PDA

Vis full versjon : Dieselvarmer V70 2,4D 175hk 2010 mod.



Taggen
06/10/15, 16:12
Var og fikk lest ut feilkode på diesel / parkvarmeren her om dagen.
Feilkoder: CPM-B1D3468 og CPM-B1D241E
Fikk bedskjed at det var feil på glødepluggen.
Prøvekjørt varmer, varmer starter ikke, feilkoder CPM-B1D241E kommer igjen.

Er den glødepluggen vanskelig å bytte selv og neon som vet hva den evnt. koster?
De skulle ha over 8000,- for å fikse det på Bilia, syns det var litt drøyt..

holter
06/10/15, 17:29
Heldigvis finnes det alternativer til bilia . Betalte 1700 på meca ferdig skiftet for 1 år siden på en 06 v70 .Da kostet tenneren 850 kr på bilia og dem skulle ha 4000 ferdig skiftet . Tror ikke det er så mye ulikt på en 2010 v70 heller , er det samme på xc60 jeg har nå .av med venstre framhjul -åpne innerskjerm og skru ut gamle . Siden du kjørte diagnose ser du det i vida om du har det .Bilia vil helst ta av støtfanger og med flere tusen i timen må det bli dyrt .

Taggen
07/10/15, 12:08
Heldigvis finnes det alternativer til bilia . Betalte 1700 på meca ferdig skiftet for 1 år siden på en 06 v70 .Da kostet tenneren 850 kr på bilia og dem skulle ha 4000 ferdig skiftet . Tror ikke det er så mye ulikt på en 2010 v70 heller , er det samme på xc60 jeg har nå .av med venstre framhjul -åpne innerskjerm og skru ut gamle . Siden du kjørte diagnose ser du det i vida om du har det .Bilia vil helst ta av støtfanger og med flere tusen i timen må det bli dyrt .

Jeg fikk kjørt diagnosen hos Bilia, jeg har ikke Vida..
Så jeg har ingen anelse hvordan glødepluggen ser ut eller hvor den sitter...:confused:

holter
07/10/15, 13:53
Hør med andre verksteder -så tenker jeg du får en mye hyggeligere pris . Har den blitt prøvd startet mer en 3 ganger må en slette feilkoder for og få startet den igjen etter du har fått byttet glødepluggen -så da ender du på et verksted uansett .

aarnes
07/10/15, 22:32
Dette er ifg. VIDA:

Ta varmer ut fra bil, og bytt glødeplugg.
Det kan ha noe med prisen å gjøre.
holter : på din bil kommer man til fra innerskjermen, mens på 08 og nyere må man ut med varmeren for å komme til.
Taggen : sjekk med andre verksteder - få pristilbud skriftlig - ganske sikker på at dette blir vesentlig billigere andre steder. Sjekk med andre Bilia-forretninger også.

Daniel V
07/10/15, 23:09
Hør med Jensen og Scheele i Halden :) Det er Volvoforhandleren som har helt andre priser enn Bilia.

Sjekket pris i fjor på Bilia for å skifte regreim og pumpereim på min S80. Bilia skulle ha 13200, mens Jensen og Scheele skulle ha 6500!! Da snakker vi forskjell altså! Det er jo akkurat de samme kompetente folka der som på Bilia, og de bruker jo akkurat samme deler :)

Nei, jeg bruker bare Jensen og Scheele. Til og med foreldrene mine var så fornøyde med servicen der at de kjøpte seg ny bil der. ;)

holter
07/10/15, 23:54
Regelen er enkel -sjekk priser -når du har sjekket flere verksteder og fått en god pris sjekk noen til så kan det hende du får enda bedre pris ,og få det skriftelig om det høres for godt ut til og være sant :)

Taggen
08/10/15, 10:11
Hør med andre verksteder -så tenker jeg du får en mye hyggeligere pris . Har den blitt prøvd startet mer en 3 ganger må en slette feilkoder for og få startet den igjen etter du har fått byttet glødepluggen -så da ender du på et verksted uansett .

Har ikke vært startet etter sletting av feilmelding, så da slipper jeg vel det da.

Fikk en pris fra et verk. i Sverige på 1700,- så je det lønner seg å sjekke litt rundt.

Men vist jeg skal bytte selv må jeg da altså ut med hele varmeren da?
Ingen som har noen tegninger på hvor og hvordan den pluggen ser ut på min bil da? :confused:

holter
08/10/15, 12:47
http://forum.vccn.no/showthread.php?54368-Dieselvarmer-overhaling-reparasjon-V70N-2004-D5-DIY Her har du en link som omhandler mye om parkvarmer . Dette er da en eldre en din volvo men gir en god del info om hvordan den ser ut . For 1700 kr hadde jeg fått dem i sverige til og bytte glødeplugg , men liker du og skru så er det bare og kjøpe tenner hos volvo -da ser du hvordan den ser ut :) er bilde av den i linken . Null problem og fjerne støtfanger om en må det -heller ingen problemer og fjerne en parkvarmer om en har erfaring med bilrep . Om varmeren ikke er startet etter sletting av feilkoder skulle du slippe det .

aarnes
08/10/15, 12:56
http://forum.vccn.no/showthread.php?54368-Dieselvarmer-overhaling-reparasjon-V70N-2004-D5-DIY Her har du en link som omhandler mye om parkvarmer . Dette er da en eldre en din volvo men gir en god del info om hvordan den ser ut . For 1700 kr hadde jeg fått dem i sverige til og bytte glødeplugg , men liker du og skru så er det bare og kjøpe tenner hos volvo -da ser du hvordan den ser ut :) er bilde av den i linken . Null problem og fjerne støtfanger om en må det -heller ingen problemer og fjerne en parkvarmer om en har erfaring med bilrep . Om varmeren ikke er startet etter sletting av feilkoder skulle du slippe det .

