PDA

Vis full versjon : Volvo B280 / PVR V6. En bortglemt morroklomp? Trimming.



TomX95
17/09/15, 06:46
Hei! Alle har jo sikkert hørt om b27/b27. Og det går ikke mye positive rykter rundt disse maskinene. Selv har jeg aldri eid en, men etter kraftig snoking rundt på diverse "franske" nettsider har jeg begynt å snuse litt på disse motorene.
Renault Safrane har jo en videreutviklet utgave av denne motoren. Den har 24V og registerreim, og noen utgaver med originaleffekt på over 250HK!

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/1079.jpg

Mye kan ha skjedd i mellomtiden, men lurte på er det noen som har bilder av b28 blokka fra sidene/ veit om motorfester passer over?

Disse motorene blir brukt mye i bilsport i Frankrike, og de ser ut til å levere veldig bra. Meg bekjent har de fortsatt løse sylinderforinger, noe som er ett + i mine øyne.
De har ett par mm lengre slag enn bor, men forholdsvis nært kvadratisk slag borr forhold. De kaster mye turbo på disse tassene. Og dette har jo også Renault Gjort siden 80 tallet i Renault Alpine V6 turbo.

Ett konkurranse oppsett til disse "forholdsvis litte mod" ga 700 hk ifølge Renault fansklubbsider rundt om.

Så motoren er:
-Kort
-Får de kastet etter deg omtrent gratis..
-Løse foringer, så borring behøvs ikke, tykkere foringer som tåler mye er lette å stappe i..
-Grovere org råder en Volvo (Hvisstnok)
-"relativt" lett uten ac krimskrams og div annet skvip.
-Volvo har produsert girkasseflens til M45/M47 til denne motoren.
-b27/28 har ventiler skrått inn fra vær side, bør jo gi utgangspunkt for bra flow.
-Masse bra innsug/ relativt lett å få tak i grom-deler om man leter litt.

Så mitt spørsmål, hvorfor bruker ingen disse?

http://i735.photobucket.com/albums/ww359/PaulTaylor499/100_1880.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/1080.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/1081.jpg

B28 til høyre:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/1082.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/1083.jpg

kimove
17/09/15, 07:06
Det som stort sett skremmer folket med disse er måten de er konstruert på, franskmenn er kjent for å ha sine egne løsninger på ting som viser seg å funke dårlig i praksis (her kan man også dra inn 1,6 og 2,0 psa dieselen)

Det de var mest plaget med tidligere var at oljekanalene var for trange og gikk tett over tid slik at det ble dårlig smurning til toppene som igjen førte til utslitte kamaksler som igjen ble en dyr reperasjon på 80 tallet (dmc de-lorean bruker også samme motoren)

Hvis du har lyst til å prøve en slik motor, kan du få komme å plukke ut en B280E av 760en min og ta den med deg ;)

TomX95
17/09/15, 07:12
Det som stort sett skremmer folket med disse er måten de er konstruert på, franskmenn er kjent for å ha sine egne løsninger på ting som viser seg å funke dårlig i praksis (her kan man også dra inn 1,6 og 2,0 psa dieselen)

Det de var mest plaget med tidligere var at oljekanalene var for trange og gikk tett over tid slik at det ble dårlig smurning til toppene som igjen førte til utslitte kamaksler som igjen ble en dyr reperasjon på 80 tallet (dmc de-lorean bruker også samme motoren)

Hvis du har lyst til å prøve en slik motor, kan du få komme å plukke ut en B280E av 760en min og ta den med deg ;)

Joda, er jo sikkert ikke like skuddsikre. Men tett oljekanal oppstår sjeldent med ca bra vedlikehold ville jeg tro. Var vell mye rart de slo på motorene på den tia :p
Blir litt langt å hente motor når jeg holder til i Telemark :p

kimove
17/09/15, 07:19
Joda, er jo sikkert ikke like skuddsikre. Men tett oljekanal oppstår sjeldent med ca bra vedlikehold ville jeg tro. Var vell mye rart de slo på motorene på den tia :p
Blir litt langt å hente motor når jeg holder til i Telemark :p

