PDA

Vis full versjon : Problemer med B230ET (Motronic) når den er varm



Frigstad Racing
29/09/15, 20:28
Har ett problem med min motor med Motronic sprut (orginal 740 turbo ledningsnett)

Den starter og går alltid som den skal, når den er kald. Kjører og går fint.

Men når den blir hardt brukt, kan den begynne å fuske og smelle fra potta hvis jeg trykker inn gassen (kommer av og til flammer) og til slutt dø ut, å så får jeg ikke start på den igjen.
Lar den stå i 10 min å kjøle, så starter den og går fint igjen. Så kan den fungere en stund, men plutselig begynne å dumme seg igjen.

Men dette skjer bare av og til, har til og med kjørt i nesten en time i strekk uten problemer.

Noen som har noen tips eller råd å komme med? Har ikke prøvd å bytte ut noen deler, bortsett fra coil,plugger (org volvo), ledninger, fordelerlokk og rotor.


Mange takk for svar!

Jan-Einar Jenssen
29/09/15, 20:55
lmm er vel en kjent problemskaper på disse med mongotronic?

Frigstad Racing
30/09/15, 12:34
lmm er vel en kjent problemskaper på disse med mongotronic?

Jeg prøvde og koble den ut men da døde hvertfall bilen :P Så regner med den er i orden

kimove
30/09/15, 12:47
Jeg prøvde og koble den ut men da døde hvertfall bilen :P Så regner med den er i orden

Prøv å dra ut pluggen til kaldstartdysa eller termotidskontakten (den bakerste vanntempgiveren) når den er varm. det kan være en av de som jukser

Frigstad Racing
30/09/15, 12:50
Prøv å dra ut pluggen til kaldstartdysa eller termotidskontakten (den bakerste vanntempgiveren) når den er varm. det kan være en av de som jukser

Skal prøve å dra ut kaldstartdyse kontakten. Kan nesten virke som den får for mye bensin ja, pga 2 meter lang flamme ut av potta :cool: ?
Termo kontakten er ikke fysisk i toppen min da det ikke var noe uttak til den. Så den er ikke koblet til.

kimove
30/09/15, 12:54
Skal prøve å dra ut kaldstartdyse kontakten. Kan nesten virke som den får for mye bensin ja, pga 2 meter lang flamme ut av potta :cool: ?
Termo kontakten er ikke fysisk i toppen min da det ikke var noe uttak til den. Så den er ikke koblet til.

Det kan virke som om den får for mye ja :p

Vet du om den kanskje har vært tuklet noe med ? på min var det tatt hull i et lokk på styreenheten der det er et potmeter innenfor som mest sannsynlig var gjort noen justeringer på

Kaldstartdysa er koblet i serie med termotidskontakten (mener å huske det var på jordbanen, men ta det med en klype salt)

Frigstad Racing
30/09/15, 13:25
Det kan virke som om den får for mye ja :p

Vet du om den kanskje har vært tuklet noe med ? på min var det tatt hull i et lokk på styreenheten der det er et potmeter innenfor som mest sannsynlig var gjort noen justeringer på

Kaldstartdysa er koblet i serie med termotidskontakten (mener å huske det var på jordbanen, men ta det med en klype salt)

Den er ikke klussa noe med, bortsett fra chip og de tingene jeg har gjort med den, men har kjørt i over ett år med det oppsettet før dette plutselig skjedde nå.

Ja stemmer at dysa og kontakten er i serie, har stusset på det før :cool:

Tar gjerne imot tips her.

kimove
30/09/15, 13:34
Den er ikke klussa noe med, bortsett fra chip og de tingene jeg har gjort med den, men har kjørt i over ett år med det oppsettet før dette plutselig skjedde nå.

Ja stemmer at dysa og kontakten er i serie, har stusset på det før :cool:

Tar gjerne imot tips her.

Det du også kan gjøre er å sjekke at alle dysene leverer likt og med riktig spraybilde, man vet jo aldri med 25+ år gamle dyser :p

Batland
30/09/15, 15:09
Men når den blir hardt brukt, kan den begynne å fuske og smelle fra potta hvis jeg trykker inn gassen (kommer av og til flammer) og til slutt dø ut, å så får jeg ikke start på den igjen.
Lar den stå i 10 min å kjøle, så starter den og går fint igjen. Så kan den fungere en stund, men plutselig begynne å dumme seg igjen.

Men dette skjer bare av og til, har til og med kjørt i nesten en time i strekk uten problemer.

Noen som har noen tips eller råd å komme med? Har ikke prøvd å bytte ut noen deler, bortsett fra coil,plugger (org volvo), ledninger, fordelerlokk og rotor.
Hvordan oppfører turtelleren seg når dette skjer?

Frigstad Racing
01/10/15, 17:27
Hvordan oppfører turtelleren seg når dette skjer?

Der sa du noe! Den hopper og styrer!

PVT
03/10/15, 11:07
sjekk formotstandene til dysene de varierer mye i funksjon når loddingene har sprekker eller er dårligere. samme går for bensin releet, styrer jo både pumper og hjerne.

Batland
03/10/15, 12:17
Der sa du noe! Den hopper og styrer!
Presis.
Turtelleren hente signalet sitt fra Coilen. Når denne hopper og styrer så avslører det at signalet inn på coilen også hopper og styrer. Siden det flammer og står i så får den bensin, altså går dysene. Jeg tipper derfor på tenningsmodul eller signalet fra ecu til tenningsmodulen.

Frigstad Racing
03/10/15, 18:54
Presis.
Turtelleren hente signalet sitt fra Coilen. Når denne hopper og styrer så avslører det at signalet inn på coilen også hopper og styrer. Siden det flammer og står i så får den bensin, altså går dysene. Jeg tipper derfor på tenningsmodul eller signalet fra ecu til tenningsmodulen.

Takk! Skal sjekke opp i dette :)

Visste ikke at det var tenningsmodul på B230ET jeg..? Hvor sitter den?

Batland
03/10/15, 19:18
Du får se etter dette: http://forum.vccn.no/img-dump/2015/10/65.jpg

Frigstad Racing
03/10/15, 19:32
Du får se etter dette: http://forum.vccn.no/img-dump/2015/10/65.jpg

Er med bilen om 2-3 uker, da skal jeg få sjekka :) Takk

Frigstad Racing
08/10/15, 20:38
Er med bilen om 2-3 uker, da skal jeg få sjekka :) Takk

Har du bosch nr på tenningsmodulen?

kimove
08/10/15, 22:55
Har aldri sett en slik tenningsmodul på noen av de ET motorene jeg har feilsøkt på. Var ikke en slik på min heller. Det er en pinne i styreenheten som er jordingssignalet på coilen

Frigstad Racing
15/11/15, 12:58
Var ikke tenningsmodul på min heller.. Jeg bytta hjernen på den og da funka den, kjørte to hele kvelder og bilen var VARM uten fusking. Fant også vann i svinghjulssensor kontakten.

Men etter litt koking og den hadde kasta ut alt vannet, og jeg lot den kjøle seg ned før jeg helte på nytt vann, og begynte kjøre, så bare døde den ut igjen.. Regnet mye den kvelden så sjekka fordeler lokk, ok. Kobla ut temp sensor til hjernen, da ble den bare værre. Samme med LMM.
Det gikk fint å kjøre den rolig uten belasting, men med en gang du trødde full gass så begynte den å dø. Hvis man holdt klampen i bånn så døde den helt ut. Kom av og til noen smell i potta.
Kunne ikke se at den hoppa noe på turtelleren (coil signal). Noen som har tips? Trenger sårt litt hjelp her..