PDA

Vis full versjon : Howto: Raskere og stabilere ladetrykk!



TeamBørnOut
02/07/10, 06:20
Hvem ønsker ikke det?
http://skogenracing.editboard.com/teknik-f1/reglera-laddtrycket-enkelt-med-hjalp-av-mottryck-t2866.htm

Kommer en "howto" dette kan gjøres på en orginal turbo volvo etterpå. skal bare få tak i loddetin :)

Fordelen er at man slipper kjøpe en ny "wg" med høyere grunntrykk.
mange "pyser" jo opp trykket sitt på turbomotorene sine. det fungerer dårlig på LT motorene spesielt!
wg tyvåpner og selv om man lader 1bar å er fornøyd så blir det faktisk borte en del effekt som du "henter inn" ved hjelp av en slik liten modifikasjon :)

gaupe
02/07/10, 08:45
wg tyvåpner og selv om man lader 1bar å er fornøyd så blir det faktisk borte en del effekt som du "henter inn" ved hjelp av en slik liten modifikasjon :)

Testa wastegate-aktuator som stod på ein orginal TD04H-15g i går, wastegaten opnar jo allereide frå under 0,3 bar, 13c er dette mykje verre på. Full opning skjer sjølvsagt ein del seinare, men slik fungerar jo ein fjørbelasta wastegate-aktuator.

henrik940
02/07/10, 09:31
Hvordan "kobler" man dette da?

Karl
02/07/10, 19:04
Mener det er slik vi har har det på 740ticen, funket fint siden 07. Har trukket slangene inn i bilen for lettere justering. Var litt bingo å justere i motorrommet og prøvekjøre etterpå. Gikk en intercooler under testing;)

TeamBørnOut
02/07/10, 19:19
Jeg legger ut bilder etterpå! h

TeamBørnOut
02/07/10, 19:24
jeg får ikke lasta opp bilder på photobucket!! den laster å laster... kanskje et bilde kommer opp... resten ser man ikke noe til :@

volvoRsport
02/07/10, 19:28
Er dette likt som "ChrML" har gjort det?

TeamBørnOut
02/07/10, 21:22
ja. men dette er gjort på en orginal 13c maskin. uten ekstern wg :)

Mr. Crepsley
02/07/10, 21:42
Må få bilder av det ja ! :)

yengis
03/07/10, 12:14
er det fordel med ekstern kontra intern wastegate?

trykktestet
03/07/10, 15:04
Hva koster en sånn reduksjonsventil?

Har du bare koblet deg på under membranen på originalklokke?

Morgis
03/07/10, 15:06
Interessant :)
Må nok ordne dette på T5Ra ja.
Ser fram til veileder TBO

ChrML
03/07/10, 19:16
Hva koster en sånn reduksjonsventil?

Har du bare koblet deg på under membranen på originalklokke?
En skikkelig en koster ca 900 kr med moms. Jeg kjøpte denne fra Norgren:
http://store.norgren.com/NO/nb-NO/cat3/skuR72G-2GK-RCN.html

Husk å kjøp med festebraketten som hører til. Den koster noe ala 60 kroner.

Den har trykk-relief system sånn at du faktisk får et stabilt trykk når wastegatemembranen beveger seg og slangene dine og wastegaten er potte tett (ikke-forbrukende krets). Ellers vil du få problemer med at den ikke klarer å slippe ut luft igjen når membranen beveger seg fra lukket til åpen og komprimerer kammeret. Og arbeidsområdet er kun 0.3 - 2 bar. Det gir en veldig høy nøyaktighet og repeterbarhet. Man kan bruke en billig regulator som sitter på kompressorer og, men de er opp til 10 bar som gjør at man må skru veldig forsiktig i motsetning til 2 bars regulatoren hvor man kan skru den flere runder for å justere innenfor de 2 bara. Garanterer ikke at en Biltema regulator gjør jobben like bra, men det kan jo hende, jeg valgte hvertfall å kjøpe en skikkelig regulator. Trykk og lås er det på justeringen og :D.

