PDA

Vis full versjon : Volvo 850: Motor dør under kjøring!



sindrestjenester
09/10/15, 22:01
Jeg har en 1993 modell Volvo 850. Den har i løpet av det siste året hatt en tendens til å dø under kjøring.
Dette skjer uregelmessig og helt uten forvarsel, dvs ingen tegn som "lugging" eller treg reaksjon når en gir gass. Noen ganger kan jeg kjøre mil uten at det skjer noe og andre ganger kan det skje 3-4 ganger i løpet av 1 times kjøring. Det som oppleves som rart er at den starter fint etter et variabelt antall forsøk( etter 2-6 forsøk).
Kan for øvrig opplyse om at bensinpumpe er byttet for 1 måned siden. For 2 måneder siden hadde jeg den på Volvo verksted som leste av feilkoder og byttet strømstyringsreleet. Men problemet er der fortsatt!

Da jeg var innom Volvo verkstedet igjen, for å stille noen spørsmål.
Så spurte jeg om hva var det som egentlig kunne være årsaken til atden stopper opp sånn bare plutselig. De sa at det kunne være en føler på Svinghjulet, bak på akslingen? ?, føler på kamdrevet eller noe sånt, det var disse og noen flere jeg ikke husker akkurat nå som jeg fikk svar.

Har nå lest rundt i forumet her og får et inntrykk av at det kan være en kombinasjon av mange faktorer og lurer på om det er noen som har opplevd noe lignende og funnet ut om det er en enkel del/ting som er problemet? Slik at en forhåpentligvis kan unngå å bruke en årslønn på bytte deler når en feilsøker dette problemet.........

Jeg har allerede brukt nesten 20 000 i deler for å finne ut hvorfor den stopper opp sånn plutselig, så tenkte jeg å se hva jeg fant her. Men fant nesten ikke noe på det jeg lette etter. Det hadde vært kjempefint om DU kunne hjelpe meg å løse dette problemet sammen med meg. Er det noen som ville ha skiftet rotor på motoren foreksempel ? ? ?

Svar mottas som takk ! ! ! ! !

gswede
10/10/15, 13:43
Hvilke feilkoder fant de?
Original bensinpumpe som ble satt i?
Er bensinpumpe releet byttet?

Sjekket kontakter for irr etc?

Med rotor antar jeg du mener rotoren under fordelerlokket, både lokket og rotoren må byttes jevnlig.
Løsne lokket, det sitter med 3 skruer, sjekk tilstanden på rotor og lokk. Det skal være tørt og fint, ikke olje/vann og ei heller for mye irr på polene. Rengjør med smergelpapir om det trengs, evnt kan du kakke av irr på polene med et flatt skrujern e.l.

Når vi snakker om poler, batteripolene er rene og kablene sitter godt? Sjekk også jordingspunkter for irr og dårlig kontakt.

Sjekk at kabler til coil sitter skikkelig, sjekk også at kabel fra coil ikke ligger inntil mafsensorkabel eller kamgiverkabel. Sjekk også at kabel fra coil til fordeler sitter skikkelig på i begge ender.

Professor Dremel
11/10/15, 16:00
Vakuumslanger...... Kan ikke si at det er disse som forårsaker problemene i din bil, men det er mye som påvirkes av vakuum i disse bilene. Kjøp gjerne 2 meter slange å bytt så mye som mulig. Kanskje finner du lekkasjer mens du bytter.

gswede
12/10/15, 15:14
Vel er friske vakumslanger kjekt å ha, men de påvirker ikke start / stopp..

Professor Dremel
13/10/15, 23:36
Vel er friske vakumslanger kjekt å ha, men de påvirker ikke start / stopp..
OK. Jeg er ingen ekspert. Min har i hvert fall blitt betydelig sprekere for hver lekkasje jeg har tettet.......