PDA

Vis full versjon : Feilkodeleser Biltema



rundal
12/10/15, 10:32
Hei.

Byttet dieselvarmeren min i går kveld, og skulle derfor fått sletta feilkodene.
Har også ein feilkode på airbag siden eg skiftet rattlåsen i vinter, uten å koble fra batteriet.
Kunne tatt turen på verksted å fått slettet feilmeldingene, men samtidig kan det være greit å ha ein leser i bakhånd...

Lurer derfor på om noen har erfaring med Biltema sine? Dei har jo fleire aktuelle...kan eg også resette service med disse?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Feilkodeleser-PRO-2000030944/

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Feilkodeleser-2000031400/

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Feilkodeleser-VOLVO-2000036593/

Har jo også bildiagnosebutikken sin, men då må eg vente nokre dager tenker eg.

http://www.bildiagnosebutikken.no/bildiagnose/volvo/foxwell-nt301-can-obd2-eobd-feilkode-leser.html

FroBe
12/10/15, 12:10
Den spesifikke Volvo-modellen fra Biltema kan gjøre mye mer for Volvo enn de tre andre, men kan fremdeles ikke sammenlignes med VIDA-systemet der man i tillegg kan teste utstyr og få veiledning hvordan man kan rette feilene.

Selv bruker jeg mobilen + Blåtann OBD til feilkoder fra motoren på veien, og hjemme har jeg VIDA. Siden jeg fikk en brukt laptop til VIDA fra jobb så har ikke dette kostet meg mer enn et par hundrelapper mer enn feilkodeleseren fra Biltema.

holter
12/10/15, 12:15
Fra biltema hadde jeg gått for den nye fra dem som er link nr 3 du la ut . Denne er også veldig bra -sett i forhold til og være en enkel obd leser http://www.bildiagnosebutikken.no/feilkodeleser-volvo-saab-obd2-icarsoft-vol-ii.html .Tjener fort inn en slik om en skrur selv -fremfor og måtte få et verksted til og ta diagnose -slette feilkoder . Biltema sin sletter feilkoder og resetter service varsel . Har ikke sett biltema sin i bruk -men hørt andre som har vært fornøyd . Den jeg la ut link til vet jeg fungerer bra -men koster jo noe mer .

lars otto skiftesvik
12/10/15, 12:52
Har nylig prøvet biltema sin nye kodeleser for volvo med godt resultat. Den fant både gamle og nye feilkoder og beskrev disse i klarteks. Som eksempel fant den att det en gang var lagret feilkode for bytting av exenon pære feil på luftmengdemåler og att det en gang har vært feil på en abs sensor osv intressant å se hvilke tidligere feilkoder som var lagret.
Den slettet alle lagrede feilkoder samt service indikator.
Kodeleseren gjelder for flere volvo modeller og års modeller, modeller etter 2009 med OBD2 kan også avleses velg riktig program for din modell.
Jeg kan nevne att da jeg prøvde å avlese en s80 2003 med programmet for s80 2005 rotet kodeleseren med hjernen i bilen slik at den ikke ville starte med det samme dette løste seg raskt når bilens egen hjerne overtok men denne bilen likte ikke feil programvalg i kodeleseren.Så jeg vil anbefale sterkt å bruke riktig program for bilen for å unngå at kodeleseren roter med hjernen i feil bil.I mitt tilfelle skjedde det ingen skade men jeg ble litt engstelig med det samme.
Man kan lese på kodeleseren hvilke feil som ligger i bilen men det beste er å notere seg disse og så gå inn på pc og google feilene da vil man som regel finne andre med de samme feilene og kommentarer til hva som bør gjøres.
Kodeleseren koster kr1100 på biltema og for den prisen vil jeg anbefale kodeleseren, min gamle kodeleser fra biltema fant få av de kodene jeg nå fant og heller ikke så detaljert.
Jeg har ingen erfaring med andre og dyrere kodelesere.

rundal
12/10/15, 14:18
Takker for tilbakemeldinger, då trur eg at eg går for Biltema sin Volvo-leser.
Har vurdert Vida...men tror det får bli i neste omgang, er i første omgang bare ute etter å få sletta litt feilmeldinger.

mrstfu
12/10/15, 14:46
Den spesifikke Volvo-modellen fra Biltema kan gjøre mye mer for Volvo enn de tre andre, men kan fremdeles ikke sammenlignes med VIDA-systemet der man i tillegg kan teste utstyr og få veiledning hvordan man kan rette feilene.

