PDA

Vis full versjon : SpØrsmÅl til four c



lars otto skiftesvik
06/10/15, 21:20
Har kjøpt en s80 2.0 bensin 2005 mod gått ca 215000km denne skal jeg ha som nr 2 bil ved siden av en s80 2.4t 2003 mod.som er gått bare 125000 km.
I forbindelse med kjøpet av denne bilen kontakter jeg Frydenbø i Bergen for en mulig flush av automatkassen,denne har ikke blitt flushet tidligere.
Kassen i den nye bilen fungerer som silke uten antydning til nykking.
Svaret fra verksmester var klinkende klart,IKKE RØR AUTOMAT KASSEN dersom vi skal flushe denne kassen vil du høyst sannsylig ende opp med en dårligere kasse.
En atomatkasse som fungerer så godt kan fungere i 10 år til hvis du ikke rører kassen han sa også klart att egentlig skal man aldri skifte olje på kassen på privatkjørte biler.Samtidig la han til att dersom kassen hadde blitt flushet hver 60000km kunne det være riktig å flushe.
Hans anbefaling var følgende - la driten ligge i ro der den ligger.

Så til et par spørsmål om four c.
Denne bilen har four c men det lyser i displayet service anbefales.Valgene i four c er comfort eller sport men jeg merker ikke noen når jeg trykker på knappen.
Er det noen av dere som har tips til hva som kan være feil i et slikt system. samtidig om dette systemet kan kuttes ut ved å montere vanlige dempere.
Finnes der en kontrollboks til dette systemet eventuelt hvor ligger denne?

Takker for svar.

holter
06/10/15, 21:58
Ville det samme gjelde om du kjørte mye med campingvogn dem neste 10 årene ? Så på en flush på bilia så bare flytter dem litt på dritten i kassa ? Hva gjør forskjellen om en flusher kassa på 60 tkm , blir oljen da mindre svart når en har kjørt neste 60 tkm en dem første 60 tkm ? trenger heller ikke skifte olje på haldex sier bilia -oljen der er så bra at den varer evig . Alle girkasser fungerer perfekt helt til dem ikke lenger fungerer perfekt -årsaken er som regel dårlig vedlikehold .

Morgis
06/10/15, 22:26
hva er dette for en idiot. Flush kassa de. koster ca 5000kr (arbeid, 12liter olje og adapsjon)

holter
06/10/15, 22:42
Dette er noe av samme svadaen jeg ble fortalt på bilia lillestrøm sist uke -har en 09 xc60 og var der for og sjekke om kassa var skiftet olje på eller flushet siden den var solgt av dem og alt som var gjort med bilen var der . Den var det ikke skiftet eller flushet på og lurte da på pris .. det kostet bare 9500 kr - blir da anbefalt og ikke skifte olje eller flushe før jeg fikk problemer med kassa -men han sa samtidig at noen valgte og gjøre det men var ikke nødvendig .Ble bilen brukt til privat kjøring så varte oljen evig . Men dem kan egentlig bare drite og dra på bilia har fått så mye svada svar der siste årene så kan lure på hva dem egentlig driver med . Jeg tar bilen til sverige og flusher der på mekonomen for 3500 kr .

Svirre
06/10/15, 23:46
Evighetsvarende olje eksisterer ikke. Det er bare tull at dette ikke er nødvendig. Regner med at grunnen til disse utsagnene er at de håper at kassa ryker, slik at de får mer penger på slikt arbeid. Bra olje holder komponentene vedlike og utsetter dem ikke for unødig slitasje.
Dessuten syns jeg det er rart at de "blånekter" å foreta en flushing. Du som kunde ønsker jo å bla opp lommeboka for dem...

Ta deg en tur til Sverige. Tro meg; flushe kassa hjelper!

MadAss
07/10/15, 06:09
Grunnen til å ikke anbefale flushing, er nok fordi at når bilen har gått over 200 000 km uten oljeskift, så ligger der mye avleiringer og annet smuss i oljesystemet. Ved en flush, vil en kunne risikere at dette løsner og tetter kanalene i kassa.

Hadde nok selv også villet flushe kassen, men vær obs på at det også kan oppstå problemer pga det.