Merk at Norgren sin har et temperaturområde fra -20 til 65 grader. Det vil si at den ikke bør monteres rett vedsidenav turboen eller lignende. Monter den et stykke unna alt som gir varme. Jeg har ekstern wastegate og en rørpakke som avgir ekstremt mye varme, derfor har jeg montert min her og brukt EGR braketten til noe fornuftig (det ga også en fornuftig føringsvei for luftslanger da jeg henter trykk fra innsugsiden):

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/103.jpg


Brukt stive nylonslanger og gummikoblinger til cruisekontroll som vakumslanger for da kan de trygt stripses sammen med ledningsmatta uten å klemme de sammen så det blir pent. Merk at de ikke må legges alt for nærme eksosrør og slikt, gjerne bruk en form for strømpe over de hvis de kommer for nærme. Nylonslanger i 4mm som jeg kjøpte får man kjøpt hos Volvo lastebil, de har somregel på lager. Gummikoblinger så bestillte jeg bare fra Volvo de som blir brukt på cruisekontroll. Kjøpte slangenippel til regulatoren på Tess og monterte med gjengetape.

Hvordan dette kobles ser du ganske tydelig på linken til TBO. Anbefales sterkt å gjøre det på denne måten! Min WG begynner såvidt å åpne på 1.1 bar og trykket stabiliserer seg på 1.2 bar. Fjæra som sitter i WG-en er en slapp 0.4 bar fjær. Dvs jeg kan justere trinnløst og uten tyvåpning av WG fra 0.4 til 2.4 bar!

Mr. Crepsley
03/07/10, 19:27
Nå er det vel snakk om intern wastegate, og ikke ekstern da, men.. :) Ellers godt forklart!

ChrML
03/07/10, 19:34
Nå er det vel snakk om intern wastegate, og ikke ekstern da, men.. :) Ellers godt forklart!
Gjøres på samme måten. Men regner med at TBO har funnet på noe lurt for å få et trykk-kammer inn på oversiden av den originale wastegaten akkurat som det er på min eksterne. For å kunne gjøre det på samme måten.

Morgis
03/07/10, 19:38
Dette er jo genialt.. hvorfor har man ikke tenkt på dette før.
Tror faktisk jeg skal gå for en norgren type om det ikke finns billigere alternativer i området 0-2bar..

Mr. Crepsley
03/07/10, 19:39
Vil tro han har det ja, men får vel interne med 2 nipler og da?

trykktestet
03/07/10, 22:16
Er mest nysgjerrig på hvordan han skal koble seg på andre siden av membranen.
Tåler membranan at man sveiser på en nippel e.l. og er den siden av klokken tett? Med tanke på staget til wg spjeldet som går igjennom der.

Tenker da at det sitter en sliten halvkilos aktuator på turboen og ikke en ny med to nipler på.

TeamBørnOut
04/07/10, 06:01
Bildene er på vei opp nå :D tar tid (aner ikke hvorfor) og må sikkert prøve 10 ganger. men det kommer :D

henrik940
04/07/10, 13:51
Bildene er på vei opp nå :D tar tid (aner ikke hvorfor) og må sikkert prøve 10 ganger. men det kommer :D

Fungerer her. Har jo nesten tatt 10 timer for deg å laste opp disse bildene, så tror du må klage til enten internettleverandløren din, eller photobucket.

TeamBørnOut
04/07/10, 14:31
eller til de 3 routerne 100meter tp kabel og noe fuck med pcn min :P (stjeler nett fra muttern hehe). det fungerer andre steder. er noe hos meg som er fuck... mister nettet i 2min innimellom også(får ikke "surfa" , men torrentene lastes fortsatt ned like fint.. ).

Men som en kammerat påpekte til meg i stad når vi var ute å sjekka vakum greier for CrhML.
er den klokka orginal....
noe den ikke er.. fordi jeg byttet den for 2 år siden for han som eide bilen. her er hullet fra "klokka" til staget mye tettere. så en oring passet veldig fint. men driver å sjekker med en orginal klokke nå om det er like lett å modifisere den. men den klokka jeg har er så herja (åpnet maaaange ganger) så mulig jeg må kjøpe en orginal klokke av noe her.. Men slenger ut bilder fra hvordan jeg monterte nippelen ihvertfall :D så er det mulig jeg prøver å lage en verson til hvor man ikke trenger å lodde. men bruker en tubeless sykkelventil. noe som kan være lettere for folk å montere.
Men jeg skal først sjekke at jeg får en orginal 13c "wg" tett nok til at man kan bruke mottrykk for å holde den stengt. ellers er dette en veldig ubruklig howto :D (men man får kjøpt slike klokker med 2 nippler orginalt også!)

Kalsn
11/07/10, 02:12
vi venter :D

TeamBørnOut
11/07/10, 12:25
Jeg venter på en ny klokke til en FK / FT motor også :)

turb00le
12/07/10, 09:30
Fikk tak i ei klokke en gang med den berømte nippelen til å kjøre baktrykk i originalt, tror kanskje det kan være det som sitter på turbonetics med intern wg originalt.

gaupe
12/07/10, 11:45
Fikk tak i ei klokke en gang med den berømte nippelen til å kjøre baktrykk i originalt, tror kanskje det kan være det som sitter på turbonetics med intern wg originalt.

Det fins plenty av slike på ebay:

http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=dual+port+wastegate&_sacat=0&_dmpt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&_odkw=dual+wastegate&_osacat=0&bkBtn=&_trksid=p3286.m270.l1313

Kalsn
12/07/10, 12:16
tru om disse t3-t4 wg passer på holset?

Mr. Crepsley
25/07/10, 10:28
har kjøpt en turbo nå som har wastegate med 2 nipler. Har også en slik bleedventil, den må da kunne brukes på dette? Altså ene nippelen inn på wastegate, den andre inn på et t-stykke, som går til turbo og wastegate. Har jeg missforstått?

ChrML
25/07/10, 10:53
har kjøpt en turbo nå som har wastegate med 2 nipler. Har også en slik bleedventil, den må da kunne brukes på dette? Altså ene nippelen inn på wastegate, den andre inn på et t-stykke, som går til turbo og wastegate. Har jeg missforstått?
Du har misforstått. Det er en trykkreguleringsventil som må brukes :). Hvor det regulerte trykket du justerer inn mates inn på den siden som holder igjen WG og hindrer den i å åpne.

Mr. Crepsley
25/07/10, 12:36
Hmm. Okei. Hvor får man tak i en slik reguleringsventil ? Helst en nettbutikk :P

ChrML
25/07/10, 12:55
Hmm. Okei. Hvor får man tak i en slik reguleringsventil ? Helst en nettbutikk :P
Biltema har en 0-10 bar billig. Men er egentlig bedre å bruke en regulator med lavere spekter, som fex 0-2 bar. Med mindre du skal kjøre opp til 10 bar i ladetrykk da :p. Da blir den mye lettere å justere da den ikke blir så sensitiv. Pluss at den får mye bedre repeterbarhet som er viktig her for stabilt ladetrykk.

Jeg kjøpte en 0.3-2 bar i avluftende type fra Norgren. Denne får du kjøpt via en rørleggerforhandler. Kommer vel på 1000 kr ca med festebraketten som du bør ha for å få skrudd den fast et sted.

http://store.norgren.com/NO/nb-NO/cat3/skuR72G-2GK-RCN.html

locked
28/07/10, 13:17
Biltema har en 0-10 bar billig. Men er egentlig bedre å bruke en regulator med lavere spekter, som fex 0-2 bar. Med mindre du skal kjøre opp til 10 bar i ladetrykk da :p. Da blir den mye lettere å justere da den ikke blir så sensitiv. Pluss at den får mye bedre repeterbarhet som er viktig her for stabilt ladetrykk.

Jeg kjøpte en 0.3-2 bar i avluftende type fra Norgren. Denne får du kjøpt via en rørleggerforhandler. Kommer vel på 1000 kr ca med festebraketten som du bør ha for å få skrudd den fast et sted.

http://store.norgren.com/NO/nb-NO/cat3/skuR72G-2GK-RCN.html
Bestilte en slik via Tess i går..

Men hvor får man kjøpt WG med to nipler?? :)

trykktestet
28/07/10, 13:28
ebay.. søk på dual port wastegate

Breide
28/07/10, 16:54
Tror JørgenT fikk sveiset om den org wastegaten på som stod på den 940 han hadde.
Den var punktet på plass igjen..
Endte med inspeksjonsluke i motoren;)

Ekren
21/09/10, 21:12
http://www.gummiogmaskinteknikk.no/

kosta meg 705,- med festebrakket.
+ 2 stk fancy koblinger for bruk av pnaumatikk slanger.