Bortsett fra at det er to helt vidt forskjellige varmere.....

holter
08/10/15, 14:00
Ja som jeg skreiv så er dette til en eldre volvo , men da ser han om ikke annet litt hvordan en parkvarmer ser ut . Jeg får ikke lastet opp bilder fra vida ellers kunne jeg kanskje funnet eksakt riktig varmer og bilde av tenneren .

orfaman68
08/10/15, 19:26
Varmeren sitter på XC 70 i høyre framskjerm. Vill tro at den sitter på samme sted på V 70.
Ta av høyre framhjul, skru av innerskjerm og deretter ser du varmern oppe i hjørnet mot a-stolpe.
Den er lett tilgjenglig :) Hvis du ikke har ti tommelfinger greier du dette nok selv :) Men 1.700,- i Sverige høres veldig rimelig ut. Og prisen er jo på en måte en bekreftelse for at det er en enkelt og fort jobb.
Men, jeg regner med at du må fortelle bilen din etterhvert at du har satt inn en ny tenner. Tror ikke at feilen sletter seg av seg selv ;)
Lønner seg å ha en egen OBD II diagnoseverktøy :)

aarnes
08/10/15, 22:42
Sånn ser varmeren ut.

5249

Taggen
09/10/15, 12:46
Sånn ser varmeren ut.

5249

Takk, men hva er glødeplugg her da?

holter
09/10/15, 15:30
Om det er bilde av glødepluggen der ville jeg tro det er den det står 12 på .

Per Turbo
09/10/15, 18:26
Om det er bilde av glødepluggen der ville jeg tro det er den det står 12 på .

Skal stemme bra det :)



Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

MadAss
09/10/15, 19:09
Nr 12 er dieselpumpen. Glødepluggen er ikke avmerket på dette bilde.
Dette er kun de utvendige delene av varmeren.

holter
09/10/15, 21:18
Er det eberspacher varmere det sitter i bilen til trådstarter og andre nyere volvo ?

MadAss
09/10/15, 21:26
Webasto TT-V på P3 og P4 plattformen opp til MY12. TT-Vevo på nyere. P1 har Eberspacer D5W.

P2 kjører Ardic (oppkjøpt av Eber)

holter
09/10/15, 21:56
Ok - takker ,greit og vite om en skal ha deler til dem .

Taggen
19/10/15, 14:14
Kan noen hjelpe meg?
For på verksted finner de ikke ut hva som er feil.

Var og tok diagnose som jeg skreiv i første post og fikk disse feilkodene
Feilkoder: CPM-B1D3468 og CPM-B1D241E
Fikk bedskjed at det var feil på glødepluggen.
Prøvekjørt varmer, varmer starter ikke, feilkoder CPM-B1D241E kommer igjen.

Har nå vært og bytta glødepluggen, men funker fortsatt ikke og de vet ikke hva som er galt.
Noen som har noen tips om hva det kan være da ut i fra de feilkodene??
Eller noen som har utstyr til å lese feilkoder som kanhjelpe meg?
For på verksted vet de ikke hva det kan være...
Det er veldig irriterene og bruke penger på og bytte den glødepluggen og at det ikke funker...

holter
19/10/15, 19:17
Kunne ordnet en diagnose for deg men tror vi vil få samme feilkoder om du tok diagnosen på bilia første gangen . Det kan hende at glødeplugg var defekt, men hvorfor den ikke starter etter skifte skyldes mest sannsynlig at det er flere feil -som da ikke kommer opp på en diagnose . Jeg ville hørt med et firma som driver med parkvarmere hva dem mener bør gjøres -tror svaret vil bli at dem må demontere varmeren fra bilen og åpne den for og se på den , test kjøre den med eget diagnoseutstyr for parkvarmere . Kan bli dyrt - men ikke sikkert heller , men da vil du om ikke annet få den fikset . Har brukt elektrodiesel verksted når jeg har stått fast -men er sikkert mange flinke på varmere rundt på verksteder -er jo noe som sitter i veldig mye biler .

