PDA

Vis full versjon : V70 2007 mod defekt termostat kjølevann??



tor-diesel
11/10/15, 18:51
Hallo folkens.Har en 2007 mod V70 med 163hk diesel.Bilen har gått ca 130 000 km.Har i den senere tid erfart at det tar lengre tid en normalt til kjølevann oppnår driftstemp.Var ute og kjente på øvre kjølevannsslange til radiator,denne var varm,nåla til tempmåler står da på siste streken før nåla står rett opp.Misstenker at termostat slipper vann inn på radiator hele tiden.Er jeg inne på rette sporet når jeg tenker at det å bytte termostat vil løse dette?Er det noe jeg kan gjøre selv?Hvor kjøper man dette billigst og bør det være orginal del?Noen her som har tips?

holter
11/10/15, 19:17
https://www.youtube.com/watch?v=iXUGCWrqccM Den koster ikke noen formue samme hvor du kjøper den - er en stor sjanse for at det vil hjelpe ,men det finner du ut :) holder om du kjøper en på f.eks mekonomen -meca eller lignende .

tor-diesel
11/10/15, 19:27
Takk for innspill.Linken til youtube er til en bensinmotor.Ser ikke likt ut som min diesel.Har søkt litt selv på dette forum.har jeg rett når det virker som jeg må bytte hele termostathuset?

holter
11/10/15, 20:52
Leste ikke det med liten skrift at det var dieselbil :) Har bare byttet på bensin v70 . Om en må bytte hele huset eller ikke vet jeg ikke men sikkert noen andre her som gjør det .

cortinaterje
12/10/15, 10:14
Har du dieselvarmer?
Hvis ja-Virker den?

tor-diesel
12/10/15, 19:07
Hei.Har dieselvarmer som fungerer ja,men har ikke vært under +5 når jeg har lagt merke til at det tar lengre tid før kjølevann oppnår driftstemp.Da er ikke varmer med i autofunksjon.

Alfs80
13/10/15, 14:55
Kan være diesell varmer som er sprukket da må du etterfylle med kjøleveske ganske så ofte.vil vel også få trykk i ekspansjons tanken men varmeren kan gå om det har skjedd

tor-diesel
13/10/15, 18:37
Nå har det vel ikke vært tema at jeg må etterfylle kjølevann,kun at motor blir senere varm en normalt :p Er rimelig sikker på at dette skyldes termostaten.Fikk dette bekreftet etter at jeg var innom Bilia.Men fikk hakeslepp etter å ha fått pris på utskifting av termostat.Ca 5000,- skulle de ha for jobben.De bytter ikke bare termostaten,men i tillegg hele termostathuset.Har søkt litt på nett og finner at man kan kjøpe termostaten løs,men ikke tilhørende pakning.Noen her som har erfaring med å bytte denne selv?

holter
13/10/15, 19:11
Pakningen skulle det vel være mulig og lage selv , er mye og få kjøpt på tube eller som en kan skjære til selv -har brukt det på verre ting en et hus til termostat . Jeg hadde hørt med et helt annet verksted om hva dem gjør og pris om du ikke vil bytte den selv . Fremgangsmåten står i heynes boka til v70 som går opp til og med 07 mod så jeg den koster 300 kr -mindre det en ingangsbilleten på bilia :)

C.Erstad
14/10/15, 07:56
Man bytter også kjølevannstemperaturmåler samtidig. Denne sitter i termostathuset.
Så lønner seg å kjøpe komplett. Så slipper det å bli noe hobby mekk....

Svirre
16/10/15, 10:34
Jeg ville tatt en tur med dieselvarmeren på til du fikk opparbeidet normal driftstemp. og deretter slått av varmeren for å se om tempen detter under normal kjøring. Gjør den ikke det, så fungerer nok termostaten mest sannsynlig, hvis ikke -> ny sak. Grunnen til at det tar lang tid ved 5-6+ grader, er fordi at motoren er såpass effektiv at den generer mindre varmeenergi enn bensinbiler ville gjort, derfor oppleves det som det tar evigheter/ikke fungerer. På min fungerer den som den skal, og må nesten kjøre 1.5mil for at den skal oppnå normal driftstemp v/5+ ish. Med dieselvarmer snakk vi om 5-6km.

holter
16/10/15, 15:03
Kan si meg veldig enig med Svirre der - tar lang tid og få opp temp på motor i 5 pluss eller mindre om ikke parkvarmer er på . Kanskje derfor volvo valgte og kutte temp måler på nyere volvo så vi skal slippe og se måleren - ikke det at det er mindre irriterende og se streken til tankmåler midt i instrument panel :)

locked
18/10/15, 10:52
Dersom bilen brukar lenger tid på å bli varm enn det som er normalt, dieselvarmaren din fungerar og den øvre radiatorslangen er varm lenge før temperaturmålaren er komen til normalstille (normalstille, loddrett posisjon er fra 75°C og oppover til ca 115°C. I dette temperaturintervallet står målaren heilt i ro.) så er termostaten gåen.

Når termostaten ryk så skjer det gradvis, det vert berre verre og verre så er berre å få den bytta først som sist.

tor-diesel
19/10/15, 22:59
Hallo folkens.Takk for mange gode innspill.Holder vel en knapp på innlegget til Locked,siden øvre slange fra termostathuset til radiator blir varm før motor er driftsvarm.Noen her som har byttet bare termostat fremfor hele termostathuset?Dette må jo være mulig siden man får kjøpt bare termostaten løs.

immortal92
20/10/15, 00:45
Eg skifta på min s60 2.0T, bensin vel og merke. Der kjøpte eg berre sjølve termostaten laust hos bilxtra, og det har fungert heilt fint i 3-4 år no. Hugsa ikkje ka eg betalte, men var ikkje mykje...

locked
20/10/15, 09:39
Hallo folkens.Takk for mange gode innspill.Holder vel en knapp på innlegget til Locked,siden øvre slange fra termostathuset til radiator blir varm før motor er driftsvarm.Noen her som har byttet bare termostat fremfor hele termostathuset?Dette må jo være mulig siden man får kjøpt bare termostaten løs.
Eg bytta termostat på min 07 diesel, etter litt googling så fann eg et gates nr på en termostat som passa sånn at eg slapp å kjøpe heile huset

holter
20/10/15, 12:33
mekonomen har sikkert løs termostat til din bil. Skulle egentlig være en enkel jobb dette -er en usikker vil jeg anbefale en heynes bok -så helt greit ut når jeg så i boka .