PDA

Vis full versjon : 940 turbo : Lambdamutter i ny 3" downpipe ?



gasgasboy
02/07/10, 21:13
Har nå kjøpt meg 3" eksos deler, fordi det er billigere, å jeg ikke minst lærer masse av den eksos driten ! :p

Men jeg lurte da på, hvor sitter lambdaen orginalt på eksosanlegget ?


Setter stor pris på svar !

Mvh Magnus ! :)

TeamBørnOut
02/07/10, 21:17
sitter vell i dp om jeg ikke husker helt feil. men hvis du kjøper en mutter (M18 1.5) å sveiser den inn i den nye DPn din så blir det bra :)

gasgasboy
02/07/10, 21:18
Kan ikke si jeg har sett den, men kan det stemme at den sitter like vet katalysator ? :)
Hva er egentlig den lambdaen, hva gjør den ? Også går det inn noen ledninger i den ? :p

Takk for svar !! :D

TeamBørnOut
02/07/10, 21:20
den gir et signal til hjernen om hvordan luft / bensin blandingen er. ja den sitter vell i nærheten av katten kanskje. pleier ikke se mye på orginal anleggene :D

gasgasboy
02/07/10, 21:23
Åja ! Da er den vel en ganske så viktig del av eksosen da .. Da skal jeg få tak i mutteren, så skal jeg få den sveisa inn :) .

Hahaha ! Etter egen erfaring så hender det jeg blir liggende å titte på det jævla orginal anlegget når jeg prøver å få det av :D .

Er dt noen fordeler med 3" anlegg fra turboen ? Vil den gå biiiittelitt merkbart bedre, uten pyse anlegget og katalysatorn ? :)

Anders-
02/07/10, 21:23
Den måler overskuddet av oksygen i forbrenningen og sender ett signal til styreenheten(hjernen) som fører til at styreenheten korrigerer innsprøytningstiden og du får bedre blanding..

Uten den vil motoren din ikke gå noe særlig... Mest sannsynlig med for mye bensin.. På turbobiler mener jeg den sitter på undersiden av DP ca. 10-15 cm fra flensen på turbo.. Er ikke helt sikker da det er lenge siden jeg har sett på noe org. eksos på 940 undenifra

TeamBørnOut
02/07/10, 21:26
Om det er forskjell fra orginal anlegg til 3" fra turbon og ut?

heh, du kan fortelle meg om du merker forskjell etter å ha bytta :cool:

gasgasboy
02/07/10, 21:30
Japp, det jeg mente hvertfall :p uten katalysatoren ..

Ja, vi får se da :)
Men den flensen inn til turboen, hvordan skal jeg gjøre det der ? Kan jeg kappe orginal anlegget 3 cm fra flensen, og gå på med overgang fra 3" til 2,5" som passer akkurat utenpå orginalt ? Eller burde jeg få til så jeg får 3" fra flensen ? :)

TeamBørnOut
02/07/10, 21:34
kapp orginalanlegget så nærme flensen som mulig så du får raskest mulig overgang til 3" . det er det viktigste!

Luigi
02/07/10, 21:34
du kan jo kjøpe bare DPen og sveise på eksos delene dine på der, vil tro det funker bedre :p

gasgasboy
02/07/10, 21:42
TeamBørnOut:
Da er planen klar :D ! - Tusen takk for svar ! :D

Luigi:
Gidder jo ikke det når jeg allerede har kjøpt eksosdeler og alt jeg trenger :) .

Kalsn
02/07/10, 22:01
Den måler overskuddet av oksygen i forbrenningen og sender ett signal til styreenheten(hjernen) som fører til at styreenheten korrigerer innsprøytningstiden og du får bedre blanding..

Uten den vil motoren din ikke gå noe særlig... Mest sannsynlig med for mye bensin.. På turbobiler mener jeg den sitter på undersiden av DP ca. 10-15 cm fra flensen på turbo.. Er ikke helt sikker da det er lenge siden jeg har sett på noe org. eksos på 940 undenifra
motoren vil jo gå akkurat som normalt når du drar på, mtp da stenges signalene fra lambdaen. Men vil nok bruke mer bensin på lavt turtall/tomgangskjøring.

gasgasboy
02/07/10, 22:17
Okei, så om det skulle kødde seg til, så vil den ikke skjære seg eller lignende ? Siste jeg vil ha er rast motor :p

Sebbe
02/07/10, 22:20
du ødelegger ikke noe nei

gasgasboy
02/07/10, 22:33
Det er bra !

