Vis full versjon : ¤¤ Svirre's V70N 2.4d - Den miljøvennlige sotjägeren || The End??
Børge Vikebø
16/11/16, 17:33
LED har ulempen ved at de enten gir en svær klump med lys rett frem, eller å ha bra spredning 360grader rundt. Jeg er interessert i å ha lyset fremover med litt bredde i seg.
Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk
Fint å ha ryggelys montert foran [emoji41]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Fint å ha ryggelys montert foran [emoji41]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, ikke sant [emoji85]
Jeg har anskaffet meg nye lykter fra tema! De ser oppegående ut og siden det sitter OSRAM-brikker i disse, bør det være brukbart. Lysbildet ser bra ut også :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/606.jpg
Skal prøve disse i helga!
Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk
Spennende!
Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no
Da har jeg montert begge lyktene og jeg har endelig funnet noen som gir et flott lysbilde og har greit med futt i seg! :) Lyktene veier litt (1,7kg) og visuelt ser lykta robust ut. LED-brikkene er som nevt fra OSRAM, og de leverer bra til å bare gi 24w pr. lykt. De er også levert med festeskrue på toppen for støttestag. Dette er et stort pluss da enkelte ikke gjør det, og du må da ofte lage hull i huset for å få festet staget.
Eneste negative er glasset foran som er av plast. Virker litt tynt, men det kan være at skinnet bedrar.
Nuvel...det var fort gjort montere disse samt enkelt å justere. Skruene på siden er grove, noe som gjør at det ikke har så stor sjanse for å bli dårlig hold over tid. Vel verdt pengene sine etter min mening, men savner bittelitt mer lys (mulig det kommer andre modeller med tiden).
Her kan de nye LED-bøttene sammenliknes med de "vanlige" 9" bøttene tema leverer. Lysutbytte sammenliknet med 55w xenon, er tilnærmet lik de nye. Trolig mest pga. tilpasset optikk på LED-lyktene kontra optikk som er beregnet på halogen. Forskjellen er litt penere bøtter og lyset kommer i det du drar i spaken :cool:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/619.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/620.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/621.jpg
Lysbilde er også meget bra! Det sender mye lys fremover, men har også en ovalt, bredt lysbilde i tillegg. Merkelig nok er lyktene oppgitt med ref.verdi på 45, men oppleves ikke slik sammenliknet med Hella Rallye 3003 med ref. 25. Lyset slå heller ikke ned i bakken rett foran deg og det merket jeg var MEGET deilig da jeg prøvde disse på hvit vei!
Kameraet har samme innstillinger på begge bildene under, og gir et veldig reellt bilde av hvordan det oppleves i virkeligheten. Huset ligger ca. 175m vekk fra der jeg sto.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/622.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/623.jpg
Anbefaler lyktene på det varmeste til andre! Lett å oppdrive, robuste og rimelige ift mange andre produsenter.
Volvonikko
18/11/16, 23:29
Hei Svirre :) Vurderte sterkt å gå for biltema ekstralys selv :) Men 3stk så klart ;)
Hvordan var disse og koble og montere ? Har du litt info ? Bilder etc... ? =)
Monterte du med egen bryter eller koblet du direkte inn på kjøre lys på bil ?
Ikke så flink når det kommer til det elektriske :P
Var forresten knall fint :) Vogna di kledde virkelig dette :D
Det er to ledninger på disse ;) Ikke noe parklys, så bør være overkommelig selv for den uerfarne! Jeg har orginal ledningsmatte med relé og orginal bryter. Det skal ligge litt info om det å koble kun bryter og med et kontaktstykke som kan kobles til bilens orginale ledningsnett.
Syns selv disse var meget kledelige!
Volvonikko
18/11/16, 23:56
Akkurat ja :) Kanskje det er håp for meg også :P
Så de solgte ledningsnett med relee til 2 lamper, men hvordan blir det og koble 3 lamper ? :S
-Edit- Hvordan var det å bruke festebraketter ? Måtte du bore hull i karosseri ?
Ledningsnettet, reléet og bryteren er orginal Volvo-vare ;) Er bare å koble paralellt x 3, så får du til alle lampene. Festene i fangeren er også Volvo-vare, men bruker Biltema sin festeplate. Fungerer forsåvidt å skru inn noen grovgjengede skruer, men Volvo sin løsning fungerer best om du ikke vil ha så mange skader/hull i fangeren :)
Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk
Finnes disse koblingspinnene som løse enheter hos Volvo? Trenger ca. 20 stk. Skal gå inn i kontaktatykket til DDM/PDM og til speilene.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/637.jpg
Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk
Ja det gjør det men er ett helvete å finne de i VIDA for de står på sidene som løse pinner men ikke til hvilke kontakter eller noen sammenheng [emoji1362]
Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no
Koselig. Jeg får sette meg ned og søke delenr. på google i kveld over noen pils [emoji106]
Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk
Men er de så ulike det som evt sitter i andre kontakter, er vel en slags standard på de bare i varierende størrelser?
Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no
Mulig. Jeg må lete litt, evt. høre litt med andre som har gjort samme jobben :)
Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk
Jeg prøver meg på ebay-vare når det kommer til terminalene til kontaktstykkene. 100stk til 40kr med litt kjapp frakt :)
Satser på at disse fungerer da Volvo sku ha 20kr stk...
Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk
På lastebil heter de 9187040, hannstikker. Hunnstikker 978304. Pris kan jeg sjekke på mandag om ønskelig.
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
På lastebil heter de 9187040, hannstikker. Hunnstikker 978304. Pris kan jeg sjekke på mandag om ønskelig.
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Trenger kun hannstikkere. Du kan gjerne undersøke pris om du vil det :)
Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk
4,46 pr stk koster de. Sikkert mulig å få litt rabatter så rundt 4,- skal være mulig.
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
4,46 pr stk koster de. Sikkert mulig å få litt rabatter så rundt 4,- skal være mulig.
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Takker for hjelp så langt! Har aom sagt bestilt 100stk fra andre siden av dammen, så prøver og ser om de passer først :)
Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk
Bestilte et xenonsett påtenkt ryggelysene for 2-3 uker siden. Ble inspirert av locked, så skal ikke ta på meg æren for denne oppfinnelsen ;)
Kjøpte et med digital ballaster og med hurtigstart, så det lyser faktisk like bra som halogen fra starten av og bygger seg oppover til full effekt innen 4 sek. Absolutt innafor :)
Bare å starte med å måle brennpunktet og tilpasse sokkelen...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/925.jpg
...slik at xenonpæra passer.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/926.jpg
Resultet ble slik. Bildene ljuger faktisk ikke [emoji85] 35w xenon vs. halogen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/927.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/928.jpg
Og det ferdige resultatet ble slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/929.jpg
Det lyser sinnsykt ift 21w halogen som satt montert før. Xenonsettet er montert med relé, ellers hadde jeg grilla mye rart vil jeg tro.
Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk
Ble inspirert av locked (http://forum.vccn.no/member.php?u=25) , så skal ikke ta på meg æren for denne oppfinnelsen ;)
Det lyser sinnsykt ift 21w halogen som satt montert før. Xenonsettet er montert med relé, ellers hadde jeg grilla mye rart vil jeg tro.
Takk for credit :-)
Eg kobla mitt uten rele, har fungert prikkfritt i 6år faktisk. Einaste eg måtte gjere var å skifte ut sikringen i REM med en litt større pga. startstrømmen til xenonkita. Huska ikkje kva som var orginalt, men trur eg gjekk opp 5A.
Jeg valgte å gjøre det pga. strømtrekket var oppgitt til maks 10A. Målte det til 6,2A på det meste uten at motor er i gang, så er ikke så ille.
Mtp at settet kosta 55kr fra Kina, så ble det relé ;)
Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk
Nå i det siste har bilen varlset med "motorservice serfordras snarest" hvor den lugger/sliter med å gå jevn under akselerasjon på lave turtall. I tillegg har gassresponsen vært veldig treg.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/2.jpg
Dette er lista jeg har på bilen nå. Det som er problematisk, er MAF. Den starter med å vise ca. 21kg/h på tomgang, men krabber sakte men sikkert opp til 55kg/h på kort tid uten å røre noen ting.
Innløpstemparaturen er også helt på bærtur. Den viser 22 grader selv med -6 grader i utetemp.
Blir vel til å måtte finne ny MAF...
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
morservice serfordras snarest
Mora mi trenger service hu og, men jeg gidder ikke bruke penger på en så gammal modell.
Mora mi trenger service hu og, men jeg gidder ikke bruke penger på en så gammal modell.
Og autokorrekten trenger service her...[emoji23]
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
[emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]
Hentet ut fra feilkode ECM-135F:
284: ECM-135F Mass air flow (MAF) sensor. Signal too high
Print
Diagnostic trouble code (DTC) information ECM-135F
Condition
The engine control module (ECM) continuously monitors the mass air flow sensor signal for plausibility and follows the characteristics of the mass air flow sensor.
If the engine control module (ECM) detects that the signal from the mass air flow (MAF) sensor is incorrect the diagnostic trouble code (DTC) is generated.
Note that malfunction of the swirl valve can cause the diagnostic trouble code to be generated.
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the engine is running.
