PDA

Vis full versjon : modde 96 tenners speedoring på truetrac! + div spm om truetrac



ellingsøyern
22/10/15, 23:01
Noen som har erfaring med å modde på speedoringen fra en åpen 96-tenners diff på en truetrac?

Har studert litt på truetracen og komt frem til at det kan gå an å:

1.dreie av ytterste biten på truetracen en god del.

2. modde en speedoring fra en åpen diff(dreie ut senter så det blir bare ytterringen igjen)

3. punkte på plass med tig/mig.

kan dette la seg gjøre? antar det er gjort noe lignende denne diffen her bare med 48 tenners ring.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/10/605.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/10/606.jpg

har som kjent denne ringen på bildet
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/10/607.jpg


ett annet spm, burde jeg åpne og sjekke truetracen innvendig og sjekke etter ett slikt havari jeg hadde?(oljetørt)

HansOla
22/10/15, 23:09
Kan sette den i en fres og frese spor i diffen. Blir nok det enkleste

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

ellingsøyern
22/10/15, 23:20
det har blitt vurdert, men denne er allerede kappet i + 96 tenner er meeeget tett i mellom...

HansOla
22/10/15, 23:22
Det at det er tett er ikke problem. En med riktig fres med riktig delehode ordner det nok fint :)
Men ja, er det din diff som er på bilde? Kan bli krøll med fresing da ja....
Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

ellingsøyern
22/10/15, 23:46
hvilket bilde tenker du på? om det er truetracen, så nei.

HansOla
23/10/15, 07:15
Det bilde at tt ja. Så om det ikke er frest ut fra før hadde jeg satsa på det :)

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

turb00le
23/10/15, 07:33
Det er ikke enklere å heller bygge om bilen til 48 tenner a?
ABS'en bryr seg bare om differanse så den burde ikke bli noe problem.
Da må du bare finne ett speedometer som passer til 48 tenner, evt ett lite elektronikkprosjekt for å lage en omformer som slipper gjennom annenhver puls.

ellingsøyern
23/10/15, 16:19
Det er ikke enklere å heller bygge om bilen til 48 tenner a?
ABS'en bryr seg bare om differanse så den burde ikke bli noe problem.
Da må du bare finne ett speedometer som passer til 48 tenner, evt ett lite elektronikkprosjekt for å lage en omformer som slipper gjennom annenhver puls.

det er blitt vurdert det ja, men har aldri fått ett klokt svar på hvordan giversystemet fungerer, om det bare er ledninger rett fra difflokk til inst.panel eller om den skal innom noe lurium først.

det er ikke abs på bilen, men ETC, den krever visst 96 tenners ring, og har i tillegg sensor på hver stikkaksling.

turb00le
24/10/15, 08:52
ETC? Traction control???
Speedometeret er meg kjent bare en induktiv giver som sender pulser til speedometeret.
Regner ikke med at de fant opp hjulet på nytt fra 240 til 740.

Ville finni koblingsskjema, kan hende at det systemet ikke bruker sensoren på diffen hvis det sitter en på hver stikkaksling.

Ett annet alternativ er å få ei 1-1,5mm plate vann eller laserskjært med slissene så det blir 96 tenner så du kan legge den rundt diffen og punkte fast.

ellingsøyern
24/10/15, 11:48
ja, bilen har traction control.

når jeg tok av kontakta på difflokket fungerte ikke speedometer, så regner med de sensorene på s.akslingene er til traction control, ingenting på fremhjula så vidt som jeg har sett.

eab
24/10/15, 13:27
På biler uten etc så går det bare ledninger rett fra diffen og til instrumentpanelet. 3-pins speedometer har bare en ledning som er signal (den andre er felles jord for bensinmåler og speedometer), 4-pins speedometer har to ledninger direkte fra diffen.

Jeg hadde uten tvil fått i 12 eller 48 tenners ring og tilhørende speedometer. Godt mulig det allerede er en omformer i bilen, da jeg neppe tror biler med 96tenners speedoring har eget instrumentpanel