PDA

Vis full versjon : Endre sporvidde multilink 760/960



Terje1
15/09/15, 14:43
Mulig det er bare jeg som ikke har fått med meg dette(Har vel igrunn aldrig vært noen fan av multilink)

Men er det så simpelt som å bytta nav og skiver for å endre akselbredde?
Altså nav og skiver ifra mk1 aksling montert på mk2 aksling=mk1 bredde?

Ser iallefall slik ut når jeg sammenlignet deler i dag.

turb00le
15/09/15, 14:59
"Medfører riktighet"

Har ikke bygd om selv men målt ut og trukket samme konklusjon.

Du kan også smekke inn medbringerne fra en mk1 aksling i en mk2 diff og kjøre med mk1 drivaksler.
I og for seg ikke noe banebrytende men da er det nok enklere å trikse til noen andre drivaksler hvis behovet melder seg.

Terje1
15/09/15, 15:38
Sier du det ja.
Holdt på å bytte noe bremsedeler i dag og fant ut at det var en fin anledning å se litt på dette.

Også morro at det ser ut til at volvo har konstruert mk2 akslingen til samme bredde som mk1,for så å lage lengre nav og tilhørende skiver for å få annen bredde.

Ikke så håpløs mk2 akslingen alikevel da..

volvobrage
16/09/15, 08:46
Ikkje dumt:)Dvs at med mk1 nav og skiver kan ein bruke felgar med vanleg Volvo innpress?Mk18, eiker, osv?

turb00le
16/09/15, 10:20
Helt riktig.
En annen fordel kontra stiv aksel er at det ikke subber så fort med laaav bil siden det drar på ganske mye camber når det begynner å bli lavt.

Jeg kjører med 8x18 et40 med 225 dekk på min, har ikke frisert hjulbuen og har innerskjermene på plass.
Har kappa av en etasje på bumpstop'erne og kan fint lesse bilen ned på de uten at det subber.
Hvis en flekker vekk innerskjermene og friserer kanten litt så er det nok null stress å kjøre med et20 felger, mk18 blir nok litt taight.

Det som kunne blitt litt tøft var å f.eks kjørt med urørte mk18 bak og smala av kanten 2-3cm framme for å slippe å bygge om forstillinga.

I og for seg ikke så mye hokus pokus framme heller, nye justerbare bærebruer og ombygde fjørbenslager evt justerbare for å flytte hele sulamitten litt inn.

Terje1
16/09/15, 12:53
Målte navene og mener jeg fant ut at akslingen blir 18mm smalere per side.
Altså ifra et 43 til et 25.
Fortsatt 5mm per side unna mk1 aksling men er nå mange mm i riktig retning.

Annen ting som ikke er så dumt er jo at man kan montere mk1 aksling på 960 som har mk2 aksling originalt,for så å beholde mk2 nav og skiver.

Kjekt for de som vil ha spiralfjærer istedet for bladfjæra.

HansOla
16/09/15, 13:44
Mye jobb å bygge om fra stiv aksel til mk1/2? Sveise inn fester osv er greit nok, men er det noe annet?

Terje1
16/09/15, 15:26
Mener det finnes godt beskrevet et eller annet sted her på forumet.

Må også bytte tank inkl. Fester samt fylleslange osv..

HansOla
16/09/15, 20:30
SirKim bygde vel og til multilink. Får ta en titt der

turb00le
17/09/15, 07:35
Terje:
Føler at det blir litt å skyte seg i ræva:
-Alu diff på mk1, tåler ikke så mye deng før den sier opp
-Spissingsstagene har en tendens til å bli krokete, veldig veike greier
-Mye tynnplate dritt som ruster opp

Jeg tror at en kan bruke mk1 armene hvis en lager nye fester til en mk1 krenghemmer på mk2 akselen.
Ligger en tråd på savarturbo som omhandler ombygging av mk1 med bla bmw diff, det er fordelen med den; slipper å sveise i gammal guffen alu.

