PDA

Vis full versjon : volvo v70 D5 - manglende ladetrykk på kald motor



sandal
30/09/15, 22:45
har en v70 d5 automat. når eg starter den og setter en i gir og gjer full gass så får eg ikke ladetrykk før etter en liten liten stund! turboen kommer ikke med en gang! men då starter eg den og setter den rett i gir og kjører! noen som vet??

mrstfu
01/10/15, 10:08
Minner om ordensregler, kapittel 3:

"§8 Topic/emne/tittel skal være tydelig og relatert til innleggets innhold slik at man slipper å lese tråden for å se hva den handler om. Titler som ”hjelp”, ”se her”, "B230F" skal ikke forekomme.
Tiltak ved brudd på denne regel er endring av tittel, evt. sletting av tråd uten forvarsel."

Jeg kan tippe dette er en funksjon for å hindre hard belastning innen motor er driftsvarm, for minimere slitasje på deler som trenger en god og varm oljetilførsel for å fungere optimalt. Les ut feilkoder om du har mulighet, eventuelle problemer med ladetrykk vil sannsynligvis ha generert en feilkode.

Torsen67
01/10/15, 12:58
Rart du nevner dette sandal. Slik har min også blitt i det siste. Jeg mistenker lekkasje i vakuum-systemet. Skal se om jeg finner ut noe av dette til helgen.

sandal
01/10/15, 19:07
Rart du nevner dette sandal. Slik har min også blitt i det siste. Jeg mistenker lekkasje i vakuum-systemet. Skal se om jeg finner ut noe av dette til helgen.

Supert! Satser på tilbake melding då!

Eg har en liten mistanke på turbo trykk regulator/ solinoids ventil den som ligger rett med luft filteret! :D

Torsen67
01/10/15, 21:32
Er spådd ok vær til lørdag, så skal se hva jeg får til;)

gswede
02/10/15, 12:49
Er vel momentbegrensning til automatolja har fått litt temperatur også..

Torsen67
02/10/15, 14:32
Jo, men man skal jo ikke ha problemer med å kjøre i gang på kald motor.

gswede
02/10/15, 14:44
For såvidt enig, det skal knapt være merkbart.
Uansett så anbefaler jeg ingen å lade fullt før motor og dens olje er varm.

Torsen67
05/10/15, 09:11
Testet alt av lekkasje i vakuumsystemet i helgen. Alt er tett som det skal. VNT-ventilen ga også fult utslag. Da vet jeg faktisk ikke hva jeg gjør videre. Hadde problemer med å kjøre i gang i dag morres.

mrstfu
05/10/15, 10:42
Og du har lest ut eventuelle feilkoder?

Torsen67
05/10/15, 13:58
Nei, men har ikke fått noen gul lampe på det. Men kan det komme feilkode uten at denne lyser?

mrstfu
05/10/15, 14:20
Det kan ikke jeg svare på sikkert, men det finnes sikkert passive koder eller mindre alvorlige koder som ikke trigger varsellamper.

gswede
05/10/15, 15:17
Etter å ha lest OP et par ganger slår det meg at han ikke ser turbotrykk før bilen er i gir. Uten last og med rusing i fri vil en aldri se ladetrykk.

holter
05/10/15, 15:58
Kan nok få feilkoder uten at det kommer opp meld i kjørekomputer -gul varseltrekant . Har sett poster på forumet hvor det har vært store prob med en bil og det har blitt kjørt en diagnose uten og finne noe -det er da en må kjøre tester på enkeltkomponenter i bilen og det ikke holder med feilkodeleser fra biltema :) Hvor i landet bor du da ? er jo en del med vida her inne .

Torsen67
06/10/15, 10:08
Bor på Kolbotn. Aarnes har vida. Får høre med han. Kjører du D5 holter?

holter
06/10/15, 11:51
Da bor du på sentrale strøk og aldri langt til noen med vida :) ja jeg har d5 motor i bilen -Har xc 60 med 185 hk - er vel nest siste utgaven av d5 i min siden den er 09 mod , men sikkert like mye feil på dem motorene ,overasket over at det ikke har dukket opp noen feil enda bortsett fra at jeg fylte 3 dl for mye olje og fikk feilmeld :)

eab
06/10/15, 21:03
Jeg har også noe av det samme "problemet" med min 02 d5. Har bilen stått ei stund før den startes opp og skal brukes så kan du faktisk sette bilen i drive, klemme pedalen i gulvet og luffe sakte avgårde med store mengder sort røyk fra eksosen. Så fort motoren har kvittet seg med "overskuddsdieselen" går den som normalt.

Regner med det er ei dyse eller tre som sikler litt.. Har ingen feilkoder relatert til problemet.

Torsen67
09/10/15, 16:39
Kommer da turtallet gradevis? Hos meg kommer den brått ved ca 1500 omdr. Eller når bilen er varm så går den tregt og vibrerer under 2000 omdr. Skal ei sliten dyse virke bedre jo høyre turtall man har?