PDA

Vis full versjon : xc90; Skal bytte demper/fjørbenslager, noe annet som bør byttes samtidig?



Belia
21/09/15, 10:56
Ser på sprengskisser at det er noen deler som jeg må flytte over til ny demper eller eventuelt byttes.
Er det lurt å bytte noe av dette, og hva heter disse delene?

locked
21/09/15, 19:05
Kor langt har bilen gått? Kor langt har DU tenkt å køyre den før du evt. selge den?

Når min V70 runda 300 000km skifta eg ALT som kunne tenkast å vere slitt framme. Einaste eg ikkje bytte var bærekulene dei var ganske nye, så dei måtte eg desverre ta igjen i år, hadde spart en del på ta alt i ett. Kjøpte alle smådelene slik at eg monterte sammen komplette fjærbein før eg tok inn bilen, endeledd, styrestag, mansjettar, kyllingstag, stabstag (fekk eit nytt, viss ikkje hadde eg ikkje skifta det). På den måten ser eg for meg at eg slepp å skrue så mykje på forhjulsstillinga fram til bilen har runda 500 000km og skal pensjonerast. Har 160 000km igjen no.

Belia
22/09/15, 10:43
Bilen har bare gått 138000 km. Har ikke tenkt å sitte med bilen så lenge, men vil ha den i god stand når jeg selger.
Dette er vel lagerførte deler her i Trondheim, så kan forsåvidt ta alt ned og se hva jeg trenger å stikke innom og hente av deler.
Takker for svar.

Frode H.
22/09/15, 19:37
Skal i løpet av vinteren gjøre samme jobb på min 2005 XC90 Hadde vært fint om du skrev litt om erfaringene dine etterpå. Kommer du til å bruke originaldeler?

locked
22/09/15, 20:11
Bilen har bare gått 138000 km. Har ikke tenkt å sitte med bilen så lenge, men vil ha den i god stand når jeg selger.
Dette er vel lagerførte deler her i Trondheim, så kan forsåvidt ta alt ned og se hva jeg trenger å stikke innom og hente av deler.
Takker for svar.
Eg vil tru mykje av desse delene ikkje er lagerført, men får dei over natt. Går jo an å undersøke på forhånd kva som er tilgjengelig.

Litt voldsomt å skifte alt etter så kort kjørelengde, særleg når du ikkje har tenkt å ha den ei stund. Lykke til :-)

Belia
14/02/16, 22:31
Hei,

Litt sent svar dette.
Jeg har ikke kommet i gang enda.
Jeg har kjøpt inn lager og demper på Torshov Bil. Alt var Sachs. Det ble mye billigere å handle disse delene der enn på Volvo.
Det er endel andre småtteri som godt kan byttes når fjørbeinet er ute, husker ikke navnet på disse, men tenkte å ta det når jeg har sett tilstanden på det. Mye av dette er vel lagerført eller "like rundt hjørnet".

Har du fått gjort dette?

Planen var å bytte bil, men vi ombestemte oss, vi trives godt i xc90'en, så beholder den en stundt til:)

locked
15/02/16, 09:38
Fjærsete ville eg uansett skifta sammen med topplagringa. Det gummisetet som fjæra står opp i topplagringa i.

Frode H.
18/02/16, 13:27
Skulle redigere svaret mitt og klarte å slette..
Jeg gjorde en tilsvarende jobb i romjulen. Byttet dempertopper, dempere, bærearmer, opphengskuler og stabstag på begge sider. Sachs dempere og Febi Bilstein på resten. Rett under 8000,- fra eurodel.no

Når det gjelder andre deler på demperene, kan gjennomslagsgummi og plastbeskyttelse over demperen byttes, men det er neppe behov for det. Lite slitasje på disse delene.

turbobin22
20/02/16, 09:38
Hvis du ikke har utført jobben enda kan jeg nevne det som bør byttes.
Linker fra Skruvat. Men Partnr står referert

Fjørbenslager: https://www.skruvat.no/stottelager-fj%C3%A6rbein-P12459.aspx

Gummisete oppe: https://www.skruvat.no/stottelager-fj%C3%A6rbein-P376250.aspx

Stabstag (kan byttes uten og ha fjørbenet ute, men greit å ta samtidig mtp slitasje) :https://www.skruvat.no/stang-stabilisator-P10180.aspx