ChrML
22/09/10, 05:27
http://www.gummiogmaskinteknikk.no/

kosta meg 705,- med festebrakket.
+ 2 stk fancy koblinger for bruk av pnaumatikk slanger.
Ca 0-2 bar eller vanlig 0-10 bar?

locked
22/09/10, 07:40
har en slik sak fra norgren liggande i hanskerommet, men spørst om eg rekk å få prøvd den før snøen kjem...

Ekren
22/09/10, 17:41
Ca 0-2 bar eller vanlig 0-10 bar?

Samme som du kjøpte.

ChrML
22/09/10, 17:52
Samme som du kjøpte.
Ah, oki :). Funker bra det! :D

Joakim-G_R
22/09/10, 18:13
Forstår jeg det riktig, at man justerer trykket som er på oversiden av membranen, mens under membranen(nærmest staget) så har man bare en slange der "rent" ladetrykk kommer inn?

ChrML
22/09/10, 18:30
Forstår jeg det riktig, at man justerer trykket som er på oversiden av membranen, mens under membranen(nærmest staget) så har man bare en slange der "rent" ladetrykk kommer inn?
Det stemmer. Dermed reguleres trykket over membranen til et konstant trykk man stiller inn når man får ladetrykk. Og lufttrykk fungerer i prinsippet på samme måte som en fjør, bare at denne er justerbar, så bedre får det ikke blitt.

Joakim-G_R
22/09/10, 18:36
Men hvordan slipper det trykket ut igjen? Slik at WG'en åpner?

ChrML
22/09/10, 18:38
Men hvordan slipper det trykket ut igjen? Slik at WG'en åpner?
Trykket skal ikke ut igjen annet enn når du justerer. Trykket over membranen overvinnes av trykket under membranen når ladetrykket stiger. Fex 1 bar under membranen og 0.7 bar trykk over membranen + 0.4 bar fjør så vil wastegaten åpne om 0.1 bar når fjøra og det regulerte trykket overvinnes.

Joakim-G_R
22/09/10, 18:51
Aha, da forstår jeg. :)

Men om den ikke fungerer lavere enn minus-20, er det andre ventiler som går lavere? (Var rundt 40minus her i fjor vinter...) Teit på en bruksbil :p

Torra
22/09/10, 19:06
Plasser den nære en varm kilde i motoren og kjør rolig til motoren er driftsvarm (noe man gjør uansett i 40speik!)

ChrML
22/09/10, 20:51
Aha, da forstår jeg. :)

Men om den ikke fungerer lavere enn minus-20, er det andre ventiler som går lavere? (Var rundt 40minus her i fjor vinter...) Teit på en bruksbil :p
Hvis jeg skal tippe så fungerer den nok under minus 20. Men som alt annet så krymper diverse materialer i enheten jo kaldere det blir. Det som menes er nok at nøyaktigheten og driftsikkerheten opprettholdes ned til -20. Etter det kan det ikke garanteres hvor nøyaktig den er lenger.

Blir litt det samme som elektronikk som kun fungerer som det skal ned til en viss temperatur. Pga motstander som endrer litt verdier med temperatur og slikt.

Så bør egentlig ikke være noe problem, for kjører ikke med ladetrykk på så kald motor uansett. Etterhvert blir det varmt i motorrommet og da kryper man over de -20 gradene ganske raskt. Bør absolutt ikke plasseres for varmt eller. Braketten til original EGR er fin å montere på fant jeg ut! Ville ikke montert den på eksossiden for der blir det fort over +65 grader som er maks.

Ekren
22/09/10, 22:25
Hmm..
testa denne ikveld, men ladetrykket skyter rett i været - selv om den står justert på minimum. Og jeg har 0,5 bar grunntrykk.
testa med boostcontroler og, ladetrykket skøyt rett i været med den og.
får liksom ikke justert trykket whatsoever.

og ja, den er koblet riktig.
Så her er det noe rart...

Joakim-G_R
22/09/10, 22:38
Går WG'en inn/ut da? den sitter ikke fast?

Ekren
22/09/10, 22:41
Går WG'en inn/ut da? den sitter ikke fast?

Ja, er bevegelig inn og ut ja.