Taggen
20/10/15, 19:26
Takk for svar
Kanskje vært billigst å kjøpt en "ny" brukt kanskje. For det blir vel kanskje dyrt som du sier vist det skal lestes etter feilen?
Må det gjøres noe med programvaren i bilen da eller kan jeg bare sette inn en ny?

holter
20/10/15, 20:25
Se litt her så kan det være noe bra og finne . Om det som skrives i en av postene her så skal det da sitte en webasto TT- V -men det ville jeg dobbeltsjekket med bilia ,ellers vet dem jo det på bildeledatabasen . Tror ikke en må programmere om en bytter hele varmeren -må jo ikke det om en bytter den ut del for del heller . Da har du den gamle varmeren som reservedeler - ryker en ting på disse varmerene -så kan en være sikker på neste vinter ryker noe annet :) Kjøpt deler via den siden flere ganger og aldri noe tull der ,kan en ikke altid si om selgere på finn.no

http://no.bildelsbasen.se/ der virket linken :) fant også en her som kan være riktig http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=64599648&searchclickthrough=true&searchQuery=dieselvarmer+ http://www.nbfbildeler.no/

Taggen
26/10/15, 13:59
Se litt her så kan det være noe bra og finne . Om det som skrives i en av postene her så skal det da sitte en webasto TT- V -men det ville jeg dobbeltsjekket med bilia ,ellers vet dem jo det på bildeledatabasen . Tror ikke en må programmere om en bytter hele varmeren -må jo ikke det om en bytter den ut del for del heller . Da har du den gamle varmeren som reservedeler - ryker en ting på disse varmerene -så kan en være sikker på neste vinter ryker noe annet :) Kjøpt deler via den siden flere ganger og aldri noe tull der ,kan en ikke altid si om selgere på finn.no

http://no.bildelsbasen.se/ der virket linken :) fant også en her som kan være riktig http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=64599648&searchclickthrough=true&searchQuery=dieselvarmer+ http://www.nbfbildeler.no/

Takk
Lurte på en ting til.
Kan jeg ta ut varmeren og bruke bilen uten varmeren til jeg evnt finner en ny eller reparert den?

aarnes
26/10/15, 14:00
Takk
Lurte på en ting til.
Kan jeg ta ut varmeren og bruke bilen uten varmeren til jeg evnt finner en ny eller reparert den?

Ja men da må du lage deg en skjøt som kobler slangene sammen.

Taggen
26/10/15, 14:36
Så de må kobles sammen, ikke bare strupe de hver for seg?

holter
26/10/15, 16:21
Jeg ville nok ikke tatt den sjansen og bare klemt av slangene til varmeren så lenge du skal bruke bilen .Var jeg deg hadde jeg hørt med elektrodiesel hva dem skulle ha for og testkjøre varmeren om du tar den ut av bilen . Pengene ligger i jobben med og fjerne varmeren fra bilen siden en må av med støtfanger -så kanskje du får en hyggelig overaskelse ang pris der -klarer ikke dem og fikse varmer klarer ingen andre heller .

Taggen
26/10/15, 18:23
Her?

http://www.asker-elektro-diesel.no/

holter
26/10/15, 19:36
http://www.sven-aas.no/Tjenester nei her :) men dette er en kjede som er rundt hele landet og finnes helt sikkert i østfold også .Bør jo vær noen her inne som er lokalkjent i østfold - er der et par ganger pr mnd men da blir det mest svinesund og strømstad :)

orfaman68
27/10/15, 21:14
Jeg ville nok ikke tatt den sjansen og bare klemt av slangene til varmeren så lenge du skal bruke bilen .Var jeg deg hadde jeg hørt med elektrodiesel hva dem skulle ha for og testkjøre varmeren om du tar den ut av bilen . Pengene ligger i jobben med og fjerne varmeren fra bilen siden en må av med støtfanger -så kanskje du får en hyggelig overaskelse ang pris der -klarer ikke dem og fikse varmer klarer ingen andre heller .

Du må ikke av med støtfangern.
Du må fjerne hjul og deretter innerskjerm høyre fram.
Så er varmern tilgjenglig ( sitter mot A-stolpe )

Men også jeg hadde tatt ut varmer for å så la den teste.
Du sparer mye penger med å bygge ut deler selv- og spesiell denne jobben er ganske enkelt :) Det får du til :)

Taggen
18/11/15, 15:51
Jeg har finni en dieselvarmer på finn.
Den har delenr. AG9N-18K463-AB
På min står det: 9G9N-18K463-AA
Kan den passe på min bil da?

holter
18/11/15, 18:05
Ja si det du -men den som selger den vet ikke han hva type volvo den har vært brukt på ? har du en link til annonsen - ellers er dem beste til og svare på hva delenr som går på ulike biler på bilia eller annet volvo verksted . men når jeg ser på en varmer som denne -hvordan stemmer siste tallrekken 31315991 på denne med din ? for det er slike nr dem bruker når jeg ser på bildelebasen i sverige .http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=64599648&searchclickthrough=true&searchQuery=dieselvarmer+volvo

Taggen
18/11/15, 23:48
Ja si det du -men den som selger den vet ikke han hva type volvo den har vært brukt på ? har du en link til annonsen - ellers er dem beste til og svare på hva delenr som går på ulike biler på bilia eller annet volvo verksted . men når jeg ser på en varmer som denne -hvordan stemmer siste tallrekken 31315991 på denne med din ? for det er slike nr dem bruker når jeg ser på bildelebasen i sverige .http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=64599648&searchclickthrough=true&searchQuery=dieselvarmer+volvo

Ja det er den jeg har sett på og den har stått i en 2011 mod V70 og jeg har 2010mod.
De siste talla på min er 31291806

Taggen
18/11/15, 23:54
Det er min.

http://i176.photobucket.com/albums/w168/Taggen13/IMG_3266_zpspfkguocr.jpg

Taggen
18/11/15, 23:58
Det er denne på Finn.

