PDA

Vis full versjon : Antilag



Rocket
23/10/15, 16:09
Noen som har noe erfaring med antilag her? Er dette noe man greit kan sette opp selv? Ser jo ikke så komplisert ut i sprutet. Er det noen turbo som anbefales til dette? Som er rimelig og tåler litt juling? Kjører på etanool så innbiller meg at det hjelper en del på varmen.

Truckdriver
23/10/15, 21:23
Har såvidt testet.
Bør vel bruke turbo med 360 glidelager for å få litt holdbarhet.
E85 hjelper nok bra ja. Men jeg ville satset på mye ekstra luft og rotational idle istedenfor veldig sein tenning om det fungerer tilfredstillende, for å skåne eksosventiler og turbo.
Og bruk en solid dose ekstra drivstoff med antilag aktivert for bedre kjøling.

Holck
23/10/15, 21:39
Hva skal bilen brukes til Rocket ?

Rocket
23/10/15, 23:19
Drifting
Blir enten å bruke tomgangsregulator til ekstra luft. Eller kjøre luft rett i grenrøret.

Truckdriver
24/10/15, 10:30
En enkel tomgangsventil kan bli lite. Så vurder muligheten for å montere en ekstra.
Brennkammer før turboen kan være skumle greier. Men rett satt opp er fult ladetrykk mulig mens motor går på nesten normal tomgang.

Rocket
24/10/15, 10:37
Ja leste litt mer om det nå. Det beste hadde hvert å satt god åpning på spjeldet og kjørt rotational idle. Det høres jo helt rått ut også :)

Truckdriver
24/10/15, 16:06
Det finns solonider som kan brukes for å åpne spjeldet når antilag aktiveres. En annen mye brukt løsning er vakumaktuator.
Men sistnevnte er nok litt mer omfattende å koble opp.
Så lenge ingen regler forbyr det så er ekstra luft bare når ALS er aktivert en mye bedre løsning enn f.eks gasspjeld med konstant stor åpning som brukes i enkelte klasser.
Luft inn i eksossystemet og eventuelt med brennkammer blir mye mer avansert å få til.
Uansett løsning og E85 bør du uanstt regne med å sette av budsjett til nye turboer.
Jeg lurer på om ikke en kjapp turbo som f.eks EFR kan gi vel så bra resultat som antilag?

Rocket
24/10/15, 16:34
Har du link til en sånn solenoide til å åpne spjeldet med?

Truckdriver
24/10/15, 21:44
Nei desverre. Kom bare over det nevn på msextraforumet en gang.

Frigstad Racing
25/10/15, 20:19
Kan bruke el.spjeld fra LS motor, el. pedal fra bmw eller audi, hvis du har oppsett antilag i sprutet ditt så er det kurrant å få til

Rocket
25/10/15, 21:58
Takk for tipset, men har 4 sepparate spjeld på motoren min. Litt derfor det hadde hvert enkelt å bare sette spjelda åpne. Også høres det jo helt rått ut med rotational idle :D

Truckdriver
25/10/15, 22:29
Hvilke(n) kontrollalgoritme(r) bruker sprutet ditt? Om du bruker Alpha N primært og Speed Density som korreksjon over hele registrert, som er det mest vanlige, så har du vel i grunn ikke så mye annet å velge mellom enn å åpne spjeldene når du har ITB. Kan forresten tenkes at du kan bruke en steppermotor til å åpne spjeldene med også om sprutet støtter det.
Mener jeg har observert det på f.eks på en eldre Ecotecmotor til Opel, som jeg vil tippe var fra seint 90 tallet. Altså en steppermotor som åpnet gasspjedet.
Vet også at Ford brukte steppermotor på ohc gassermotorene fra ca 85.
Det kan også tenkes at du kan finne steppermotor som kan brukes på motorer med monopointinnsprøytning/TBI.


Kan bruke el.spjeld fra LS motor, el. pedal fra bmw eller audi, hvis du har oppsett antilag i sprutet ditt så er det kurrant å få til

Desverre ikke så mange sprut som støtter TBW enda :(

Rocket
25/10/15, 22:41
Den går vel med speed density så vidt jeg kan se.

Truckdriver
25/10/15, 23:39
Akkurat. Vanligvis er det vanskelig å få bra resultat med ITB med kunn Speed Density.

Rocket
25/10/15, 23:42
Ja stusser litt på hvorfor det ble gjort sånn. Men regner med han som mappa den kan sakene sine bedre enn meg. Så er vel en grunn til at det ble gjort sånn. Har en ekstra tps tabell som kan legges til. Kan være det hadde hjulpet en del på responsen.

Truckdriver
25/10/15, 23:53
Kommer an på om han som mappa har erfaring med turbo sammen med ITB. Det er som oftest vanskeligere og mer tidskrevende å mappe enn med bare ett spjeld og plenum.
Med ITB er luftmengden mer relatert til vinkelen på gasspjeldet enn trykket på motorsiden av gasspjeldet. Med ladetrykk må man selvsagt kompansere for trykk i tillegg.
Men enkelte sprut kan ha funksjon beregnet for ITB med ladetrykk, slik at motoren lar seg mappe med bare en bensintabell.

Frigstad Racing
26/10/15, 05:57
Desverre ikke så mange sprut som støtter TBW enda :(

Vems gjør hvertfall :)