Også lurte jeg på ang oppjustert trykk .. Hvor ligger maxgrensa på hvor høyt trykk jeg kan kjøre på med uten chip .. ? Hørt rykter om 1 bar med viking chip, er dette fakta ? Hva vil skje om den evnt lader 1 bar uten chippen ? Vil den går for magert ?

Jobbe88
02/07/10, 22:38
Det er bra !

Også lurte jeg på ang oppjustert trykk .. Hvor ligger maxgrensa på hvor høyt trykk jeg kan kjøre på med uten chip .. ? Hørt rykter om 1 bar med viking chip, er dette fakta ? Hva vil skje om den evnt lader 1 bar uten chippen ? Vil den går for magert ?

du vil få tenningskutt å til slutt ras.

gasgasboy
02/07/10, 22:43
Hvor evnt kjøper jeg chip, og hvordan finner jeg ut at den passer i min bil ? Står det noe nummer eller lignende ? :)

Anders-
02/07/10, 22:44
Lurt å oppgi de 3 siste siffer på nr som står på din bensinhjerne, sitter på passasjersiden til høyre nede ved gulvet..

TeamBørnOut
02/07/10, 22:46
www.turbotrimming.no selger chip. spør så svarer han :)

asdf
03/07/10, 01:01
du vil få tenningskutt å til slutt ras.

lh2.4 kutter bensin, ikke tenning.

A.Finstad
03/07/10, 10:21
men det kalles tennings kutt for det virker ganske likt!

henrik940
03/07/10, 10:41
Jeg lader 0,8 nå, uten chip :p Har ikke hørt noe ennå :p

Ollimo
03/07/10, 10:53
Gasgas, hvor har du kjøpt eksosdelene? Skulle ha laget meg eksos jeg også, men er litt usikker på hvilke rør jeg trenger. Så jeg lurer egentlig på hva du har kjøpt?

henrik940
03/07/10, 10:55
Gasgas, hvor har du kjøpt eksosdelene? Skulle ha laget meg eksos jeg også, men er litt usikker på hvilke rør jeg trenger. Så jeg lurer egentlig på hva du har kjøpt?

Han har kjøpt på biltema viss jeg ikke tar heeelt feil.

gasgasboy
04/07/10, 01:08
Som Henrik sier, kjøpt på biltema :) . Jeg hadde laga meg 3" fra katten fra før, men til dp så kjøpte jeg meg bare:
1 stk overgang fra 3" til 2,5" ( Går akkurat utenpå orginal anlegget )
2 stk 45 graders bøy
2 stk korte lengder med rette rør

Thats it :) Om du skal ha helt ut så kan du også kjøpe :
1 stk bøy som går over akselen
2 stk 25 (?) graders bøy får å få den høy nok over akselen
2 stk korte lengder med rette rør.

Da har du rørene, men når jeg sveiset 3" fra turboen, så startet vi den uten Simons Diesel loffen, å da hørtest det helt jævlig ut, så kjøp deg en Simons Diesel loff, den kler 940 veldig godt ! :) Henrik940 har den blant annet :)

Ollimo
04/07/10, 07:26
Som Henrik sier, kjøpt på biltema :) . Jeg hadde laga meg 3" fra katten fra før, men til dp så kjøpte jeg meg bare:
1 stk overgang fra 3" til 2,5" ( Går akkurat utenpå orginal anlegget )
2 stk 45 graders bøy
2 stk korte lengder med rette rør

Thats it :) Om du skal ha helt ut så kan du også kjøpe :
1 stk bøy som går over akselen
2 stk 25 (?) graders bøy får å få den høy nok over akselen
2 stk korte lengder med rette rør.

