PDA

Vis full versjon : B19 motorfeil - trenger hjelp



mjs
14/09/15, 19:38
Har en 80 245 egentlig B21a, men nedgradert til B19a (må vel være eneste 2-serie på verdensbasis hvor det har blitt byttet til mindre motor:eek:)

Kjøpte bilen i fjor, da hadde den stått på et jorde i minst 10 år.
Gjorde rein forgasser, byttet membran.
Byttet plugger, pluggledninger, rotor, stift, kondensator, fordelerlokk.
Fikk forgasser og tenning justert på verksted.

Bilen har gått som en klokke i ca et år.
Her om dagen startet jeg opp og kom meg 500 meter før den begynte å kutte, hoste, putre, fuske.
Den stoppet og jeg fikk start igjen men fusket så mye at jeg ikke kunne kjøre.
Fikk slept bilen hjem og startet feilsøking.

Den får bensin
Membran i forgasseren er trippelsjekka og er hel
Pluggene er skiftet, var litt oljete
Pluggledninger og fordelerlokk ble skiftet da det var irr på syl 4
Rotor, stift, kondensator, coil skiftet
Gått over vakuumslanger, byttet den fra innsug til fordeler pga små sprekker
Gått over reg reim og ser for meg ut som den er på merkene

Satt på tenningslampe, ikke gjort det før men fulgte beskrivelsen fra Haynes boka.
Lyset blinker veldig i utakt, merket på reimhjulet flytter seg en cm frem og tilbake selv om jeg holder jevn gass (motor fusker)
Forsøkte å flytte fordeler litt frem og tilbake men ble verre. Satt tilbake til der den var.

Når motor er kald går den normalt i 30 sek før den fusker, putrer, og av og til skyter.

Tok nå av innsuget for å se over pakningen. Den var veldig sprø og tørr, og våt og nærmest oppløst på sidene hvor kjølekanalene er.

Har sett at det ligger noen dråper kjølevann på blokka under innsuget etter kjøring. Har vært usikker på om det har kommet fra termostathus, toppakning, eller innsug.
Når jeg tok av innsuget lå det kjølevann rundt den fremste og den bakerste ventilen. Tenkte det rant inn i det jeg tok av innsuget.
Kan det være at pakningen har vært så dårlig at det har lekket kjølevann inn, og at det er dette som skaper fuskingen?

kimar
22/09/15, 17:25
Har du funnet problemet? Det er synd at ingen her har prøvd og hjelpe deg.

Brisendal
22/09/15, 22:04
Kjølevann inn i innsuget og sylindrene ville vel meg bekjent gjort at motoren din gikk dårligere, eventuelt ikke i det hele tatt på de sylindrene det gjelder. Dårlig innsugspakning derimot kan føre til tjuvluft, som igjen kan forårsake tenningsproblemer av ymse slag.

Har du sjekket at kamvinkelen står riktig etter å ha byttet stiftene?

Alternativt vet jeg av bitter erfaring at kondensatorene man får tak i nå for tiden er av dårligere kvalitet enn de var før - har selv en B21A som for tiden står med dårlig kondensator i fordeleren. Den holdt bare seks måneder før motoren begynte å bomtenne igjen, så nå samler jeg motivasjon til å bygge om til elektronisk tenning i stedet.

Vil du utelukke problemer med kondensatoren kan du smette på plass en fordeler fra en B230ettellerannet, komplett med tenningsmodul. Da vil du få den enkle varianten av elektronisk tenning, men med alt for lav fortenning på høyere turtall og dertil hørende bensinforbruk. Men det kan brukes som en testmetode for å slå fast om tenningsanlegget er synderen.

sekse
23/09/15, 16:16
Hvor har du kjøpt alle tenningsedelene?

mjs
23/09/15, 17:44
Mekonomen

mjs
23/09/15, 17:47
Slettet innlegget med en feil. Lurer altså på dette med kamvinkel

sekse
23/09/15, 17:47
Mekonomen

Dersom alt annet på motoren er i tipp-topp stand (tatt komptest?) vil jeg anbefale å kjøpe alt av tenningsdeler nytt på Volvo.

Brisendal
23/09/15, 20:34
Min erfaring med tenningsdeler fra mekonomen begrenser seg til pluggledninger, og der har jeg ikke mye godt å si...

