PDA

Vis full versjon : Kan jeg bruke denne motoroljen?



Torsen67
16/09/15, 08:07
Min bil skal ha A3/B4 krav mens dette er A4/B5. Men er det slik at når spesifikasjonene er nyere så kan denne også brukes?

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Full--og-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolje-0W30-Longlife-2000022958/

holter
16/09/15, 11:31
Ja du kan bruke den oljen -selv om det er mange meninger om olje fra biltema :) Jeg bruker mobil 1 full synt -kjøper på europris 249 pr 4 liter -samme olje som naf bruker på sine service stasjoner til en helt annen pris .

Torsen67
16/09/15, 11:48
holter; jeg fant ikke olja du sikter til. Kan du forklare hvilke du bruker?

http://www.europris.no/fikse-hjemme/bil/motorolje

HansOla
16/09/15, 13:45
http://www.europris.no/fikse-hjemme/bil/motorolje/mobil-super-3000-4-l-5w-40
Koster 249 på tilbud stort sett

gswede
16/09/15, 13:48
Ville følt meg ørlite grann tryggere med Castrol Magnatec, 4 ltr 400nok.
All ære til europris men noe så viktig som olje kjøper jeg ikke der, uansett hva det står på flaska..

HansOla
16/09/15, 13:55
Forklar meg gjerne hvorfor! Mobil1 olja der er lik som mobil1 olja du kjøper på verksted. Står eksakt det samme på kannene. Har kjørt på denne olja i 3 år, og er godt tilfreds med den. Mulig olja verkstedene har er et produkt med høyere kvalitet, men den europris selger er fortsatt et godt produkt, og er godt innafor strenge oljekrav

gswede
16/09/15, 14:02
Mulig det, bare litt skeptisk til alt europris selger.
Er jo viden kjent at det handles inn billig kinadrit som selges dyrt. Til og med sjefen sjøl sier det, høyt, i media, og ler hele veien til banken.

Uansett så er Castrol Magnatec nesten alltid på tilbud hos mekonomen.. litt under prisen oppgitt på Mobil 1 olja du refererer til her.

HansOla
16/09/15, 14:14
jajøss, Castrol er kvalitet det, krangler ikke på den :) Men, har kun bra erfaring med europris sin mobil1 :)

gswede
16/09/15, 15:40
Supert, greit å vite.

Batland
16/09/15, 16:07
http://www.europris.no/fikse-hjemme/bil/motorolje/mobil-super-3000-4-l-5w-40
Koster 249 på tilbud stort sett
Dere bør følge bedre med enn det der karer. Det er forskjell på Mobil1 og Mobil.

Batland
16/09/15, 16:09
Uansett så er Castrol Magnatec nesten alltid på tilbud hos mekonomen.. litt under prisen oppgitt på Mobil 1 olja du refererer til her.
Mmmm-hmmm. Og hva avslører det? At den extremt oppskrytte Castol oljen selges billigere enn den rimelige Mobil Super oljen? ;)

Mobil1 er særdeles høy kvalitet og koster naturlig nok deretter.

hgnubel
16/09/15, 16:14
Men, har kun bra erfaring med europris sin mobil1 :)

Ikke for å ødelegge illusjonen, men det har du ikke ;)

Du har god erfaring med "Mobil Super" som er billigserien til Mobil.

Premiumoljene til Mobil markedsføres som "Mobil 1". Det står gjerne akkurat det samme på kannene, men sånn er det i mange tilfeller med Magnatec vs Edge (og de andre dyrere fra Castrol) også.

De dyrere oljene bruker generelt dyrere tilsetninger som skal være bedre for motoren og gjøre oljen god lengre (a'la longlife).

Batland
16/09/15, 16:54
De dyrere oljene bruker generelt dyrere tilsetninger som skal være bedre for motoren og gjøre oljen god lengre (a'la longlife).
Ikke bare tilsetningene, men hele oljen er bygget opp med høyere kvalitet i utgangspunktet. Jeg er ingen oljeekspert, men jeg har undersøkt nok til å erkjenner at motorolje er ett helt fag. Det krever stor innsats for å få en bra oversikt.

I seriøse oljetester så sjekker man ca. 30 forskjellige egenskaper som oljen har. De fleste oljer i samme prisklasse er gode til noe, ingen er gode til alt. Det er som alltid gi og ta. Når alt er sagt og gjort så er det så innviklet og så avansert at det er LANGT over hodet på folk flest.

holter
16/09/15, 17:03
Jeg bruker mobil super 3000 oljen - 249 er da på salg og det har dem veldig ofte . Ellers er det castrol oljen som ofte er på salg på mekonomen eller bilexstra . Det finnes som noen skriver her en olje som heter mobil 1 -koster litt mer , ofte og få for ca 300 på bilrekvesita butikker i sverige - om den er noe bedre tviler jeg på . http://billigbilpleie.no/category/mobil-1-motorolie-6544/ . Min påstand er at det er ingen fornuft og kjøre 20-30 tusen km på et oljeskift -da er det mye bedre og bruke kjente merker til en god pris og heller skifte på rundt 10000 km .