http://i176.photobucket.com/albums/w168/Taggen13/48_456793803_zpsgbmhrozn.jpg

holter
19/11/15, 00:31
Den burde passe men hadde brukt nr på den på finn og hørt med volvo for og være sikker - for kan en f.eks bruke en varmer fra en 1.6 på en med 2.4 - det er liksom ikke et nr som er likt på den på finn og den i din bil men trenger ikke bety noe heller -men bedre og spørre en gang for mye før en kjøper .

orfaman68
19/11/15, 12:00
Hadde nok anbefalt det samme. Ring verksted for å finne ut hvilken delenr sitter I bilen din og om det er kompatibel med andre deler.
Er jo det samme med generator. Flere forskjellige for D5, og ikke alle passer dessverre. ..

holter
19/11/15, 16:05
Jeg skulle ha en del på bilia i dag siden volvo plast ikke tåler minusgrader . Skreiv av nr som står på din varmer og den på finn . Det bilia sier er at disse nr ikke står i deres data da det kun forteller om produksjonen av varmeren . Men en varmer fra en 1.6 v70 vil fungere på en 2.4 o.s.v så lenge varmeren er fysisk lik - disse sitter i mange ulike biler og en kan bruke varmer fra en ford i en volvo eller toyota f.eks . Var innom meca siden dem befant seg på samme veien og der sier dem det samme -så da skal den på finn passe mener nå jeg etter hva dem sier .

Taggen
19/11/15, 17:05
Tusen Takk for hjelpen.
Jeg får ta en kjangs og håper den passer :-)

Men en annen ting.
Hvor sitter termostaten på motoren min?
Er den vanskelig å bytte?

holter
19/11/15, 18:09
Har ikke byttet termostat på en diesel volvo -men den sitter der øvre slange fra radiator ender på motor . Var en post her inne med en som skulle bytte på en 2011 v70 -men husker ikke motor størrelse . Kan se på min i morgen om den sitter vanskelig til - ellers har jeg vida og kan se der. På bilia får en ikke kjøpt løs termostat tror jeg -må kjøpe hele huset med termostaten -men huset kan deles og får kjøpt termostat løs andre steder men ender da med og lage pakning til huset selv -mener at helt hus kostet rundt 1700 på nett -så bør være sikker på at den trengs og skiftes :) Den som selger parkvarmeren har han brukt den selv ? sånn så at han kan garantere at den virker og gi deg det skriftelig ? skal vi tro meca -bilia bør den helt klart fungere i din bil og virker den også slipper du varmedress når du kjører :)

Taggen
20/11/15, 10:10
Er ikke helt sikker på om den må byttes, men takk vist du kan sjekke
Fikk pruta litt på Webastoen så jeg er på vei for å hente den nå. Bare å krysse fingra for at den passer

holter
20/11/15, 17:53
Sjekket på min bil ang termostat og sitter veldig enkelt til -huset kunne åpnes i toppen og sitter rett inn på blokka på venstre side av motor der øvre slange fra radiator går inn på motor . Festet i 2 torx skruer - sjekket prisen på skruvat og kostet med huset 850 kr -den passet til xc 60 -v70 2 og div andre volvoer ,men koster sikkert ikke mer på f.eks meca eller mekonomen . Mener noen her inne skreiv at bilia skulle ha 4000 ferdig byttet og er 20 min jobb max . Håpe varmeren fungerer i din bil og skulle være gode sjanser for det ,for bilia burde jo vite hva dem snakker om selv om jeg har sett det motsatte flere ganger :) jeg har motorkode D5244T4

Taggen
20/11/15, 20:27
Sjekket på min bil ang termostat og sitter veldig enkelt til -huset kunne åpnes i toppen og sitter rett inn på blokka på venstre side av motor der øvre slange fra radiator går inn på motor . Festet i 2 torx skruer - sjekket prisen på skruvat og kostet med huset 850 kr -den passet til xc 60 -v70 2 og div andre volvoer ,men koster sikkert ikke mer på f.eks meca eller mekonomen . Mener noen her inne skreiv at bilia skulle ha 4000 ferdig byttet og er 20 min jobb max . Håpe varmeren fungerer i din bil og skulle være gode sjanser for det ,for bilia burde jo vite hva dem snakker om selv om jeg har sett det motsatte flere ganger :) jeg har motorkode D5244T4

Jeg skal "prøve" meg på og bytte varmer'n i morra.. Bare håper jeg får det til og at den passer :o
Du kunne ikke tatt bilde av der termostaten sitter? Så er det litt lettere for meg å se, hehe Jeg er ingen erfaren mekanikker, så må ha det inn med teskje :-)

orfaman68
20/11/15, 20:37
for bilia burde jo vite hva dem snakker om selv om jeg har sett det motsatte flere ganger

Den var vel ukens, holter..... ;)

Aldrig opplevd så mye tull enn hos Bilia- med enkelte ord: Aldrig mer !!!

