PDA

Vis full versjon : Drivaksel kaputt?



TurboNoob
16/10/15, 23:29
Opplevde noe rart på vei hjem fra jobb i dag.
Kjørte rundt en rundkjøring og bortover veien, så begynte bilen å dra dårlig og det kom skrapelyder fra fronten. Skiftet gir, og samme skjedde.
Svingte inn på en busslomme, og stoppet. Prøvde å kjøre framover og det var såvidt bilen gikk framover, men med mye skrapelyder. Det samme skjedde uansett hvilket gir jeg prøvde. Motoren hørtes helt fin ut, og giringen kjentes normal ut. Kikket under bilen, men ingeting unormalt å se....

Så jeg ringte en kompis og fikk tauet bilen hjem, med motoren i gang så jeg hadde styring og bremser.

Noen få meter før vi stoppet hjemme, så kom det et lite smell fra fronten. Jeg trodde det var at jeg kjørte over slepetauet, men det hadde jeg ikke gjort.
Så skulle vi da dytte bilen inn i gården, så jeg skulle vise kompisen hva som skjedde. Satte bilen i gir, og kjørte inn i gåden. Nå funket den altså som den skulle!!! Hva faen???
Jekket opp bilen og tok av framhjulene og sjekket drivaksler på begge sider. Fant ingeting unormalt.....

Satte på hjulene igjen og jekket ned. Prøvde bilen og den funket normalt igjen.

Hva i alle dager har skjedd, tro???

Nå har en liten skrikelyd ved igangkjøring blitt borte også....

gswede
17/10/15, 03:41
Tør ikke engang gjette på hva som skjer men lykke til skal du ha.

TurboNoob
06/11/15, 16:10
Hadde vogna på Volvo i dag, og de mente på at venstre drivaksel var gåen. 4400,- for ny aksel, og ca 6500,- ferdig skifta.

TurboNoob
07/11/15, 21:52
Merkelig at drivakselen kan være gåen når den "virker" igjen nå. Hadde ingen problemer når jeg kjørte bilen hjem fra Jorkjend.....
Virker, virker ikke, virker igjen, virker ikke, virker igjen....blir bare rart dette:confused:

MadAss
07/11/15, 23:13
Kan være at leddet har kilt seg i sving. Har opplevd lignende tidligere, men ikkje så alvorlig som du beskriver problemet her

TurboNoob
08/11/15, 00:56
Får vel plukke det fra hverandre og se litt nærmere på ledd og splines.

TurboNoob
08/11/15, 11:45
Har begynt å kikke litt på dette her nå. Mansjetten var løs, og innefor denne er jo der akselen går inn i drivleddet. Skal denne kunne dras et par cm ut og inn?

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/11/1.mp4 (http://i458.photobucket.com/albums/qq305/TurboNoob/850R/6869C41E-047F-4D33-91F2-FAC4585DC6A0_zpsu7ptob2a.mp4)

TurboNoob
08/11/15, 13:17
Virker som akselen har løsnet fra drivknuten og da går inn og ut av splinesen. Det er en låsering i et spor på splines på akselen som jeg tror skal sitte fast i noe på knuten...

Ny drivaksel koster ca kr 4400,- på Volvo, er dette komplett med knute tro?
Bare drivknute koster kr 3600,- på Mekonomen...
På Biltema koster drivknuten kr 949,-, er de noe å satse på?

Christian
08/11/15, 21:06
Jeg ville tippa på ytre knute, men det er jo bare å ta det opp og demontere så ser du jo fort. Veldig sjeldent at det er selve akselen som er defekt, men at ytre knute kan "komme og gå" som du sier kan skje, men det skjer somregel bare en gang, neste gang så sprenger den.