PDA

Vis full versjon : Hva kjennetegner dårlig høytrykkspumpe/dieselpumpe D5?



Torsen67
29/09/15, 11:33
Kjerra går mer og mer som en fiskeskøyte opp til 1800 omdr, så løsner det plutselig. Kan dieselpumpa være ett problem?

Motoren slår så det skrangler på tomgang og når jeg skal kjøre i gang i Drive. Gir jeg kjapt gass går det greit, men litt slitsomt å kjøre sånn.

holter
30/09/15, 00:09
Var ikke like mange tips på dette som olje fra biltema :) Men om du nå har fått sjekket alle vakumslanger - motorfester og det er i orden , så kan vel en dieselpumpe gi en rar gange - men syns det er litt rart at den går normalt på høyere turtall . Dieselpumpene kan vel justeres på volvo men det krever både vida og kunskaper -så om du mistenker dieselpumpen ville jeg tatt en diagnose , koster jo litt for en ny pumpe . Men er sikkert dem som kan mer om dette her på forumet . Men hva med om en dieseldyse ikke henger helt med da får en vel også risting på lavt turtall ?

Torsen67
30/09/15, 20:43
Ikke fullt så mye trøkk her nei:-) Ja, skal gå over alt av slanger en dag. Vet jeg har noen råtne vakuumslanger. Har heldigvis kjøpt inn nye. Har også vakuum verktøy. Etter at jeg har byttet de slangene som trengs, så skal jeg prøve å sette vakuum på slangen som går til vnt ventilen på turboen og se hvordan motoren reagerer på tomgang.

holter
30/09/15, 21:38
Det tror jeg kan være en god start -har mer tro på vakumslanger en dieselpumpe og koster veldig mye mindre . Om du ikke finner noen dårlige slanger -kan en flaske tunap 983 gjøre underverker på dyser og drivstoff system . Koster under 300 kr - og er like uskadelig på en motor som olje fra biltema :)

Morgis
30/09/15, 22:09
Hva med utlesning av feilkoder?

Dårlige motorfester, VNT som regulerer dårlig, feil LMM.... alt kan påvirke dårlig gange

locked
03/10/15, 13:28
Kjerra går mer og mer som en fiskeskøyte opp til 1800 omdr, så løsner det plutselig. Kan dieselpumpa være ett problem?

Motoren slår så det skrangler på tomgang og når jeg skal kjøre i gang i Drive. Gir jeg kjapt gass går det greit, men litt slitsomt å kjøre sånn.
Det er enkelt og greit slik at dersom ønsket railtrykk samsvarer med målt railtrykk under køyring så er dieselpumpa i orden.

Kan lesast av i VIDA.

Torsen67
05/10/15, 09:09
Testet alt av lekkasje i vakuumsystemet i helgen. Alt er tett som det skal. VNT-ventilen ga også fult utslag. Hadde problemer med å kjøre i gang i dag morres.

Torsen67
14/10/15, 09:55
En liten oppdatering.
Altså, problemene jeg nevnte over, fikk jeg etter at jeg prøvde Tunap 989 på tanken. (turte ikke nevne det i første omgang:-) Dette er sterke greier som egentlig skal helles direkte i dieselfilteret. Men jeg hadde det på tanken når den nesten var helt tom. Det har antageligvis dratt med seg en del dritt etter filteret og frem til dysene og satt seg her. Etter en del hardkjøring så er motoren tilbake til "normalen" for å kalle det det. Etter hva jeg har lest meg frem til så er dette normalt og at man da burde kjøre en tank med Tunap 984 på full tank i etterkant for å få ut siste rest med skit. Sitter det koks i dysene så kan man finne ut om det holder med rens eller om en eller flere dyser må byttes ut.

NB: bakre motorfeste dunker fortsatt på tomgang. Men jeg har sjekket vakuumslangen og den er tett. Men virker som det er ett eller annet som ikke aktiverer motorfestet.

holter
14/10/15, 13:18
Min erfaring er at tunap 984 er best .Fylle en flaske på en tank på 40 liter - kjøre bilen lang og lenge ,er problemet stort kan du trenge og gjøre det flere ganger . Kan spare en for skift av dyser -men fikser ingen utslitte dyser . Bruker en flaske hver høst før skift av dieselfilter .

Torsen67
14/10/15, 19:35
Tunap 989 er et helt nytt produkt. Litt som 984 men en del kraftigere. Skal gi den en flaske 984 nå i høst. Er nok bra for dieselvarmeren også.

Stig-Arne
14/10/15, 19:56
Interessant dette med dieseltilsetning da.
Forhandleren min tilsetter 1 dunk med Tunap 983 på begge bilene 1 gang i året når de er inne på service.
Og det kan jeg jo bare være glad for skjønner jeg:)