PDA

Vis full versjon : Virvelspjeld, hvor viktig er det?



Pnegaard
15/10/15, 19:57
Sist jeg var på Volvo verksted sa de at virvelspjeld snart måtte skiftes. Dette koster 10000,-++ Det har blitt meg fortalt at til BMV og Mercedes så får man kjøpt kit til og ta bort hele virvelspjeldet.. kan umulig være veldig viktig komponent?

Spørsmål 1. Jeg tenker da at man kanskje bare kunne tatt av staget og låst det i åpen posisjon??

Spørsmål 2. Når motor går på tomgang, eller er avslått er spjellet da åpent?

MadAss
15/10/15, 21:11
Spørsmålet er jo hvordan spjeldet er defekt.
- Går spjeldet tregt eller utvendige staget hoppet av, kan jo det låses i en posisjon.
- Er spjeldet knekt innvendig, får jo du ikke gjort så mye annet et å skifte det.
- Lekker der ut akslingen, vil du kunne får feilmelding på turbotrykk og må skiftes.

Er jo ikke delen i selv som koster, men alt demonterigen og delene for å komme ned til virvelspjeldet som koster.
Så om du skal ta det bort eller bytte det vil jo omtrent koste det samme, siden det blir samme jobb.

Pnegaard
16/10/15, 05:51
Takk for svar, det går tregt så kunne tenke meg og låse det men da er spørsmålet i hvilke posisjon er det åpent? og hvilke hensikt det har og hvor viktig det er?

Aartun
26/03/16, 23:26
Tar opp igjen en gammel tråd i og med at jeg har skiftet virvelspjeld på min xc70. Mitt drivstoff forbruk har gått betydelig ned, spesielt på langkjøring, etter at jeg byttet. Synd at en designfeil skal koste meg som forbruker så mye penger men greit nok når jeg likevel vil tjene det inn likevel

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk