PDA

Vis full versjon : 1997 V70 - demper/fjær bytte



Nyland
15/10/15, 18:54
Heisann!

Må bytte dempere og fjører bak på bilen, 1997 Volvo V70.

Bruker bilen i jobb, skal ha med en del i bagasjerommet, men tror ikke jeg kommer til å koste på nivåmat.

Hvor og hva slags fjærer bør jeg kjøpe?
Vil ha noe som holder bilen oppe, selv med henger.

Sagen
21/10/15, 11:34
Tja.. da tror jeg faktisk jeg ville kostet på meg nivåmat.. De koster noe mer, men tror neppe du vil angre på det. Har ofte både folk og last i bilen, og drar også litt henger. Har bare gode erfaringer. Hva som eventuelt kan være en god erstatning er jeg ikke helt sikker på. Men en "vanlig" demper har ikke den evnen at den kan "løfte" bilen i hekken om den er godt lastet. Alternativt kan "Campingvognfjærer" hjelpe, da de er noe stivere.

Svirre
21/10/15, 13:27
Det koster å være kar, så nivåmat er definitivt det beste på disse bilene. Koster ca. 9000kr paret, men godsnakk litt med de som selger, så kan det hende du får dem til en litt mer hyggelig sum. Evt. kjøpe brukt, men kan dog være på tur til å være slitne. Hvis du vil ha veldig stiv bil, kan du velge å beholde orginalfjørene, og sette på nivåmat fra V70R. Disse er 15mm lavere enn de ordinære nivåmatdemperne, og vil heller ikke "jobbe" med å oppretteholde korrekt høyde når bilen er tom.

Nyland
25/10/15, 22:03
Hadde det ikke vært for at bilen snart har rullet 500' hadde nivåmat vært aktuelt.
Har hatt nivåmat tidligere, og det er gull..

Da er det vel egentlig bare å lete etter forsterket fjær et sted da :)

Svirre
26/10/15, 08:06
Hadde det ikke vært for at bilen snart har rullet 500' hadde nivåmat vært aktuelt.
Har hatt nivåmat tidligere, og det er gull..

Da er det vel egentlig bare å lete etter forsterket fjær et sted da :)
Hva har km-stand med det å gjøre? :) om bilen kapitulerer så er slike dempere salgsvare om det er slik du tenker.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Per Turbo
26/10/15, 17:48
Se på sider i utlandet. Valutaen er ikke vår bestevenn om dagen men kan være kroner å spare uansett.

fcpgroton er vel den som er greiest på slikt?



Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Nyland
26/10/15, 21:02
Svirre; Et unektelig godt poeng, men når nivåmat fort blir 3-5 (legg merke til ???) ganger så dyrt som ikke, så omformulerer jeg spørsmålet til;

Hvilke andre alternativer det er for å få en stivere bil/en bil som ikke siger bak, om man vurderer noe annet enn nivåmat?

Svirre
26/10/15, 22:17
Svirre; Et unektelig godt poeng, men når nivåmat fort blir 3-5 (legg merke til ???) ganger så dyrt som ikke, så omformulerer jeg spørsmålet til;

Hvilke andre alternativer det er for å få en stivere bil/en bil som ikke siger bak, om man vurderer noe annet enn nivåmat?

Vel, i kverrulantens navn, så omformer jeg spørsmålet videre til; hvor stiv vil du ha bilen?
Ja, du kan bruke forsterkede fjører med nye dempere i ditt tilfelle, men du vil få siget som vil oppstå ved balast. Hvis du er opptatt av at bilen IKKE skal sige, så er nivåmat det eneste alternativet.

Nyland
27/10/15, 23:07
Touché!

Jeg ønsker simpelthen bare at bilen skal bli stivere enn den er originalt.
Da det er sagt, så innser jeg at jeg må tolerere noe sig om jeg ikke kjøper nivåmat.

Så da kommer spørsmålet, om man skal rangere, hvilke alternativer har man?
Øverst ligger nivåmat, og gjerne med v70r versjonen.

Hva har vi å velge i under?
Leverte volvo noen forsterka fjærer? Campingfjærer?

Svirre
27/10/15, 23:12
Touché!

Jeg ønsker simpelthen bare at bilen skal bli stivere enn den er originalt.
Da det er sagt, så innser jeg at jeg må tolerere noe sig om jeg ikke kjøper nivåmat.

Så da kommer spørsmålet, om man skal rangere, hvilke alternativer har man?
Øverst ligger nivåmat, og gjerne med v70r versjonen.

Hva har vi å velge i under?
Leverte volvo noen forsterka fjærer? Campingfjærer?
Skal være varebilfjører til P80 V70, så de er litt hardere enn vanlige. Hvis du vil ha stivere bil under kjøring så er nytt krengestag og lenkearmer bak å anbefale. Gjerne fra ipd.

Grunnen til at jeg nevner R-dempere er fordi de er litt lavere enn de vanlige. Det resulterer i ikke riktig så høy bil om du har vanlige fjører i tillegg (skal egentlig ha nivåmatdempere, men om dette kombineres vil du oppleve en meget stiv bil).

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Per Turbo
04/11/15, 16:50
Forsterket fjærsett mener jeg har gått ut fra Volvo.

På min bil så er den meget stiv med original dempere og fjærer (Politiversjon) som da er med nivådempere.

Den ble faktisk mykere når jeg satte på KW coilovers



Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no