysa da eg kjøpte bilen. Men derimot parklys er led. Er enig med det med bruker feil. Dersom du leser lenger oppe så ser du mitt spørsmål som var om grøftelys er kobla innom Canbus systemet eller ikkje. Verkstedet ser ut som har innsett at de ikkje kommer serlig langt med dette og har ikkje sendt meg faktura på dette arbeidet. Å eg regner da saken som avslutta. Du må innrømme at det hørest litt rart ut at de ikkje for programert opp abs styreenhet pga vatten i et kabelstikk til et grøftelys når grøftelysa er kobla på den gamle måten (uten for canbus systemet.)

MadAss
01/11/10, 19:02
For å bare stille et enkelt spørsmål her. Bruker de å programmere styreenhetene med grøftelysa på? Om kretsen ikke er sluttet, så skal jo det heller ikke kunne komme noe forstyrrelser fra ballastene vel?

Edit: Så forresten at dette var nevnt lenger oppe