Svirre
07/10/15, 07:11
Grunnen til å ikke anbefale flushing, er nok fordi at når bilen har gått over 200 000 km uten oljeskift, så ligger der mye avleiringer og annet smuss i oljesystemet. Ved en flush, vil en kunne risikere at dette løsner og tetter kanalene i kassa.

Hadde nok selv også villet flushe kassen, men vær obs på at det også kan oppstå problemer pga det.
Det er sant. Jeg vil i utgangspunktet anbefale QMI sine produkter! De har en rens du heller på før flushing. Den renser meget godt og tar med seg div avleiringer, smuss og dritt. Meget godt erfaring på både europeiske og amerikanske kasser.
Men det kan som sagt forværre seg ;)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

TommyG
07/10/15, 08:00
Ta kontakt med http://www.automatgear.no/ ang kassen din. Holder til i Salhusveien. Det skal også være en rabatt avtale med dem på vei.

lars otto skiftesvik
08/10/15, 12:13
Jeg går utfra att en verksmester har en viss erfaring med hva som kan skje i slike tilfeller.Han mener selvfølgelig att dersom kassen er flushet jevnlig har forurensninger jevnlig blitt transportert ut av kassen dermed er faren for problemer mindre.Hans egen volvo var flushet pr 80000km.
Jeg har sett att andre har fått alvorlige problemer etter flushing uten att de har kunnet anklage verkstedet for feilen.Jeg vil påstå att dette kan være et lotteri.
Her vil jeg spørre.får man garanti fra verkstedet dersom en flushing fører til store problemer i kassen?
En på forumet hevdet att automatolje ikke er evigvarende det er selvfølgelig riktig men jeg har selv hatt en Peugeot 604 en Fransk svær luksus doning fra 70 tallet som havnet i graven på 486000km uten att automatkassen hadde sett en dråpe ny olje, denne var det rusten som tok ikke mangel på flushing.

Så til det andre spørsmålet mitt,er det noen av dere som har peiling på four c systemet?

Svirre
08/10/15, 12:31
Vel, i mitt syn vil jeg si nei. Selv om du bytter olje på motoren, så kan den havarere av andre årsaker.
Jeg også mener at oljer er langt i fra evigvarende. Den egenskaper svekkes over tid, og det gir ringvirkninger.

Personlig har jeg bare opplevd forbedringer ifm flushing av kasse. I værstefall ingen endring. Men det er mine erfaringer.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

lars otto skiftesvik
08/10/15, 12:46
Har nå kontaktet Automatservice i Åsane som sier følgende,
Vi flusher ikke en slik kasse med rensestoff vi skyller bare kassen med ny olje, blir kassen flushet med rensestoff er det større mulighet for problemer.
Automatservice resetter heller ikke adapsjonen i kassen, resettes adabsjonen kan kassen bli tullete.dersom bilen har ett program for registering av ny olje på automaten blir dette lagt inn i programmet.
Automatservice har god erfaring med sin metode på slike automatkasser.

Morgis
08/10/15, 14:17
adapsjon er viktig. Oljen og lameller får ny viskositet.
tror heller dem er redde for erstatningsansvar dersom det er dem som kjører bilen når problemene oppstår, samt de må jo ha betalt for den halvtimen-timen det tar å lære opp kassen.

holter
08/10/15, 14:37
kontaktet Rats og dem sier omtrent det det samme . Sier at en skal flushe men da uten flush middel og ikke minst renske oljekjøler godt siden mye samler seg der . Så da stemmer det dårlig det bilia sa til meg at en ikke skal skifte flushe på en bil som har gått over 100 tkm uten skift av olje på kassa . Var det mekonomen sa også og metoden dem ville bruke på min bil . Tror vel mer på Rats en bilia siden dem reparerer kassene når dem har havarert .adapsjon spurte jeg ikke om - men er ikke det noe du bare kan gjøre med vida ? så den muligheten har kanskje ikke mekonomen -rats o.s.v eller tar jeg feil der ?

MadAss
08/10/15, 20:21
Så til det andre spørsmålet mitt,er det noen av dere som har peiling på four c systemet?

Mest sannsynlig en demper som har satt feilkode. Må rett og slett inn med diagnose.