Er veldig glad for at jeg fant med Gustavsson& sønner en virkelig kompetant OG rimelig verksted :)

holter
20/11/15, 22:35
Kan fort bli skeptisk når en har vært på bilia - men dem har gratis og ikke så verst kaffe- tenker på helsen til folk gjør dem også og deler ut gratis frukt - selv om dem burde gi ut alkohol før dem forteller prisen på rep :) Kan ta bilde , om jeg får lastet opp her er noe annet -men kan sende på mail evnt -langt fra bilmekanikker jeg heller - driver mest med rep av mennesker som sykepleier - egentlig finner du termostaten om du finner radiatoren først og så slangen - den er ca 30 cm lang og ender litt over dynamoen , men tenker bilen din blir varm bare du får byttet parkvarmeren .Skal være enkelt og bytte varmeren - du har kanskje plukket ut den som sitter i bilen -om ikke så finner du fort ut hvor vanskelig eller ikke det er og skru den ut uten og ta av støtfanger , men sitter i kun noen få skruer den også mer at en bør være 2 for og ødelegge minst mulig plast :) Den beste innvesteringen en kan gjøre er en heynes bok om en skrur litt selv -eller vida som heller ikke koster en formue .

Taggen
21/11/15, 19:15
Yesss!
Klarte å bytte den faktisk... Så nå blei det varme i bilen.
Det var lettere enn jeg trodde det skulle være. Det var jo bare å ta ut innerskjermen, så kom man til varmeren med en gang. Det hadde ikke vært no poeng å ta av fanger'n, for varmeren satt ikke sånn til at det hadde hjulpet noe...
Jeg kjøpte meg en sånn diagnose ting, så jeg fikk sletta feilkoden som var der til varmeren..

Så målte jeg tempraturen på motoren..Den stod å gikk en god stund på tomgang, og da var tempraturen
rundt 80 grader.
Så kjørte jeg en stund og da lå tempraturen på rundt 62 - 65 grader..
Jeg vet ikke om man kan se no ut i fra det om termostaten er gåen?
Hva skal normal arbeids temp. på motoren være?
Det var ca. 3 minus temp. ute.

holter
21/11/15, 20:46
ja se der - da vet da bilia iblant hva dem snakker om når en spørr :) Men der tar dem av støtfanger så det skal bli litt dyrere - men bra at det går og fjerne varmer på nyere v70 uten og plukke av støtfanger -har bare byttet på 06 v70 selv . Syns min går litt kald uten varmer også -så tok med meg vida og pc ut og sjekket temp , jeg fikk 81 grader på rask tomgang og under kjøretur kom den ikke opp i mer en 71 grader - siden det sitter en temp føler på termostathuset ville jeg tro at den skulle bli høyere før den åpner siden en normal termostat åpner ved 90 grader - så kanskje jeg burde bytte på min også , egentlig ingen stor jobb eller kostnad . Men kanskje noen her som har et innspill hva temp skal eller normalt ligger på i en v70 - eller volvo dieselmotor ? https://www.skruvat.no/Termostathus-P10150.aspx slik ser huset ut og en helt grei pris på den -skal jeg bytte går jeg for helt hus selv om det egentlig ikke er nødvendig . Kjøpte du feilkodeleser på biltema ? regner ikke med at dem selger vida på butikker i østfold :)

Taggen
21/11/15, 23:51
Nei jeg kjøpte denne: iCarsoft i906 - Bildiagnose - Volvo / Saab (http://posytron.no/produkt/biltilbehor/bildiagnose/icarsoft-i906-bildiagnose-volvo)

Jeg sjekka den linken til skruvat du la ut men fikk opp at Denne produkt passer dessverre ikke den valget bilen, og at de ikke hadde noen til min bil???

holter
22/11/15, 00:34
http://www.ebay.com/itm/THERMOSTAT-HOUSING-VOLVO-S60-S80-V70-XC70-XC90-2-4-D-VERNET-6865-90-274217-OE-QU-/170798246719?hash=item27c45e6b3f:m:mKaZtXq4RQKu_2u zfcr6j6A om du ser på denne siden og ser på noen av orginalnr og så ser på nr på skruvat sin så skal den passe til motorkoden jeg har - det at siden sier at delen ikke passer er mest en feil på skruvat sin side -vært borti det en del ganger der -da bruker jeg og maile dem eller ringe ,dem har kontor i oslo . men hva motorkode har du ? så skal jeg se hva jeg finner for tenkte bytte på min også .Jeg nekter og betale volvo et par tusen for en termostat :) tenkte også og høre prisen på meca -som regel gode priser på deler der om en sier hva prisen på nett er :) ok slik diagnoseutstyr du kjøpte -har ikke vært borti den ,men er andre her inne som skryter av icarsoft sine obd lesere og bra til litt enklere diagnose og slette feilkoder . Tusen kr mer har en vida og en brukt pc - men klarer seg sånn for det meste med den du kjøpte også .

orfaman68
22/11/15, 00:55
Nei jeg kjøpte denne: iCarsoft i906 - Bildiagnose - Volvo / Saab (http://posytron.no/produkt/biltilbehor/bildiagnose/icarsoft-i906-bildiagnose-volvo)

Jeg sjekka den linken til skruvat du la ut men fikk opp at Denne produkt passer dessverre ikke den valget bilen, og at de ikke hadde noen til min bil???