Joda, vedlikehold og oljekvalitet var nok en medvirkende årsak :p man måtte jo ha spesialverktøy for å få ut bunnpluggen på disse i tillegg :p (innvendig firkant slik som på alt annet franskt drit)

TomX95
17/09/15, 07:32
Joda, vedlikehold og oljekvalitet var nok en medvirkende årsak :p man måtte jo ha spesialverktøy for å få ut bunnpluggen på disse i tillegg :p (innvendig firkant slik som på alt annet franskt drit)

Bombe :p

turb00le
17/09/15, 07:40
Det var vel en del forskjeller oppigjennom årene den ble brukt i volvo.
Grunnen til at den er svartlista er vel de helt første variantene som var tragiske, ble vel brukbare i siste generasjon av 760 hvis ikke jeg husker feil.
Morgis vet en del om disse motorene hvis ikke jeg husker feil

TomX95
17/09/15, 19:19
Da har jeg sendt PM til Morgis!

Morgis
17/09/15, 19:51
B280 var OK.
B27-B28 er søppel.

Felles for dem alle er at de var svært moderne og fremtidsrettet, men det slo ikke an.
Tørste var dem, og hadde mye legokloss oppbygging som etter kort tid blir lekkasjer.

Veiva i B27-B28 var ei avkappet V8er veiv.
Veiven i B280 var ei V6 veiv, mye mer balansert motor.

24ventilers utgavene og turbo utgavene til franskmennene var nok ganske artige, men toppene taklet dårlig varme og vred seg.
Sylinderforinger som løsnet etc etc.

Men stilig med en turbo v6 i volvo 760 hadde det absolutt vært :)

larsverm
17/09/15, 20:58
Det er knapt grenser for hvor dårlig rykte denne motortypen har i Volvo-kretser, sikkert langt på vei med god grunn. Men som nevnt her, var visst nok B280 en betydelig forbedring over B27/B28. Interessant å høre litt om hva det innebærer, for det er det ikke så lett å få med seg i støyen av fordømmelse og forbannelse over B27/B28 og dens elendighet. :p

Skiftet kom vel fra årsmodell 1987, så vidt jeg har forstått? I så fall et år før de andre store endringene på 760 til årsmodell 1988. Uansett ganske utrolig at de kunne la det gå så lang tid.

TomX95
18/09/15, 07:03
Litt ute av tema, men snakka med en her for ikke lenge sia. Han hadde hatt 760 med k-jet og full pakke. Han kjøpte den brukt, men hadde den i flere år og var veldig fornøyd. :) Solgte den pga. familien vokste. Han hadde hatt ett lite problem, og det var att bittelitt kjølevæske forsvant hele tia. Men er jo forsåvidt i å for seg veldig omfattende om det skal gjøres noe med. Fikk ikke klart ut av han hvor mange km han kjørte den i hans eie.

Han hadde vært i kontakt med den lokale volvo-forhandleren, angående servicehistorik. De sa bare det att de fant ut på ett tidspunkt att bedre olje berget disse. Så den var en av de første som ikke hadde blitt erstatta. Men kjørte svindyr olje på den.

Morgis
18/09/15, 09:21
dårlig olje på 70tallet var en stor faktor, og volvoeiere kjørte og brukte dem som om det skulle være en seig overdimensjonert rødblokk motor.
Det fungerte ikke.

B280 fikk bedre oljekanaler og 40% høyere kapasitet på oljepumpen.
Det eliminerte nok oljeproblemet i stor grad.
Videre var elektronisk innsprøytning et stort løft kontra den helmekaniske mikkmakk-jetten til B27 og B28.