HansOla: Chrml bygde om sin 940 og dokumenterte bra der. Lengde siden han har vært aktiv så ikke umulig at bildene er borte.
Hovedsakelig så er det snakk om:
-få på plass festebrakettene, mangler stort sett noen bolthull så det må enten sveises inn muttere eller bare sveise fast brakettene som mange gjør.
-Bytte bensintank med alt rundt
-Nye håndbrekkvaiere
-Muligens noe ombygg av bremserør

Jeg har tank, spennbånd og alle brakettene liggende løst ett sted hvis det er interesant...
Kan hende jeg kan skrangle fram en mk2 aksling også, tror jeg vet om 2 løse jeg kan hente i Sverige.

HansOla
17/09/15, 08:11
Frister faktisk litt å bygge om. Ser litt teit ut med lav bil, og 0 i camber bak :P Er vel også litt bedre kjørekomfort :) Men jeg kunne tenkt meg fjører, og ikke den komposittbladfjøra...

Terje1
17/09/15, 18:20
Du er inne på noe der turbOOle men alikevel..
De stagene er lette å forsterke,samt ang rust så er det jo fort gjort å sandblåse hele greia dersom man skal bytte aksling alikevel.
Smaken er som baken,og det kommer jo an på hvilket motoroppsett man skal ha..

Mk1 bærearmer (den for fjær og demper) kommer mest trolig i konflikt med nedre bærearm under navet på mk2 akslingen,fordi denne er flat og bred for å gi plass til komposittfjæra.
Mk1 akslingen har her et stag/gaffel som tar opp en brøkdel av plassen.

Man kan jo lett beholde de originale mk2 armene ved konvertering ifra bladfjær til spiralfjær,ved å velge demper med fjærskål,men da blir problemet krengestaget som nevnt over.
En annen ting som er greit å få med seg er at på mk1 akslingen så er det en "radie" i hovedramma for å gi plass til spiralfjæra.
Selv om øvre fjærskål for spiralfjær er tilstede på mk2 akslingen så mangler hovedramma denne "radien",slik at det ikke er plass til spiralfjær.

Dette går selvfølgelig å løse på flere måter.

Får se hva jeg får til den kommende vintern men dersom jeg bytter til mk1 aksling,med mk2 nav og spindler så er komposittfjæra historie i tillegg til at man har "riktig" bredde på aksling samt krengestag.
Da kan man velge og vrake i fjærer/dempere.

Terje1
03/10/15, 06:59
For de som lurer:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/10/61.jpg (http://s1167.photobucket.com/user/Terjeven/media/20150915_181306_zpsstvmxvbe.jpg.html)

turb00le
16/10/15, 13:01
Nå er spørsmålet:
Hvor breie felger kan en smekke på bak?
Ser for meg at 10" går hvis innerskjermen sløyfes og hele kanten kappes/valses.
Lurer på hvor mye plass det blir på innsiden???

smugen
27/01/16, 13:27
noen som har delnummer og pris på nav til MK1 aksling?

turb00le
27/01/16, 14:45
Det tviler jeg særdeles sterkt på at du får kjøpt nytt lengre.
Du kan evt spørre på delenr 1387180.
-Det ser ut til å leveres uten bolter, så det må du også ha med.
-Hjullageret tror jeg går føyka når du trekker ut navet så det bør også skiftes.
-Du må også ha bremseskiver for 760/960 fram til 93/94 modell.

Svirre
27/01/16, 16:47
Mener det finnes godt beskrevet et eller annet sted her på forumet.

Må også bytte tank inkl. Fester samt fylleslange osv..

ChrML gjorde dette. Rimelig godt beskrevet i tråden hans her:
http://forum.vccn.no/showthread.php?280

turb00le
29/01/16, 19:25
Sjå her:
http://bakaxel.se/hubb-gavel-27-splines-volvo-multilink.html

Sent fra min S30 via Tapatalk