Selv bruker jeg mobilen + Blåtann OBD til feilkoder fra motoren på veien, og hjemme har jeg VIDA. Siden jeg fikk en brukt laptop til VIDA fra jobb så har ikke dette kostet meg mer enn et par hundrelapper mer enn feilkodeleseren fra Biltema.

Hvilken leser og app bruker du? ELM327 og Torque? Lurer på noe sånt selv.

holter
12/10/15, 15:39
vida skaffer en når dem kan navnet ditt og ikke trenger å spørre om reg nr på bilen når du er på bilia- så du klarer deg sikkert med den fra biltema en så lenge:)

FroBe
12/10/15, 18:43
Hvilken leser og app bruker du? ELM327 og Torque? Lurer på noe sånt selv.

Stemmer.
En billig ELM327-kopi fra DX og Torque Pro.

Fungerer både til logging, feilsøking og sletting.

mrstfu
12/10/15, 19:36
Stemmer.
En billig ELM327-kopi fra DX og Torque Pro.

Fungerer både til logging, feilsøking og sletting.

Vurderer å fikse noe lignende på neste bil, men det blir vel vanskelig å kjøre denne sammen med CFE som plugges i OBDII-porten? Eller kan man paralellkoble på en port og få samme funkjson?

FroBe
12/10/15, 22:21
I teorien kan man parallelkoble alle enhetene hvor som helst på CAN-bussen så lenge man har en terminering i hver ende.
Min CFE sitter på CAN-bussen som går til radioen, andre har den i bagasjerommet ved REM.

Jeg har ikke sett noen kontakter med doble OBD, kun skjøtekabler.

mrstfu
13/10/15, 00:06
Ja, jeg tenkte rett og slett på å få tak i et OBDII-stikk og paralellkoble det ved uttaket som allerede er der, jeg. Men om CFE kan tilkobles et annet sted enn ved OBDII-porten er jo det gull.

ola normann
13/10/15, 10:10
Jeg har sett y forgrening med obd2 på ebay, om det fungerer til noe annet enn veggpryd vet jeg ikke.


edit, link

http://www.ebay.com/bhp/obd2-y-cable

Aasmundfar
15/01/16, 20:02
Er da nokon som har prøvd denne (biltema sin) opp mot diselvarmeren?
Kan ein slette feilkoder der sånn at den starter, etter vannpumpe skift....

holter
15/01/16, 20:18
Ja du kan det .Men om du ikke har en feilkodeleser er icarsoft sin bedre , koster litt mer men desto bedre .

Alfs80
15/01/16, 22:01
Og det beste er vida dice

holter
15/01/16, 22:15
Det er nye forumsregler så nå er det bare biltema og icarsoft som er best , annet snakker vi ikke om :)

Alfs80
15/01/16, 23:11
Biltema har mye bra dem men mye møkk også.kjøpte abs ring til bilen min der og funker helt topp kostet vel 79kr volvo sjekka jeg ikke engang hehe.funka fint det i 3 år hitil

mrstfu
16/01/16, 14:00
Vida programmet krevet det mye på en pc? skal du ikkje helst ha en helt tom pc til kun det programet?

Minner pent om denne tråden :

http://forum.vccn.no/showthread.php?72255-Diskusjon-av-VIDA-p%C3%A5-forumet

Hold diskusjonen rettet mot andre løsninger. så unngår vi at den blir stengt :-)

holter
16/01/16, 14:17
Du har fått en pm sandal . Pm fungerer utmerket og kan anbefales om du lurer på noe som ikke diskuteres :)

ojacobs1
04/02/16, 17:28
Jeg kjøpte den nye fra biltema i dag og må si den fungerte bra på min xc70 fra 2001. Den fant de samme feilkodene som verkstedet mitt gjorde. De bruker en pcbasert sak Fra Bosch. Fungerte også mot parkeringsvarmer (bensin). Kunne nullstille for mange startforsøk, som var det jeg trengte nå;)

Tapatalk

holter
04/02/16, 18:18
Fungerer en slik - men da til enklere ting og for dem som trenger en leser til og slette noe feilkoder eller finne en feil , men henger nok ikke med når det kommer til litt mer kompliserte diagnoser eller servicer på nyere volvo . Så for andre som trenger en slik er det bare og kjøpe -kan spare deg for mye utgifter på verksted :)