Motorene har bred effektkurve, men langt i fra noe sportsmaskin.
Dem virker svært late og tar seg gjerne et par ekstra slurker fra bensindysen for hyggens skyld. :)

kimove
18/09/15, 09:25
Dem virker svært late og tar seg gjerne et par ekstra slurker fra bensindysen for hyggens skyld. :)

Det kan jeg skrive under på :p

Batland
18/09/15, 10:30
Litt ute av tema, men snakka med en her for ikke lenge sia. Han hadde hatt 760 med k-jet og full pakke. Han kjøpte den brukt, men hadde den i flere år og var veldig fornøyd. :) Solgte den pga. familien vokste. Han hadde hatt ett lite problem, og det var att bittelitt kjølevæske forsvant hele tia. Men er jo forsåvidt i å for seg veldig omfattende om det skal gjøres noe med. Fikk ikke klart ut av han hvor mange km han kjørte den i hans eie.

Han hadde vært i kontakt med den lokale volvo-forhandleren, angående servicehistorik. De sa bare det att de fant ut på ett tidspunkt att bedre olje berget disse. Så den var en av de første som ikke hadde blitt erstatta. Men kjørte svindyr olje på den.
TA-DA...

Hvor mange ganger har den generelle motoroljeproblematikken blitt nevnt her inne etter hvert? Se på vippearmsopplegget på disse motorene. Samme gliderutgave som Ford sin OHC motor som også er håpløs for normale eiere. Flere rundtom her har hatt Volvo med disse V6 motorene og de fleste har hatt problemer pga for lav eierkompetanse.

Videre mener jeg at disse motorene er underkomprimert som sugemotor. Dette sender forbruket til himmels, spesielt når de kombineres med automatkasse slik alle rundtom her har hatt. Forbruket har vært tragikomisk.

Jeg er enig med deg i at de nyerer ikke-Volvo-utgavene av disse motorene er interessante og iallefall svært mye mer interessant enn 5 syl dillet.

Støtter deg i å gå for en slik. og to stk. passelige turboer. :)

turb00le
18/09/15, 21:21
TA-DA...

Hvor mange ganger har den generelle motoroljeproblematikken blitt nevnt her inne etter hvert? Se på vippearmsopplegget på disse motorene. Samme gliderutgave som Ford sin OHC motor som også er håpløs for normale eiere. Flere rundtom her har hatt Volvo med disse V6 motorene og de fleste har hatt problemer pga for lav eierkompetanse.

Videre mener jeg at disse motorene er underkomprimert som sugemotor. Dette sender forbruket til himmels, spesielt når de kombineres med automatkasse slik alle rundtom her har hatt. Forbruket har vært tragikomisk.

Jeg er enig med deg i at de nyerer ikke-Volvo-utgavene av disse motorene er interessante og iallefall svært mye mer interessant enn 5 syl dillet.

Støtter deg i å gå for en slik. og to stk. passelige turboer. :)

Du er så negativ til 5cyl... Fremmedfiendtlig?
Har du ikke sett hva den siste dkw maskinen til martinsson gav???

Batland
18/09/15, 23:54
Du er så negativ til 5cyl... Fremmedfiendtlig?
Har du ikke sett hva den siste dkw maskinen til martinsson gav???
Ja det er jeg. Dette går på de resultatene som man ser at 5 syl. turbomotorer leverer i praksis og tekniske innsikt. Ser ikke at dette har med fremmedfiendtlig å gjøre.
Nei det har jeg ikke, men hvis det er 5 syl. så antar jeg som alltid at det er høyoktan drivstoff, "mange hester" og revva kurve.

Edit.
Er det den med "1000 hester" på på 8400 o/min og maks dreiemoment på 7100 o/min? Ett register fra 84% - 100% = 16 %.

Dette betyr bedritne 16% hastighetsøkning pr. gear med full akselerasjonevne.

Oversatt til normale forhold så blir det tilsvarende ett register fra 4700 - 5500 o/min. Det finnes ikke en gearkasse i verden som klarer å holde motoren i dette smale turtallsområdet. Ikke rart man trenger "1000 hester" for å kjøre 10 sek. 1/4 mile. :(

Eks.:
2. Gear 84 - 100 km/t
3. gear 100 - 116 km/t
4. gear 116 - 135 km/t
5. gear 135 - 156 km/t.