Substitute value
Torque limitation
An estimated mass air value is used.
Possible source
Note! If any of the following diagnostic trouble codes on the swirl damper have been stored, fault-trace these before diagnostic trouble code ECM-135F.
ECM-18B0.
ECM-1890.
ECM-1870.
ECM-18A0.
ECM-1870.
ECM-1880.
If diagnostic trouble code ECM-135F has been stored together with ECM-1507, the fault is probably due to a leak on the hose or connection between the mass air flow sensor (MAF) and turbocharger.
Contact resistance or oxidation in the terminals.
Clogged air filter.
Faulty air temperature sensor inlet.
The EGR-valve has jammed in open position.
Incorrect camshaft position.
Damaged mass air flow (MAF) sensor.
Dette kan være så enkelt som oksidering på kontaktstykke (skal sjekke opp dette senere i dag), men mistenker enten en temp.sensor eller at EGR-systemet forstyrrer. Bilen har gått 421' km, så hvis EGR aldri har vært renset før, så ervel det på tide :p
Feilen kan diskuteres videre i denne tråden:
http://forum.vccn.no/showthread.php?68509
2 nødvensige ting som kom fra Skandix forrige uke :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/107.jpg
Må byttes om ikke lenge da jeg har grei motorresonans i bilen.
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Enda mer morsomheter i vente.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/168.jpg
...syns hele patenten ser latterlig ut med plastikkskivene. Hvordan er det å fjerne disse spjeldskivene? Skal fjerne funksjonen med SW etterhvert.
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Kan jo begynne med å si hva det er du viser frem?
Virvelspjeld regner jeg med?
Kan jo begynne med å si hva det er du viser frem?
Dette er det beryktede virvelspjeldet.
Virvelspjeld regner jeg med?
Korrekt [emoji108]
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Fått på motorfestene? Evt stor forandring? Har selv tenkt å bestille di to der, pluss innlegg til subframe-foringene.
Fått på motorfestene? Evt stor forandring? Har selv tenkt å bestille di to der, pluss innlegg til subframe-foringene.
Ikke enda. Tror jeg kan merke en liten forskjell, men virvelspjeldet har høyere prioritering pr.nå. Tror jeg også må bytte foringer og stag ifm spissingen. Bilen har begynt å skeine litt igjen, og det bør da ordnes om ikke lenge da jeg har fått 12 mil kjøring til og fra jobb [emoji14]
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Er vel egentlig ikke steingal pris å kjøpe alle foringer og bevegelige ledd egentlig i forhold til mange andre bilmerker
Er vel egentlig ikke steingal pris å kjøpe alle foringer og bevegelige ledd egentlig i forhold til mange andre bilmerker
Nei, det er det ikke, men nye foringer, fjærbenslager m/tilbehør og indre/ytre endeledd utgjør noen kroner da jeg ikke kjøper pling-plong kvalitet.
Hittil for jeg en totalkostnad på nesten 4500kr + 4hjulskontroll. I tillegg endte jeg opp med fjører fra en bil med dynamisk chassi, så jeg får senket bilen littegran i samme slengen [emoji16]
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Bare å gi beskjed når du kommer og fikser spjeldet mitt også. =p Kan godt ta forstillinga med det samme og forsåvidt. Hehe.. =)
Bare å gi beskjed når du kommer og fikser spjeldet mitt også. =p Kan godt ta forstillinga med det samme og forsåvidt. Hehe.. =)
Godt å vite at det ikke bare er meg som har "problemer" :p Forsøker å bytte spjeldet da jeg har fått feilkoder som kan relateres til dette. Ellers hadde jeg ikke gjort det enda ;)
Jau, har jo samme problemet her, litt lei av å ikke kunne kjøre det bilen er god for. Feilkodene holder seg unna om jeg kun kjører med ca 15% gasspådrag og holder meg under 2500rpm. =p Har akkurat hatt bilen på eukontroll og, så da må jeg bytte et par foringer i forstillinga og alt av bremser. Sånn det går når man ikke har brukt bilen på 4mnd.. =p
Jau, har jo samme problemet her, litt lei av å ikke kunne kjøre det bilen er god for. Feilkodene holder seg unna om jeg kun kjører med ca 15% gasspådrag og holder meg under 2500rpm. =p Har akkurat hatt bilen på eukontroll og, så da må jeg bytte et par foringer i forstillinga og alt av bremser. Sånn det går når man ikke har brukt bilen på 4mnd.. =p
Jeg har alltid hatt en begrensning på effekten, selv etter chipping, men siden bilen mest sannsynligvis aldri har fått rensket EGR systemet eller innsuget, så tror jeg dette ser deilikat ut i dag...
Ang. bremser så kan jeg faktisk anbefale Biltema sitt! Hatt det på bilen nå, og etter 10 000km opplever jeg INGEN problemer. Selv under aktiv bruk og mye kjøring med camppingvogn.
Akkurat det er litt merkelig med min. Da jeg hadde en sånn "dum" tuningboks fikk jeg ingen feilmeldinger, uansett hvordan jeg kjørte. Da den ble demontert dukka et par feilkoder opp. Tanken var Riga tuning med fjerning av egr og partikkelfilter etterhvert, men ikke før bilen er friskmeldt.
Biltema har ikke 330mm deler dessverre, så må nok andre steder for de delene, men har brukt Biltema selv før og absolutt fornøyd ja.
Akkurat det er litt merkelig med min. Da jeg hadde en sånn "dum" tuningboks fikk jeg ingen feilmeldinger, uansett hvordan jeg kjørte. Da den ble demontert dukka et par feilkoder opp. Tanken var Riga tuning med fjerning av egr og partikkelfilter etterhvert, men ikke før bilen er friskmeldt.
Biltema har ikke 330mm deler dessverre, så må nok andre steder for de delene, men har brukt Biltema selv før og absolutt fornøyd ja.
Rica du mener? Hører flere som er meget fornøyd med de i allefall :)
330mm bremser? Hva f**n kjører du?:confused:
Hehe, ja, Rica. Pc er sykemelst om dagen, så bruker mye mobil, med tilhørende skriveleifer.. =p
Har XC70, men R bremser.. Delemannen på Volvo er like forvirra han og.. =p Spesielt da jeg skulle ha bremseskjold bak skjønte han ikke stort.
Fikk terminaler i posten i dag! Passer som hånd i hanske til kontaktstykkene i speilene. 38kr for 100stk fra statene. Volvo tar 4-5kr stk...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/250.jpg
Jeg må også bestille "hunn"-kontakter da jeg trenger det til kontaktstykkene på DDM og PDM.
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
21l olje er bestilt til en nette sum av 1860kr. Latterlig billig [emoji85]
Stor fare for at jeg må bytte spjeld i romjula..
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Bortimot det samme jeg betalte, og har en del igjen også :)
Var faktisk billigere å bestille 21l fremfor bare en 20l dunke pga. frakt. Da har jeg til hvertfall 45 000km fremover [emoji14]
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Byttet nettopp virvelspjeld jeg også, helt fantastisk å kjøre uten motorbegrensninger etter å ha holdt seg under 3000 rpm i en måned :D
Byttet nettopp virvelspjeld jeg også, helt fantastisk å kjøre uten motorbegrensninger etter å ha holdt seg under 3000 rpm i en måned :D
Gleder meg til å få ordnet på mitt. Skal også rense EGR-systemet, noe jeg aldri tror har blitt gjort. Det også vil nok gjøre sitt.
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Fikk byttet noen deler etter å ha skrudd litt sammen med JK91 i kveld. Hjalp han med å montere lys, men jeg selv fikset noen foringer.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/314.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/315.jpg
Momentstaget var foringsplassen, og det forklarer mye av klunkingen. Motorfestet kunne vært værre, men hjalp alene å bytte dette på resonansen i kupéen. Gleder meg til å teste dette på langkjøring i morra [emoji1]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Volvonikko
21/12/16, 00:42
Hvordan går det med virvelspjeldet ? =)
Hvordan går det med virvelspjeldet ? =)
Det ligger nedpakket enda :rolleyes: Fikk 21l olje i går, så går mot bytte av det samt oljeskift igjen...syns jeg ikke gjør annet enn å skifte olje :confused:
Da har jeg begynt på moroa. Bilen står i garasjen, demonteringen er i gang og dysene er bløtlagt i rustløser. Så nå finne en sleggeavdrager på disse, ellers er det ikke mye håp.
Skal bli godt å få gjort seg ferdig med virvelspjeldet hengt over meg noen mnd nå, men ikke fått tid eller plass til det. Renser EGR i samme slengen når jeg først har det oppe, samt veivhusventilasjonen. Har rør liggende fra da jeg kjøpte bilen pga. lekkasje på kjølevæsken rett ved inntaket til turbo.
Så blir spennende å se hvordan bilen responderer når den får frie luftveier og et fungerende virvelspjeld! [emoji1]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Da har jeg begynt på moroa. Bilen står i garasjen, demonteringen er i gang og dysene er bløtlagt i rustløser. Så nå finne en sleggeavdrager på disse, ellers er det ikke mye håp.