Har akkurat den samme og er meget fornøyd med den :)

holter
22/11/15, 01:13
Tror nok dem er bra - men har sine begrensninger - men siden du har en slik leser har du sett på hva vann temp du får på din bil med den ? siden taggen bare får 62 -65 grader når han kjører .

holter
22/11/15, 14:42
Sjekket litt på nett i dag på v70 2010 med 175 hk og der finner jeg ingen termostat med hus -kun løse termostater og var ikke mange firmaer som hadde det heller så er kanskje en mer sjelden motor en 163 og 185 hk , så kan nok fort stemme at skruvat ikke har til din bil . Så da ville jeg fulgt øvre slangen fra radiator og ditt den ender og sett hvordan det så ut - kanskje det er så enkelt som og skru ut et par skruer og sette i en ny termostat uten noe skifte av hus .

orfaman68
22/11/15, 21:28
Spørs hva man trenger. VIDA har mye mer muligheter- det kan jeg si meg enig i :) Men denne i906 har overrasket meg hittil kun positiv. Får opp alle feilkodes ( inkl. innebelysning osv !!! ) med fulltekst.
Kan sjekke vanntemperatur i morgen. Må bare huske det...

Taggen
23/11/15, 11:59
Sjekket litt på nett i dag på v70 2010 med 175 hk og der finner jeg ingen termostat med hus -kun løse termostater og var ikke mange firmaer som hadde det heller så er kanskje en mer sjelden motor en 163 og 185 hk , så kan nok fort stemme at skruvat ikke har til din bil . Så da ville jeg fulgt øvre slangen fra radiator og ditt den ender og sett hvordan det så ut - kanskje det er så enkelt som og skru ut et par skruer og sette i en ny termostat uten noe skifte av hus .

Nei veit ikke hva som passer min bil, men søker i deler på regnr. mitt og får opp at de ikke har den delen til min bil.
Sånn er det stort sett på alle sidene jeg har lett etter termostat.
Den eneste jeg har klart å finne er denne her, men det er jo helt horibelt: http://bilxtra.no/butikk/index/index/platenumber/UR%2082485/#!/termostat/triscan-termostat-116478

Motorkoden min er: D5244T14

holter
23/11/15, 14:13
Var en forferdelig pris - men ville hørt med et verksted som meca -mekonomen om det virkelig er slik eller om en kan bytte bare termostaten uten hus , for stemmer den prisen er det vel 10000 ferdig skiftet på bilia :)

Taggen
23/11/15, 15:53
Ja da stemmer det kanskje med den prisen :eek:
Det skulle ikke være lett dette her,hehe. De har liksom til alle de andre motorene, men ikke 175 hester'n

Men en en annen ting ang. dieselvarmeren.
Hva er best å stille den inn på, autostart eller ikke auto, og hva er den funksjonen egentlig?

holter
23/11/15, 16:43
Funksjonen er slik jeg har forstått det at varmeren ikke starter automatisk når det blir kaldere en 5 grader om den ikke står på auto . Men jeg mente min sto på ikke auto men sjekket nå og finner ikke igjen valget heller -kanskje det bare kan velges når det er varmere ... ble jeg usikker og får nok lese boken 1 gang til :) hvorfor jeg valgte ikke autostart er for at det blir en del småkjøring ,så om en har mye av det er beste valget ikke autostart . Håpe at det ikke er like vanskelig ellers med motordeler til 175 hk , men er kanskje ikke den motortypen en finner mest av heller - men kunne da satt på en normal termostat - er jo en del en normalt betaler en 100 lapp for ellers men ikke til nyere volvo .

orfaman68
23/11/15, 17:53
1: Fikk bilen min opp til 74 grad- ikke mer

2: Når tenning er AV kan du sette på 2 forskjellige start tider til varmeren. Viktig er da at du slå inn tiden du vil kjøre. Avhengig av utetemperatur regner komputern selv når varmern skal starte. Også kan du velge direkte varmer på eller av. Når du har valgt direkte varmer PÅ minner instrumentet deg på at varmern er på etter du har startet motoren. Hvis du har satt varmern i instrumentet på auto varmer PÅ slår varmeren seg automatisk på ved temperatur under ti grad. Har du mye småkjøring er det sikkert lurt å slå denne funksjonen av :)

Taggen
19/01/16, 10:52
Da har dieselvarmeren tatt kvelden IGJEN..
Nå gir jeg opp snart :(:(

holter
19/01/16, 13:26
Gudene vite hvordan dem klarer og lage disse parkvarmerene så dårlig -er like overasket hver dag min fungerer , koster en formue og er bare dritt , gjelder egentlig resten av ting i bilene også :) Du har vel solgt icarsoften din også så du får vel ikke kjørt diagnose på den ? :) Men nå har du jo en reserve varmer som ikke fungerer etter siste skifte ? så med flaks har du delene du behøver .

Taggen
19/01/16, 13:48
Gudene vite hvordan dem klarer og lage disse parkvarmerene så dårlig -er like overasket hver dag min fungerer , koster en formue og er bare dritt , gjelder egentlig resten av ting i bilene også :) Du har vel solgt icarsoften din også så du får vel ikke kjørt diagnose på den ? :) Men nå har du jo en reserve varmer som ikke fungerer etter siste skifte ? så med flaks har du delene du behøver .

Ja den har jeg solgt vettu... Ikke så lurt kanskje..
Ja jeg har jo den gamle liggende, men vet jo ikke hva som er galt med den som sitter i bilen nå..Og egentlig ikke hva som er galt med den forrige heller...

