PDA

Vis full versjon : [LØST] Lekker kjølevæske, V70 2.4d '07



Svirre
07/10/15, 14:13
Kort sagt: det lekker kjølevæske fra bilen når den blir varm. Det ser ut til å lekke mellom motor og torpedovegg, noe i lende der turbo og skjøten til girkassa sitter. Blitt tipset om at det kan være sprekk i en varmesløyfe som sitter under egr-systemet, men ikke klart å lokalisere eksakt hvor dette kommer fra.
Det er ikke trykket som forårsakee lekkasjen, siden jeg har prøvd å kjøre med ekspansjonslokket åpent, så problemet skyldes varme.

Lekker ca. 10-15ml på mila, så lekker en del. Noen som kan ha en tegning e.l tilgjengelig for hvor denne sløyfa kan sitte? Evt. gjort det før?
Kjennskap til dette Hassel, C.Erstad?

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

aarnes
07/10/15, 22:34
Som jeg nevnte, sjekk at det ikke lekker fra slangene inn i torpedoveggen.
Du ser ikke at det lekker med det blotte øye - men om du lar bilen stå på tomgang med maks varme - så tar du tak i begge slangene og vrir/vender på de -da ser du om de lekker eller ikke :-) (Stort sett)

eab
07/10/15, 22:53
En ting jeg har vært borti på euro3 (163hk) motorene er en liten frostplugg (i mangel på et bedre ord) rett over girkassa, skult bak egr-ventilen. Er visst et lite helvete å komme til.

aarnes
07/10/15, 23:06
En ting jeg har vært borti på euro3 (163hk) motorene er en liten frostplugg (i mangel på et bedre ord) rett over girkassa, skult bak egr-ventilen. Er visst et lite helvete å komme til.

Dette er euro4 126hk...

Svirre
07/10/15, 23:14
Har sett grundig på de slangene, og med dieselvarmer på full guffe og motor i gang så har jeg ikke sett noe spes.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

eab
07/10/15, 23:19
Dette er euro4 126hk...

Så ikke engang motorblokka er lik mellom euro3 og euro4 da skjønner jeg...

Svirre
07/10/15, 23:25
En ting jeg har vært borti på euro3 (163hk) motorene er en liten frostplugg (i mangel på et bedre ord) rett over girkassa, skult bak egr-ventilen. Er visst et lite helvete å komme til.
Skal undersøke denne. Når jeg først tenker meg om, så er faktisk slangen som kommer fra turbo litt fuktig ut i fra hva jeg ser. Må nok forsøke å se noe med et kamera e.l.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

C.Erstad
08/10/15, 08:01
Hvis du lokaliserer dette røret her så er de mest sannsynlig gnag på røret hor det sitter fast på innløpsslange rett før turbo.
5247

aarnes
08/10/15, 08:11
Så ikke engang motorblokka er lik mellom euro3 og euro4 da skjønner jeg...

Jo den er nok det ;-) var bare for å presisere in case det var noe spesifikt kun på Euro3

Svirre
08/10/15, 08:20
Hvis du lokaliserer dette røret her så er de mest sannsynlig gnag på røret hor det sitter fast på innløpsslange rett før turbo.
5247
Denne var det jeg tenkte på! Den spiralen har tydeligvis en tendens til å sprekke opp ut i fra hva jeg fikk vite, så kun den delen ble bytta, selv om den leveres som en komplett enhet.
Skal se om jeg får titta litt en dag snart. Må ned med speil for å kunne se noe mellom motor og torpedovegg.

Btw: ettermontere orginale xenonlamper, er det mye jobb? Regner såklart med sw-oppdatering, men er det noe mer enn givere på bærebruer og hovedlamper?


Jo den er nok det ;-) var bare for å presisere in case det var noe spesifikt kun på Euro3

Mente å huske at de er fysisk like, men med forskjellig oppsett og noen endringer i komponenter. Men er denne "frostpluggen" jeg tror det er snakk om.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Hassel
08/10/15, 08:27
5248
Kort sagt: det lekker kjølevæske fra bilen når den blir varm. Det ser ut til å lekke mellom motor og torpedovegg, noe i lende der turbo og skjøten til girkassa sitter. Blitt tipset om at det kan være sprekk i en varmesløyfe som sitter under egr-systemet, men ikke klart å lokalisere eksakt hvor dette kommer fra.
Det er ikke trykket som forårsakee lekkasjen, siden jeg har prøvd å kjøre med ekspansjonslokket åpent, så problemet skyldes varme.