Da har du rørene, men når jeg sveiset 3" fra turboen, så startet vi den uten Simons Diesel loffen, å da hørtest det helt jævlig ut, så kjøp deg en Simons Diesel loff, den kler 940 veldig godt ! :) Henrik940 har den blant annet :)

Oki :)
Hvor mange dempere har du da?

gasgasboy
04/07/10, 13:19
Bare Simons diesel loffen bak, skal du ha litt lyd så tar du bare en :) . Men du MÅ ha en lyddemper, uten den blir lyden støgg :P

Anders-
04/07/10, 16:59
Denne tråden er veldig nyttig med tanke på hvem man ikke skal handle bil av :)

TeamBørnOut
04/07/10, 17:31
I denne tråden? hva mener du? det er vell 250 andre tråder på forumet som skriker varsel :D
de fleste "olje" trådene og "bilen kutter, gjort det i 3måneder" :D

gasgasboy
04/07/10, 19:21
Sånne frekke kommentarer kan du spare deg for mister ;)
Så lenge ting blir helsveisa å gjort ordentlig, så er det ingen problemer å sveise 3" eksos ;)

Anders-
04/07/10, 19:33
Sånne frekke kommentarer kan du spare deg for mister ;)
Så lenge ting blir helsveisa å gjort ordentlig, så er det ingen problemer å sveise 3" eksos ;)

Beklager det, men nå var det vel ikke akkurat eksosen jeg tenkte på :)

gasgasboy
04/07/10, 19:34
Hva var det du tenkte på da ? For jeg er ikke enig hvis du mener at det er jallamekk å sveise 3" eksos og lade 0.5 bar, syntes ikke det er så altfor ille ..

ChrML
04/07/10, 19:44
Hva var det du tenkte på da ? For jeg er ikke enig hvis du mener at det er jallamekk å sveise 3" eksos og lade 0.5 bar, syntes ikke det er så altfor ille ..
Er nok ikke deg han mener...

Anders-
04/07/10, 19:44
Skal ikke henge ut noen, men tror nok det knitrer litt i noen av forumbilene :) Nok om det, back to topic!

Du gjør jo lurt i spørre FØR du gjør modifikasjonene

gasgasboy
04/07/10, 20:04
Åja ! Beklager kommentaren, var bombe sikker på du mente meg .. Lest gjennom her nå, de det gjelder føler seg vel litt truffet ..

Kan hvertfall meddele at jeg nå har 3" eksos helt fra turboen. Lambdaen satt RETT ved flensen på DP unnenifra, så vi kuttet bare 3 cm bakenfor den, også sveise vi på overgangen og 3" rør videre :) Veldig fornøyd med resultatet, bilen blei mye friskere, å responsen blei veldig mye bedre :) . Eneste som må fikses er at eksosen slår i ett blekk over akselen, noe som lager en sinnsykt irriterende lyd :p Så skal ta dremelen og slipe litt på kanten av blekket etterpå :)

Takk for svar og hjelpen folkens ! :D

TeamBørnOut
04/07/10, 20:30
Han hinter vell til kjærra til henrik :) 0.8 med orginal chip er vell ingen høydare :P den senker nok tenninga en del selv under pådrag :)

ChrML
04/07/10, 20:32
Han hinter vell til kjærra til henrik :) 0.8 med orginal chip er vell ingen høydare :P den senker nok tenninga en del selv under pådrag :)
Veit om et par til som er mye værre på det der :p. Der er det å nappe av wastegaten som gjelder. "Har ikke chip, nappa bare av wastegaten for da gikk den mye bedre! Kjørt sånn et år, kutter litt inniblandt, men det går!". De skal jeg hvertfall aldri kjøpe bil av :p.

gasgasboy
04/07/10, 22:09
Hahahaha, er så standard sånne idioter det :p
Henrik er nok ikke på det stadiet :)

TeamBørnOut
04/07/10, 22:11
maskina hans banker på 3-4k rpm med såppas ladetrykk. de banker jo "nesten" på standar ladetrykk.. mulig ikke så mye at det kutter.. men skal love deg det skjer noe :)

gasgasboy
05/07/10, 15:38
Så du mener at 0.5 også er for mye med orginal chip ? Min har nå vært politibil da, kan jo hende den er chippa eller noe da, ikke vet jeg :p Men høres ikke bra ut å lade for mye på orginal chippen nei .. Best å gjøre det ordentlig ;)

henrik940
05/07/10, 15:46
Har ikke noe banking jeg. Går reint som ei klokke den :)

gasgasboy
05/07/10, 15:49
Men nå vet du at det ikke er bra da, så hadde jeg vært deg ville jeg ha annskaffet en chip :)

henrik940
05/07/10, 15:56
Lader ikke 0,8 nå, men ca 0,6. Så det holder nok.