Holern
19/01/16, 13:50
Ang autostart, så har jeg deaktivert den, pga mye småkjøring.
Har den alltid deaktivert, og selv nå i helgen da tempen krøp ned mot -30 hadde jeg ingen problemer med å ha fin temp i kupeen.

Har en (flere) app til tlf som kan vise motortemp, men glemte seff å koble meg opp så jeg fikk se hva motortempen lå på. Tidligere mener jeg at den har ligget rundt 74-75 grader.

Taggen
19/01/16, 14:00
Jeg må nesten ha den på når jeg kjører når det er så kaldt som nå for å få det varmt i kupeen.
Hadde en innstilt på et kl. slett i dag morres og bilen var varm da. Så mens jeg var og kjørte syns jeg det blei litt kjøligere og satt den på direkte igjen, da gikk den en stund igjen. Så kutta den ut igjen. Jeg prøvde jo seff og starte den når jeg kom hjem igjen også og da gikk den i nødmodus. Da får jeg jo ikke starta den i det hele tatt igjen...

holter
19/01/16, 14:15
Men glødepluggen er om ikke annet ny på den gamle :) Nå trodde du sikkert at bilen skulle holde til du fikk det andre utstyret , var vel heller ikke mest gunstige temperturen ute til at varmeren skulle ryke heller .

Taggen
19/01/16, 14:30
Men glødepluggen er om ikke annet ny på den gamle :) Nå trodde du sikkert at bilen skulle holde til du fikk det andre utstyret , var vel heller ikke mest gunstige temperturen ute til at varmeren skulle ryke heller .

Ja det er den.
Jeg hadde håpet den skulle gå greit uten noe tull nå, men sånn gikk det ikke...
Nei er jo bikkjekaldt nå om dagen..

Men kunne du sendt meg link til der du kjøpte vida'en din på PM

holter
19/01/16, 17:07
En håper jo at det om ikke annet holdt 1 vinter når en bytter varmer selv om den var brukt , var jo heller ikke fra en gammel bil den du kjøpte -men kan ikke skylde på selger eller noe der -bare på webasto . Kjøpte med en flaske tunap 984 i dag - så får brenne ut et par runder i kveld som vedlikehold -regner ikke med at det holder den rensen jeg tok i høst før sesongen , men er blitt så god tunap kunde der jeg kjøper så får den til netto pris :) Var -18 i lillestrøm og merkelig nok holder bilen seg varm selv uten varmeren på , må være noe feil :)

Taggen
19/01/16, 18:09
En håper jo at det om ikke annet holdt 1 vinter når en bytter varmer selv om den var brukt , var jo heller ikke fra en gammel bil den du kjøpte -men kan ikke skylde på selger eller noe der -bare på webasto . Kjøpte med en flaske tunap 984 i dag - så får brenne ut et par runder i kveld som vedlikehold -regner ikke med at det holder den rensen jeg tok i høst før sesongen , men er blitt så god tunap kunde der jeg kjøper så får den til netto pris :) Var -18 i lillestrøm og merkelig nok holder bilen seg varm selv uten varmeren på , må være noe feil :)

Jeg satt i dagmorres å så på den Tunapen, hadde tenkt å dra å kjøpe den i dag for vedlikehold. Men da slapp jeg jo det :)
Bilen min blir ikke varm uten varmeren, så det må jo være no med termostaten..

holter
19/01/16, 18:50
Har nok gode egenskaper tunap -men termostater fikser den ikke , derimot skulle du kanskje brukt en flaske rett etter du skiftet parkvarmeren , men den fikser nå heller ikke defekt glødeplugg og andre deler men gjør så sotet brenner ut av varmeren , fungerer også på dpf -sjekket verdiene på min på det og har veldig liten prosent med sot i det selv med mye småkjøring og et dpf er absolutt ikke billig , heller ikke en egr full av sot . Flasken koster 290 kr så er dyre dråper - men får bedre pris som vip kunde hos tunap :) Var vel din bil vi fant ut av hadde den dyre termostaten på baksiden av motor . Ikke bare skal en sjekke om bilen en kjøper er bra -men sjekke alle dyre dele varianter av motorer dem putter i bilene . Men billig varianten før var papp plate foran radiator -men hvem våger det på en volvo uten temp måler - kjølevann som koker og sprekt topp høres heller ikke billig ut :) http://www.dinside.no/935797/hvordan-faa-varmere-bil-paa-to-minutter

Taggen
19/01/16, 23:16
Jeg tenkte jeg skulle gå i gang med den gamle Webastoen i morra og åpne den og rense den, kanskje det kan hjelpe. Er verdt et forsøk hvertfall. Funker ikke det får jeg gyve løs på den som sitter i bilen nå...

holter
19/01/16, 23:54
Kan nok være lurt og få sett litt nærmere på den gamle og så en diagnose på den du har i bilen når det ordner seg , skal høre med meca her om dem vet om noen som driver med rep av webasto varmere sånn på fritiden og kan testkjøre dem ute av bilen , best og være helgardert når en har volvo :) disse varmerene sitter i mange andre biler også men sikkert en bedre utgave -volvo fikk vel alle b varene :)