Skal bli godt å få gjort seg ferdig med virvelspjeldet hengt over meg noen mnd nå, men ikke fått tid eller plass til det. Renser EGR i samme slengen når jeg først har det oppe, samt veivhusventilasjonen. Har rør liggende fra da jeg kjøpte bilen pga. lekkasje på kjølevæsken rett ved inntaket til turbo.
Så blir spennende å se hvordan bilen responderer når den får frie luftveier og et fungerende virvelspjeld! [emoji1]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Sitter dysene altså?
Jeg har hatt de av på tre biler, ikke hatt problem med noen. Bare husk å løsne de to boltene som sitter på klemma.
Tips: ta et håndkle etc, pakk rundt dysa og bruk en vannpumpetang eller hva det heter (nordlending som det kalles) og beveg den frem og tilbake.
Ny bil [emoji847]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitter dysene altså?
Jeg har hatt de av på tre biler, ikke hatt problem med noen. Bare husk å løsne de to boltene som sitter på klemma.
Tips: ta et håndkle etc, pakk rundt dysa og bruk en vannpumpetang eller hva det heter (nordlending som det kalles) og beveg den frem og tilbake.
Har ikke prøvd skikkelig enda ;) Dysene blir satt i en boks med hull i med plastpose rundt. De er dyre nok som de er...
Ny bil [emoji847]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Satser på det [emoji111]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Har delene liggende klare jeg og, men har ikke lyst til å skru før jeg er på plass i nytt hus med garasje.. =p Og krysser fortsatt fingra for at noen andre skal få ille lyst til å bytte for meg.. Hehe.. Kjøpte delene hos Jensen og Scheele, kom på 3000,- for alt utenom trykkrøra.. Håper de kan gjenbrukes.. =) Fu får holde oss oppdatert på prosessen her.
Jeg også satser på gjenbruk. I værste fall er det fort gjort å bytte disse om de skulle begynne å lekke.
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Sant, de er jo tilgjengelig uten noe annen skriung. =)
Jeg har blitt veldig god på å kjøre uten å generere feilkoder nå da, men er like håpløst hver gang frøkna skal bruke bilen. =p
Som forventet...helt jæ***g! Tror nok ikke manifolden har vært oppe siden bilen var ny. Spjeldet var heldigvis helt, men det var lagt i fra bra.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/777.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/778.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/779.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/780.jpg
Fikk skrapa ut en del fra både røret og manifolden. Anslagsvis 300g bare det 10 min jobb...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/781.jpg
Og det store millionspørsmålet: hvordan skrape rent i toppen uten at halvparten røsser ned i sylinderen?
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/782.jpg
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Heftig støvsuger?
Leste nettopp tråden til konso. Han hadde brukt en støvsuger med påmontert slangestubb. Jeg tror jeg skal ha tilgang til en askesuger her, så får prøve med den i stedet. Er bare for å få opp det værste :)
Blir enten ny manifold, eller å bade den i B100 etter tips fra noen jeg kjenner. Spørsmålet er bare hvor jeg skal få tak i det...
❤️ Bensin ❤️
Sent from my iPhone using Tapatalk
❤️ Bensin ❤️
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg hører hva du sier...
[emoji85]
Er heldigvis ikke så ofte dette trengs å utføres :)
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
❤️ Elektrisitet ❤️
[emoji23]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
[emoji173]buss-kort[emoji173]
Sent from my iPhone using Tapatalk
❤️ Elektrisitet ❤️
Haha Joa neia såååå
Sent from my iPhone using Tapatalk
Denna så ikke jeg i går...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/794.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/795.jpg
Blei plutselig mer å gjøre.....
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Da er en haug med deler bestilt fra Tyskland. Bare å begynne å rive av alt og ingenting :)
Status for kvelden:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/809.jpg
Demontert det meste rundt toppen. Gjenstår noen rør foran og bak, eksos samt kammer. Lekende lett å skru på, men er mye jobb!
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Lurer ille på hva det er for no jeg da.. =)
Lurer ille på hva det er for no jeg da.. =)
Lurer på hva da? [emoji14]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Hva som tryter pukkverket vel?
Sent fra min S30 via Tapatalk
Tar sjangsen på at det er snakk om hvilken finger som gjør vondt.
Skulle i utgangspunktet bare bytte virvelspjeld, men siden jeg fant den ene ventilvippen liggende løst oppe i toppen, valgte jeg å gå skikkelig til verks. Jeg vet jo ikke hva som har skjedd videre, og pga. km-stand velger jeg å overhale toppen.
Greit å få fjernet avleiringer og slikt samt renset toppen slik at den blir bra :) Rakk å passere 424 400km før jeg parkerte den, så noe har den klart å samle opp!
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Var den ventilvippesaken jeg lurte på ja.. =)
Var den ventilvippesaken jeg lurte på ja.. =)
Det ser ut til vippearmen har klart å komme seg ut av posisjon på en eller annen måte, slik at støttestaget har blitt med ut. Det er borte, og håper å finne det igjen et annet sted uten at det kan ha laget noen skader andre steder :p
Som nevnt; jeg gjør heller denne jobben, enn å måtte få den igjen senere på verst tenkelig vis :)
Dagens operasjon:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/853.jpg
Kun topplokksbolter, manifold og turbo m/koblinger som gjenstår.
Fikk demontert EGR m/spjeld. Fyttikatta...på det groveste var det hvertfall 1cm med avleiringer, om ikke mer. Så i allefall ikke pent ut...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/854.jpg
Mesteparten er renska ut.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/855.jpg
Nå ligger hele EGR-huset i bløt i WhiteSprit. Satser på at det løsner opp det meste!
Går for å få løs toppen i morra. Begynner allerede å kjenne at jeg gleder meg til oppstart [emoji85]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Haha Er som å se avløpsrør i jern/soil fra 1912 det der :p :p
Haha Er som å se avløpsrør i jern/soil fra 1912 det der [emoji14] :p
Hehe. Sparer meg for lukta i allefall [emoji85]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Da var det gjort! Ingen skader å se på hverken topp, blokk eller ventiler :) Så da kan neste steg starte.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/1024.jpg
Fikk renset EGR-systemet i dag også. WhiteSpriten hadde ikke den virkningsgraden jeg håpet på, men den har renset noe. 99% av møkka er borte, så slår meg til ro med det :)
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Burde være en liten sjanse for at du merker forskjell etter denne rensen [emoji2]
Sent fra min E6853 via Tapatalk
Burde være en liten sjanse for at du merker forskjell etter denne rensen [emoji2]
Sent fra min E6853 via Tapatalk
Tror det vil være en ørliten merkbar forskjell [emoji85] Bør merke noe, og ikke minst oppførselen på motor [emoji1]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Har kommet over en annonse på finn hvor en selger "campingfjører" til min type bil. Finnes det virke forsterkede bakfjører til disse bilene? De holdt visst samme høyde ellers og var meget mye stivere enn vanlige fjører.
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Japp, mener også at det kom originalt fra Volvo, men skal ikke si det 100%.
Japp, mener også at det kom originalt fra Volvo, men skal ikke si det 100%.
[emoji106]
Jeg anskaffet med fjører til dynamisk chassi her forleden, men forsterkede fjører står høyere på ønskelista! Ut i fra bildene ser de grove ut [emoji85]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Min bil hadde 215 000 på telleren når registeret havarerte, fikk ny topp på garantien og bilen ble merkbart sprekere, det var visstnok ganske mye sot i min også
Min bil hadde 215 000 på telleren når registeret havarerte, fikk ny topp på garantien og bilen ble merkbart sprekere, det var visstnok ganske mye sot i min også
Det har nok vært spart opp en del i min også da den har gått nesten dobbelt så langt. Serienr. på toppen og blokka stemmer med chassinr, men det var merker i sylinderen etter en honer. Spørs om ikke bunnen har vært tatt opp en gang og blitt gjort noe med det.
Var faktisk ikke kant på sylinderveggene heller :)
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Fått røska ut 4 ventiler i dag. Utvilsomt at det har skjedd noe da vippearmen har knekt. Ventilen er bøyd, en liten bit av toppen er brekt, vippearmen har fått juling.
Sjekket kammen en gang til, og den er helvigvis uskadet! Ventilstyringen er i ikke vridd eller skadet [emoji108]
Ny ventil blir ordnet i morgen.
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
I går:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/78.jpg
Toppen er renska, ventiler er tatt ut - pusset og rengjort, skrapa vekk det aller værste med avleiringer og klargjort den for vask evt. plansliping.
Venter bare på pakka fra Skandix som har kosa seg i tollen i romjula...
Så begynner å se lyset i tunnelen!
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Bør bli tipp topp etter dette her da [emoji847][emoji1362]
Per Backe
Styrleder / Chairman
Volvo Car Club Norway
TØRST? Bestill energidrikk idag på www.torstdrikke.no og bruk rabattkode TURBO
Kjenner sommerfuglene koser seg allerede! Blir ikke detta bra, så går jeg og legger meg...[emoji85]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Skal love deg du kommer til å få "ny bil" [emoji106]
Kjenner sommerfuglene koser seg allerede! Blir ikke detta bra, så går jeg og legger meg...[emoji85]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Og blir det skikkelig bra kan du få ta min og! ;)
Øy, den lista står allerede jeg på, så du får stelle deg i kø! =p
Skal love deg du kommer til å få "ny bil" [emoji106]
Jeg har mine forventninger. Spesielt når den i utgangspunktet skal yte 230hk ish.