Her noe Crap fra J-anus, dødt før 6000 o/min., maks dreiemoment på 7000 o/min. og maks effekt på 7700 = 90 - 100%:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/10626676_1027836430590365_2897789131009239642_n.jp g?oh=94c1151d8292957aaaf72cbc965d13d6&oe=56ABA5B8

I rest my case.

Morgis
19/09/15, 07:50
Små volum, kort slaglengde, da blir det slike resultater.
Er det 2.0T blokka den er bygd på ?

Vill gjetning, men biturbo må vel være et godt løft på disse turtallsglade femmerene for å få mere bredde på effektregisteret?

Husker selv da jeg hadde 2,3 T5 hvor mye bedre den oppførte seg med 16T turbo kontra 18T turboen. Og dette er småeffekter sammenliknet med disse 1000hesterene

Batland
19/09/15, 12:02
Små volum, kort slaglengde, da blir det slike resultater.
Er det 2.0T blokka den er bygd på ?

Vill gjetning, men biturbo må vel være et godt løft på disse turtallsglade femmerene for å få mere bredde på effektregisteret?

Husker selv da jeg hadde 2,3 T5 hvor mye bedre den oppførte seg med 16T turbo kontra 18T turboen. Og dette er småeffekter sammenliknet med disse 1000hesterene
Hehehe, det skulle man tro, men neida, dette er 5 sylindret dritt med turbo. Liten borring, stor slaglende, relativt korte råder og topper som fløder dårlig. Kombinasjonene er så elendige at det rett og slett ikke er mulig å få dette til å fungere. Det er likevel ikke mangel overoptimister som forsøker. De overkompompenserer på alle mulige måter og resultatene blir slik de er nødt til bli når man kompenserer - objektivt tragiske.

Det er egentlig ikke mulig å bygge en vellykket 5 sylindret motor med hyggelig hk/L effekt med turbo uansett hva du gjør. Løsningen er en ustroket motor, Whipple eller Kenne Belle kompressor, 3 - 4 store flasker lystgass i bagasjerommet og ett lystgassdedikert datasprut som f.eks Haltech Elite. Jeg drister meg til å garantere ubetinget suksess og ett V6 twin turbo lignende register, så denne oppskriften er det som selvsagt ingen bruker.
Vi får bare vente å se hva fremtiden bringer.

Jepp, det der er ett typisk eksempel som forklarer hvorfor bilfabrikantene velger 5 syl. turbomotor. Så lenge hk/L holdes nede så funker det helt ok, akkurat som den laveffekt dieselmotoren dette 5 syl. dillet i bunn og grunn er.

larsverm
19/09/15, 18:33
V6 igjen:

Jeg pratet med en for noen måneder siden som hadde hatt en 760 88-modell i alle år fra den var ny. Han hadde overveiende gode erfaringer med den - altså B280.

Om de eldre motorene leste jeg en gang (på engelsk) at man måtte være "religious" med oljeskift for å kunne sikre motorens trivsel og overlevelse. Så dårlig kvalitet på oljen tidligere har sikkert hatt mye å si, i tillegg til skifteintervall.

andersg
20/09/15, 09:06
Jeg har ihvertfall 400nm rett før 3000 og 316hk ved 6500 ved min femmer, "femmer er umulig å få til å fungere" er et relativt begrep ;)

TomX95
20/09/15, 09:11
Noen små tall til proffene :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/9.png

Batland
20/09/15, 13:01
Jeg har ihvertfall 400nm rett før 3000 og 316hk ved 6500 ved min femmer, "femmer er umulig å få til å fungere" er et relativt begrep ;)
Egentlig ikke.
316 hk turbo og en hel haug med ventiler er IKKE en bygget og trimmet mulitventil motor. Det orginalt S60R og er lettmassert 8V rødmotor nivå. HK/L er lav og da fungerer til og med disse motorene. Dette er blitt påpekt. Hvis folket holdt seg på dette nivået så hadde det vært ok, men det gjør de ikke.