Det å justere kamvinkelen er det samme som å justere stifteåpningen, men det er en annen måte å måle på. Det du gjør er å måle tiden stiftene er lukket, målt i grader på fordelerens omdreining. Fordelen med dette er at målingen tar høyde for slitasje i fordelerakslingen og eventuelle topper eller groper i stiftene ved å måle den faktiske tiden heller enn åpningen som teoretisk tilsvarer samme lukketid. Et analogt måleverktøy er å foretrekke da du justerer kamvinkelen mens du drar motoren på startmotoren, og justerer stiftene på vanlig måte mens du leser av resultatet. Volvo sier 62 pluss minus 3 grader. Fordelen med et analogt verktøy er at et digitalt vil blinke litt fram og tilbake, og du vil ikke like lett se i hvilken retning du skal skru for å nærme deg det resultatet du vil ha. Jeg ville sett meg om etter mekanikere med litt fartstid, de kan godt ha denne typen verktøy liggende fra de dager slikt var vanlig på verksteder.

Men som sekse sier kan det være verdt å bruke et kvarter på en kompresjonstest for å utelukke det først som sist.

Bomtenner den også dersom du lar den stå med choken litt på? For mager blanding kan være utløsende faktor for et tenningsanlegg som har gnist helt i grenseland av det som fungerer.

mjs
23/09/15, 21:50
Takk for svarene!
Når den er kald går den fint en kort stund. Den fusker selv med choken litt ute når varm.
I følge haynes boka står det at oljete plugger kan være tegn på slitte stempelringer (er litt oljete).
Sjekk av komp neste.

mjs
24/09/15, 16:36
Har funnet en 740 til vrakpant. B230a og 5 trinns kasse. Passer motor, gir, evt mellomaksel hvis det trengs?
Mener å ha lest at fordeler tar i torpedovegg..?

HansOla
24/09/15, 17:00
må ha fordeler på blokka, men fordeleraksling og fordeler fra b19 passer over, mener jeg. Ingen sak å bytte til det. kassa passer, men ikke mellomaksel. kassa har heller ikke speedouttak, så du vil miste speedometeret ditt. Bruk den som sitter i bilen fra før :)

Brisendal
25/09/15, 12:03
Fordeleren passer nok fysisk, men tenningskurven fra B19A er ikke kompatibel med B230A - fortenningen er ikke lik over hele turtallsregisteret.

Oljen på pluggene kan også komme fra slitte ventiltetninger, det kan du bekrefte dersom du har et koksbelegg på baksiden av ventilene på innsugssiden.

Jeg mistenker at kondensatoren i fordeleren din er defekt.

mjs
25/09/15, 12:58
I går justerte jeg større stiftåpning på øyemål. Har prøvd med forskjellige åpninger tidligere uten at det har blitt bedre. Men nå starter den og er greit kjørbar. Prøvde med tenningslampe å den står ved 15 merke på tomgang med vakuum av. Bilen bakker noe høyere enn før, å fusker av og til på høyt turtall. Skal tenning justeres lenger ned mot 10 grader? Har ikke mer å gå på, kan fordeler tas opp og flyttes eller roter jeg det til da?

Brisendal
25/09/15, 20:09
Tenning på din skal vel være 10-12 grader originalt, men du kan trygt stille det så høyt som mulig inntil det begynner å krangle. Har du ikke mer å justere på kan du uten problem flytte fordeleren et hakk for så å justere tenningen igjen.

mjs
25/09/15, 20:36
Takk til alle som har bidratt. Bilen har vært i bruk hele dagen i dag. Lukter sur eksos, men den går tilnærmet normalt.

Brisendal
27/09/15, 14:07
Litt hjelp skulle egentlig bare mangle - er det ikke derfor vi er her?

Sur eksos tyder på uforbrent bensin i eksosen, prøv deg med en siste finjustering av tenninga så skal du nok se om du ikke får det helt greit igjen ;)

medbakhjulstrekk
29/09/15, 20:36
tipper du bør sørge for at du har skikkelig gnist. sjekk alt fra coil til plugger. i fall du skulle ha behov så har jeg en b230a m tenning til salgs. billig. pm om du vil vite mer.