PDA

Vis full versjon : ¤¤ Svirre's V70N 2.4d - Den miljøvennlige sotjägeren || The End??



Sider : 1 [2] 3

Ola Moen
19/06/16, 12:04
Vredestein Ultrac Satin :-)

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Svirre
21/06/16, 15:52
Hadde bilen på 4hjulskontroll i dag. Endte med null justering og må bytte et endeledd....jaja, skattepenger; svusj!

Meeeeen; nye hjula ble montert på i dag. Ble meget bra syns jeg [emoji16] Ser egentlig behovet for litt lavere rompe [emoji57]

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/646.jpg

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Christian
21/06/16, 21:51
Audifelger?!

Svirre
21/06/16, 22:32
OZ Racing. Husker ikke hva felger heter, men er feilmerket på selve felgen. Står 120 i boltsirkel, men er 108 (Ford, Volvo etc).

Er BMW preg over felga, men syns børsa ble ganske barsk med svarte felger [emoji16]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Christian
21/06/16, 22:36
Det er en kopi av RS4-II felgen til Audi.............................................. ................

Svirre
21/06/16, 22:38
Hmm....V70 RS...? [emoji85]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
22/06/16, 08:02
Var og hentet meg campingvogn i Revetal i går, og turen skulle vise seg å bli vanskeligere enn først anntatt.
Merket at clutchpedalen måtte trykkes lenger og lenger innover på tur nedover, og til slutt endte det med null virkning på pedalen.
Vogn på slep, null clutch, bil som går i nødmodus og trøtt og sliten ellers gjorde at jeg fikk hetta i går! Kom hjem etterhvert, men penga får like lange bein på seg som da de kom inn...
I alt maset blir jobben satt bort og nye deler blir bestilt i dag! Forhåpentligvis blir dette i orden innen onsdag neste uke :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
24/06/16, 06:55
Vel, da er clutchsats bestilt hos Volvo. Tok likegjerne med sim-ringen til veivakslingen siden man er inne der :) Ikke jeg som skal gjøre jobben, så dette blir faktisk satt bort! 10 500kr totalt havna dette på for min del. Meget kjekt med kontakter :D
Clutchbytte antas å bli gjort på tirsdag eller onsdag som kommer.

Ola Moen
24/06/16, 23:58
OZ Racing. Husker ikke hva felger heter, men er feilmerket på selve felgen. Står 120 i boltsirkel, men er 108 (Ford, Volvo etc).

Er BMW preg over felga, men syns børsa ble ganske barsk med svarte felger [emoji16]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Det står vektklassifisering for 5x120 der. Det er ikke alltid dette stemmer med borringa.

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Svirre
25/06/16, 23:20
Riktig. Var mange tysk-kjørende folk som hadde vist interesse for disse.
***********

Bilen ble i dag levert til clutchbytte. Da er det bare å vente :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Volvonikko
27/06/16, 23:09
Hva ligger forbruket på denne bilen på kort/langkjøring ? =)

Svirre
27/06/16, 23:21
Hva ligger forbruket på denne bilen på kort/langkjøring ? =)
Etter fjerning av dpf m/litt nødmodusproblematikk, så ligger den på ca. 0.8 i by og 0.55 i langkjøring. Har en aktiv kjørestil, så kunne sikkert tynet den mer ned ;)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Volvonikko
27/06/16, 23:36
Hehe :) Lenge siden siste jeg prøvde den bilen :D

Hvordan opplever du bilen ved kjøring ? Gasspådrag osv ?
Har planer om å handle en 2,4D selv.. Men vet ikke om jeg heller skal gå for D5 ? =)

Svirre
28/06/16, 09:14
Hehe :) Lenge siden siste jeg prøvde den bilen :D

Hvordan opplever du bilen ved kjøring ? Gasspådrag osv ?
Har planer om å handle en 2,4D selv.. Men vet ikke om jeg heller skal gå for D5 ? =)
Svarte deh på PM du sendte :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
29/06/16, 21:56
Da var bilen henta! Uvant å kjøre V70 ugjen når man er blitt vant med amerikansk tungflåte [emoji41]
Clutchen kjennes hakket kvassere ut, og det lover bra for evt. fremtidig chipping.

Endeleddet ble også bytta i samme slengen, så nå slipper jeg å tenke på det. 4hjulskontroll i morgen tidlig, så da bør alt være på stell. En stund....:p

Reg.reim blir tatt etter Gatebilhelga (ja, jeg skal faktisk dit [emoji85] ) samt holder utkikk etter ny drivaksel på venstre side. Vet du om noe, så skrik ut!

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

vangsfreaken
29/06/16, 23:27
Ble det original clutch eller "D5-clutch"? Siden folk påstår det trengs til chipping, altså [emoji14]

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

Svirre
30/06/16, 08:46
Ble det original clutch eller "D5-clutch"? Siden folk påstår det trengs til chipping, altså [emoji14]

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
Jeg fikk delenr. fra aarnes på hva han brukte, og det var kun det som dukket opp i VIDA hos Volvo. Mistenker at T7-clutchen har frafalt og at de heller bruker samme over hele fjøla :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

vangsfreaken
30/06/16, 09:44
Jeg fikk delenr. fra aarnes på hva han brukte, og det var kun det som dukket opp i VIDA hos Volvo. Mistenker at T7-clutchen har frafalt og at de heller bruker samme over hele fjøla :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

sikkert like greit når det er samma motor :p

Svirre
30/06/16, 18:28
Like greit [emoji108]

******************
Henta bilen fra 4hjulskontroll i dag. Deilig med bil som går rett frem og holder seg i veibanen. Hjula er fantastiske å kjøre på! Støysvake, retningsstabile og drenerer vann veldig bra. Hittil veldig fornøyd :)

Gjorde klar bilen for tur, og kom tilfeldigvis på luftfilteret. Tok opp det og blåste det rent, og drt trengtes, men skal det være slik "fille" under filteret? Ikke orginal vare.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/919.jpg

Begge deler var potte tett. Merkbar forskjell på momentet og ytelsen på motoren :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Christian
30/06/16, 18:30
Orginalt med duk på filteret ja.

mrstfu
30/06/16, 18:32
Hvordan vet du det ikke er original vare? Flere eldre Volvoer kom med skummatter i luftfilterboksen for støydemping.

aarnes
30/06/16, 23:27
Jeg har også sånn fille. Den satt fast i luftfilterboksen når jeg tok ut filteret.

mrstfu
01/07/16, 00:43
Jeg har også sånn fille. Den satt fast i luftfilterboksen når jeg tok ut filteret.

Jeg hadde en på filteret og en i bunn av filterboksen.

Svirre
01/07/16, 05:58
Hvordan vet du det ikke er original vare? Flere eldre Volvoer kom med skummatter i luftfilterboksen for støydemping.

Fordi filteret ikke hadde Volvo-merking på seg ;) Og det var heller ikke Mahle-filter.

Uansett så ble den matta som var festet til filteret tatt bort siden den hang i bare i noen tråder. Ble litt mer lyd ifa turbosus og litt ekstra brumming under pådrag, men ingen merkbar forskjell under vanlig kjøring.

Svirre
02/07/16, 21:40
Kjørt 65 mil hittil, og har havnet i Lærdal nå. Bilen er blitt en drøm å kjøre, sett bort i fra at den gjør litt "motstand" under gasspådrag. Det kommer en vibrasjon og forsvinner av og til. Har lest meg frem til at det er muligheter for en defekt abs etc, men dette er ikke er ikke sjekket ut via pc.
Ellers har bilen gått på 0.95 fra Vikersund til Lærdal med mange småveier og slikt. Absolutt innafor! :)

Liten stopp vi hadde rett etter Borgund på tur ned fra fjellet :) Møkkete, men ekvipasjen er flott fordet!
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/68.jpg

EDIT:
Jeg bør vel legge til at dpf-filteret er fjernet og at sensoren går med vakum uten belastning, så kan være det som gjør at ECU styrer dette.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
06/07/16, 22:35
Ca. 1300km er gjennomført. Bilen har gått bra, til tross for å måtte slette feilmld i DIM to ganger på turen :)

Nå er vogna pakka om og klar for Gatebil [emoji41]
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/258.jpg

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
12/07/16, 20:40
Endte opp med grind til bagasjen på tur hjem fra Gatebil. Bare å bytte demperene på denne, så slipper jeg knirkinga [emoji85]

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/428.jpg

Etterlyser også tauekrok som skal akrus inn i frontfanger. Er i manko her [emoji14]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Tom K
12/07/16, 21:46
Har fra 05 XC90 hvis det passer

Daniel V
12/07/16, 22:02
Den grinda er helt super. Sitter sånn i nybilen, og den er jo ti ganger lettere å bare dytte opp når en skal ha ned setene kontra nettingen :)

mrstfu
12/07/16, 22:08
Får akkurat plass til rolloen og vett.

Daniel V
12/07/16, 22:13
I know. På min må jeg vippe rolloen ut av sporet på ene siden for å få opp gitteret, men uansett vesentlig lettere enn nettingen :)

Svirre
12/07/16, 23:03
Har fra 05 XC90 hvis det passer

Send meg PM ang det :)



Den grinda er helt super. Sitter sånn i nybilen, og den er jo ti ganger lettere å bare dytte opp når en skal ha ned setene kontra nettingen :)

Forskjellen på å ta ned nettingen kontra det å vippe over gitteret, tar meg ikke så tungt på. Det at det tåler mer og ser bedre ut, er årsaken til at det ble handlet :)



Får akkurat plass til rolloen og vett.

Et lite hint til meg?

Tom K
13/07/16, 06:51
Passer rolloen fra XC90 i V70 mon tro ? utrolig hva man glemmer å sende med bilen når den blir kondemnert ;)

mrstfu
13/07/16, 07:30
Hint til deg? Er ikke helt med her.

Tviler på at XC90-rolloen fungerer, men den er jo justerbar i lengden. Bare å måle lengde og sammenligne festespora, det.

Tom K
13/07/16, 08:43
Rolloen passet ikke i min XC70 så da utgår den ;)

Svirre
13/07/16, 13:05
Hint til deg? Er ikke helt med her.

Tviler på at XC90-rolloen fungerer, men den er jo justerbar i lengden. Bare å måle lengde og sammenligne festespora, det.

Et hint om rollo i tillegg :rolleyes:

mrstfu
13/07/16, 13:44
Et hint om rollo i tillegg :rolleyes:

Eh... Nei? Eller, joda, alle x70er burde ha rollo, bare fordi rollo er awzm. Men det var ikke et hint til DEG. Veit ikke om du har rollo eller ei jeg.

Daniel V
13/07/16, 13:52
Fikk man disse uten rollo?

Svirre
13/07/16, 19:04
Eh... Nei? Eller, joda, alle x70er burde ha rollo, bare fordi rollo er awzm. Men det var ikke et hint til DEG. Veit ikke om du har rollo eller ei jeg.
Rolla blir ikke aktuelt for min del slik bruken min er pr.dd :) Blir egentlig bare i "veien".

Fikk man disse uten rollo?
Usikkert. Vil tro du gjorde det siden det skal være to seprate tillegg av det jeg kjenner til.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
15/07/16, 22:49
Oppdaget noe rart på bilen her i dag. Ga bilen en totalvask etter feriekjøring og 3 ukers fravær. Brukte avfetting og såpespray i går, og fikk øye på dette synet i dag. Virker som om det er klarlakksflassing, men man kan pelle bort 95% av disse flekkene med negl, men lakken generelt er nok sliten.
Noen som kan ha en anelse av hva dette kan være? Minner mest om flekker som ligger igjen etter et kraftig regnskyll med pollen på taket...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/508.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/509.jpg

Noe sier meg at dette bør utbedres ganske snart! [emoji20]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

aarnes
15/07/16, 22:59
Ser ut som noe har etsa.. fuledritt sikkert

Svirre
15/07/16, 23:01
Hmm.....hele taket er slik. Toppen av bakluka er ikke rammet, men panseret har en del flekker den også.
Betyr dette ei runde med klarlakk siden det har etset?

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

aarnes
15/07/16, 23:03
ville vaska skikkelig og forsøkt å polere et sted... jeg kan godt se på det om du vil

Svirre
15/07/16, 23:04
ville vaska skikkelig og forsøkt å polere et sted... jeg kan godt se på det om du vil
Ville vært supert. Ta det når jeg ska hente andre saker [emoji108]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

volvoRsport
15/07/16, 23:36
Det er nok kvae/sevje fra trær du har fått på lakken.

Svirre
16/07/16, 00:05
Det er nok kvae/sevje fra trær du har fått på lakken.
Er dette noe som kan ha kommet brått eller over tid? Kan bare komme på en plass den siste tiden hvor jeg har parkert i nærheten av furu/gran.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

volvoRsport
16/07/16, 00:19
Er dette noe som kan ha kommet brått eller over tid? Kan bare komme på en plass den siste tiden hvor jeg har parkert i nærheten av furu/gran.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Det kan komme i løpet av kort tid, er alltids en viss nedfall fra trær. Du kan fjerne det med f.eks. sitrusrens. Hvis du hadde oppdaget det rett etter det hadde kommet på lakken kunne du spylt med kaldt vann (nedfall fra bartrær), hadde det vært nedfall fra løvtrær kunne du spylt med varmt vann. Mener det var slik det var.

Svirre
16/07/16, 00:22
Det kan komme i løpet av kort tid, er alltids en viss nedfall fra trær. Du kan fjerne det med f.eks. sitrusrens. Hvis du hadde oppdaget det rett etter det hadde kommet på lakken kunne du spylt med kaldt vann (nedfall fra bartrær), hadde det vært nedfall fra løvtrær kunne du spylt med varmt vann. Mener det var slik det var.
Da skal jeg prøve sitrusrens. Er det noen som er bedre enn andre? Evt. tips til fremgangsmåte på dette?

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Dan Bay-Johansen
16/07/16, 08:56
3M sin er vel opprinnelsen, har god erfaring med den hvertfall [emoji106]

Svirre
16/07/16, 11:01
Må få tak i den! Skal jeg bruke den på hele taket, eller bare over de flekkene som er synlige? :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

volvoRsport
16/07/16, 11:04
Må få tak i den! Skal jeg bruke den på hele taket, eller bare over de flekkene som er synlige? :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Ta litt på en klut og dytt det på de synlige flekkene for å løse de opp, når de begynner å løses opp kan du gni forsiktig.

Svirre
16/07/16, 13:20
Takker for tips!

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

tigergutt89
17/07/16, 10:42
Hmm...sitter biltemalager på venstre side, som igjen tar imot belastningen i høyresvinger. Må undersøkes nærmere!

Tanken på drivaksel er kort og greit at høyre siden ble dratt ut slik at jeg måtte montere sammen den indre knuten igjen, men hjullager er verdt å sjekke! Bilen skal være ferieklar uansett innen 2 uker.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

når du mistenker dårlig hjullager så kan du jekke opp bilen så fremhjulet er fritt fra bakken og snurre på det, samtidig holder du på fjæra, vibrerer det i fjæra så er hjullagret gåent ;) det er mye lettere enn å prøve å bikke på hjulet i alle rettninger som noen sier er og mulig :)

Svirre
17/07/16, 14:18
når du mistenker dårlig hjullager så kan du jekke opp bilen så fremhjulet er fritt fra bakken og snurre på det, samtidig holder du på fjæra, vibrerer det i fjæra så er hjullagret gåent ;) det er mye lettere enn å prøve å bikke på hjulet i alle rettninger som noen sier er og mulig :)
Kjenner til den teknikken :) Jeg skal prøve med en annen drivaksel/drivledd før det, men aller først skal jeg få orden på motorfeilen som kommer av og til pga. partikkelfilteret :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
19/07/16, 23:11
Prøvde litt sitrusrens på disse flekkene, uten at det hjalp...håper ikke dette medfører lakkering om slikt....

Fikk tauekrok fra Tom K i dag. Kjekt å vite at en har tauekrok foran! :) Takker og bukker.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/814.jpg
*********************

Hadde storserice på vogna i går. Reg.reimsbytte, vannpumpe, oljebytte og bytte av demperene til lastegitteret.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/815.jpg

Kjørt 14.700km siden sist bytte. Har brukt 1.7l siden det skiftet, så klager ikke på det. Forbruket har gått gradvis nedover etter div. behandlinger.


Da kan jeg kjøre tryggere en stund til :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/816.jpg

Og lastegrinda kan holdes på plass samt løftes opp. De demperne som satt der var en smule slappe...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/817.jpg

Nå venter én uke +++ med vogn og ferie, så da er det greit at ting er på plass og i orden!

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Børge Vikebø
19/07/16, 23:48
Hvor går turen? Reiser ila neste uke.

Svirre
20/07/16, 00:28
Hvor går turen? Reiser ila neste uke.

Det blir sørlandet i første omgang. Det blir en slik spontanplanlagt tur, så for alt i vet, havner vi i Danmark :p

Daniel V
20/07/16, 09:26
Kurrant det! Går jo fort å ta SuperSpeed over fra Kristiansand :)

Svirre
20/07/16, 10:04
Kurrant det! Går jo fort å ta SuperSpeed over fra Kristiansand :)
Det gjør det, og CL graver ganske fort i lommeboka di med vogn på slep [emoji14]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Daniel V
20/07/16, 10:40
Det er helt sant! Skulle ta Moss - Horten med henger for to år siden. Endte med at det var så dyrt at jeg heller kjørte via Oslo :p

Svirre
20/07/16, 13:12
Det er helt sant! Skulle ta Moss - Horten med henger for to år siden. Endte med at det var så dyrt at jeg heller kjørte via Oslo :p
Sjekka nå bare for moroskyld. CL skulle ha 10 000kr for t/r Kristiansand - Hirtshals...tro'kke deeeee...

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
20/07/16, 13:34
TI TUSEN KRONER?!? Det kan ikke være seriøst?

Svirre
20/07/16, 15:14
TI TUSEN KRONER?!? Det kan ikke være seriøst?
Ferietid nå veitu [emoji14]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Daniel V
20/07/16, 22:47
Ti tusen kan ikke stemme. 5 000,- hver vei for en båttur på 2 timer... De pleier jo å gi bort turer gratis omtrent jo [emoji14]

holter
20/07/16, 23:47
Da tror jeg du skal gå inn og sjekke prisene Daniel V , det er stor forskjell om en bestiller lenge før en reiser -eller reiser i lavsesong .

Svirre
20/07/16, 23:51
Ti tusen kan ikke stemme. 5 000,- hver vei for en båttur på 2 timer... De pleier jo å gi bort turer gratis omtrent jo [emoji14]
Forskjell på en billigtur hvor man forventer fastsittende folk i baren og en overfart for barnefamilier ;)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Dan Bay-Johansen
21/07/16, 09:05
De vet å ta seg betalt [emoji107]

Vi har vært over 4 ganger i sommer for kr 0,- [emoji6]

Og turen tar 3t 15min!

Svirre
21/07/16, 11:08
De gjør det. Fjordline er et godt alternativ da :) Bare bil på overfart koster ikke stort, men det begynner å koste når man har med vogn!
************

On-Topic:
Usikker på hva jeg gjorde i går med sensoren for DPF, men (bank i bordet) bilen har fungert perfekt hele veien ned til Seljord. Krysser fingrene for at det holder seg når vi nå skal ta til retning Skien og videre sørover :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
22/07/16, 21:11
Etter ankomst til Arendal måtte Biltema besøkes og finne et nytt batteri. Fant ut etter avlesning i vida at spenningen pendlet veldig på tomgang og under kjøring. I tillegg oppførte bilen seg litt rart rett etter start en en del rare feilkoder dukket opp.
Fant et som hadde samme spesifikasjoner som det orginale, så ble et 95Ah batteri. Starteren ble merkbart kvikkere, så var nok på tide å bytte :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

holter
22/07/16, 21:27
Billig og bra batteriene dem selger , brukt det på mange biler og kommer veldig bra ut i tester , har du med deg diagnose utstyr på ferie ? :) om en plotter inn alle volvo verksteder på reise ruta kan en trygt kjøre volvo :)

Svirre
22/07/16, 21:46
Billig og bra batteriene dem selger , brukt det på mange biler og kommer veldig bra ut i tester , har du med deg diagnose utstyr på ferie ? :) om en plotter inn alle volvo verksteder på reise ruta kan en trygt kjøre volvo :)
Kosta 1700kr, og så farlig likt ut som orginalbatteriet. De selger ikke noen dårlige batrerier, så klager ikke :)

Ja, kjører Volvo vett ;) Kjekt å ha med diagnoseapåarat på turen. Vet jo aldri hva som kan skje [emoji85]

Gått kjempebra hittil! Er gull å kjøre en bil som faktisk fungerer, har nye dekk og med ny clutch er dette en drøm å kjøre vogn med! Savner de siste hestene av og til, ellers går den greit på de norske veier :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
22/07/16, 22:07
Du er ikke den eneste som har med deg diagnosemuligheter. Har tilogmed 230V i bilen;)

holter
22/07/16, 22:41
Jeg reiser ikke lenger en max til svinesund uten :) Har verktøy nok i bilen til det meste -selv med naf medlemskap - topp kasko som dekker leiebil samme hva som skjer .. kommer sikkert av og vært ford eier når dem hadde scorpio :) Merker stor forskjell på 131 hk jeg hadde og bilene nå -men går greit så lenge en ikke stresser og må opp alle bakkene like fort som en kjørte uten vogn :)

Svirre
22/07/16, 23:53
Du er ikke den eneste som har med deg diagnosemuligheter. Har tilogmed 230V i bilen;)
Så dårlig batteri har jeg ikke på pc'en [emoji85]

Jeg reiser ikke lenger en max til svinesund uten :) Har verktøy nok i bilen til det meste -selv med naf medlemskap - topp kasko som dekker leiebil samme hva som skjer .. kommer sikkert av og vært ford eier når dem hadde scorpio :) Merker stor forskjell på 131 hk jeg hadde og bilene nå -men går greit så lenge en ikke stresser og må opp alle bakkene like fort som en kjørte uten vogn :)
Er kjekt å ha. Spesielt ved sensorskifte og feilsøkning. Spart en del kroner på det :)

Er Euro4 motor dette med 126 spreke havremopeder. I allefall oppgitt fra fabrikkens side.
Tror det er noe slikt pr. nå siden DPF er banket ut, så motoren drar vesentlig mye bedre nå!

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
23/07/16, 00:57
Han jeg kjøpte PCen av leverte med et jævla dårlig batteri, så 230V må til.

Svirre
23/07/16, 09:18
Han jeg kjøpte PCen av leverte med et jævla dårlig batteri, så 230V må til.
Det var ikke noe krav [emoji16]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
01/08/16, 16:35
Siste 2 ukene av ferien er overstått, tett etterfulgt av jobb i morra......