Er noe galt som ikke er riktig her..
Skal se mere på det en dag i helga tenkte jeg, er lei av bil nå :)

Joakim-G_R
22/09/10, 22:43
Tar den jeg, såkan du slippe bryet...

ChrML
23/09/10, 05:33
Hmm..
testa denne ikveld, men ladetrykket skyter rett i været - selv om den står justert på minimum. Og jeg har 0,5 bar grunntrykk.
testa med boostcontroler og, ladetrykket skøyt rett i været med den og.
får liksom ikke justert trykket whatsoever.

og ja, den er koblet riktig.
Så her er det noe rart...
Du har ikke byttet om på over og under membran? Lekkasje i WG-en?

Ekren
23/09/10, 20:37
Det er fikset nå.
har intern wastegate jeg, så det blir koblet motsatt på klokka :)
må det på intern, da den løfter andre veien.

fint og stabilt trykk på 1 bar nå, spann løs noe jævlig utfra en rundtkjøring :D
men lader ikke mere nå før jeg får mappa den ferdig oss es tuning.

benka forøvrig 220hk på hjula på 0,7 bar da fikk jeg ikke ladetrykk før 6000 rpm pga wastegate var slapp, og jeg ikke hadde denne ventilen.

MoCy
11/10/10, 19:46
Er det noen endelig guide på dette her... Meget interessert i dette på bilen min :D

sikkan
08/11/10, 20:29
Hvor går det an å sette på en ekstra nippel på originalaktuatoren? Hvor er det trygt å borre hull? :p

Martin.S
08/11/10, 20:52
Hvor går det an å sette på en ekstra nippel på originalaktuatoren? Hvor er det trygt å borre hull? :p

Å borre hullet er nok ikke problemet, men å lodde på en nippel tror jeg er mere skadelig. Men skulle ikke TBO vise oss hvordan dette skal gjøres, sånn jeg forsto det hadde han vært borti dette mange ganger.

ChrML
08/11/10, 20:54
Å borre hullet er nok ikke problemet, men å lodde på en nippel tror jeg er mere skadelig. Men skulle ikke TBO vise oss hvordan dette skal gjøres, sånn jeg forsto det hadde han vært borti dette mange ganger.
Noen må nok minne han på det :p. Han skal alltid gjøre noe for noen her på forumet i mårra, til uka eller lignende, men han glemmer det alltid bort :).

sikkan
08/11/10, 21:25
Å borre hullet er nok ikke problemet, men å lodde på en nippel tror jeg er mere skadelig. Men skulle ikke TBO vise oss hvordan dette skal gjøres, sånn jeg forsto det hadde han vært borti dette mange ganger.

Hvem sa lodde? Var ikke det jeg spurte om.

Spent på å se TBO sin versjon av dette ihvertfall, så håper han får tid til å legge inn bilder en kveld:)

Strandstuen
18/09/11, 20:19
Kan noen tengne detta opp eller har bilde av dette på intern wg?

Er ikke 100% sikker, Tunglært vettu:p

Ekren
18/09/11, 21:09
slik jeg gjorde det:

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/297141_10150804163260234_809425233_20668921_110121 0350_n.jpg

yengis
18/09/11, 23:14
husk å få trykkregulatoren på rett side for at dette skal funke å justere med, altså den sida fjæra er på =) husk å ha en ordentlig ragulator ellers blir du plaget med ustabilt trykk
lett å blande intern og ekstern wastegater og portene inn/ut og fjæra osv.

http://i129.photobucket.com/albums/p233/yengis/mottryckinternalvsexternal.jpg

Kalsn
18/09/11, 23:35
Har kobla det slikt opp jeg å, men sliter med voldsomt ujevt trykk. Alt av slanger er gode osv, men har en følese på at syndern ligger som nevt i regulatoren! Finns det noen bra på nettet som har blitt testet eller?

yengis
19/09/11, 05:27
Først prøvde jeg med en ebayventil, da laddet jeg noen ganger 0,8bar og det meste jeg fikk var 2,4bar uten å justere noe.
Kjøpte en Gebe trykkluftregulator 0-10bar, på verktøy og maskin til 199,- funker helt perfekt, 100% stabilt trykk. Men pass på at den blir montert rett vei ;)
Men det optimale hadde kanskje vært å fått en med arbeidsområde 0-2 eller 0-3bar.