Og blir det skikkelig bra kan du få ta min og! ;)
Øy, den lista står allerede jeg på, så du får stelle deg i kø! =p
Svirre Mek og Motell til tjeneste [emoji23]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Øy, den lista står allerede jeg på, så du får stelle deg i kø! =p
Jeg har garantert flere bonuspoeng hos Svirre, ansiennitet om du vil. Se på det som et OBOS-kjøp. Dra opp dit med bilen din du, men vit at jeg plutselig dukker opp og slenger krav på bordet.
Hmm.. Litt smøring må til skjønner jeg! =D
Så søtt å se en (u)saklig smiskedebatt [emoji173]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Jeg prøver å lete opp riktige styreledd, men finner ikke noe som ligner på bilder. Jeg skal altså IKKE ha denne typen her:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/86.jpg
Den er til de med alu-arm, i motsetning til min som er av støpejern/stål. Den er lang med svak kon på. Volvo's delekatalog henviser til SMI og ZF i betegnelse. Noe der?
Prøvd å google delenr iflg VIDA?
Prøvd å google delenr iflg VIDA?
Jepp.
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Fikk vaska og høvla toppen i går. Godt å få det gjort!
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/100.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/101.jpg
T.o.m innsuget ble en del renere [emoji5]
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/102.jpg
Forventer at pakka fra Skandix dukker opp enten i dag eller i morra, så blir ikke arbeidsledig i helga :)
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Jeg prøver å lete opp riktige styreledd, men finner ikke noe som ligner på bilder. Jeg skal altså IKKE ha denne typen her:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/86.jpg
Den er til de med alu-arm, i motsetning til min som er av støpejern/stål. Den er lang med svak kon på. Volvo's delekatalog henviser til SMI og ZF i betegnelse. Noe der?
Problem løst, eller oppklaring funnet. Har blandet sammen innfestningen i hodet med bærekula [emoji15] Så endeleddene er korrekte.
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Mistenkte noe ikke stemte helt hehe
Pent med rene motordeler! Sånt er godt å se [emoji12][emoji1362]
Per Backe
Styrleder / Chairman
Volvo Car Club Norway
TØRST? Bestill energidrikk idag på www.torstdrikke.no og bruk rabattkode TURBO
Sjeldent man ser noe så rent på en diesel ja ;)
Det er bare til jeg får slengt det i sammen [emoji23]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Frister ikke rengjøre mer nå a? Først er igang [emoji12]
Per Backe
Styrleder / Chairman
Volvo Car Club Norway
TØRST? Bestill energidrikk idag på www.torstdrikke.no og bruk rabattkode TURBO
Ha ha ha. Nå trudde jeg du skulle være morsom.
[emoji85]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Frister ikke rengjøre mer nå a? Først er igang [emoji12]
Per Backe
Styrleder / Chairman
Volvo Car Club Norway
TØRST? Bestill energidrikk idag på www.torstdrikke.no og bruk rabattkode TURBO
Hadde du ikkje store planer om å gjøre det også ? [emoji28]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har ikke planer om det, men vet at om jeg først begynner.... [emoji85][emoji85][emoji85]
Per Backe
Styrleder / Chairman
Volvo Car Club Norway
TØRST? Bestill energidrikk idag på www.torstdrikke.no og bruk rabattkode TURBO
Jeg driver å utarbeider en løsning hvor jeg får oljeåndinga i friluft. Utvilsomt at det lager mye av problemet, så sant den ikke tilfører smøring av spjeld og slikt.
Egr-systemet i seg selv er bare tørr eksos og er bare støv, selv om det er tullball dette også.
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Med det samme lommeboka er åpen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/112.jpg
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Med det samme lommeboka er åpen:
Er vel ikke det dummeste du kan investere i! :)
Har defa og dieselvarmer på min også. Veldig kjekt!
Blir bare helt enkle saker med motorvarmer foreløpig. Mulig jeg gidder å dytte inn til kupévarmer også. Føler ikke for å kjøre i gang dieselvarmeren i garasjen
Ja se der ja [emoji12]
Per Backe
Styrleder / Chairman
Volvo Car Club Norway
TØRST? Bestill energidrikk idag på www.torstdrikke.no og bruk rabattkode TURBO
Blir plug in hybrid nå? ;)
Defa er løveli. Har smartstart på zafiraen med blokkvarmer, kupevarmer og lader.
Sent fra min S30 via Tapatalk
Blir plug in hybrid nå? ;)
Trøster meg med at den forurenser fordet [emoji85]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Så var det denna handlinga da...[emoji85]
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/122.jpg
Spent på kvalitetesforskjellen på lyden på den jeg har i dag vs. denne. Satser på at jeg blir fornøyd! :) Kjøpt brukt relativt billig, så kunne vært værre.
Fikk også pakka fra Skandix i går. Merker at dette er en seriøs aktør mtp hvordan delene er innpakket [emoji5]
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Godt å høre at skandix virker seriøst. Veter ei pakke med motorfester derfra, gleder meg som en unge til å se om jeg opplever forskjell.
Er en smule misunnelig på den rene og fine toppen din der. Hakket før jeg begynner å sikle
Absolutt seriøse. Rask forsendelse og godt pakket. Er bare tollen på Gardermoen som har timesbetaling...
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Så var det denna handlinga da...[emoji85]
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/122.jpg
Spent på kvalitetesforskjellen på lyden på den jeg har i dag vs. denne. Satser på at jeg blir fornøyd! :) Kjøpt brukt relativt billig, så kunne vært værre.
Har Yatour med bluetoothmodul i både V70en og S80en, og er storfornøyd. Tilkoblingen er superrask, og lydkvaliteten er veldig bra :)
Da er det bare å glede seg :) Hva slags modulering jobber denne på?
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Da begynner det å ta form igjen! Nye ventiltetninger, slipt ventiler og klargjort toppen for montering.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/217.jpg
Syns ikke slitasjen var så ille, men er klart at 424'km setter sitt preg..
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/218.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/219.jpg
Montering skjer i morra, hvis jeg får tak i pakninga til termostathuset. Var 110% sikker på at jeg hadde den...
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Lite spørsmål:
Har høyttrykkdyser til spyling av frontlyktene, og alt er tilkoblet som det skal, men det spyler ikke. Har ikke funksjonstestet om pumpa i seg selv fungerer, men skal denne begynne å spyle mellom et visst antall ganger når vinduet spyles?
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Står i bruksanvisninga.
Skal spyle om du bruker vindusspyleren mer enn fem ganger i løpet av ti minutter. Min spyler også første gang per kjøretur, eller om jeg drar i spaken med mer enn 10min mellomrom.
Høytrykkspumpa hører og ser du godt. Jeg blåstw gjennom slangepakka fra pumpa og ut med høytrykk, virket som at det manglet en plugg under hver dyse, da all lufts gikk ut her, samme med spylerveska. Plugga igjen med litt Tec7 og en mutter, funker fjell i dag.
Min har aldri spylt, uansett hvor mange ganger jeg vipper spaken. Finnes det en mulighet for at den kan være avslått?
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Evt sikring? Veit at det sitter egen sikring til lyktespylerne på noen biler. Usikker på hvordan det er på Volvo. Har ikke rukket å undersøke det ennå [emoji85]
Sent fra min E6853 via Tapatalk
Evt sikring? Veit at det sitter egen sikring til lyktespylerne på noen biler. Usikker på hvordan det er på Volvo. Har ikke rukket å undersøke det ennå [emoji85]
Sent fra min E6853 via Tapatalk
Haha. Akkurat det har jeg ikke tenkt på! Må sjekkes opp.
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Om den aldri har spylt er det enten motor eller sikring, ja.
Da skal det sjekkes opp. Hadde vært kjekt å kunne spyle luktene en gang i blandt, uten å måtte ut og skrape hele tiden.
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Dagens resultat. Endelig begynner jeg å se lyset i tunnelen [emoji18]
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/241.jpg
Blir montering av DEFA i morgen, samt mer av det jeg rekker.
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Nå er vel den spylerpumpa til lyktene en kjent feilkilde også om jeg ikke husker helt feil. Har i hvert fall byttet på 2 av de P2 bilene jeg har hatt.
Nå er vel den spylerpumpa til lyktene en kjent feilkilde også om jeg ikke husker helt feil. Har i hvert fall byttet på 2 av de P2 bilene jeg har hatt.
Skal undersøkes nærmere. Nå jobbes det kun med å få start på bilen :)
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Har også bytta den pumpa. Var digg med spruten tilbake.. =p
Har også bytta den pumpa. Var digg med spruten tilbake.. =p
Flere med potensproblemer?
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Snart klar!
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/292.jpg
Defa på plass [emoji1]
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/293.jpg
Orka ikke styre med kabeltrekking for kupévarmer. Varm motor gir fort varm kupé.
Og til de som lurer på hvilken posisjon virvelspjeldet er i, så vil den være lukket om det står slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/294.jpg
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Flere med potensproblemer?
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Japp, runda 30.. All down hill from here! =p
Japp, runda 30.. All down hill from here! =p
[emoji23]
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
https://vimeo.com/199236438
Da var alt oppe og går igjen! [emoji2] [emoji109] Tatt adaption av det som trengs samt kalibrert dysene. Nå er verdiene godt inne for normalen og jeg slipper å tenke på ny dyse i tillegg :)
Uvant å gi flat pedal og alt responderer som det skal. Prøvde en liten kjøretur i stad. Endte opp med å kjøre på 2. gir tilbake, meget sakte. Kalipperen hengte seg opp etter å ha vært nesten 3 uker stillestående. Ordner i morra :)
Lite spørsmål ang. Yatourenheten: får lyd via bluetooth, men skjermen viser CD5 TRC53 hele tiden. Uansett hvem knapp jeg trykker på, så pauser den musikken. Knappene på rattet fungerer, men de også pauser musikken fremfor å velge sang frem eller tilbake.
Ut av dette tror jeg ikke bilen kommer til å stå stille i helga [emoji85] Endelig kan jeg kjøre hvor jeg vil, når jeg vil!
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Nå er vel den spylerpumpa til lyktene en kjent feilkilde også om jeg ikke husker helt feil. Har i hvert fall byttet på 2 av de P2 bilene jeg har hatt.
Vet du delenummeret på den pumpa? Spørsmålet går også til Jimbojama :)
Jeg spurte på Bilia i dag, men hadde ikke tid til å vente på at han skulle finne riktig del:rolleyes:
Er midt i flytting om dagen, så har ikke helt trua på at jeg klarer å finne kvitteringa i nærmeste fremtid dessverre. =p
Vet du delenummeret på den pumpa? Spørsmålet går også til Jimbojama :)
Jeg spurte på Bilia i dag, men hadde ikke tid til å vente på at han skulle finne riktig del:rolleyes:
Kan finne hvis noen andre ikke finner før.
**********
Etter ca. 500km, maler den like pent. Ingen synlige lekkasjer og ingen mistenkelige lyder.
Går vesentlig bedre (har ikke prøvd å dra på skikkelig), men merker at responsen er noe helt annet, i positiv retning :)
I tillegg viser DIM synlig forskjell med 0.55 på blandet kjøring. Aktuelt forbruk har redusert seg fra 0.75 til 0.63 med dieselbrenneren, og jeg faktisk opp et pent tall selv etter 10 mil :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/761.jpg
Nå gjenstår bare fjørbenslagrene foran da de høres ut som en gamlis med leddgikt..
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
vangsfreaken
19/01/17, 18:44
Er det større tank på V70 enn s60? Jeg har ikke sjans til å få sånn rekkevidde på kjørecomputeren [emoji14]
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Tør ikke å si det sikkert. Er 70l + påfyllingsrøret på V70 diesel fwd.
Full tank og lavt forbruk er årsaken :)
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Pene tall det der! :)
Mener jeg såvidt har sett 1250km i mitt display. Det var med veldig fin kjøring, og varmere temperaturer. Skal sies at jeg har automat da, - du har manuell, om jeg ikke husker heeelt feil?
Pleier å lande på ca 950km igjen til tom tank, jeg. Helt greit for automat, AWD og tidvis tung fot.
vangsfreaken
19/01/17, 21:44
Jeg lander alltid, uten unntak, på 1150 kilometer... Tror faktisk det stemmer å [emoji14] 70 liters tank stemmer nok på min å, fordi jeg har fylt 68,5L på det verste [emoji14] (da var jeg forøvrig heldig nok til å finne en helt tilfeldig pumpe ved en hytte bare noen kilometer nedenfor rondablikk...)
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Etter å ha kjørt Lunner-Sokna-Sandika-Oslo-Jessheim-Lunner, så har snittmålingen gått fra 0.59 til 0.55 [emoji55] Litt spent på hva den klakker ut på ved neste fylling.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Delenr. på høytrykkspumpe - 30699674. Forventer en pris på mellom 700 og 1000kr.
Takk for hjelpen :) Klarer å vaske av lyktene på en bensinstasjon ganske mange ganger for 800kr, men veldig greit å vite!
Angående forbruk: Ifølge kjørecomputeren ligger jeg på ca. 0.65 ved blandet kjøring og fra Gol - Hønefoss (12 mil) havner jeg på 0.48 - 0.52 :)
Det er pent forbruk det også. I tillegg kommer unøyaktigheten og dieselvarmeren, men jeg skal ha det varmt jeg da [emoji85]
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Da har bilen rulla 1700km siden overhalingen, og den sviver like pent enda :cool: Oljeforbruket har nok blitt litt redusert, men jeg forventet ikke stopp på forbruket.
Forbruket har blitt litt redusert. Med 70/30 kjøring (landevei/by), 10-12t drift av dieselvarmer og 5 mil kjøring med henger, så landet forbruket på 0,65. Fornøyd med det :) Nå testkjører jeg bilen på 2G biodiesel, og den oppfører seg helt likt. Det er kun en testtank for å se om det fungerte så bra som det skulle gjøre, og det gjør det. Om dieselen prismessig skulle bli dyrere, vet jeg at det finnes et billigere alternativ.
Nå står overhaling av forstillingen for tur med nye opphengslagre, lenkearmer, endeledd etc. Det er også bestilt nye vakumforinger da de som sitter der er sline (derfor den øvre foringen røk for 3. gang på kort tid). Da blir det byttet framfjører slik at fjørene fra dynamisk chassi slik på bilen. Bak tas senere, og da kommer det nye dempere og forsterkede fjører. Og nei, bilen skal bli lavere, men fremdeles opprettholde funksjonaliteten for mitt bruk :)
I tillegg står overhaling av alle kalippere med nye glidebolter, gummihylser, luftenipler, belger og pakninger. Så har nok å finne på! Atpåtil står 2 vogner ovenfor en liten oppgradering, så våren kan bare komme.
Vel, gledens dag: "motorservice erfordras" lyste til meg på morraskvisten i dag.
Dette var resultatet:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/293.jpg
Har mulighet til å prøve en annen MAF før jeg evt. kjøper en ny selv. Utgiftene har funnet lommeboka mi...nå har jeg begynt å få suselyder i tillegg fra turboen, men viser seg heldigvis å være gjennomføringen som er sliten. Skjønte tegninga når jeg hørte starteren mye bedre enn jeg har gjort tidligere...
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Massemåler og lambdasonde er de to tingene det byttes mest av i bilbransjen, som det ikke er noe galt med.
Du kan helt sikkert kjøre verdikontroll med VIDA, ville gjort det først.
Og sjekk etter falskluft.
Det er gjort, og den legger seg på 58gk/min på tomgang etter ca. 1 min. Det skulle ifg Hassel være riktig.
Det som jeg stusser på, er at verdien raser ned fra 58 til 28kg/min bare turtallet økes fra 690rpm til 720rpm. Det er mulig systemet bruker veldig mye luft på tomgang, men når luftverdien endrer seg så drastistisk, dysene oppgir litt økning av diesel i mg/slag og lambdaverdien holder seg jevn under turtallsøkningen, så blir jeg forvirra.
Skal feilsøke mer i dag. Mistenker resonansboksen igjen, men sist det var lekkasje der, så fikk jeg faktisk ikke opp denne feilkoden. Mulig andre faktorer spilte inn da.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Massemåler og lambdasonde er de to tingene det byttes mest av i bilbransjen, som det ikke er noe galt med.
Du kan helt sikkert kjøre verdikontroll med VIDA, ville gjort det først.
Og sjekk etter falskluft.
Men så er det jo bra mange ganger hvor dette faktisk er problemet også da :p
Hadde ikke hjulpet med lambda eller MAF her. Jeg fikk rett, og det viste seg at gummimuffen mot turbo har revnet igjen og gitt lekkasjer og lyd. Alt er montert tilbake og silikonrør er bestilt. Satser på å få den før helga [emoji1] Går an å kjøre bilen, men jeg kjører med nødmodus enn så lenge. Bedre å ikke ha så mye pulver enn at jeg risikerer å blåse i filler hele greia..
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/297.jpg
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hva skal få den til å blåse i filler? Dette hendte meg på hytta, så jeg måtte kjøre den hjem for å få fiksa, men om den er nok fucka suger jo motoren ufiltrert luft. Om røret hoppe nok av, mener jeg.
Er dette en euro 4 feil?
Har bra med turbosus i S80en, og gjennomføring ved rattstamme er som den skal. Får også "motorsystemservice erfordras" i displayet hvis jeg gir på ut på motorvei, og bilen går i nødmodus. Går over etterhvert.
Euro4-feil, ja. Trykkrlret fra turbo går under motor, og tettes med silikonpakninger i hver ende. Sleng på gassene fra veivhusventilasjonen, så vil du etterhvert smøre inn de pakningene med olje - og de hopper av, eller rører på seg, flises opp og går i oppløsning. Jeg opplevde akkurat dette, og bytta ut boksen som vist på bildet oppe med alurør og silikonslange, som tåler litt mer.
Hva skal få den til å blåse i filler? Dette hendte meg på hytta, så jeg måtte kjøre den hjem for å få fiksa, men om den er nok fucka suger jo motoren ufiltrert luft. Om røret hoppe nok av, mener jeg.