Lekker ca. 10-15ml på mila, så lekker en del. Noen som kan ha en tegning e.l tilgjengelig for hvor denne sløyfa kan sitte? Evt. gjort det før?
Kjennskap til detteSendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Hassel, C.Erstad?

Se her :)

Svirre
08/10/15, 08:38
Delenr? Utydelig bilde for min del.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

aarnes
08/10/15, 08:52
Delenr? Utydelig bilde for min del.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

30757132

aarnes
08/10/15, 08:53
Btw: ettermontere orginale xenonlamper, er det mye jobb? Regner såklart med sw-oppdatering, men er det noe mer enn givere på bærebruer og hovedlamper?

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!


Skjønner ikke hvorfor du blander inn dette i en tråd om noe helt annet :-P
Men nei, du får ikke ettermontert det på "lovlig" vis.
Ikke mulig å ettermontere givere eller laste sw for dette.

Svirre
08/10/15, 09:05
Skjønner ikke hvorfor du blander inn dette i en tråd om noe helt annet :-P
Men nei, du får ikke ettermontert det på "lovlig" vis.
Ikke mulig å ettermontere givere eller laste sw for dette.
Liker å blande [emoji4] Nei, var bare et lite spørsmål vedr. dette. Men da har jeg fått svar på det jeg lurte på!

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Svirre
12/10/15, 22:47
Da har jeg fått undersøkt hva som forårsaker lekkasjen, og det er "spiralen" på nevnte rørsett som lekker litt. Blir bestilt en slik og byttet, så får jeg slutt på dette greiene. Lei av å fylle kjølevæske :p

Svirre
16/10/15, 22:26
Kan legge til et par bilder her om hva som er feil. Det er varmesløyfa som er til veivhusventilasjonen som lekker.

Delenr. er 30757132 for de som lurer. Koster ca. 1300kr, men du bruker bare en brøkdel av hva dom følger med i pakka.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/10/448.jpg

Her så har jeg tatt av engangsklemmene, slik at denne blir aleine. Du trenger ikke bytte mer siden det bare er denne som er problemet.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/10/449.jpg

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

gogo
19/11/17, 13:05
Takk for informativt innlegg. Hadde slitt med å finne denne lekkasjen uten dette[emoji4]

Her e min "krussedull". Lakk mer og mer for hver uke. Tettestoff funker ikke på dette [emoji14]http://forum.vccn.no/img-dump/2017/11/222.jpg

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

4x4vinge
19/11/17, 15:35
Disse har jeg tig sveist mange stykker av..bare tull og bruke 1300kr. Denne sløyfa som gjør at ikke veivhus ventilasjon ska fryse om vintern

4x4vinge
19/11/17, 15:41
Og når det gjelder montering av orginale xenonlykter vist du har halogen fra før er ikke det noe problem.
Bytt lysbryter til bil som har xenon
Monter sensor og stag v bak ,pluggen ligg klar under baksete v side
Send cem til sverige til johnytype så omprogramere han den til org xenon
Og inn i vida og kalibrer sensor bak

René Fredriksen
19/11/17, 16:13
Og når det gjelder montering av orginale xenonlykter vist du har halogen fra før er ikke det noe problem.
Bytt lysbryter til bil som har xenon
Monter sensor og stag v bak ,pluggen ligg klar under baksete v side
Send cem til sverige til johnytype så omprogramere han den til org xenon
Og inn i vida og kalibrer sensor bak

Om man får fatt i lykter med org xenon, trenger man og gjøre noe endringer i kontakter for og få disse til og passe? og vil de lyse selvom man ikke har programert inn i cem at det xenon? ( tenker sånn midlertidig løsning)

4x4vinge
19/11/17, 20:28
Dær har du heilt feil Montere du xenon lykter rett på lyser di i et sekund og slokker. Har prøvd dette selv

René Fredriksen
19/11/17, 21:41
Dær har du heilt feil Montere du xenon lykter rett på lyser di i et sekund og slokker. Har prøvd dette selv

Feil? jeg har ikke påstått noe :P jeg spurte deg om det ville virke :P

4x4vinge
19/11/17, 23:22
Leste litt feil dær. Det bli ikke og funke .prøvde dette på en 2007 mod v70. Og det slo seg av etter et sekund