HansOla
16/09/15, 20:45
Har ikke påstått at den er bra, men duger for meg! Er jo bare en bruksbil med få km i året, og har ikke merka noe negativt på noen måte. Blir jo heller ikke brukt på bane, enda

Batland
16/09/15, 21:53
Har ikke påstått at den er bra.
Det kan du trygt og godt gjøre, men Mobil1 er den ikke.

HansOla
16/09/15, 22:03
Nei, det er det kanskje ikke. Har ikke tenkt over at det ikke står Mobil1! Men når du nevner det, så står det Mobil Super 3000 ja

eab
17/09/15, 19:41
Min bil skal ha A3/B4 krav mens dette er A4/B5. Men er det slik at når spesifikasjonene er nyere så kan denne også brukes?

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Full--og-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolje-0W30-Longlife-2000022958/

Jeg har kjørt flere år med den "vanlige" 5-40 helsyntetiske til biltema. Bytter heller olje og filter oftere enn å bruke longlifeolje. Jeg skjønner såklart at enkelte her inne ikke ville tatt i bilen min med ildtang engang på grunn av dette, men det bryr jeg meg fint lite om. Motoren virker som den skal :)

MadAss
17/09/15, 21:23
Mmmm-hmmm. Og hva avslører det? At den extremt oppskrytte Castol oljen selges billigere enn den rimelige Mobil Super oljen? ;)

Mobil1 er særdeles høy kvalitet og koster naturlig nok deretter.
Castrol har også to typer olje. Det er Castrol og Castrol Professional.
Sistnevnte fåes kun hos merkeverksted eller spesielle oljeleverandører.

Så det finnes bla Castrol Magnatec og Castrol Edge som de fleste selger. Men så har en Castrol Magnatec Professional og Castrol Edge Professional som er den dyre utgaven.

Batland
17/09/15, 21:53
Jeg har kjørt flere år med den "vanlige" 5-40 helsyntetiske til biltema. Bytter heller olje og filter oftere enn å bruke longlifeolje. Jeg skjønner såklart at enkelte her inne ikke ville tatt i bilen min med ildtang engang på grunn av dette, men det bryr jeg meg fint lite om. Motoren virker som den skal :)
Fair enough, men ..........rødmotorene ble designet og konstuert på en tid hvor man bare hadde tilgang på solide oljer. Nyere oljer har ikke de samme godstoffene som oljene hadde før i tiden. Dette ser man på nesten hver eneste rødmotor som demonteres. Så godt som alle har riper i stemplene som følge av metall til metalkontakt. Jeg vil derfor anbefalet at du VURDERER oljetilsetning som Liqui Moly sin Mos2 og lignende i tillegg for å unngå/redusere dette. :)

eab
17/09/15, 22:12
Fair enough, men ..........rødmotorene ble designet og konstuert på en tid hvor man bare hadde tilgang på solide oljer. Nyere oljer har ikke de samme godstoffene som oljene hadde før i tiden. Dette ser man på nesten hver eneste rødmotor som demonteres. Så godt som alle har riper i stemplene som følge av metall til metalkontakt. Jeg vil derfor anbefalet at du VURDERER oljetilsetning som Liqui Moly sin Mos2 og lignende i tillegg for å unngå/redusere dette. :)

Det skal jeg huske, men her var det snakk om v70'en med d5 motor :)

Batland
18/09/15, 10:53
Det skal jeg huske, men her var det snakk om v70'en med d5 motor :)
Den er grei. :)
Husk at en universalmotorolje som er beregnet for nyere bensin og dieselmotorer må klare kravene i begge leirene. En dieselmotor stiller andre krav til oljen enn det en bensinmotor gjør og omvendt. Å designe en olje slik at den oppfyller krav som i praksis er uvesentlige for den aktuelle motortypen reduserer vanligvis de kvalitetene som motortypen setter pris på.
Når det er sagt så kjenner ikke jeg personlig til hvor dårlig disse 5 syl. bunndelene er, men har notert meg at flere sliter med disse enn med rødmotorene. Jeg vil også presisere at jeg ikke er mer skeptisk til Biltema sin billigolje med moderene API rating enn til andre tilsvarende oljer fra Castrol, Agip osv...

hgnubel
18/09/15, 16:07
Castrol har også to typer olje. Det er Castrol og Castrol Professional.
Sistnevnte fåes kun hos merkeverksted eller spesielle oljeleverandører.

Så det finnes bla Castrol Magnatec og Castrol Edge som de fleste selger. Men så har en Castrol Magnatec Professional og Castrol Edge Professional som er den dyre utgaven.
Jeg fikk Magnatec Professional på bilen hos Frydenbø en gang, og da mente leverandøren til både mekonomen og bilxtra (kanskje samme?) at det var "identisk" med den Magnatec de solgte i butikkene, bare at Professional kom i større tanker/kvanta.

Om det var tull vet jeg ikke...

Daniel V
18/09/15, 16:48
Jeg brukte Biltemaolje for første gang på S80en nå.

Gått 351 000km, og fikk ny olje på 350 000km.