Ikke noe problem å blåse i filler gummiforingen. Litt ladeluft i mens faenskapet sklir av, er nok.
Er dette en euro 4 feil?
Har bra med turbosus i S80en, og gjennomføring ved rattstamme er som den skal. Får også "motorsystemservice erfordras" i displayet hvis jeg gir på ut på motorvei, og bilen går i nødmodus. Går over etterhvert.
Jepp. De er utstyrt med ressonatorboks rett under turbo.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Masse deler som har kommet! Har også en bærepose fra feiltema som ikke er avbildet [emoji12]
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/325.jpg
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Lite som skjer om dagen. Ikke vært helt i slaget i det siste, så større oppgraderinger har måttet vente.
Ellers fikk jeg håndvaska bilen i går og latt den stå inne i romtemp. i 36t. Overraska over hvor blank den er enda, men sitter mye rusk og rask i lakken om man kjenner på den.
Nyte synet før det bærer ut på norges usaltede veier...[emoji85]
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/660.jpg
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Pen bil :)
Takk :) Jeg syns den er ganske bra mtp den km-standen den har!
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Blei gjort noe småtteri i går igjen. Ikke direkte nødvendig, men 20grader i romtemp gjør det meget behagelig å drive med slikt småplukk.
Så nå skal det bli veldig deilig når campingsesongen begynner igjen med lading av batteri og ryggelys på vogna. Montert 13-pol tilhengerkontakt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/1027.jpg
Fikk også rydda litt i det unødvendige ledningsrotet...
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/1028.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/1029.jpg
Og siden jeg har hatt problemer med resonansboksen som henger på utløpet på turbo, så kjøpte jeg likegjerne et silikonrør fra UK. Kosta meg litt over 500kr og passa rett på! [emoji1]
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/1030.jpg
Tror jeg slipper å tenke på denne lenger. Kvaliteten virker til å være veldig bra også!
I tillegg responderer bilen bedre og det er ingen luftlekkasje lenger [emoji4]
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
E det noe vanskelig og bytte til silikonrør ?
Har du link til der du bestillte det fra ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
E det noe vanskelig og bytte til silikonrør ?
Har du link til der du bestillte det fra ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror ikke dette passer din bil, ei heller er det et problem på din bil. Mener å huske at Euro3-motorene ikke har trykkrøret gående under motor?
E det noe vanskelig og bytte til silikonrør ?
Har du link til der du bestillte det fra ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Dette tror jeg kun er et problem på Euro 4 motorer. Om det skulle være på Euro3 også, så sitter denne i 2 slangeklemmer fra turbo. Har du FWD så har du bedre plass enn AWD-biler har.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Tror ikke dette passer din bil, ei heller er det et problem på din bil. Mener å huske at Euro3-motorene ikke har trykkrøret gående under motor?
Ja Okei :) Ka godt være [emoji2]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Da har jeg endelig tatt meg selv i nakken og byttet en haug med deler i forstillinga. Ble nye fjørbenslagre, gummiforinger og det som hører til på fjøra. I tillegg nye lenkestag og indre/ytre endeledd.
For å si det slik: fjørbenslagre og fjørskåla hadde byttet rolle. Lagret var totalt defekt og var på tur til å løsne fra plata den er festet i...lurer på om dette kan være noe billige greier.
Endte opp med å oppgradere med deler Sachs og Lesjöfors.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/339.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/340.jpg
Tror jeg var heldig med spissing. Under prøveturen virket det ikke som om forhjulene tverret, så da kan jeg få kjørt denne på 4-hjulskontroll asap.
Fikk også lufta bremsene foran med ny bremsevæske. Satser på at det hjelper en del [emoji1]
Oppdaget at demper på passasjersiden er sliten, så blir nok nye dempere til sommeren. Det får vente til det blir varmere i været! Blir også forsterkede fjører bak samt nye dempere og dempertårn.
Så dagens resultat gjorde at jeg merkbart fikk lettere ratt ved svingning og det knirker ikke lenger [emoji85]
More to come!!
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Gjør seg med noe nytt innimellom [emoji16]
| Per Turbo |
| '05 V70 2,0T Police Edition | Gatebil Recue |
| Ferno Norden | Whelen | VisionX | Gatebil |
| Fifteen52 | TØRST Energidrikk |
Instagram: perturbo
Dette var en real oppgradering! Bilen drar ikke til siden, det knirker ikke og det en lettere på rattet, så noe positivt har nå skjedd [emoji85]
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
I den siste tiden har jeg hatt litt varierende oppførsel på motor. Når den oppleves som frisk, så er gasspedalen überfølsom (slik jeg kjenner den), men når den ikke er helt med så føles den som "seig" og må tråkkes lengre inn. Da var det bare å få lest ut feilkoder. Resultatet ble dette her:
ECM-28B0 Lambdasond - Felaktig signal
ECM-28D0 Lambdasond - För låg signal
ECM-1540 Turboreglering - För högt trykk
CEM-9C03 Antenn/Ljusring - Signal saknas
ECM-feilkodene har relasjon til LMM og Lambdasonden, men siden effekten dabber av periodisk så vil jeg satse på reguleringsmotoren. Foretok en adapsjon av denne sammen med dysekalibrering og resultatet var merkbart bedre de første 30 km, før den gikk tilbake til å ha periodisk effekttap. Ingen sammenheng i utetemp, luftfuktighet etc.
Aktuatoren er denne her:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/509.jpg
Så kommer spørsmålet; er denne å få kjøpt separat? Mulig jeg ikke har letet godt nok, men finner ikke denne som en separat del.
CEM-feilkoden ble nok satt da bilen hadde motor i gang 1 sek før den døde, 2 ganger. Ikke hatt flere problemer med dette etter det ene tilfelle.
Endte opp med andre felger i dag. Nettopp hentet og skal bli vinterfelger :) 17", ikke kast i felgene og hele og pene. Kjøpt for en latterlig sum, selv om det ikke er originale felger.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/565.jpg
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Skjer svært lite, fremdeles...bare kjører og legger på mil etter mil. Blir en skikkelig vask når våren melder sin skikkelige ankomst, samtidig vurderer jeg sterkt sommerhjulene snart :cool:
Ellers ser det slik ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/802.jpg
Halvmøkkete og halvdeilig.
Endelig et vårtegn i dag! 19+ i skyggen, stekende sol og nydelig utevær til å drive med forbredelser til campingsesongen. Bremsene på vogn er justert og fungerer bedre enn noen gang [emoji16] Nå gjenstår bare nye sommerdekk, innrede vogna med varer og montere solceller på taket slik at jeg trolig slipper å koble med til for å lade.
13-polskontakten fungerer fjell. Nå har jeg lading, ryggelys og fullt funksjonelt strømtilførsel i vogna fra bil.
Fikk også konstantert at demperene på min bil begynner å bli slitne, så må byttes ila våren tenker jeg. Da blir det også kraftigere fjører bak slik at den ikke siger så mye.
Knipsa er lite stemningsbilde på tur hjem. Blir idyllisk når sesongen starter for fullt [emoji109] [emoji4]
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/938.jpg
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Hadde helt glemt av luftfilteret [emoji23] [emoji23] [emoji23] Ikke rart bilen sotet mye på hard akselerasjon!
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/1033.jpg
Samtidig fikk jeg ordnet flere problemer jeg har hatt, deriblandt feilkodene på LMM og lambdasomden. Bilen responderer fenomenalt og har aldri opplevd den slik! Atpåtil har de kraftige vibrasjonene på tomgang og når motor jobber på lage turtall, blitt såpass redusert at det føles ut som en ny bil igjen.
Merkelig at 170kr reparerer så mye på en gang [emoji85]
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Nok en tom oppdatering...
Bilen kjøres bare om dagen, noe som egentlig er bare positivt! :) Men hjullageret fra biltema begynner å synge på siste verset, en bærekule er sliten og har en støtdemper foran med potensproblemer (les: lekker). Alltids hyggelig at noe ikke ryker alene :rolleyes:
Men under bremsing så har jeg lang vandring og pedalen oppleves som litt tung, men det er helt til jeg tar et nytt pump. Da er den mer følsom og oppleves ikke på nær så tung da. Alle glideboltene er smurt opp, men det er kun kalipperne foran som har blitt luftet. Vet at de bak må luftes, men niplene er knekt bak, så blir vel til bruke kalippere bak også.
Min fråga om dette er om det kan finnes en vakumlekkasje et sted, eller om det holder bare med å lufte bremsene? Mistenker at motorfestet foran er slitent, og det er tilkoblet vakumsystemet...
Er vel en liknende som D5252T vakumpumpe på disse også? Riktignok ikke i nærheten av så dårlig som på D5252T, men kan jo se for meg at du har vakumproblemer på en bil med så høy km stand. :)
Er vel en liknende som D5252T vakumpumpe på disse også? Riktignok ikke i nærheten av så dårlig som på D5252T, men kan jo se for meg at du har vakumproblemer på en bil med så høy km stand. :)
Har ikke fraskrevet meg den tanken [emoji85] Vurdert å anskaffe en pumpe som ikke er riktig så sliten. Påvirker kanskje motorfestene også [emoji111]
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Har feilsøkt litt ang. effekten på vakumpumpa, og mye tyder på at denne begynner å takke for seg.