Her enda ett eksempel. Maks dreiemoment på 6200 o/min og maks effekt på ca. 6600 o/min., 400 o/min register :D: https://fbcdn-photos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/v/t1.0-0/p180x540/10292496_784442541566395_6911657188934509595_n.jpg ?oh=79e8416d7f535538eaf4133d102f3c99&oe=5697CD35&__gda__=1452554194_afce448e22c0fb7e1def400db801cdf 1

Sjekk effekt på det ultraviktige 4000 o/min. tallet.

andersg
20/09/15, 18:23
Hehe, dette er en original RS2 og registeret er helt greit faktisk. Ser 1bar før 3000 i tunge gir, og holder følge hele veien til sperra. Har antydning til dalende ladetrykk rett før sperra.
EDIT: for å være relatert til utsagt, så er jeg enig i at grafen du linker til er rimelig Donald til alt annet enn drag med automatkasse...

Terje1
22/09/15, 12:06
Annen morro ting er jo at det finnes org clutchus til getrag kasse.
Kanskje ikke så mange av de men...

Morgis
22/09/15, 12:32
også til M46. Jeg hadde M46 kasse på min 264 med 2.7litern

Terje1
22/09/15, 12:46
Ja,men er nok litt vanligere med den kassa på v6 enn m50/51 kassa.

Husker jeg var med å demonterte en m50 kasse ifra en 264 på skroten en gang.
Mener å huske vi lot kåpa stå igjen på motorn,men alikevel var det tilkomst ifra motorrommet for å få løsnet kassa ifra kåpa.Tok iallefallet par av muttrene slik.
God plass bak motorn med andre ord.

Jimmen
22/09/15, 13:15
Prøvde og søke kjapt, men var det ikke en prosjekttråd her inne da? B280 med snurre i en 740?

TomX95
23/09/15, 07:02
Tja er en i Estland, men ikke sett no i norge :confused:

kimove
23/09/15, 07:32
Tja er en i Estland, men ikke sett no i norge :confused:

De-Lorean mener jeg på hadde en test prototype med dobbelturbo i sin tid, så turbommatede prv 6ere finnes :p

TomX95
23/09/15, 08:20
De-Lorean mener jeg på hadde en test prototype med dobbelturbo i sin tid, så turbommatede prv 6ere finnes :p

Renault Alpine Har jo au det, så er jo forsåvidt utprøvd. men i Volvo er det skjeldent :p

volvoRsport
23/09/15, 10:09
De-Lorean mener jeg på hadde en test prototype med dobbelturbo i sin tid, så turbommatede prv 6ere finnes :p

Renault har levert noen modeller med PRV-6 turbo.

oar83
23/09/15, 10:38
https://www.youtube.com/watch?v=ELpmsrIHEvA

Morgis
23/09/15, 12:02
hørtes sur ut. ingen film fra han hvor han kjører den :/

larsverm
23/09/15, 16:24
Renault har levert noen modeller med PRV-6 turbo.

Volvo skal ha prøvd ut V6 med turbo med tanke på 760Turbo (eller kanskje 780?), men slet visst nok med driftssikkerheten (dvs slet enda mer med turbo enn uten?) - så da ble det B23/230 i stedet.

TomX95
23/12/15, 19:59
Noen som veit om v6erne har underspyling?

Terje1
24/12/15, 11:19
Generelt sett ser det ut til at 3.0 24v motorn levert i citroen xm og peugeot 605 tidlig 90 tall med motorkode zpj4 er den "grommeste" sugemotoren.
Denne er visstnok basert på samme motorn som i div volvoer.
Denne har 1 kam per topp med vippearmer.

Den nyere 3.0 24v motoren med doble overliggende kamaksler er visstnok en helt annen motor,og har mest trolig lite eller ingenting til felles med den gammle prv motoren.

TomX95
24/12/15, 11:31
Den motorkoden er notert :cool: