PDA

Vis full versjon : Kaldstartproblemer, 1986 Volvo 740



samaron
11/10/15, 13:52
Heisann!

EDIT: Gjorde en liten test nå ved å starte bilen, skrudde den av med en gang, og startet igjen. Den var fortsatt litt vrang, men startet relativt kjapt. Lot den stå i noen minutter og prøvde igjen, da var den like vrang som første gang. Da kan vel dette sies å være et kaldstartproblem og ikke bensintrykkproblem som jeg antok.

Bilen det er snakk om er en 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler.

Har i lengre tid slitt med at bensintrykket forsvinner over tid. Snakk om noen timer. Var en bensinlekkasje i tankarmaturet som nå er utbedret. Trodde dette var årsaken, men tydeligvis var det ikke det. Byttet nettopp bensintrykkregulator ettersom merkeforhandleren sa den var garantert synderen. Like tungstartet dagen etter bytte. Bensinpumpen i tanken ble nettopp byttet og pumpen under bilen (trykkpumpen) ble byttet for knapt 2 år siden sammmen med filteret.

Har sett over bensinsystemet flere ganger, både med og uten trykk, men finner ingen ytre lekkasjer. Klarer ikke lukte noe bensin heller. Noe jeg garantert burde gjøre hvis det var lekkasje i trykksiden. Lekkasjen i tankarmaturet var veldig liten og ikke trykksatt, men kjente det stinket ganske godt rundt bilen.

Jeg vet garantert at trykket forsvinner. Når jeg byttet trykkregulatoren så hadde bilen stått i ro over natten. Når jeg tok av regulatoren så var det ikke noe trykk. Hvis jeg starter bilen etter den har stått lenge så må jeg kinne den i 10-20 sekunder, slippe nøkkelen, og starter rett opp når jeg vrir igjen.

Starter jeg bilen kort tid etter den har vært i drift, så starter den uten problemer. Har den stått i et par timer så går den gjerne 2-3 sekunder lenger på starteren før den starter opp. Ved kjøring er det ingen problemer med ytelsen. Går som et oljet lyn. Drivstofforbruket er også normalt.

Noen forslag på hva som kan være galt?

Batland
11/10/15, 14:15
Det er helt normalt at trykket forsvinner over tid. Alle sprut har en finesse som starter opp bensinpumpen i rundt 5 sek. og trykksetter systemet med det samme du setter på tenningen.

Du bør derfor først vri tenningsnøkkelen til tenning før du vrir den videre og starter opp. Hvis ikke dette hjelper så er det vanligvis tenningsanlegget som er synderen når motorene er tungstartet. For maksimal lettstartet motor er det nye Magnecor tennpluggledninger og en ny coil som gjelder, gjerne Accel sin Ultracoil.

samaron
11/10/15, 15:29
Denne bilen er så gammel at bensinpumpen starter ikke opp ved å kun ha på tenning. Pumpene går når starteren går, og fortsetter å svive når bilen starter. Dette ble forøvrig bekreftet hos volvoforhandleren også. Det at pumpene sviver når tenning blir skrudd på ble nok introdusert med LH2.2 som antagelig kom året etter. Tenningsdeler er veldig nytt, tennpluggene ble byttet i sommer og resten ble byttet for under ett år siden.

Garantert er det en intern lekkasje i systemet. Usikker på hva mer deler som kan forårsake trykklekkasje enn bensinpumpen og trykkregulatoren.

Batland
11/10/15, 15:47
Har store problemer med å tro at det skal være slik originalt. E-motorene med K-jet har ikke ECU, men de har ett spesielt bensinpumpe som starter opp bensinpumpen først likevel. Man MÅ ha fullt bensintrykk før starteren går.

eab
11/10/15, 19:50
Det stemmer nok at motronic 1.0 ikke primer bensinsystemet. Det sendes ikke strøm til pumpe(r) før det registreres at motoren går rundt av styreenheten, såvidt jeg husker fra bmw'er med dette sprutet.

samaron
11/10/15, 23:32
Helt riktig. Har sett dette selv på BMW og Porsche forum. Motronic 1.0 til 1.3 gir ikke strøm til pumpene før motoren sviver rundt. Som nevnt over, volvoforhandleren også bekreftet dette.

Terje1
12/10/15, 08:15
Ville montert et manometer for å overvåke trykket under oppstart..Da får du svar umiddelbart om det er manglende trykk som gjør den tungstartet.

samaron
12/10/15, 13:57
Gjorde en liten test nå ved å starte bilen, skrudde den av med en gang, og startet igjen. Den var fortsatt litt vrang, men startet relativt kjapt. Lot den stå i noen minutter og prøvde igjen, da var den like vrang som første gang. Da kan vel dette sies å være et kaldstartproblem og ikke bensintrykkproblem som jeg antok.

samaron
25/10/15, 13:17
Endelig fått byttet den termotidsbryteren. Heldigvis riktig del som ble bestilt. Testet den med å slenge den i fryseboksen litt, og kunne måle tilnermet 0 ohm. Puttet den i varmt vann og motstanden økte igjen. Den som var i bilen hadde over 60 ohm til enhver tid. Trodde denne delen ble byttet i forbindelse med motoroverhalingen som jeg hadde for nesten ett år siden nå. Tydeligvis ikke, da den bærer preg av å ha stått i bilen en del lenger...

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/10/663.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/IMG_20151025_131005_zpspujxhkjn.jpg.html)