PDA

Vis full versjon : Feilkode på automat



Morgis
22/09/15, 13:00
Hei.
Etter mapping av D5a, har den fått mye krefter å rutte med, og 100nm mer enn "anbefalt" for automatkassen.
Dette pga planer om ombygging til M66 etterhvert.
Skulle forøvrig ikke være noe kjempeproblem, selv om det ikke var anbefalt.
Både Polestar og Porsche ble nevnt hos firmaet som mapper disse bilene, at hadde gode erfaringer med disse girkassene.

Kassen håndterer dette forøvrig utrolig bra, og har ikke noen som helst fjusk, bortsett fra i lange halvslakke oppoverbakker på cruisecontrollen / gjevn hastighet og pedal, gjerne motorveier i 80kmt med campingvogn eller tyngre henger på slep.
Da koblet lockupen plutselig ut, og feilmelding i display med "girkasse service".
Utenom dette, kan jeg kjøre "galmann" uten problemer.

Mener siste feilkode utlesning av noe feil med torque lockup-en, men tror mer det er bilen som feiloppfatter ett eller anna.
Har ikke forsøkt ny adapsjon av kassen etter mapping. Mulig det vil hjelpe?

Kjørte på lørdag tur retur kristiansand-stavanger med 1800kg henger, fikk meldingen 1gang på turen.
I går tur retur kristiansand-sarpsborg med 1300kg campingvogn, fikk meldingen 2 ganger på turen.

Av/på med tenninga og den er tilbake til normalen igjen.

MadAss
22/09/15, 15:58
Problemet kommer nok av at lock-up'en ikke klarer å holde momentet fra motor når du har henger på/tung belastning. Da vil girkassen måle for stor differanse på turtall til inngående aksel og utgående aksel. Kassen begynner da å slure og vil derfor koble ut lock-up'en for å unngå å ødelegge denne.

Å kjøre bilen i manuelt stille med høyere turtall kan hjelpe, slik at du har høyere oljetrykk til å holde lock-up'en.
Viss ikke må enten lock-up'en i girkassen forsterkes eller motor ned tunes.

Morgis
22/09/15, 19:52
momentet er feil i forhold til originalt, men når jeg holder gjevn hastighet, i oppoverbakke, er ikke klampen i bånn på noen måte.
Momentet er høyere enn originalt, men jeg kan fint gi mer gass og den drar fint opp til 100kmt og forbi 100 om så.
Lå i 100kmt i over 1time på opp og ned bakker uten problemer.

Men rundt 80kmt, der trives den visst ikke.
Det er det som skurrer. "halv pedal", stabil hastighet rundt 80, lang oppoverbakke = feil.

Merker den begynner å jage +-200rpm et par sekunder før den går i feil


Kjører alltid kassen manuelt ved trekking, og feilen oppstår langt kjappere om jeg legger den i Drive.

larsverm
23/09/15, 16:33
Jeg synes vel ikke det er så merkelig at problemet er borte i 100+ selv om du har det i 80.

Morgis
24/09/15, 20:09
Polestar optimering med volvogaranti gir 330hk og 480nm på automatkassen.
Kilde: http://www.polestar.com/intl/product/xc70-t6-awd-automatic-2011/

Min optimering skulle gi D5a 255hk og 550nm.
Kan det være andre paramtere i polestar optimeringa som endrer TCM i tillegg til ECM?

Stig-Arne
25/09/15, 06:44
Polestar gir jo mer effekt, men minde moment. Og det er jo nettopp momentet som gjør at lockupen din kødder.