Siden bensinbilene har elektrisk pumpe (kontra diesel som har mekanisk tilkobling på kamaksel), kan det være en fordel å bygge om til elektrisk pumpe?
Største fordelen må jo være at bremsekraftforsterkeren kan begynne å jobbe før motor har startet, men jeg vet ikke om det er forskjeller på vakumeringseffekten på disse.
Det elektriske er ikke noe problem, så det kan lett ordnes.
Den mekaniske pumpa vil da bli frakoblet mekanisk.
Til orientering ser den elektriske slik ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/04/1038.jpg
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Børge Vikebø
26/04/17, 16:38
Høres ut som luft spør du meg. Skal ikke ha lang vandring...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Høres ut som luft spør du meg. Skal ikke ha lang vandring...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Lang vandring er luft i systemet, men selv med luft i systemet så er pedalen litt vel hard, syns jeg. Samtidig begynner det å komme en og annen feilkode rettet mot komponenter som har fellesnevner rettet mot vakum. Har ikke målt effekten med et vakummeter, men siden bilen har rullet 436k, er det ikke utenkelig at vakumpumpa begynner å bli sliten :)
Må bytte kalippere bak da begge niplene er knekt og stemplene er på tur til å gå tregt. Antar at det er grøtaktig bremsevæske bak der på lik linje som har vært foran.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Ingenting å utsette på min konklusjon...dette var ferdig. http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/18.jpg
Så til andres fortvilelse, dette er et biltemalager. Holdt ca. 25k km, så ingen imponerende lengde akkurat. Ble erstattet med SKF-lager. Passformen til drivakselen er meget bra ift feiltema sitt.
Skulle også bytte bærekuler begge sider, men var ikke mulig å få ut fra hjullagerbosset. Noen som har noen lure tips for å få ut disse på?
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Dynk i rustløser, la stå en stund, varm opp og bank den ut med flattrekker eller lignende mellom øret på kula og spindelen. Sånn jeg fikk ut mine hvertfall.
Forsøkte dette med både trekkere og brekkjern, uten hell. Hadde heller ingen lufthammer, så det får avvente til jeg får lånt en slik en.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Børge Vikebø
02/05/17, 22:23
Sleidehammer...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Liten masseoppdatering igjen :cool: Det som har blitt utført den siste tiden:
- Tatt en skikkelig grundig vask utvendig
- Fått byttet begge bærekuler foran
- Byttet olje og filter samt kjørt på en motorbehandlingspakke fra BG i den anledning
- Lagt opp resterende ledninger fra DDM til det nye speilet. Skal utføre samme operasjon fra PDM til speil i passasjerdøren også. SW blir trolig lagt inn samtidig under eu-kontrollen, og da får jeg speil med minne, ankomstbelysning og el-innfelling :)
Til de som ikke kjenner til BG's behandlingssats, så vil jeg anbefale den på det varmeste. De kaller rensen for kompresjonsforbedrer, noe jeg har fått en godt inntrykk av at det stemmer. Den går renere og jevnere på tomgang og under kjøring. Rett og slett merkbar forskjell! Ser slik ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/851.jpg
Vil også meddele at km-standen vokser på denne, så nå begynner den å nærme seg innkjørt :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/852.jpg
Et lite artig problem...
...med høyre spreder/kurvelys på bilen. Sikringen er hel, pæren er hel, pæresokkelen er ny og det er volt ned til kontaktstykket, men med en gang en pære (eller belastning) tilkobles, så forsvinner volten og ingenting lyser. Noen som har opplevd dette tidligere? Jeg mistenker at det har skjedd noe med CEM da det ikke hjelper å tvangskjøre med VIDA heller. Kan det være så enkelt som et relé kan ha brent seg på CEM? Ender nok opp med å legge opp en ny relésats til høyre spreder og koble meg på kontaktstykket om det er dyr reparasjon.....
Da har bilen vært på eu-kontroll! Endte opp med 2 2'er-feil, noe som ikke kom uventet :)
- Feil høyde på ene sprederen foran
- Feil på håndbrekk (tar for skjevt).
Sistnevnte er garantert at kroken har hoppa av under midtkonsollen igjen...men det positive er at det ikke er feil i CEM, noe jeg antydet da den ene sprederen ikke fungerte. Ledningen ned var skjøtet, men med så små skjøtehylser at jeg ikke har lagt merke til dette tidligere. Fjernet disse, koblet sammen med nye og vipps!
Samtidig fikk jeg programmert inn SW for el.innfelling av speiler, så da fungerer både lys under og innfellingen [emoji16]
Bare å koble opp på den andre siden og bytte speil der også, så er alt oppe og rusler [emoji108]
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/143.jpg
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Ikke skjedd så mye mer her nå egentlig. Byttet dempere og fjører bak tidligere i uka. Gikk over til forsterkede fjører denne gangen, og den er mye stivere nå! Syns bilen ble høy bak, selv etter å ha kappa fjøra en halv runde [emoji85]
Og på tur nedover til Gøteborg (Kungälv) på torsdag, ble jeg innvolvert i en kjedekollisjon på E6. Ingen kraftig sådan, så ingen fysiske personskader, men kraftig nok til at hengerfestet er bøyd litt, bakfangeren buler ut på sidene og bakluka kniper litt. Det var den bakerste bilen som ikke klarte å stoppe og dytta inn reisefølget som lå bak meg, som igjen hoppa inn i min bil.
Så utfallet håper jeg ender med kondemnering da clutchen også er helt ferdig. Jeg må ha nytt svinghjul, lamell og trykkplate da det slurrer på 4. og 5. giret...[emoji85] http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/425.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/426.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/427.jpg
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Svirre, du må jo vise frem trofeet;)
It's here [emoji85] Elegant bretta rundt koppen fra min bil. http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/428.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/429.jpg
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Aiii, uflaks!
Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
Aiii, uflaks!
Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
Virkelig kjedelig. Toppen av ironien var jo at dette skjedde på vei ned til Gøteborg og fabrikksturen hvor vi skulle testkhøre nye biler på bane [emoji85]
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Så kjedelig men godt det ikke var noe personskade. Synes det er rart vis denne blir kondemnert bare av dette eller er disse bilene så skrøpelige?
Så kjedelig men godt det ikke var noe personskade. Synes det er rart vis denne blir kondemnert bare av dette eller er disse bilene så skrøpelige?
Ja, heldigvis bare metall som har fått skade.
Det kommer an på om chassiset har blitt vridd pga. at hengerfestet har blitt dyttet inn. Bilene er solide som bare det, men treffer man riktig, så er det ikke store dytten som skal til for å vri noe.
Har ikke fått noe takst på denne enda, men en eller annen dom blir det på bilen.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Ja, heldigvis bare metall som har fått skade.
Det kommer an på om chassiset har blitt vridd pga. at hengerfestet har blitt dyttet inn. Bilene er solide som bare det, men treffer man riktig, så er det ikke store dytten som skal til for å vri noe.
Har ikke fått noe takst på denne enda, men en eller annen dom blir det på bilen.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Ja det er jo bare metall men synd med alt arbeidet du har i denne. Ja det er det som er problemet om chassiet har fått skade.
Men blir vel kondemnering da slikt arbeid koster og denne er vell ikke verdt så enormt mye mest med tanke på km.
Ja det er jo bare metall men synd med alt arbeidet du har i denne. Ja det er det som er problemet om chassiet har fått skade.
Men blir vel kondemnering da slikt arbeid koster og denne er vell ikke verdt så enormt mye mest med tanke på km.
Blir enn så lenge spekulasjoner. Jeg har mine mistanker, men med tanke på lista over feil som har spretta opp den siste tiden, så er jeg i vurderingsfasen på en annen bil.
Time will show :)
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Ville ikke sagt at V70N er skrøpelige biler om denne blir kondemnert. Blir den det har den jo gjort nøyaktig det den skal.
Dette var jo litt kjedelig ja. Men godt den gjorde det den skulle :) Dette er jo på ingen måte skrøpelige biler, men de har (heldigvis) deformasjonssoner som tar unna mye av støyten. I gamledager var jo bilen ganske hel etter en krasj, men personen inni var død, mens nå er det heldigvis motsatt.
Skjønner at du håper på kondemnering, da en bil med såpass brukbar milage har sitt å stri med :p Du leder jo fortsatt med 100k over S80en vår. [emoji41]
Vet at Volvo er blant det mest solide som finnes men synes at bilene nå blir veldig lett kondemnert men det har vell litt med de syke verksted prisene i Norge også. Ja Bil sikkerheten har blitt bedre på er imponerende hvor gode biler har blitt på dette ikke for og fylle tråden med alt mulig annet men denne testen er imponerende gammel 2 tonns bil bygd på ramme med tykt stål mot spinkel nyere bil https://www.youtube.com/watch?v=xtxd27jlZ_g
Dette var jo litt kjedelig ja. Men godt den gjorde det den skulle :) Dette er jo på ingen måte skrøpelige biler, men de har (heldigvis) deformasjonssoner som tar unna mye av støyten. I gamledager var jo bilen ganske hel etter en krasj, men personen inni var død, mens nå er det heldigvis motsatt.