ChrML
19/09/11, 17:48
Jeg kjøpte en med arbeidsområde 0.2-2 bar. Det er nok det mest optimale for de som ikke skal lade 10 bar :p. Var en sånn såkalt "presisjonsregulator". Ganske dyr, ca 700 kr inn til rørlegger.

Frigstad Racing
19/09/11, 17:52
NXS Motorsport sin kuleventil funker bra, koster bare 20$ på ebay.
Takker til "V20T" som tipsa meg om den, beste ventilen jeg har prøvd :)

Nedkvit'n
19/09/11, 17:59
NXS Motorsport sin kuleventil funker bra, koster bare 20$ på ebay.
Takker til "V20T" som tipsa meg om den, beste ventilen jeg har prøvd :)

Har du link til denne?

henrik940
19/09/11, 18:12
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NXS-MANUAL-BOOST-CONTROLLER-100-ROCK-STEADY-NO-SPIKING-/260344245934?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3c9db9eeae

Tenkte å bestille noen, noen som int i å bestille sammen?

Ekren
19/09/11, 20:35
Er med jeg Henrik.

Kjøpte slik regulator som chrml har, 100% stabilt til meg også :)

volvoRsport
19/09/11, 21:05
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NXS-MANUAL-BOOST-CONTROLLER-100-ROCK-STEADY-NO-SPIKING-/260344245934?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3c9db9eeae

Tenkte å bestille noen, noen som int i å bestille sammen?

Er det ikke bedre å bestille hver for seg med så lav fraktpris? Med flere sammen vil det jo bli tollgebyr, mva. (hvis ikke verdien blir skrevet ned) og internfrakt i Norge.

henrik940
19/09/11, 22:03
Skal ikke ha mye i frakt for 5 - 10 stk. Får heller ikke ettergebyr på frakt i norge.

Men folk bestemmer sjøl, jeg kan godt slenge på 4 stk på bestillinga jeg. Ekke alle som har eller gidder å ha paypal og ebay account heller.

Mr. Crepsley
19/09/11, 22:17
er med jeg også Henrik

volvoRsport
20/09/11, 16:05
Får heller ikke ettergebyr på frakt i norge.

Tenkte hvis du skulle videresende dem.

henrik940
20/09/11, 18:47
Var vi 5 stk så kunne vi få de for 16 dollar stykket, + 2,8 dollar i frakt, så sparer 4 dollar da :p

A.Finstad
25/09/12, 17:21
ser ut som at schanche selger et kit for detta :p å det var hvertfall så "tidlig" som i 2009 for sia er ikke oppdatert etter det :p

http://www.schanche.com/show.asp?page=znet_turbonetics_intercooler.htm

se nederst på denna sia ;)

Rmoltu
17/10/12, 12:17
Hva grunntrykk bør jeg ha i wastegaten viss jeg skal ha 1-1,3bar ladetrykk og skal bruke denne metoden? har inter wastegate.

yengis
18/10/12, 00:30
Hva grunntrykk bør jeg ha i wastegaten viss jeg skal ha 1-1,3bar ladetrykk og skal bruke denne metoden? har inter wastegate.

du kan ha en wastegate med fjærtrykk 0,3bar, så kjører du 1bar mottrykk inn sammen med fjæra da får du 1,3bar ladetrykk. eller du kan ha en wastegate med fjærtrykk 0,7bar, så kjører du 0,6bar mottrykk inn sammen med fjæra da får du 1,3bar ladetrykk. opp til deg å avgjøre, men det fine med denne metoden er at du slipper å tenke på hvor stram fjær det er, sålenge fjærtrykket ikke er høyere enn det du skal lade

peri_lund
24/02/13, 01:52
Heisann gutter:-) Jeg har en v70 01 mod, med 2,4 Turbo. Denne er chipet med en PPC boks fra BSR til 252 HK.
Jeg har meget lite greie på dette med å bytte ut wg og slikt. Jeg kan bare og korte inn staget for og få mere trykk.
Noen som kan fortelle meg om jeg har ekstern eller intern wg på min motor? Og om dette vil funke på min bil også, eller om jeg bare vil få feilkode på turbotrykk? Er det noe vits i justere manuelt på trykket når den er chipet? Noen sa at dette skal ordne seg selv. Men som kjent... Mye vil ha mere:-)