PDA

Vis full versjon : Div spørsmål/problemer ang 240



moeN
02/07/10, 21:34
Bil: Volvo 240 Sedan 1988 230F Servo

Spørsmål 1:

Jeg har problemer at det ikke lyser i den delen av pæra som er sterkest (21/5w) som sitter i parklyset?!

skulle ha trodd det er på hakk 2(tenningen) og bryteren på ''0''
Har sjekket sikringene og testet med andre pærer.

Alt annet fungerer.

Spørsmål 2:


På Eu-sjekken sist så var en av feilene: Stor slitasje i indre endeledd.

Da kjøpte jeg endeledd ifra biltema: Art nr 72920

Som ser slik ut.
http://i284.photobucket.com/albums/ll17/moeN_06/endeleddbitlema.jpg

Er dette korrekt?

Da tenkte jeg også og skifte den delen her.
http://i284.photobucket.com/albums/ll17/moeN_06/Gammeltendeleddosv.jpg

Hva heter denne delen?(nermest bildet)

Spørsmål 3:


Tror nok disse snurrebassene(ikke sprekker) på ruta kom etter sist eu-sjekk(kjøpte den etter det) Kommer den i gjennom EU med disse?
http://i284.photobucket.com/albums/ll17/moeN_06/glasrute.jpg

Spørsmål 4:

Er det stor jobb/hva skal til og skifte ifra automat til manuel?
Kom med et godt svar.

Spørsmål 5:

Hvor kan jeg få kjøpt de splintene som er med og holder fast bremseklossene bak?(de gammle knekte) Blir det godkjent f.eks med sveisetråd som er fletta?

Spørsmål 6:

Jeg skal trå til med og skifte ut styrestag og endeledd. mansjetten er lønet og det er ingen tegn på noe røst osv, bare en del gris o.l ! SÅ hvordan skal jeg få av styrestaget?

ArneR
03/07/10, 03:43
1: De seneste utgavene av 240 har ikke 21w kjørelys, sjekk kontakten nede ved lykta om det er tre ledninger der.

2: De på verkstedene har forskjellige navn på samme del, de mener styrestag når de sier indre endeledd, og det har du fått tak i. Den andre delen du spør om, heter endeledd, også kalt styrekule.

3: Snurrebassene er steinsprut, og så lenge de ikke er i veien for sikten, kan det bli godkjent.

4: Huff, dette kan være en "enkel" jobb, men det kan også være en skikkelig drittjobb, det kommer an på om plata i torpedoen som rattstammen går igjennom har hull/feste for clutchwire/hydraulisk pumpe. En annen ting er at braketten/pedalstellet på biler med automat ofte ikke har feste for clutchpedalen, så denne må også muligens byttes.

Jeg synes det er enklest å ta ut hele dashbordet når jeg skal gjøre dette, så får man plass til å se hva som må gjøres. Det sitter bare i noen skruer i rammeverket, samt en skjult skrue inni et av hullene under den listen under ventilene i midten.

5: Biltema, heter bare monteringssett..

moeN
05/07/10, 13:55
1: Det går 3 ledninger inn til pæra ja.

ArneR
06/07/10, 00:51
Men går det tre ledninger videre inn i ledningsnettet?

Om det gjør det, er det bare å sette på tenninga og måle om det kommer spenning fram til sokkelen.

Det hender også at de tappene inni sokkelen blir litt slappe, og "forsvinner" litt inni sokkelen, så i de tilfeller hjelper det å ta et tynt skrujern og fiske tak i de og spenne opp dem litt, så du får skikkelig god kontakt.

Ellers kan det være lyspærevarsleren som er feil, spesielt om dette er ettermontert på en nyere bil. Denne (stor grønn sylinderliknende sak) sitter under instrumenthuset, mot venstresiden.

moeN
15/07/10, 19:02
Nytt spørsmål i 1.post!

ArneR
16/07/10, 00:08
Vri rattet helt over til siden, så kommer enden på styrestaget til syne.

moeN
16/07/10, 00:10
Var for kjapp til og spørre fant jeg ut! begge styrestagene+ endeledd har blitt skiftet :)