Skjønner at du håper på kondemnering, da en bil med såpass brukbar milage har sitt å stri med :p Du leder jo fortsatt med 100k over S80en vår. [emoji41]
Jeg ble overrasket over hvor "myk" dytten var, og det fikk meg til å føle på hva Volvo faktisk har levert. Mtp at forflytningsenergien med to biler som stoppet opp i meg da jeg sto først med bremsepedalen i bunn.
Og ja; kondemnering er det jeg håper på i dette tilfelle. Siden jeg har gåen clutch hvor svinghjulet er ferdig, mulig defekt drivaksel/knute(r), bakstilling som trolig løsnet litt under smellen, bakluken kniper etter smellen og mange slike småting gjør at jeg håper på det. I allefall mulighet til å ta ut taksten til fordel for annen bil.
Skal avgårde og beskue en annen til helgen, så får se hva jeg ender opp med :) Må uansett ha noe å kjøre med, så er litt nøden...
Vet at Volvo er blant det mest solide som finnes men synes at bilene nå blir veldig lett kondemnert men det har vell litt med de syke verksted prisene i Norge også. Ja Bil sikkerheten har blitt bedre på er imponerende hvor gode biler har blitt på dette ikke for og fylle tråden med alt mulig annet men denne testen er imponerende gammel 2 tonns bil bygd på ramme med tykt stål mot spinkel nyere bil https://www.youtube.com/watch?v=xtxd27jlZ_g
Som Daniel over her skriver, så har bilene ikke nødvendigvis blitt "bløtere", men deformasjonssonene er laget på den måten at energien skal absorberes der og ikke forflytte hele bilen. Som nevnt så syns jeg dytten var myk, så at karroseriet gjør jobben sin, kan definitivt skrives under. Selv om jeg merket kanskje en hastighet på 15km/t i kollisjonsøyeblikket. Det var sådan 2 biler som skulle stoppe i meg, så noe energi var i sving.
Har sett den testen, og det er skremmende å tenke på da jeg liker amcar meget godt.
Det viktigste er at det gikk bra med dere som var i bilen. Glemte og si det i stad men som du kanskje vet vis ikke bilen blir kondemnert så kan du få
utbetalt den summen det koster og fikse den i stedet for og fikse bilen så lenge det ikke er pant i den.
Det viktigste er at det gikk bra med dere som var i bilen. Glemte og si det i stad men som du kanskje vet vis ikke bilen blir kondemnert så kan du få
utbetalt den summen det koster og fikse den i stedet for og fikse bilen så lenge det ikke er pant i den.
Absolutt!
Erstatning får jeg uansett. I den grad at bilen blir kondemnert, for da kan ikke forsikringsselskapet si at den skal ordnes på verksted fremfor utbetaling av takst på skaden, men har hatt god erfaring med selskapet jeg har i dag.
Svirre: synd at du ble påkjørt. Håper du får en god takst, til tross for kilometer.
Hvis du får den på veien igjen, har jeg et tips ang. motorolje. Har selv en euro3? (04mod 2,4d) med 490k på telleren. Jeg har gjort litt research siden Castrol Edge 0w-30 finnes i mange varianter. Ser du fyller A5 varianten som er tilpasset partikkelfilteret som du ikke har :p Edge 0w-30 A5 er en veldig tynn 0w-30 olje. Hvis du går på A3 eller 5w-30 C3 får du en tykkere olje med bedre kaldstart-egenskaper enn A5. Så da kan det fort hende at oljeforbruket reduseres ytterligere, og du får en finere gange ved kaldstart. :)
Svirre: synd at du ble påkjørt. Håper du får en god takst, til tross for kilometer.
Hvis du får den på veien igjen, har jeg et tips ang. motorolje. Har selv en euro3? (04mod 2,4d) med 490k på telleren. Jeg har gjort litt research siden Castrol Edge 0w-30 finnes i mange varianter. Ser du fyller A5 varianten som er tilpasset partikkelfilteret som du ikke har [emoji14] Edge 0w-30 A5 er en veldig tynn 0w-30 olje. Hvis du går på A3 eller 5w-30 C3 får du en tykkere olje med bedre kaldstart-egenskaper enn A5. Så da kan det fort hende at oljeforbruket reduseres ytterligere, og du får en finere gange ved kaldstart. :)
Takk for tips. Det var litt info jeg ikke visste om, men det virker logisk når du sier det. Kjøpte 21l med olje sist, så har igjen til et oljeskift til.
Årsaken til at jeg fyller det som er oppgitt til bilen, er at motoren har endre akustisk karakter ved fylling av andre oljer, så har derfor valgt å bruke eet som den trives best med.
Skal prøve A3-oljen når sjangsen byr seg :)
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Børge Vikebø
25/08/17, 17:39
ble det kondem?
Nei, ble ikke det. Ble konkludert med ny fanger og hengerfeste + jobb. Var ingen synlig skade på chassi, så ingen skade skjedd. Bilen brukes pr.dd av frua da hennes bil bare har 3. gir (4. Gir på en god dag), inntil den skal selges :)
Fikk svar på takst i går; 21.700kr! Hva som blir utbetalt, er jeg litt usikker på, men bør få en sum som er tilsvarende taksten :)
Mindre takst enn det jeg fikk på R'en ifjor som fikk mindre skade enn din. Ny fanger, v.baklykt og arbeid der kom på 25k
Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
Mindre takst enn det jeg fikk på R'en ifjor som fikk mindre skade enn din. Ny fanger, v.baklykt og arbeid der kom på 25k
Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
Baklykta her ble ikke berørt i det hele tatt, så den ble ikke med i taksten. Uansett fornøyd med dette :)
Var ikke gal sum det for et hengerfeste og støtfanger får du tak i brukt så blir det godt betalt. Men hva skjer videre med denne siden du har du har kjøpt en til:)
Ber du om kontantutbetaling får du taksten. Fikk i alle fall det på gamle konebilen i fjor. :)
Var ikke gal sum det for et hengerfeste og støtfanger får du tak i brukt så blir det godt betalt. Men hva skjer videre med denne siden du har du har kjøpt en til:)
Var noe noe mer som har tatt skade, serru.
Dagens status, eller gårdsdagens lettere sagt...madammen låner bilen om dagen, og i går fikk jeg en nydelige tlf.samtale fra henne. Nå gikk den litt rart på tomgang. Durer ned og starter bilen, så joda; mulig kompresjonssvikt e.l. på 1 sylinder. Slår noe veldig fra 1 takt pr. varv, men enn så lenge har jeg hverken feilsøkt via PC eller gjort noen mekaniske undersøkelser. Det eneste jeg vet er at bilen enten havner på veien igjen, eller blir til delebil (om det er motorhavari).
Det ironiske er at den nettopp overlevde 940 km i helga med henger (fullastet på returen), uten øvrige problemer. Skal feilsøkes til uken igjen, så håper at det ikke er store problemet der :)
Du har jo i det minste en krutte god topp du kan flytte over på den andre da ;)
Du har jo i det minste en krutte god topp du kan flytte over på den andre da ;)
Har ikke det. Forskjell på Euro3 og 4 vett ;) Dessuten gidder jeg ikke å flytte over bare fordi denne er overhalt for ikke lenge siden :p
Bank inn en T5 motor så slipper du mer surr med det parafinsølet [emoji1362]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Fikk svar på takst i går; 21.700kr! Hva som blir utbetalt, er jeg litt usikker på, men bør få en sum som er tilsvarende taksten :)
Hvis du ber om kontantoppgjør får du summen uten moms, men har inntrykk av at det varierer litt fra selskap til selskap?
Har ikke det. Forskjell på Euro3 og 4 vett ;) Dessuten gidder jeg ikke å flytte over bare fordi denne er overhalt for ikke lenge siden :pJeg trodde begge var 07 jeg [emoji23]
Bank inn en T5 motor så slipper du mer surr med det parafinsølet [emoji1362]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hadde vært prosjekt det [emoji108]
Hvis du ber om kontantoppgjør får du summen uten moms, men har inntrykk av at det varierer litt fra selskap til selskap?
Av de få tilfellene jeg har fått noe utbetalt, så har jeg fått utbetalt full takst. Så vi får se :)
Jeg trodde begge var 07 jeg [emoji23]
Denne er '07 mod. Den "nye" er '05 mod.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
volvoRsport
21/09/17, 13:44
Hadde vært prosjekt det [emoji108]
Av de få tilfellene jeg har fått noe utbetalt, så har jeg fått utbetalt full takst. Så vi får se :)
Denne er '07 mod. Den "nye" er '05 mod.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Står '07 på begge i signaturen din ;)
Står '07 på begge i signaturen din ;)Der jeg har det fra, ja ;)
Da må det korrigeres [emoji85]
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Står '07 på begge i signaturen din ;)
Der jeg har det fra, ja ;)
Oppdatert :rolleyes:
Da har jeg sjekket videre opp på denne, og det blir delebil ut av Sarah [emoji22] Er total kompresjonssvikt på den ene sylinderen (mistenker nr. 1 da jeg drt kommer "missfire cyl nr.1 i VIDA).
Synd, men har hatt vanvittig mye glede av denne bilen!
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.