I fjor fylte jeg Castrol Magnatec på den, mens i år fikk den 10-40 delsynt fra Biltema. Castrolen kostet 499,- for 4 liter. Biltemaoljen kostet 419.- for en 10-liters kanne :)

Filter kjøper jeg ALLTID uten unntak originalt :)

Kan ikke si annet enn at det er knall. Motoren går nå mye stillere enn hva den gjorde med castrololjen, både varm og kald. Dieselraklinga har blitt merkbart mindre, og jeg er storfornøyd.

I og med at jeg har 2,5 TDI som skal ha 6,5 liter pr skift, så gjør det ingenting å kunne kjøpe en litt rimeligere olje og skifte hver 10 000 :)

Dog er filteret like viktig som olja, for det skal jo tross alt rense alt sammen.

MadAss
18/09/15, 16:57
Jeg fikk Magnatec Professional på bilen hos Frydenbø en gang, og da mente leverandøren til både mekonomen og bilxtra (kanskje samme?) at det var "identisk" med den Magnatec de solgte i butikkene, bare at Professional kom i større tanker/kvanta.

Om det var tull vet jeg ikke...
Da vi var på kurs med Castrol sa de at Professional oljen var bedre enn den andre. Hva som er rett er ikke godt å vite.

Mener det er kun professional oljen som står "for Volvocars" på.

gswede
18/09/15, 17:14
Castrol EDGE FST Proffesional olje er kun merket slik for ekslusiv forhandler avtale.

Kan ikke huske å sett noen Castrol oljer for salg i vanlig butikk merket Professional, kun hos forhandler.
I bunn og grunn samme olje men med noget strengere kvalitetskontroll (diktert av f.eks BMW eller Volvo ingeniører).

Så om man er skikkelig bilhypokonder er kun "professional" godt nok. Ikke at det betyr noe i den virkelige verden..

runar.thorgersen
19/09/15, 13:38
Min bil skal ha A3/B4 krav mens dette er A4/B5. Men er det slik at når spesifikasjonene er nyere så kan denne også brukes?

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Full--og-semisyntetisk/Helsyntetisk-motorolje-0W30-Longlife-2000022958/
Hold deg langt unna Biltema.
Bruk Royal Purple , les spec på den ☺

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

eab
19/09/15, 14:27
Hold deg langt unna Royal Purple

hgnubel
19/09/15, 14:50
Slår aldri feil at det dukker opp noen som er frelst på Royal Purple i oljediskusjoner :)

Tviler ikke på at RP kan ha gode oljer men en stor del av markedsføringen virker mer som en religion.

Mer interessert i å høre gode faktabegrunnede argumenter for hvorfor RP ikke er noe å satse på.

runar.thorgersen
19/09/15, 15:04
Slår aldri feil at det dukker opp noen som er frelst på Royal Purple i oljediskusjoner :)

Tviler ikke på at RP kan ha gode oljer men en stor del av markedsføringen virker mer som en religion.

Mer interessert i å høre gode faktabegrunnede argumenter for hvorfor RP ikke er noe å satse på.
Veldig interessant spørsmålstilling.
Jeg har kjørt på det på min C70 D5 I flere år med både metallbehandling , å øvrige produkter.
Bilen inkl automat og motor går lettere og 10 % rimeligere.
Bedre avgass og mere power.
Motor går stillere lavere oljeforbruk og renser motor bedre.
Masse ++ her☺☺

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Daniel V
19/09/15, 15:36
Veldig interessant spørsmålstilling.
Jeg har kjørt på det på min C70 D5 I flere år med både metallbehandling , å øvrige produkter.
Bilen inkl automat og motor går lettere og 10 % rimeligere.
Bedre avgass og mere power.
Motor går stillere lavere oljeforbruk og renser motor bedre.
Masse ++ her☺☺

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Må nok begrunne det der litt nærmere. ;)

Holder ikke bare å si at motor og automat går "lettere". Det blir litt for lettvint. Hva legger du i "bedre avgass"?

Hvordan vet du at den renser motor bedre? Har du hatt opp motor og sett med forskjellige oljer?

Hvorfor skal man holde seg unna Biltema når den har bedre spesifikasjoner enn hva bilen din opprinnelig krever?

eab
19/09/15, 15:52
Mer interessert i å høre gode faktabegrunnede argumenter for hvorfor RP ikke er noe å satse på.

Det var bare for å illustrere hvor dumt det er å si "Hold deg langt unna Biltema." uten noen begrunnelse :)

hgnubel
20/09/15, 09:09
Det var bare for å illustrere hvor dumt det er å si "Hold deg langt unna Biltema." uten noen begrunnelse :)
Ah, veldig bra. Tok ikke den med en gang kan man vel si...

Batland
26/09/15, 17:52
Bruk Royal Purple , les spec på den.
https://www.youtube.com/watch?v=uQ_vxdO_9nc

Castrol presterer akkurat like godt som vi har erfart:
https://www.youtube.com/watch?v=alnOguGvyh8

runar.thorgersen
26/09/15, 19:22
Motoren er ren og blank innvendig.
Dere må prøve dette selv for å se.
Start med de referanser dere selv har.
Lykke til