Det resulterte i en 10 dagers tur med sambisen og vogn :) Endte opp på 1900km denne gangen, og foretok oss turen Vikersund-Kragerø-Risør-Arendal(Hove)-Lista(Farsund)-Haugesund-Haukeligrend-Hovden-Evje-Kristiansand-Vikersund. Bilen har oppført seg bra, men måtte slette feilkoder 3 ganger.
De to første skyltes nok et defekt batteri, trodde jeg. Spenningen var ujven på tomgang, men nå er den mye bedre (stabil). Hver gang VIDA ble tilkoblet og begynte å lese feilkoder, fikk jeg alltid "ABS service erfordras" i DIM. Feilkodene kunne slettes, og kom ikke tilbake før neste runde.
Dette har skjedd mens vogna har vært tilkoblet bilen, og i blinklysene har brukt noen billige LED-pærer. De fungerer, og drar ikke mer strøm enn de skal. Det morsomme er at disse "gløder" når de ikke brukes, og lyser fullt når de skal tenne. Glødingen antydet jeg kunne være ifm tilhengervarslingen som kommer opp i DIM (kommer opp et varsel om at blinklys på tilkoblet henger fungerer/aktivert). Denne kom ikke opp med LED-pærene.
Byttet tilbake til vanlige 21w glødepærer, og varslingen fungerer normalt og ingen "gløding" når blinklyset ikke er aktivert. Og det er her jeg begynner å lure; feilkodene som kom på ABS-modulen kommer ikke frem lenger ETTER at dette skjedde ved tilkobling av VIDA. Har forsøkt å bytte tilbake til LED-pærer for moroskyld, og da vises "ABS service erfodras" igjen. Kan REM forstyrre moduler på CAN-nettverket ved bruk av lavstrømsblinklys? Tviler sterkt på det selv, men.....

Over til noe mer hyggelig:
Ferien var knallbra. Motivasjon er på topp, og bilen har vært en drøm å føre! Setene er nok litt i det hardeste laget for lange turer, men har overlevd :) (Har du noen komfortable framstoler, si i fra!).
Legger ved noen hyggelige bilder fra ferieturen, for å spytte på litt bilder :cool:

Rasteplass i Suldal et sted
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/14.jpg

Lista fyr
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/15.jpg

Bornes camping v/RV9
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/16.jpg

Sanden Såre camping v/RV9
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/17.jpg

Madammen har stått for de 2 siste :)

Svirre
07/08/16, 10:12
Trenger nye bremser foran ila høsten pga vibrasjoner, og tenkte å oppgradere til 16" med det samme. Kikket litt på tradera nå, og lurer på hvor dårlige disse skivene må være:
http://www.tradera.com/item/343455/261088059/oslagbart-bromsskivor-belagg-fram-volvo-s60-s80-v70-ii-xc70-ii-305-mm-

Og har noen god erfaring med Tradera? :)

Jimbojama
07/08/16, 10:35
Har R calipere til salgs om du er interessert.. =D

Svirre
07/08/16, 11:04
Har R calipere til salgs om du er interessert.. =D

Jo, takk for tilbudet, men får væra måte på til overkill :rolleyes: :p

Svirre
07/08/16, 20:23
Ble andre seter på meg i dag [emoji16] Gud bedre for en forskjell! Gleder meg til lengre turer nå med disse her.

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/296.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/297.jpg

Hjalp helt ubetydelig [emoji85] [emoji106] Om noen er interessert i de gamle framstolene, så skrik ut! De er hele og faktisk pene til å ha vært med på så mange km :)

Fikk slengt på litt reklame i samme slengen, siden jeg er med å driver denne klubben [emoji2]
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/298.jpg

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
07/08/16, 21:04
Hvilke seter bytter du ut? Hadde du comfort eller sportsseter fra før av?

Svirre
07/08/16, 21:08
Hvilke seter bytter du ut? Hadde du comfort eller sportsseter fra før av?

Hadde den lokale kirkens benker. Aner ikke hva slags seter jeg hadde, men de tilfredstiller ikke de to navnene du ramser opp i allefall :p Hørt rykter om at de gamle var taxistoler, og har tykkere skinn samt tåler mer. Har montert inn sportsstoler nå (tror jeg). De er i allefall MYE mer komfortable!

mrstfu
07/08/16, 23:52
Trodde det bare fantes tre seter til disse jeg... Comfort (annen putekonfig enn de du har nå), sport som du har nå, og R. Comfortsetene er som en luftmadrass ifht sportssetene, ikke i positiv forstand.

Svirre
08/08/16, 06:42
Trodde det bare fantes tre seter til disse jeg... Comfort (annen putekonfig enn de du har nå), sport som du har nå, og R. Comfortsetene er som en luftmadrass ifht sportssetene, ikke i positiv forstand.
Var ute og testet setene på en 7 mils kjøretur i går kveld. Vesentlig mer comfort og mye mer sidestøtte i svinger og slikt :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

volvoRsport
08/08/16, 11:02
Trodde det bare fantes tre seter til disse jeg... Comfort (annen putekonfig enn de du har nå), sport som du har nå, og R. Comfortsetene er som en luftmadrass ifht sportssetene, ikke i positiv forstand.

Det er "komfortsetene" han hadde før, de er mye mindre komfortable enn "sportsetene" til tross for navnet.

mrstfu
08/08/16, 12:25
Jo takk. Fattern hadde de i gamle XC70en, ramla ut av setet i en mild sving.

Svirre
08/08/16, 15:33
Det er "komfortsetene" han hadde før, de er mye mindre komfortable enn "sportsetene" til tross for navnet.

De er i den grad komfortable til en tur rett fram til butikken, men med en gang du har en sving eller skal kjøre over en lengre strekke, så frafaller den tittelen. Btw: takk for oppklaringen!



Jo takk. Fattern hadde de i gamle XC70en, ramla ut av setet i en mild sving.

Tror jeg på..frua har sklidd rundt og trudd at hun har vært på tivoli enkelte ganger. Ikke har jeg behandlet setene heller, så det er ikke spesielt glatte heller :p

Tom K
11/08/16, 08:08
Du skal være litt forsiktig når kvinnfolk begynner å skli rundt i skinnseter ;)

Svirre
11/08/16, 10:25
Du skal være litt forsiktig når kvinnfolk begynner å skli rundt i skinnseter ;)
Slapp av! Alt ble avverget etter en rast på fjellet [emoji85]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
20/08/16, 20:45
Oppdatering: fått chippet bilen. Nå går den bare f**n og ryker som et h*****e [emoji85]

DPF gir ikke feilkoder enn så lenge, så tror den er bankers! En sannfryd å kjøre nå :) Årsaken til rykingen kan være en dårlig dyse (dyse nr. 4 har begynt å viae seg via OBD-kontakten)...men skal forsøke dyserens og bytte av dieselfilter.
Og du har helt rett, aarnes. Kjenner ikke igjen bilen [emoji14]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

vangsfreaken
20/08/16, 20:49
Du har 126 hk originalt du? Chippa til "D5-nivå"? I så fall vil jeg tro det merkes [emoji14]

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

aarnes
20/08/16, 20:49
Årsaken til at det ryker er fordi DPFen din er tom. (Les: du fortalte at du hadde tatt ut alt innholdet?) Min hadde to dyselekkasjer men fungerende DPF, aldri antydning til røyk i det hele tatt. DPF sørger jo for å begrense utslipp ;-)

Svirre
20/08/16, 20:53
Du har 126 hk originalt du? Chippa til "D5-nivå"? I så fall vil jeg tro det merkes [emoji14]

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
126hk orginalt + 100ish [emoji14]

Årsaken til at det ryker er fordi DPFen din er tom. Min hadde to dyselekkasjer men fungerende DPF, aldri antydning til røyk i det hele tatt. DPF sørger jo for å begrense utslipp ;-)
Dpf er bare en unødvendig del som medfører høyere forbruk. Hvorfor ble den fjernet på Euro5? [emoji14]

Men nedsota EGR, dårlig dyse og noe oppjustert ECU er nok mye av årsaken. Men går bra læll [emoji41]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

holter
20/08/16, 21:09
Du får kjøre inn disse hestene pent , har vel gått over 400 tkm med en slapp 126 hk , kommer til og få sjokk motoren - men tror på at det ble en enorm forskjell :)

Svirre
20/08/16, 21:15
Du får kjøre inn disse hestene pent , har vel gått over 400 tkm med en slapp 126 hk , kommer til og få sjokk motoren - men tror på at det ble en enorm forskjell :)
Tar det til dels pent, men du prøver jo hestene selfølgelig :) Han som chippet bilen sa at den oppførte seg bra, så det var et godt utgangspunkt.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
20/08/16, 23:43
En annen ting; går tilhengerkontakten direkte på REM på min? Bladde igjennom en tråd et sted hvor jeg tror dette ble nevnt. Ergo; jeg trenger ikke TRM?
Hvis ikke; så kan jeg vel koble opp 13-pols kontakt selv uten å kjøpe orginalt? :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
20/08/16, 23:46
Vel, jeg har TRM, tipper du har det og. Stikket du stapper TRM-matta inn i et ikke noe jeg hadde gått løs på med kabelsko, akkurat.

Ebay har hyggelige priser.

Svirre
20/08/16, 23:47
Vel, jeg har TRM, tipper du har det og. Stikket du stapper TRM-matta inn i et ikke noe jeg hadde gått løs på med kabelsko, akkurat.

Ebay har hyggelige priser.
Jeg har 7-pol pr.dd, og ikke funnet TRM enda.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
20/08/16, 23:49
Jeg har 7-pol selv, skal se hva jeg finner av delenummer på TRM.

Svirre
20/08/16, 23:51
Jeg har 7-pol selv, skal se hva jeg finner av delenummer på TRM.
Hvor er plasseringa på din forresten? Jeg har lett etter den, men ikke funnet den enda. Kabelmatta fra kontakta ser tilsynelatende ut til å krabbe rett inn i REM og koblet sammen med de orginale lysene.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
20/08/16, 23:55
Hvor er plasseringa på din forresten? Jeg har lett etter den, men ikke funnet den enda. Kabelmatta fra kontakta ser tilsynelatende ut til å krabbe rett inn i REM og koblet sammen med de orginale lysene.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Plasseringa på hva?

TRM:

Look at this on eBay http://www.ebay.com/itm/361235587788

Dobbeltsjekk delenummeret, kan hende det er forskjell because 'murrrica

mrstfu
21/08/16, 00:08
TRMen min lot jeg ligge løst i rommet under TRM, mener å huske manualen sa den skal settes opp med borrelåsbånd på innsida av dekselet som sitter foran TRM (i bilens lengderetning) og går mot C-stolpa. Kontakta den plugges i er også på den delen av TRM som er nærmest C-stolpa, bak plastdekselet/"veggen" i lasterommet, under venstre bakrute.

Svirre
21/08/16, 11:35
Takker for tips på eBay, men da er jeg nesten like mye oppi komplett sats fra Volvo ift pris ;)

Plasseringa på hvor fabrikanten mener den skal plasseres, er jeg kjent med. Tenkte bare på om du hadde den et annet sted, så det kan være lagt et annet sted.

Jeg må ut og lete litt i dag...

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
21/08/16, 11:53
Har nok kabel til å henge den på takvingen, føler jeg.

Hvor flashet du?

Svirre
21/08/16, 12:08
Har nok kabel til å henge den på takvingen, føler jeg.

Hvor flashet du?
Fare for det [emoji85]

Privatperson i Sverige [emoji108]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Jimbojama
21/08/16, 19:06
07 skal da ikke ha TRM. De går rett i REM.
Så stusser litt på mrstfu som da har TRM? =p

Edit: Etterhvert som minuttene går her, blir jeg mer og mer usikker. Har jeg TRM jeg og? Jaggu ikke enig med meg selv her jeg nå.

mrstfu
21/08/16, 19:46
Vel, ledningsnettet jeg kjøpte av deg, som du demonterte fra din bil, passer rett inn i TRMen min, og ikke inn i noe annet.

Tipper du finner en TRM om du titter;)

Jimbojama
21/08/16, 20:54
Ja, er tydligvis bare for lenge sida jeg bytta ut. Gammel blitt nå se, så mine små grå blir mer og mer forvirra. =p
Jeg er nok ganske sikker på at jeg har en TRM ja, nå som jeg har fått tenkt litt på det (bilen står ikke her for øyeblikket), så det kan jo være at Svirre ikke har koblet originalt?

Svirre
21/08/16, 20:55
Jeg fant TRM i stad! Under en boks som er under REM...var ikke lett å se. Har vært skeptisk med å dra så mye i ledningene, men når jeg fant en lapp med et kjent delenr, fjernet jeg tvilen om at TRM ikke var der ;) Men jeg mener å huske at TRM ikke er på faceliftbilene, men samtidig mener jeg å huske jeg var med å ettermonterte hengerfeste og TRM på P2 V70 når jeg jobbet litt på Bilia i 2010.

mrstfu
21/08/16, 21:25
Forstår det slik at det er prefacelift det ikke er TRM på

Svirre
21/08/16, 22:11
Forstår det slik at det er prefacelift det ikke er TRM på

Du kan nok ha rett der. Sjekket nettopp på volvocars.com sin side, og TRM blir tilbydd fra 2005 og oppover. Da er det avklart :)

Det som har gjort at jeg har stusset over dette, er at ingenting har vist seg i VIDA. Hverken som TRM eller via REM.

mrstfu
21/08/16, 22:37
Ting viser seg ikke i VIDA, er ikke Pokémon Go dette her. Man må lete.

Svirre
21/08/16, 22:59
Ting viser seg ikke i VIDA, er ikke Pokémon Go dette her. Man må lete.
Vet det, professor Oak.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

aarnes
22/08/16, 13:32
TRM er ikke en aktiv styreenhet på lik linje med andre.
Den kommer ikke opp noen steder, er vel bare en fordelingsboks med sikring på.
Funksjonen jeg har forstått den har, er å deaktivere ryggesensor (for de som har det) når tilhengerkontakt er koblet inn, samt mulighet for tåkelys bak.

Svirre
22/08/16, 14:22
Det forklarer hvorfor. Vet du om det vil bli problemer om man bytter kabelmatte fra 7 til 13 pol uten prog. med ny SW?

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

aarnes
22/08/16, 14:23
Det er tut&kjør. Jeg skal gjøre det samme. Ingen sw nødvendig for TRM i det hele tatt

Svirre
22/08/16, 14:24
Det er tut&kjør. Jeg skal gjøre det samme. Ingen sw nødvendig for TRM i det hele tatt
Flott :-) Bygde om vogna til 13-pol, så skal bli godt for å få full utnyttelse under kjøring [emoji106]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Jimbojama
22/08/16, 17:18
Har endra fra 7 til 13, ingen endringer i SW og alt funker som det skal.

Jimbojama
22/08/16, 17:20
Det er tut&kjør. Jeg skal gjøre det samme. Ingen sw nødvendig for TRM i det hele tatt

Er ikke greia med SW for tilhengerfeste at tåkelys på bil blir deaktivert når man har koblet på henger/sykkelstativ? Er med andre ord ingen krise å ikke laste inn SW, men kjekt om man skal bruke tåkelys bak.

mrstfu
22/08/16, 17:26
Er ikke greia med SW for tilhengerfeste at tåkelys på bil blir deaktivert når man har koblet på henger/sykkelstativ?



Funksjonen jeg har forstått den har, er å deaktivere ryggesensor (for de som har det) når tilhengerkontakt er koblet inn, samt mulighet for tåkelys bak.

Hosthark

Jimbojama
22/08/16, 18:32
Jauda, men jeg oppfatta det som at aarnes mente at TRM hadde den funksjonen, ikke SW.

mrstfu
22/08/16, 21:44
Tror da det jeg og. Mener å huske sensorene mine ikke ga noen lyd når jeg rygga med henger, og jeg har ikke lasta software.

Jimbojama
25/08/16, 11:15
Jaja, det er jo fordi facelift har TRM, mens man brukte REM og SW opp til 2004.

Svirre
28/08/16, 21:35
Først og fremst vil jeg bare takke alle dere som ble med på årets fabrikkstur! Det ble en meget flott dag/helg. Været var med oss og det hjalp meget godt på stemningen :) Her er stemningsbildet fra Våghalscamping på dagen:

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/1008.jpg

Så til bilen:
Etter chippingen...tja, hvor skal man begynne...den har blitt en fryd å kjøre! Sprek og en drøm å trekke campingvogn med. Forbruket ble kraftig redusert, selv med 1400kg etter og enormt med luftmotstand. Cruiset i ca. 90-95km/t fra Drøbak og hele veien nedover til Kungälv. Endte opp på 0,95l :) Sist jeg var nedover med vogna, brukte den 1,05l og hadde en marsjfart på ca. 85km/t med 4. giret flere steder.

Siden den ryker/soter kraftig fra ca. 75-100% pedalbruk etter chippingen, får jeg en følelse av at den ikke får puste godt nok. Det ga ingen tegn til svarte dotter før chipping, men da krevde den begrenset med luft. Sjekket opp i stad ved å løsne siste røret før innsuget, og trekkeren som jeg gravde litt med, bekreftet i allefall at noe på renses. Det er uunngåelig at en motor som har passert 410 000km neppe har vondt av å få en liten 'TLC'. Skal gå løs på alle slanger og rør fra turbo t.o.m innsuget, hvor det skal renses skikkelig! Intercooler skal få en runde med diesel, i værstefall bli byttet om det kan være sprekk i denne.
Så kommer spørsmålet: trenger jeg nye trykkrør til dysene? Disse må demonteres for å få av innsuget. Er det også noe annet jeg bør tenke på/se etter når jeg demonterer dette?

Ellers driver jeg å undersøker priser rundtomkring på omlakkering av klarlakken på taket og panser. Her har det tydeligvis sluppet, og bør i aller høyeste grad utbedres om jeg skal unngå ytterligere skader.

Tom K
29/08/16, 06:41
Det er vel anbefalt å bytte røra ja. min har vært inne til en service før jeg fikk den å det står bare " dyser fjernet og montert, montert nye fuel rør" vet ikke om min har vært inne til "avkoksing" for det sto det ikke noe om i mailen fra Jensen & Scheele

Svirre
29/08/16, 20:28
Er vel kanskje like greit. Er vel ikke så dyre sakene dette her :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
31/08/16, 21:34
16" bremsebraketter er på vei i posten! Da er det bare å vente, så får en tatt en service på bremsesystemet snart. Kan ikke si det er dumt mtp litt flere ponnier og bremseskiver med en god del kast i...:p

ole94
03/09/16, 15:05
Hei! Spør i tråden din slik at andre også kan svare, men vi kan gjerne ta det på PM hvis du vil det. Har sendt deg en melding på Facebook også.

Har kjøpt meg en 07 V70 som har gått 215'. Har ikke voldsomt peiling på bil, men sjekket over det jeg kunne før kjøp. 6-7 dager etterpå fikk jeg rød lampe i dashboard om lavt kjølevæskenivå, og i tanken var det omtrent helt tomt. Fylte opp med vann, men det forsvant det også. Trodde først det ikke rant ut igjen, men har i ettertid sett at det renner ut ved venstre framhjul (på motsatt side av tanken). Det er ikke antydning til vann i olja på peilepinnen.

Det negative er at det er antydning til svarte flekker og møkk i ekspansjonstanken.. Jeg frykter derfor at det er toppakningen som er gåen:(

Men før jeg setter den på verksted og betaler X antall tusen, hvordan kan jeg utelukke at det er noe annet? Jeg ser i starten av tråden din at du hadde problemer med lekkasje av kjølevæske, men hadde du lignende symptomer i tanken som meg?

Noe annet jeg kan feilsøke?? Skal trykkteste tanken i dag for å se hvor vannet lekker ut.

Daniel V
03/09/16, 21:08
Hei! Spør i tråden din slik at andre også kan svare, men vi kan gjerne ta det på PM hvis du vil det. Har sendt deg en melding på Facebook også.

Har kjøpt meg en 07 V70 som har gått 215'. Har ikke voldsomt peiling på bil, men sjekket over det jeg kunne før kjøp. 6-7 dager etterpå fikk jeg rød lampe i dashboard om lavt kjølevæskenivå, og i tanken var det omtrent helt tomt. Fylte opp med vann, men det forsvant det også. Trodde først det ikke rant ut igjen, men har i ettertid sett at det renner ut ved venstre framhjul (på motsatt side av tanken). Det er ikke antydning til vann i olja på peilepinnen.

Det negative er at det er antydning til svarte flekker og møkk i ekspansjonstanken.. Jeg frykter derfor at det er toppakningen som er gåen:(

Men før jeg setter den på verksted og betaler X antall tusen, hvordan kan jeg utelukke at det er noe annet? Jeg ser i starten av tråden din at du hadde problemer med lekkasje av kjølevæske, men hadde du lignende symptomer i tanken som meg?

Noe annet jeg kan feilsøke?? Skal trykkteste tanken i dag for å se hvor vannet lekker ut.
Anrydning til svarte flekker i ekspansjonstanken er helt vanlig. Det er mye grums i et gammelt kjølesystem. Kan være en slange som er gåen som gir fra seg gummibiter. :)

Svirre
04/09/16, 20:46
Hei! Spør i tråden din slik at andre også kan svare, men vi kan gjerne ta det på PM hvis du vil det. Har sendt deg en melding på Facebook også.

Har kjøpt meg en 07 V70 som har gått 215'. Har ikke voldsomt peiling på bil, men sjekket over det jeg kunne før kjøp. 6-7 dager etterpå fikk jeg rød lampe i dashboard om lavt kjølevæskenivå, og i tanken var det omtrent helt tomt. Fylte opp med vann, men det forsvant det også. Trodde først det ikke rant ut igjen, men har i ettertid sett at det renner ut ved venstre framhjul (på motsatt side av tanken). Det er ikke antydning til vann i olja på peilepinnen.

Det negative er at det er antydning til svarte flekker og møkk i ekspansjonstanken.. Jeg frykter derfor at det er toppakningen som er gåen:(

Men før jeg setter den på verksted og betaler X antall tusen, hvordan kan jeg utelukke at det er noe annet? Jeg ser i starten av tråden din at du hadde problemer med lekkasje av kjølevæske, men hadde du lignende symptomer i tanken som meg?

Noe annet jeg kan feilsøke?? Skal trykkteste tanken i dag for å se hvor vannet lekker ut.

Anbefaler deg å sjekke opp om du kan ha samme problem som jeg kan ha hatt:
http://forum.vccn.no/showthread.php?71153-%C2%A4%C2%A4-Svirre-s-V70N-2-4d-Den-milj%C3%B8vennlige-sotj%C3%A4geren-Sm%C3%A5plukk-her-og-der&p=972847&viewfull=1#post972847

Det er et velkjent problem for V70N med Euro4 motor da dette røret gnisser hull over tid. Jeg hadde store problemer med å finne lekkasjen, men fant vannrester under bremsekraftforsterkeren uten synlig lekkasje. Da var det noen som tipset om å bytte veivhusventilasjonen. Jeg i mitt tilfelle byttet kun det avbildede kjølerøret som sitter rett før innsuget til turbo. Etter bytte av denne har jeg til pr.dd ikke etterfylt kjølevæske :)

ole94
04/09/16, 20:55
Takk for svar! Skal undersøke i morgen:)

Svirre
08/09/16, 22:02
Fikk byttet bremser i dag, samt luftfilter (Ja, det er biltema...)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/223.jpg

Etter at jeg kom over en side som hadde 16" braketter til frambremsene, så flesket jeg til. Spesielt til den nette sum av 160kr pr. stk [emoji15]
Kjøpte nye skiver og klosser på tema i dag, og byttet i dag.
Braketter og skiver ble lakkert svarte. Mest for utseende sin skyld, men også litt for evt. rustbeskyttelse. Litt...

Bremseeffekten ble merkbart bedre, men må bytte bremsevæsken må byttes og evt. overhale kalipperne foran. Begge begynner å gå tregt, samt at nippelen på den ene foran er knekt. Hadde tenkt å lufte bremsesystemet hele veien rundt i dag, men endte kun opp med å lufte bremsevæskebeholderen [emoji85]

**********

Etter chippingen, merket jeg at den har gradvis gått "dårligere". Blåate bare rent filteret sist, men småpartikler og slikt setter seg jo og tetter. Kostet meg 170kr, passformen var bra og bilen går faktisk merkbart bedre nå :) Soter hakket mindre i tillegg.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
08/09/16, 22:40
Er ikke "Braking News" du er ute etter da? :)

Svirre
08/09/16, 22:48
Er ikke "Braking News" du er ute etter da? :)

Nei. Kun for å "irritere" deg :rolleyes: ;)

Svirre
08/09/16, 22:54
Kan forresten anbefale www.delebil.no. Var skeptisk til stedet siden jeg slet med å finne tidligere erfaringer, men kjøpet blir foretatt via Klarna Sverige, og pakken ble sendt med PostNord. Gikk smertefritt i mitt tilfelle!

holter
08/09/16, 23:05
Ruster ikke noe skivene jeg kjøpte på biltema til xc60 , tenkte og lakkere men etter 2 uker med blandet vær er dem like fine , ikke støver klossene heller i nærheten av det org volvo eller vparts så biltema er mye bedre en sitt rykte :) ivertfall dem første 50 milene :)

mrstfu
08/09/16, 23:06
Mine skiver er fine og brune på senter, etter lakk og ca 6000km.

holter
08/09/16, 23:14
Lakkert dem brune du da ? :)

Svirre
08/09/16, 23:16
Ruster ikke noe skivene jeg kjøpte på biltema til xc60 , tenkte og lakkere men etter 2 uker med blandet vær er dem like fine , ikke støver klossene heller i nærheten av det org volvo eller vparts så biltema er mye bedre en sitt rykte :) ivertfall dem første 50 milene :)

Da er det håp. Jeg kjøpte egentlig basert på dine erfaringer, men hva kan man forvente til 1500kr for skiver og klosser?! :)



Mine skiver er fine og brune på senter, etter lakk og ca 6000km.

Prøver å beholde litt skjønnhet på tralla mens det enda går ;) Videre planer er å fiffe opp kalipperene litt, men siden det pr.nå er usikkert om jeg skal overhale eller kjøpe nye, gidder jeg ikke bruke mye tid på evt. fargelegging av disse :)

ole94
09/09/16, 14:58
Legger inn et svar her om noen googler og får opp denne siden som treff:)

Jeg hadde ikke samme problem som Svirre med kjølerøret, hos meg var det derimot nedre radiatorslange som hadde gnisset mot motoren og laget et stort hull. Fikk byttet slangen på Bilia i dag, og med feilsøking, arbeid og deler kom det på ca. 2800.

Takk for hjelpen folkens! Skal skaffe meg en egen tråd om det dukker opp flere feil:D

Svirre
12/09/16, 22:08
Vurderer en skikkelig TLC-runde på bilen ila høsten. Da skal alt mellom turbo og innsug av inkl. intercooleren. Er det noe mer jeg burde ta med/huske på? Vurderer å sprette opp til virvelspjeldet og bytte ut dette i samme slengen, da det lekker ut olje her, men samtidig vurderer jeg pakningssement utenifra. Det er mao ikke i funksjon, men står tilsynelatende i åpen tilstand da jeg ikke får feilmld. på det.
EGR-systemet skal også rengjøres, og setter nok på et blendelokk med liten åpning i samme slengen (er for å hindre evt. feilkoder). Er det likt på euro3 som på euro4? Har et eksempel under.

Hentet fra eBay:
http://www.ebay.com/itm/69A-EGR-valve-blanking-plate-for-VOLVO-D5-2-4D-S60-S80-V70-II-XC70-XC90-/181242581984?hash=item2a32e653e0:g:AawAAOSw-W5UxVkA&vxp=mtr

Innspill?

mrstfu
12/09/16, 22:16
Følger. Regner med å ta en runde med avkoksing her og der, et lite blendelokk hadde ikke gjort noe.

Svirre
12/09/16, 22:17
Her er forresten resultatet av 415 000km og 230hk ish [emoji108]

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/311.jpg

Hele resonansboksen ser hel ut, men tetteringen som kobler denne mot turboen, er delvis i fillebiter. Blir nok en ny slik i første omgang, før jeg bytter ut boksen med slik silikonsaker [emoji41]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Daniel V
12/09/16, 22:17
Det viktigste er vel som du selv sier, å få renset mest mulig av komponentene for sot og gørr. Blir spennende å se hvordan det ser ut på innsiden, spesielt på en bil som har gått såpass langt. :)

mrstfu
12/09/16, 22:22
Husk på å rengjøre anleggflatene til silikontetningene ekstremt nøyaktig. Olja i veivhusventilasjonen er det som får de til å gli av, sammen med slitasje.

Svirre
13/09/16, 09:20
Husk på å rengjøre anleggflatene til silikontetningene ekstremt nøyaktig. Olja i veivhusventilasjonen er det som får de til å gli av, sammen med slitasje.
Bremserens [emoji111]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
14/09/16, 17:30
Ny pakning ble hentet i dag.

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/343.jpg

60kr fattigere, men du verden hva 60kr kan gjøre :) Renset overganger og rør når dette var av. Hurtigfix som tok bare 20 min!

Fikk slettet feilkoder og kaliberte CCM på nytt da jeg glemte å flytte over kontrollboksen for varmetrådene til setet når jeg bytta disse. Nå er det fart i setet og vinteren kan bare komme [emoji41]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

sandal
14/09/16, 22:54
Vurderer en skikkelig TLC-runde på bilen ila høsten. Da skal alt mellom turbo og innsug av inkl. intercooleren. Er det noe mer jeg burde ta med/huske på? Vurderer å sprette opp til virvelspjeldet og bytte ut dette i samme slengen, da det lekker ut olje her, men samtidig vurderer jeg pakningssement utenifra. Det er mao ikke i funksjon, men står tilsynelatende i åpen tilstand da jeg ikke får feilmld. på det.
EGR-systemet skal også rengjøres, og setter nok på et blendelokk med liten åpning i samme slengen (er for å hindre evt. feilkoder). Er det likt på euro3 som på euro4? Har et eksempel under.

Hentet fra eBay:
http://www.ebay.com/itm/69A-EGR-valve-blanking-plate-for-VOLVO-D5-2-4D-S60-S80-V70-II-XC70-XC90-/181242581984?hash=item2a32e653e0:g:AawAAOSw-W5UxVkA&vxp=mtr

Innspill?

Lite spørsmål ang blending på EGR, e det bare å sette på en sånn pakning så e alt velstand? kjem man til å mere stor forkjell ?

Ka sier de på EU med tanken på utslipp å sånt ? :D

Svirre
15/09/16, 07:43
Lite spørsmål ang blending på EGR, e det bare å sette på en sånn pakning så e alt velstand? kjem man til å mere stor forkjell ?

Ka sier de på EU med tanken på utslipp å sånt ? :D
Blendeplate endrer ikke stort på utslippet, men det stopper mye av den koksen som EGR slipper igjennom :)

Du må ha ei plate med hull i, ellers setter systemet feilkode. Alternativet er å fjerne EGR funksjonen med SW.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

sandal
15/09/16, 17:32
Blendeplate endrer ikke stort på utslippet, men det stopper mye av den koksen som EGR slipper igjennom :)

Du må ha ei plate med hull i, ellers setter systemet feilkode. Alternativet er å fjerne EGR funksjonen med SW.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Er det bra for motoren og få tak i sånn plate då? :D

Svirre
15/09/16, 20:19
Er det bra for motoren og få tak i sånn plate då? :D

Alternativet er at alt mellom EGR og innsug kokser til over tiden, bilen går fetere og fetere pga. redusert luftinntak, tregere spool-up på turbo, motorstyringen bruker lenger tid på å kalibrere det estimerte luftinntaket pga. igjenkoksing. Så jo, den har godt av det ;)

Resultatet er ofte dette eller værre:

https://www.youtube.com/watch?v=XNcg9vTrVUw

mrstfu
15/09/16, 20:44
Er det bra for motoren og få tak i sånn plate då?


Alternativet er [fæle greier] Så nei, tror ikke det

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/365.jpg

Svirre
15/09/16, 22:05
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/369.jpg

Rettet opp i saken ;)

mrstfu
15/09/16, 22:25
Jeg mener uansett å huske å ha lest noe om forskjellen på blendeplate mellom Euro3 og Euro4-motoren, og at kun Euro4 måtte ha hullet for å ikke få feilkoder. Kan ha vært mellom Euro3 og D5252Ten, forsåvidt. Er interessert i dette selv, locked har kanskje en dråpe kunnskap?

Daniel V
15/09/16, 23:14
Hadde blendeplate på D5252Ten min. Den var uten hull, og Ingen issues der.

Svirre
15/09/16, 23:22
Hadde blendeplate på D5252Ten min. Den var uten hull, og Ingen issues der.

Litt forskjell på D5252T og D5244T4/5/7 :)

Jimbojama
16/09/16, 02:38
Mrstfu; vi med 07 D5 kan ikke bruke blendeplate i det hele tatt, sånn jeg hsr forstått det. Kun mulig å fjerne med SW.

Daniel V
17/09/16, 08:00
Litt forskjell på D5252T og D5244T4/5/7 :)
Selvfølgelig. Var mer et svar til mrstfu om i alle fall går D5252T med blendeplate uten hull, noe jeg også mener Slettmyr har på sin 02 D5. :)

Svirre
17/09/16, 16:55
Mrstfu; vi med 07 D5 kan ikke bruke blendeplate i det hele tatt, sånn jeg hsr forstått det. Kun mulig å fjerne med SW. aarnes: noe i dette?

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Jimbojama
18/09/16, 02:46
Jess, fint om noen kan fjerne tvilen rundt dette, vil jo fjerne skiten selv, og jo før jo bedre. =)

locked
18/09/16, 07:46
Jeg mener uansett å huske å ha lest noe om forskjellen på blendeplate mellom Euro3 og Euro4-motoren, og at kun Euro4 måtte ha hullet for å ikke få feilkoder. Kan ha vært mellom Euro3 og D5252Ten, forsåvidt. Er interessert i dette selv, locked har kanskje en dråpe kunnskap?
Tidleg euro3 kan ha blendeplate, seinare må ha hol i for å unngå feilkode (ganske latterlig å tette noko med ei plate med hol i). Motorstyringa brukar signal frå lmm til å kontrollere at EGR fungerar.

Mrstfu; vi med 07 D5 kan ikke bruke blendeplate i det hele tatt, sånn jeg hsr forstått det. Kun mulig å fjerne med SW.
Euro4 ordne dette med SW, då står ventilen stengt heile tida. Fungerar kanonbra

Svirre
18/09/16, 12:31
Da skal driten SW-blokkeres. Tror nok også at DPF vil bli deaktivert med SW når man er så godt i gang :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Jimbojama
18/09/16, 13:16
Rica tar 5000,- ekstra for å skru av DPF. Synes det virker helt sinnsykt, men sånn er det prisa på hjemmesida. Usikker på hva BSR gjør.

Svirre
18/09/16, 14:03
Rica tar 5000,- ekstra for å skru av DPF. Synes det virker helt sinnsykt, men sånn er det prisa på hjemmesida. Usikker på hva BSR gjør.
Klar over det, men kommer ikke til å bruke hverken Rica eller BSR ;)
Det kan skyldes da ECM må remappes. Riktignok regner jeg med at det er nogendelunde forhåndsprogrammert, men alt er jo VIN-bestemt.

Uansett er 5000kr drøyt når det er et tillegg...

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Jimbojama
18/09/16, 23:02
Ja, 500,- kunne jeg levd med, men 5000,- er for meg spinnvilt! Hadde det vært kun dpf som skulle fjernes, ingen tuning så ok, men som tillegg, nei takk. =p Men på en annen side, så er det vel ikke bare bare å finne andre alternativer heller, om man vil ha muligheten til å holde bilen oppdatert i ny og ne med en tur til Volvo.

Svirre
26/09/16, 22:24
Har gjort litt småplukk de siste dagene. Fant en lakkstift som tilhørte x-bilen til frua, og den er jo svart :) Passet med midt i blinken!
Siden jeg har hatt bl.a. en slik flenge i lakken på førersiden...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/596.jpg


...så ble det noget bedre etter litt flekking :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/597.jpg

Fant en 5-6 andre plasser som jeg flekket over med det samme. Det ble mye bedre, og er ikke metallet like mye eksponert lenger [emoji108]

Har også fått lakkert takvinga som jeg har hatt liggende 8-9mnd, så er nå på tide...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/598.jpg

Fått ordna meg Broditbrakett, så nå har jeg litt mer kontroll på talafunken...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/599.jpg

...også kommer det store...bilen har begynt å leke seg i veibanen igjen. Mao; det er trolig et endeledd på passasjersiden som begynner å takke for seg nå. Ikke fått sjekket opp (som vanlig), men siden det ytre ble byttet på førersiden for snaue 3 mnd. siden, så faller det meg logisk at det kan være på andre siden.
Det har også vært en ulyd i fjørbensopplagringen i de siste 2mnd, og nå den senere tiden har denne økt gradvis.
Sitter nå og lager en fet handleliste på komplett oppheng foran, men ytre og indre endeledd begge sider. Koster å være kar...

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

sandal
27/09/16, 12:48
Har gjort litt småplukk de siste dagene. Fant en lakkstift som tilhørte x-bilen til frua, og den er jo svart :) Passet med midt i blinken!
Siden jeg har hatt bl.a. en slik flenge i lakken på førersiden...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/596.jpg


...så ble det noget bedre etter litt flekking :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/597.jpg

Fant en 5-6 andre plasser som jeg flekket over med det samme. Det ble mye bedre, og er ikke metallet like mye eksponert lenger [emoji108]

Har også fått lakkert takvinga som jeg har hatt liggende 8-9mnd, så er nå på tide...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/598.jpg

Fått ordna meg Broditbrakett, så nå har jeg litt mer kontroll på talafunken...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/599.jpg

...også kommer det store...bilen har begynt å leke seg i veibanen igjen. Mao; det er trolig et endeledd på passasjersiden som begynner å takke for seg nå. Ikke fått sjekket opp (som vanlig), men siden det ytre ble byttet på førersiden for snaue 3 mnd. siden, så faller det meg logisk at det kan være på andre siden.
Det har også vært en ulyd i fjørbensopplagringen i de siste 2mnd, og nå den senere tiden har denne økt gradvis.
Sitter nå og lager en fet handleliste på komplett oppheng foran, men ytre og indre endeledd begge sider. Koster å være kar...

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

E det orginal vinge du har eller kopi?

Pass på om du har kopi vinge så kan det være de merkene som e i bak luken ikke stemmer overrens med hullene som er i vingen, eg har orginal har limt den med TEC 7 den henger som faen :D

Svirre
27/09/16, 13:11
Den er orginal ;) Og jeg skal skru denne fast. Er ferdig merket opp til hvis det skal borres, så er skal gå bra.
Blir nok en runde med shining på bilen om ikke lenge, så drøyer med å montere den til det er gjort!
Hadde vært flott med blank bil [emoji106]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
27/09/16, 13:13
Blank bil anbefales, gled deg til å holde den blank ;)

Svirre
27/09/16, 13:16
Blank bil anbefales, gled deg til å holde den blank ;)
Jepp, og nei...men skal gi den et forsøk :) La inn oppdrag på Detaljers Club. Fikk svar ganske umiddelbart :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

vangsfreaken
27/09/16, 15:09
Jepp, og nei...men skal gi den et forsøk :) La inn oppdrag på Detaljers Club. Fikk svar ganske umiddelbart :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Har så lyst til å gjøre det samme, men er redd det blir meget dyrt å få 945'n pen igjen... [emoji14]

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Svirre
27/09/16, 15:13
Hvis du stiller 4-6000kr disponibelt, så kommer du veldig langt ;) Anbefaler deg å gjøre det samme, så får du se hva slags tilbud du får.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

sandal
27/09/16, 15:52
Den er orginal ;) Og jeg skal skru denne fast. Er ferdig merket opp til hvis det skal borres, så er skal gå bra.
Blir nok en runde med shining på bilen om ikke lenge, så drøyer med å montere den til det er gjort!
Hadde vært flott med blank bil [emoji106]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Då skal det ikkje være noke problem nei, var bare om du hadde uorignal :D

sandal
27/09/16, 15:53
Med Riktig polering maskin, og middler så kommer du langt selv også, hadde 4 Steg polering på min for noken dager siden, blee veeldig bra, fikk vekk mye små riper å vaskeriper :D

Svirre
27/09/16, 16:16
Med Riktig polering maskin, og middler så kommer du langt selv også, hadde 4 Steg polering på min for noken dager siden, blee veeldig bra, fikk vekk mye små riper å vaskeriper :D
Pga. kroppslige begrensninger, hindrer dette meg ;) Derfor blir den satt bort til noen som kan det.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

sandal
27/09/16, 17:43
Pga. kroppslige begrensninger, hindrer dette meg ;) Derfor blir den satt bort til noen som kan det.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Ahaa skjønner, ja då kan det være like greit at noen andre gjør det, men etter du har fått den behandlingen så anbefaler eg deg å bruke en god shampoo og spary wax etter hver tredje vask då holder du på glansen :D

Svirre
28/09/16, 08:58
302kr for ny Gates termostat til bilen :) Mye billigere enn hele termostathuset som Volvo selger.

Svirre
28/09/16, 15:17
Fiksa også "nye" bøtter fra Kari over på Sarah. 55w xenon på 9" bøtter lyste bedre enn de gule halogen pærene [emoji85]

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/633.jpg

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
03/10/16, 09:08
Mest sannsynligvis fått tak i en fullt fungerende HU850 spiller fra en '07 mod [emoji16]
Bare å vente og se hva som dukker opp i posten[emoji108]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
07/10/16, 08:35
Endte opp med en HU850 fra en '07 mod på mandag. Grunnen til årsmodellen, er pga. integrert AUX som er levert orginalt på disse bilene. Kjøpte denne fra et huggeri som tydelig ikke visst markedaverdien på den, så betalte rett over tusenlappen inkl. frakt og MVA! [emoji16]

Nå har jeg fått både i posr og sekk syns jeg :) T.o.m fullt fungerende intern cd-spiller i tillegg [emoji106]
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/155.jpg

Lyden er også vesentlig bedre med Dolby aktivert!

Bestilte også ny termostat fra de britiske øyer. Vesentlig billigere enn hele termostathuset Volvo mener en må bytte.
Kom på 310kr via eBay om noen andre trenger.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/156.jpg

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
11/10/16, 07:49
Siste oppdatering:
- Tusenmetre er fjernet
- Skvettlapper er fjernet
Og bilen er kjørt bort til behandling ;)

Det artige er at vibrasjonene som har oppstått med en gang i høyresvinger, skyltes tydeligvis en ABS-sensor, av alle ting. Jeg hadde av alle hjulene og på høyre side foran så festet jeg sensorledningen da den hadde hoppet ut. Ikke fastslått noe, men fiklet en loten stund med denne, så må få sjekket opp i VIDA rundt dette.
Vibrasjonene har kommet umiddelbart etter at rattet har passert første vinkelangivelse fra 0 grader, så det har nok vært en elektronisk blokkering i tillegg. Bremsene har blitt merkbart bedre, men om det skyldes plaseboeffekten tør jeg ikke svare på [emoji85]

Byttet også dieselfilter på bilen i går, og det ga litt bedre start! I tillegg fått et tydelig problem ved kaldstart da den går på delvis på bare 4 sylindre. Den ryker ikke så mye nå etter bytte av dieselfilteret, men oppstarten så ryker det godt.
Ikke målt noen glødestifter, men mistenker at en ac disse begynner å takke for seg. Verdt å koste på seg da jeg tror disse kan være gamle.
Ved siden av tror jeg den 4. dysa er ferdig. Takler ikke kalibrering og er i gråsonen av hva som VIDA sier er akseptabelt...

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Daniel V
11/10/16, 19:24
Litt småtteri må man jo regne med på en gammel traver med såpass høy km :) Ser nå ut til at den holder godt ellers :)

Svirre
11/10/16, 20:17
Litt småtteri må man jo regne med på en gammel traver med såpass høy km :) Ser nå ut til at den holder godt ellers :)

Absolutt. I den stand den er i nå, så er det litt gøy å vise folk at denne faktisk har rullet 417 000km! Og bedre blir det ;)

Glødestifter og nye glødestifter blir nok prioritert ganske snart, men det er enda et problem som gagner med nå...som igjen gjør at jeg angrer på at jeg kjøpte foringer fra ProParts...

Svirre
12/10/16, 19:31
Liten update i dag også :) Ordnet kontaktstykke på bøttene, så blir litt enklere å koble til og fra.

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/331.jpg

Lenge leve eBay...

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Jimbojama
13/10/16, 00:15
Av ren nysgjerrighet, hva ble prisen? =)

aarnes
13/10/16, 00:18
Absolutt. I den stand den er i nå, så er det litt gøy å vise folk at denne faktisk har rullet 417 000km! Og bedre blir det ;)

Glødestifter og nye glødestifter blir nok prioritert ganske snart, men det er enda et problem som gagner med nå...som igjen gjør at jeg angrer på at jeg kjøpte foringer fra ProParts...

Tips: bestill på eBay.
i tråden til den gamle V70en min står det link etc.
Prisen for org. Bosch fra Tyskland ble under halv pris med rabatter på Bilia :-9

Svirre
13/10/16, 21:20
Av ren nysgjerrighet, hva ble prisen? =)
70kr ish for 5 komplette sett. Biltema selger slike koblinger, men de selger alt separat med 10 enheter pr. pakke.

Tips: bestill på eBay.
i tråden til den gamle V70en min står det link etc.
Prisen for org. Bosch fra Tyskland ble under halv pris med rabatter på Bilia :-9
Eller autodoc.co.no. 5 nye plugger havner på 1500kr ca. Det er fullt brukbart dette!

****
Fikk prisoverslag på overhaling av dysene fra Fyksen. 2500kr pr.stk! Vesentlig billigere enn nye, men 12 500kr for alle sammen skjer ikke. Har 1 dyse som bør får litt TLC, men satser på nye glødeplugger først :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Jimbojama
13/10/16, 21:26
Og kvaliteten virker grei? Har bare vært borti møkkakoblinger fra ebay sålangt, men disse så litt mer holdbare ut.

Svirre
13/10/16, 21:28
Og kvaliteten virker grei? Har bare vært borti møkkakoblinger fra ebay sålangt, men disse så litt mer holdbare ut.
De ser meget bra ut, og kvaliteten føles bra ut. Usikker på holdbarheten, men langt bedre enn kabelsko! Til 14kr kontaktstykkesettet så skal jeg ikke klage!

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
13/10/16, 21:37
Husket feil. Blir 850kr ferdig levert i Norge :) Bosch orginalplugger!

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/343.jpg

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

aarnes
13/10/16, 23:31
70kr ish for 5 komplette sett. Biltema selger slike koblinger, men de selger alt separat med 10 enheter pr. pakke.

Eller autodoc.co.no. 5 nye plugger havner på 1500kr ca. Det er fullt brukbart dette!

****
Fikk prisoverslag på overhaling av dysene fra Fyksen. 2500kr pr.stk! Vesentlig billigere enn nye, men 12 500kr for alle sammen skjer ikke. Har 1 dyse som bør får litt TLC, men satser på nye glødeplugger først :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

1500kr? Jeg betalte 450kr med frakt til Sverige :-)
Mener å huske veil. på volvo er ca 500kr/stk.