Taggen
20/01/16, 17:22
Har fått plukka ifra hverandre varmer'n i dag og der fant jeg en sprekk i noe jeg ikke vet hva er, men kan det være årsaken til at den ikke fungerer?
Ser det er ganske sotete der sprekken er.
Så da får jeg bare håpe den delen er hel i den andre varmeren, så kan jeg vel da bare bytte over en fra den andre?

http://i176.photobucket.com/albums/w168/Taggen13/Sprekk_zpsoaipbdmu.jpg

http://i176.photobucket.com/albums/w168/Taggen13/Sprekk2_zpstn6rvrcn.jpg

http://i176.photobucket.com/albums/w168/Taggen13/Sprekk1_zpsloszmspt.jpg

Taggen
20/01/16, 17:40
Er det dette som er glødepluggen?

http://i176.photobucket.com/albums/w168/Taggen13/Gloslashdeplugg_zpscrixpdzo.jpg

Stig-Arne
20/01/16, 18:38
Er det dette som er glødepluggen?

http://forum.vccn.no/

Ja, det er glødepluggen

holter
20/01/16, 18:39
Ja det er nok glødepluggen -har aldri åpnet den type brenner , men lignet veldig på den jeg fant på webasto sin side. Du får finne noe som tåler høy varme og tette den sprekken i varmeren - hva type materiale er det der den er sprukket ?

Taggen
20/01/16, 18:55
Ja, det er glødepluggen

Takk :)


Ja det er nok glødepluggen -har aldri åpnet den type brenner , men lignet veldig på den jeg fant på webasto sin side. Du får finne noe som tåler høy varme og tette den sprekken i varmeren - hva type materiale er det der den er sprukket ?

Jeg har jo den andre som sitter i bilen, så jeg håper den delen er hel i den. Så flytter jeg bare den over fra den.

Men den delen det er sprekk i, er det brenner'n?

Vet ikke helt hva slags materiale det er, ligner på no sånn som sånne gamle sikringer man brukte hjemme før..
Vist du skjønte hva jeg mente :rolleyes:

holter
20/01/16, 19:09
Ja den nederste delen av den er brennkammeret ser det ut som - da er sikkert den delen som er sprekt laget av noe porselens materiale vil jeg tippe . Om den sprekken gjør så en varmer ikke fungerer er noe annet , men skal sikkert ikke være der heller :)

Taggen
20/01/16, 19:18
Ja den nederste delen av den er brennkammeret ser det ut som - da er sikkert den delen som er sprekt laget av noe porselens materiale vil jeg tippe . Om den sprekken gjør så en varmer ikke fungerer er noe annet , men skal sikkert ikke være der heller :)

Nei ikke vet jeg, men jeg får bare prøve og håpe på det beste :rolleyes:

holter
20/01/16, 19:47
Blir mildere til helgen :)

Taggen
20/01/16, 21:38
Blir mildere til helgen :)

Det er bra.
Nå venter jeg bare på å få henta meg Vida. Når han fyren har tid..
Kjenner det klør i fingra nå, venter i spenning..
Så da får jeg tatt en diagnose av varmern som sitter i bilen nå...;)

MadAss
20/01/16, 23:16
Varmeren vil ikke fungere som den skal med denne sprekken.
Et verksted som kjenner til reparasjoner av webasto burde aldri byttet glødepluggen med denne sprekken i porselenet.
Da er det kun bytte av brennerenhet som gjelder, og da følger også ny glødeplugg med.

holter
21/01/16, 00:04
Han får bytte over litt deler fra andre brenneren som heller ikke fungerer -kan hende 1 om ikke annet virker etterpå :) brennkammere får en også kjøpt dyrt på nett .

Taggen
21/01/16, 15:00
Varmeren vil ikke fungere som den skal med denne sprekken.
Et verksted som kjenner til reparasjoner av webasto burde aldri byttet glødepluggen med denne sprekken i porselenet.
Da er det kun bytte av brennerenhet som gjelder, og da følger også ny glødeplugg med.

Det var et Volvo verk. i Sverige som bytta pluggen.
Ja han burde jo egentlig sett den sprekken.. Kanskje han ikke bytta den alikevell (blitt lurt) :confused:

Håper det funker vist jeg får bytta over litt deler fra den andre..

holter
21/01/16, 17:48
Skal se du ble lurt og dem ikke byttet glødeplugg:) flytter du over brennkammeret fra varmeren du har i bilen nå så kan du jo måle pluggen med et multimeter før du setter den sammen så har du om ikke annet eliminert en feilkilde :)

Taggen
21/01/16, 23:33
Skal se du ble lurt og dem ikke byttet glødeplugg:) flytter du over brennkammeret fra varmeren du har i bilen nå så kan du jo måle pluggen med et multimeter før du setter den sammen så har du om ikke annet eliminert en feilkilde :)

Hvordan måler jeg den?

Nå har jeg henta Vidaen, så nå blir det å installere den på pcen. :cool:
Håper det går greit å at jeg klarer det. :rolleyes:

holter
21/01/16, 23:53
https://www.youtube.com/watch?v=eRtezUIfu-M slik gjør dem det i russland -fungerer nok i østfold også :)

Taggen
22/01/16, 00:31
Har sendt deg PM, trenger hjelp :)

holter
22/01/16, 00:44
Ser ingen pm hos meg - er på jobb til kl 07.30 så ser på pc iblant , sover dem fleste her så bare og spørre :)