Øyvind G
05/07/10, 16:18
sitter vell i dp om jeg ikke husker helt feil. men hvis du kjøper en mutter (M18 1.5) å sveiser den inn i den nye DPn din så blir det bra :)

hvis du kjenner en med 240 dele bil (eller du kan dra på hoggeren) ta med deg skralle, forlenger og 27mm langpipe så kan du plukke av og bruke rattmutteren fra 240. den passer. så slepper du og dra rundt og spørre om div foretninger har.

hvis du skal/må ha ny, så veit jeg av volvo lastebil (volmax) har m18x1,5 mutter hvis de gidder og leite litt i bøkene sine

TeamBørnOut
05/07/10, 18:01
sånne tips burde man vell sende på pm å ikke åpent? :D
(eller er det bare jeg som har mye dårlige venner?)
jeg tror jeg har en del slike muttre hvis noen er nødne.
Men en grei nødløsning er å kjøpe en vanlig M18 mutter og en "renoveringstapp" på biltema (til lamda) og skru igjennom. fungerer fint

ChrML
05/07/10, 19:03
Høgsveen hadde M18x1.5 her i Kongsberg i vanlig stål. Turbopower (turboforretning) hadde M18x1.5 sveisehylse i rustfritt. Så skal ikke klage her :).

asdf
05/07/10, 19:04
jeg fikk en håndfull m18x1,5 hos aeo sist jeg spurte... Alle seriøse sjapper som selger skruer/muttere/bolter og annet rørleggervås har nok liggende.

Øyvind G
05/07/10, 19:20
sånne tips burde man vell sende på pm å ikke åpent? :D
(eller er det bare jeg som har mye dårlige venner?)
jeg tror jeg har en del slike muttre hvis noen er nødne.
Men en grei nødløsning er å kjøpe en vanlig M18 mutter og en "renoveringstapp" på biltema (til lamda) og skru igjennom. fungerer fint

hehe. mente jo han skulle spørre om det først da og eventuelt betale litt for den (f.eks en kald cola ;))

TeamBørnOut
05/07/10, 19:21
er jo folk som prøvekjører biler kun for å stjele lyspærer :D

gasgasboy
06/07/10, 14:55
er jo folk som prøvekjører biler kun for å stjele lyspærer :D

Haeaheahehae, det er ikke noe særlig tøft heller da ! Hadde tatt litt mer vesentlige ting jeg da men :p

asdf
06/07/10, 18:48
jasså, du er en sånn type?

The Sven
06/07/10, 19:53
Haeaheahehae, det er ikke noe særlig tøft heller da ! Hadde tatt litt mer vesentlige ting jeg da men :p

Haha da vet vi hvem vi ikke skal selge bil til også:D

gasgasboy
06/07/10, 22:58
Når du først skal ta noe, så gjør du det ordentlig ;) . Jeg har aldri stjelt en dritt jeg ,ikke i butikken eller noe, så nei, er nok ikke den typen ;)

gasgasboy
07/07/10, 15:27
Det var altså ment som en spøk, for de som ikke tok den .. Hvem stjeler fra andre når man har hugger'n osv .. Det er taperaktig, men som sagt, det var en spøk ;) . Jeg har prøvd en bil jeg, å den kjøpte jeg, å jeg skal ikke prøve noen ny bil før den ikke står i garasjen lenger :) Tar meg råd til å kjøpe egne lyspærer for å si det sånn .

The Sven
07/07/10, 15:31
Jada hihi eg tog an :) Bra!

gasgasboy
07/07/10, 15:40
Godt å høre .. Vil ikke ha rykter på meg for ting jeg aldri har gjort, å aldri kommer til å gjøre :)

asdf
07/07/10, 16:24
Det var da voldsomt. Skjønte ikke du at det var en spøk da? :P

gasgasboy
07/07/10, 16:41
Jeg er god på å ta mine egne, men jeg klarer aldri ta andres :P dere virka jo ganske så seriøse da :p