Svirre
14/10/16, 20:11
Da har jeg hentet bilen fra shinings. Gud bedre å deilig, og ikke minst uvant! med nypolert bil :D Den har fått en skikkelig runde med god pleie, og takker til den som tipset meg om DetailersClubNorway :)

Her er noen 'før'-bilder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/366.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/367.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/368.jpg



Og her er noen bilder rett etter henting!
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/369.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/370.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/371.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/372.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/373.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/374.jpg


Bilen ble strippet for skvettlapper og bøttelykter før levering. Poleringsduden fikk i oppdrag om å fjerne samtlige emblemer på bakluka, så denne ble farlig naken...vurderer å sette på nyere "V O L V O"-emblem under visdusviskeren bak. Nåværende har jeg alltid syntes har vært lite. "V70" og "2.4d" vil bli montert på igjen, eller skal jeg gå for "D5"? ;)

Nye skvettlapper er bestilt og kommer ila neste uke. Monterer disse samtidig som jeg legger om til vinterhjul. Det må gjøres snart uansett....
Takvingen er under "produksjon", og kommer mest sannsynligvis på ila høsten. Stay tuned!

Volvonikko
14/10/16, 23:46
Blei bra med shine :)
Når kommer vingen ? =)

^^

Svirre
15/10/16, 11:31
Blei bra med shine :)
Når kommer vingen ? =)

^^

Det blei den! Det har kommet frem noen hvite flekker på fronten som antas å være maling, samt at bilen har blitt utsatt for en god del maskinvask. Uansett er glansen i bilen hentet frem! Ryddet ut alt unødvendig fra bilen, og ser nå at det er langt i fra dynamisk chassi på denne :p Vurderer 30mm senkefjører nå, men bruksområdet begrenser tankegangen litt...

Takvingen....joda, hatt den i 10 mnd nå og har faktisk blitt svart :p

Daniel V
15/10/16, 11:38
3cm senk gjør jo ikke så mye med dem sånn bruksmessig. Jeg har hatt 3-4cm senk på alle mine, og det har aldri vært noe problem på hytteveier eller noe. Jeg har trukket mye tung henger med mine, og jeg opplevde at bilene ble mye mer stabile å trekke med etter 3cm senk :)

Ble veldig bra med polering ja! :) Må du få byttet den defekte kjørelyspæra på venstre baklykt, så blir det jo perfekt! ;) Helt merkelig hvor sinnsykt mye takvingen gjør på disse bilene... :)

Svirre
15/10/16, 11:54
3cm senk gjør jo ikke så mye med dem sånn bruksmessig. Jeg har hatt 3-4cm senk på alle mine, og det har aldri vært noe problem på hytteveier eller noe. Jeg har trukket mye tung henger med mine, og jeg opplevde at bilene ble mye mer stabile å trekke med etter 3cm senk :)

Ble veldig bra med polering ja! :) Må du få byttet den defekte kjørelyspæra på venstre baklykt, så blir det jo perfekt! ;) Helt merkelig hvor sinnsykt mye takvingen gjør på disse bilene... :)

Hmm...er en sterk vurderingsfase jeg er i. Må gå løs på div. ting på bilen som koster penger (det har vel alt gjort hittil :p), men tror understellet skal få behandling først. Da klemmer jeg på nye fjører og dempere rundt baut i samme slengen, da det krever 4-hjulskontroll.

Pæra skal byttes, men TTT. Takvingen monteres som nevnt ila høsten, men vurderer ei runde med klarlakk til før jeg monterer den. Finnes det forresten monteringssats til disse? Med skruer og beskyttelsesbelegg på kontaktflaten av vingen? Vet Joackim har nevnt at det fantes borremal ift til disse, men er ferdige maler på bakluka mi i allefall :)

Per Turbo
15/10/16, 12:49
Men det ble jo bra! :D

Få nå på den vingen nå, så det blir en V70 :D

Per Turbo
15/10/16, 12:54
Det følger med vingen når man kjøper den, ikke kjent med at det selges løst, men det kan godt være det gjør det. Inneholder borremal (er forøvrig markerte punkter på innsiden av luka hvor hullene skal være) dobbeltsidig tape og skruer. Flere har limt vingen med sika/tech7/rutelim uten at den detter av. Det sitter mer en godt nok. Siden bakluka er av glassfiber er det veldig enkel montering av disse.

Svirre
15/10/16, 13:57
Men det ble jo bra! :D

Få nå på den vingen nå, så det blir en V70 :D

Ble meget bra! Og den kjem ;)


Det følger med vingen når man kjøper den, ikke kjent med at det selges løst, men det kan godt være det gjør det. Inneholder borremal (er forøvrig markerte punkter på innsiden av luka hvor hullene skal være) dobbeltsidig tape og skruer. Flere har limt vingen med sika/tech7/rutelim uten at den detter av. Det sitter mer en godt nok. Siden bakluka er av glassfiber er det veldig enkel montering av disse.

aarnes pratet om dette, men ikke at det fulgte med vingen som "pakke". Vurderer å kappe bort tappene som er de fremre festene, for så å kun skru dem fast bak. Vi får se :) Den må lakkeres ferdig først.

Svirre
15/10/16, 16:37
Supplerer med et par bilder ekstra :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/386.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/387.jpg

sandal
15/10/16, 18:18
Hmm...er en sterk vurderingsfase jeg er i. Må gå løs på div. ting på bilen som koster penger (det har vel alt gjort hittil :p), men tror understellet skal få behandling først. Da klemmer jeg på nye fjører og dempere rundt baut i samme slengen, da det krever 4-hjulskontroll.

Pæra skal byttes, men TTT. Takvingen monteres som nevnt ila høsten, men vurderer ei runde med klarlakk til før jeg monterer den. Finnes det forresten monteringssats til disse? Med skruer og beskyttelsesbelegg på kontaktflaten av vingen? Vet Joackim har nevnt at det fantes borremal ift til disse, men er ferdige maler på bakluka mi i allefall :)


Montering av vinge, Er det orginal vinge så får du tak i mal hos en volvo forhandler, er den uorginal så KAN det være forkjellig på mal, Eg har montert 1 uorginal vinge og 1 orginal vinge, På den uorignalen vingen ente eg opp med og bare lime den med tec7, forde mal fra volvo ikke stempte overens

Svirre
15/10/16, 18:28
Montering av vinge, Er det orginal vinge så får du tak i mal hos en volvo forhandler, er den uorginal så KAN det være forkjellig på mal, Eg har montert 1 uorginal vinge og 1 orginal vinge, På den uorignalen vingen ente eg opp med og bare lime den med tec7, forde mal fra volvo ikke stempte overens
Er orginalvinge, og det har som nevnt vært prat om en mal, men det er ferdig oppmerket på bakluken jeg har, så går nok for å skru :) Blir så mye ekstra jobb hvis vingen må av pga. Et eller annet...

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

sandal
15/10/16, 19:21
Er orginalvinge, og det har som nevnt vært prat om en mal, men det er ferdig oppmerket på bakluken jeg har, så går nok for å skru :) Blir så mye ekstra jobb hvis vingen må av pga. Et eller annet...

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

I see, men då får du mal og skruer og alt du trenger hos en volvo forhandler, men mindre de merkene som er ferdig oppmerket i bakluken stemmer då :D

Svirre
15/10/16, 19:36
Har sjekket dem opp og sammenlignet med en annen som har orginalt montert. Stemmer på en prikk! Bolter kjøper jeg på Tools til 30-40kr ;)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
15/10/16, 19:45
Kveldens oppdatering! Lys [emoji41]

Har montert tilbake bøttene etter polering. La bobleplast mellom fangeren og metallholderen til bøttene for å unngå direkte kontakt. Fungerer fjell [emoji108]

Koblet til det motsatte kontaktstykket tio 1000-metringene. Også gjorde jeg en liten lur fiks slik at de kan dyttes inn bak grillen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/389.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/390.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/391.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/392.jpg

Støttestagene ble plassert på den måten at de ikke kommer i direkte kontakt med hverken fanger eller panser. Enkleste er ofte det beste :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/393.jpg

Og til de som lurer på hva som er brukt her, så kjøpte jeg 5 komplette sett fra Kina til en nette sum av 70kr ish. Biltema selger samme kontaktstykket med 10 enheter i hver pakke, men de selger alle komponentene enkeltvis, noe som medfører en kostnat på bortimot 6-700kr...
Kontaktstykkene er vanntette, og fremstår som god kvalitet. Tiden vil vise :) Uansett lettere å koble fra nå fremfor å bruke skjøtehylser hele tiden.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
15/10/16, 21:01
Du er treig ass, har hatt nøyaktig samme løsninga i flere måneder je;)

Svirre
15/10/16, 21:22
Du er treig ass, har hatt nøyaktig samme løsninga i flere måneder je;)

Stresser ikke vett ;)

Jimbojama
15/10/16, 23:42
Greia med malen et at det skal borres opp fra utsiden også, da må man helst ha mal. Går såklart med øyemål fra innsiden basert på merkene som allerede er der, så helt krise er det jo ikke. =)

Svirre
15/10/16, 23:51
Vingen blir nok montert på en eller annen måte ;)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Per Turbo
16/10/16, 03:28
Samme kontaktstykke jeg har brukt på alt av gulblink til fangeren foran, meget enkelt og greit når fangeren skal demonteres




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

ole94
16/10/16, 17:46
Polering ser veldig bra ut! Send meg gjerne en PM med hvor mye du betalte :) Aner ikke hvor mye sånt koster.

Jeg skal også ha på vinge (uten bremselys), den er i glassfiber og er ferdig lakkert av et firma i Hønefoss. Fulgte ikke med verken borremal, tape eller skruer, er noen hull under bare. Vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal få den på..

Svirre
16/10/16, 17:50
Polering ser veldig bra ut! Send meg gjerne en PM med hvor mye du betalte :) Aner ikke hvor mye sånt koster.

Jeg skal også ha på vinge (uten bremselys), den er i glassfiber og er ferdig lakkert av et firma i Hønefoss. Fulgte ikke med verken borremal, tape eller skruer, er noen hull under bare. Vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal få den på..
Jeg betalte 4000kr for denne jobben, men kan nok være litt variende på hvem som gjør jpbben og hva som skal blo gjort.
Høres ut til at du har bestilt fra Troll Tuning :) Han selger ikke orginalvinger, men de skal være formstøpt etter orginale mål.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Volvonikko
16/10/16, 21:12
Gi alt imorgen Svirre! Få på takvingen å knips bilder av gliset :D
Fortjener det før vinteren ;)

Svirre
16/10/16, 22:14
Gi alt imorgen Svirre! Få på takvingen å knips bilder av gliset :D
Fortjener det før vinteren ;)

Den skal få et lag med klarlakk først, for så å montere tilbake bremselyset (for ligger en time unna der jeg bor :rolleyes:). Nei, er ikke mye arbeid som gjenstår, men det finnes viktigere ting enn takvingen som gjør at jeg har brukt så lang tid ;)

Svirre
22/10/16, 19:32
Vinterdekka er på, nye visdusviskere og nye skvettlapper er montert!

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/488.jpg

Fikk også montert takvinga av alle ting! Fikk en føelse av at bilen ble mer komplett etter at denne ble montert :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/489.jpg

Så da mangler det bare understellsbehandling. Vurderer senk, samtidig som jeg vurderer polyforinger til bærebruene siden de begynner å slippe allerede etter 6500km.....[emoji31]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
22/10/16, 20:26
Fikk også montert takvinga av alle ting! Fikk en føelse av at bilen ble mer komplett etter at denne ble montert
.


Tvilsomt, hadde den gjort bilen så bra, så hadde jo alle hatt vinge.

Oh, wait

Svirre
22/10/16, 21:44
Tvilsomt, hadde den gjort bilen så bra, så hadde jo alle hatt vinge.

Oh, wait
Jaa?

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Volvonikko
22/10/16, 22:32
Blei helt konge med vingen ;)
Skal skvettlappene bak poppes fast ? Eller brukte du skruer ? =)

Blei nydelig og blank bil Svirre :P ^^

Svirre
22/10/16, 22:43
Blei helt konge med vingen ;)
Skal skvettlappene bak poppes fast ? Eller brukte du skruer ? =)

Blei nydelig og blank bil Svirre :P ^^

Takker og bukker!

Ja, ble noget bedre med vinge :) Skvettlappene ble poppet fast med medsendte popnagler.

Volvonikko
23/10/16, 09:43
Aha :)
Ble iallefall staselig med vinge ;)

Per Turbo
23/10/16, 10:38
Endelig [emoji2][emoji1362]




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Svirre
23/10/16, 11:31
Aha :)
Ble iallefall staselig med vinge ;)
Ble det :)

Endelig [emoji2][emoji1362]




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no
Ting tar tid! Men angrer ikke på at jeg monterte den nå [emoji108]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Svirre
03/11/16, 16:07
Lite som har skjedd her nå...men har handlet meg elektrisk innfellbare speil m/minne og utvendig belysning! Atpåtil med blinklys i speilet, så det er luksus fra første stund [emoji16]

Trengte da bryteren, 7-rader og lokk til resterende ledige plasser på CCM. Siden dette kostet noen kroner, fant jeg like gjerne ut at vi kjøper hele shiten fra noen på ebay, så det kommer i posten etterhvert [emoji85]

More to come [emoji108]

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Per Turbo
03/11/16, 19:02
De speilene på finn eller? [emoji12]

Blir godt med litt utvidelse av bryterantallet [emoji85][emoji2][emoji38]




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Svirre
03/11/16, 21:10
De lå ute i bare 2t timer, så usikker på om du har sett de samme, men ja: finn.no :) Gleder meg til å slenge på enda mer jåleri [emoji16]

De speilene på finn eller? [emoji12]

Blir godt med litt utvidelse av bryterantallet [emoji85][emoji2][emoji38]




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no
************
Gjorde nok et tiltak på bilen i dag; senterhøyttaler! Siden jeg hadde noen ok elementer liggende fra en eller annen bil, smalt den ene ned i dashbordet. Det låter helt greit, men Dolby-prosessoren i spilleren gir fremdeles et godt lydbilde.
Orginalvare kommer nok etterhvert..

Stemningsbilder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/104.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/105.jpg

Dekslet gjemmer alt dette, så er det er ikke visuelt. Derfor la jeg så liten flid i utseende [emoji85] Men elementet gjør definitivt jobben sin [emoji108]

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

mrstfu
03/11/16, 21:45
Hadde du ikke senterhøyttaler fra før av? Den kanalen er vel aktiv så lenge du har en HU850 på plass?

Svirre
03/11/16, 22:06
Hadde du ikke senterhøyttaler fra før av? Den kanalen er vel aktiv så lenge du har en HU850 på plass?
Hvis jeg monterte nå, så har jeg vel ikke hatt tidligere? ;)

Den er aktiv med HU850 spiller ja. Hadde 650 tidligere.

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

mrstfu
03/11/16, 22:42
Hvis jeg monterte nå, så har jeg vel ikke hatt tidligere? ;)


Kunne ha vært defekt for alt jeg veit, eller kun spille sånn bygdemusikk som du hører på.

Svirre
03/11/16, 23:03
Kunne ha vært defekt for alt jeg veit, eller kun spille sånn bygdemusikk som du hører på.
Aldri hatt noe der tidligere. Gir lyd til litt mer enn bare bygdemusikken min, men som nevnt; den skal byttes ut! [emoji1]

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Svirre
08/11/16, 09:48
Mer stuff i posten. Lite brukte orginale dempere til bakluka + komplett CCM.

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/195.jpg

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Svirre
09/11/16, 23:31
Gjorde en liten dugnad i dag. Fikk endelig byttet termostaten :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/226.jpg

Den gamle var meget slapp i fisken, så det var en god grunn til hvorfor tempen ikke var så bra på slutten. Man merker forskjellen når den ikke klarte å holde tempen oppe uten dieselvarmeren ved
7+, til å klare det uten varmer i -4 [emoji16]

*************

Fikk også kjøpt 2 meget pent brukte orginaldempere. Så pent brukte at de ikke så brukt ut! 310kr vel verdt, og kamikazedemperene er kastet. Så IKKE KJØP FRA BILTEMA! De sender bare bakluka over som panser...

*************

Så til sak nr. 3: nye speil.
Endte opp med 2 bra eksemplarer av speil til '07 bil med elektrisk folding og lys under speilhuset.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/227.jpg

Og til det kjøpte jeg likegjerne hele CCM modulen fra Latvia siden jeg skulle ha bryter, 7 rader og blendelokk [emoji14]
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/228.jpg

Problemet oppstår under montering...ser på kontaktstykket at det er færre ledninger fra ledningsnettet i døra enn det speilet trenger. Det resulterer i at kun belysningen under fungerer, og ingenting annet...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/229.jpg

Ut i fra hva jeg hadde undersøkt på forhånd, fikk jeg inntrykk av at dette lå klart i døra. Noen som vet om det er egen kabelmatte mellom DDM og speil, eller må hele kabelmatten i døra byttes?

Problem nr. 2:
Får feilkode CCM-0090 når knapp for foldespeilet monteres. Mistenker manglende SW, men det skal vel gå uten? Bilen registrerer hvilken knapp dette er og om den trykkes inn, så det er ingen defekt knapp sådan.

Likevel fikk jeg "oppgradert'' litt. Endte opp med 7-rader med foldespeilbryter og bryter for ryggesensorer. Har fått snusen i en komplett bakfanger fra en bil med samme årsmodell som leveres komplett med kabelmatte som kobles til REM og med sensorene. Den er svart også, så da slipper jeg omlakkering. Hmm....

Ser slik ut i dag hvertfall :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/230.jpg

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

aarnes
09/11/16, 23:37
Ut i fra hva jeg hadde undersøkt på forhånd, fikk jeg inntrykk av at dette lå klart i døra. Noen som vet om det er egen kabelmatte mellom DDM og speil, eller må hele kabelmatten i døra byttes?


Ligger en sak på det der i VIDA... noen 07 classic er levert uten alle ledningene :-)
Tror det står i monteringsanvisninga også.
men uansett, innfelling fungerer ikke før du har lastet software.
Justering av speil bør fungere men om ikke så må du få på plass alle ledningene først

CCM-0090 er "Felaktig identitet" som betyr at du mangler SW

Svirre
09/11/16, 23:41
Da skal SW ordnes når alle ledningene er på plass :) Vet du om ledningene må skjøtes inn eller om det er en sats på dette?

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Per Turbo
09/11/16, 23:44
Er vel færre ledninger siden bilen ikke har blinklys i speil fra før, og du har speiler med det nå. Er vel ledningsmatter med 7, 9 eller 12 ledninger om jeg ikke husker feil?




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

aarnes
09/11/16, 23:47
Da skal SW ordnes når alle ledningene er på plass :) Vet du om ledningene må skjøtes inn eller om det er en sats på dette?

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Ingen sats, ledning og kabelsko følger med på speilene som kit.


Er vel færre ledninger siden bilen ikke har blinklys i speil fra før, og du har speiler med det nå. Er vel ledningsmatter med 7, 9 eller 12 ledninger om jeg ikke husker feil?




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no


Dette er jo en 07 som har blinklys i speil fra før av? :-P

Per Turbo
09/11/16, 23:58
Mottatt! [emoji23][emoji85]






Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Svirre
10/11/16, 08:39
Da skal koblingsskjema studeres :)

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Svirre
16/11/16, 13:20
Driver å jakter på nye lamper til bilen. Vparts.se hadde en type med 195w LED som er fjernet fra salget nå av det jeg tenker meg.

På eBay har jeg funnet noen slike:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/558.jpg

Noen som har prøvd slike eller tilsvarende? Ønsker mest mulig spot-lys, men skal også være noe spredning på lysbildet.
Finner jeg ingen vettu LED-lamper, så går jeg for NBB sine med xenon.

Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk

aarnes
16/11/16, 13:35
Jeg har disse og er meeget fornøyd

http://bygghobby.no/produkt/e-merket-kjorelys/e-merket-komplette-pakker/eled-140w-lyskastere-e-merket

Per Turbo
16/11/16, 14:15
Bare husk at LED ikke er varme så snøen legger seg på glasset [emoji1365]




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Svirre
16/11/16, 14:26
Bare husk at LED ikke er varme så snøen legger seg på glasset [emoji1365]




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no
Hjelper ikke når saltet legger seg på uansett [emoji14]

Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk

Per Turbo
16/11/16, 14:31
Vent å se [emoji847]




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Svirre
16/11/16, 14:34
Vent å se [emoji847]




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no
Mtp at jeg ikke merker så stor forskjell på 100w halogen og 55w xenon, føler jeg at det er lov å prøve LED for en gangs skyld :) mrstfu har vel litt erfaring med dette nå?

Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk

Per Turbo
16/11/16, 14:36
Har gode erfaringer på alle måter, bare det med at snøen legger seg på.

Men litt nanovoks på glasset kan jo også hjelpe sånn sett




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Svirre
16/11/16, 14:38
Har gode erfaringer på alle måter, bare det med at snøen legger seg på.

Men litt nanovoks på glasset kan jo også hjelpe sånn sett




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no
Kjekt å vite :)

Ønsker å finne noe nytt med bedre lys da jeg skal begynne å pendle 6mil hver vei til jobb. Har pling-plong xenon i bøttene, men merker at pærene her er slitne nå. Litt dårlig lysbilde har bøttene også :)

Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk

mrstfu
16/11/16, 14:50
Du tenker på LED og snøsmelting? Det er som Per sier, null varmeutvikling i reflektoren, og null snøsmelting. Når man da heller ike får smelta snøen og introdusert fukt til glasset, renner ikke saltet av heller, så for snøkjøring ville jeg kjørt halogen, uten tvil. Med det sagt er LED veldig behagelig ekstralys, men det sliter litt med samme som 100W xenon om det blir for mye lys ut av lykta - den minste lille refleks langs veien, typ veiarbeid, kantmarkører og lignende blir det som en spotlight rett tilbake i trynet pp deg. Fjernlys langs godt avsperra veiarbeid er poengløst, mister alt av nattsyn.

Jeg kjøpte 2x40w H7, satte inn i bøttene du allerede har. Veldig deilig og balansert lys. Har ikke samme rekkevidden som dedikerte xenonbøtter (der optikken er tilpasset lyskilden) men minst 200m brukbart fjernlys, og en deilig spredning og fargetemperatur.

Problemet mange folk får når de går over til LED er at de forventer oppførselen til en halogenlampe, bare med hvitt, og mer, lys. Det er noe helt annet å kjøre med. Små reflektorer gir i mine øyne ikke bra nok lengde, selv om jeg bare har prøvd et fåtall lamper, og billige reflektorer gir ikke konsistent lyssprednkng, med hotspots og strølys der du ikke trenger det. Kjøper du lamper og LEDkonverter de risikerer du at spredninga blir helt møkk, siden lyskilden stpr bittelitt annerledes enn lyskilden til en halogenpæra, samme som med xenonkonvertering. Pærene jeg kjøpte, med Temalampene du har, kan jeg hvertfall bekrefte at gir et behagelig, effektiv og ikke overdrevet lys. Skal du kjøre på uopplyste skogsveier kan masse lys være kjempebra, langs norske veier not so much, i mine øyne.

mrstfu
16/11/16, 14:53
Og som Per sier, litt voks gjør mye. Jeg brukte Rain-X på glassene, holder betydelig lengre.

Svirre
16/11/16, 15:13
Blir 50/50 med opplysete veier og mørke veier. Hadde 3x75w xenon på en av de forrige bilene, og ble litt overkill i enkelte situasjoner som det nevnes. Dog igjen et fenomenalt lys. Jeg heller mest på å klemme til med 2 stk. NBB 225 med 70w xenon, men ønsker å undersøke mest mulig først :) LED har ulempen ved at de enten gir en svær klump med lys rett frem, eller å ha bra spredning 360grader rundt. Jeg er interessert i å ha lyset fremover med litt bredde i seg.

Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk

mrstfu
16/11/16, 15:33
Smak og behag. Kan få rulle litt i Dunfrid neste gang vi treffes.