PDA

Vis full versjon : Kupevifte som ikke lar seg justere manuelt



jab010
14/09/15, 17:37
Justeringen av viftehastigheten på kupeviften min fungerer bare tidvis. Selv om jeg vrir på justeringshjulet vil den bare av og til øke eller minske viftehastigheten. Setter jeg den på automatisk fungerer vifte . Noen som har forslag til løsning. Tenkte å prøve å finne ut av dette selv, før jeg setter den inn for å lese av feilkoder.

holter
14/09/15, 19:03
Nå skriver du ikke hva type volvo du har - men måtte bytte justeringshjulet på en v70 for noen år siden med samme symptomer . Det plukket jeg av en vrakbil hos en hugger og var en enkel sak og kostet ikke noe særlig heller . Siden den virker ellers ville jeg tippet på at det er feilen , men fjerndiagnose er ikke enkelt :)

Runis
19/09/15, 20:22
hei,fant du ut av dett.har nemlig samme feil på en xc 70 2007 modell.hvordan bytter man evt justeringshjulet på klima enheten.

holter
19/09/15, 21:27
Har du en slik midkonsol så kommer du langt med denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=p2Y7JbShlTw - så fjerner du bare knappen til kupeviften og setter inn en ny - har du gamle typen midtkonsol ligger det flere videoer av det på youtube - der trenger en ikke fjerne hele konsolen . Det kan godt hende at justeringshulet ikke er så dyrt på billia -jeg kjøpte brukt , men kan hende det koster 10 tusen også -ville ikke forundre meg noe :) Legge til at han i videoen skiftet til et mer fancy pannel - så blir litt enklere en det han gjør , men var mer for og vise hvordan du fjerner midtkonsolen .

Runis
19/09/15, 22:11
hei,jeg har p2 karosseriet.men er det bare å ta av knappen der denn sitter,eller må man ut med panelet å fysisk åpne det for å bytte knappen

holter
19/09/15, 23:11
Om din bil er som denne må du ut med pannelet - http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=64460529 . Jeg tror jeg fant video på youtube hvordan jeg byttet justeringsjulet , men er 2 år siden jeg byttet og bilen var en 06 v70 med likt pannel som den jeg la med video av nå . Har du skrudd litt er dette en enkel sak -er ikke akuratt noen bilmekanikker jeg heller. Her er en video av gamle typen som går til 07 -var vel i 08 nye typen kom -har ikke hatt alle volvo modeller :) https://www.youtube.com/watch?v=XIorgtnduT8 og jeg fikk kun kjøpt hele enheten hos hugger , men ga vel 300 kr mener jeg . Som du ser av siste video er det enkelt og få ut varme enheten . Samme prosedyren på dem med blank ramme rundt stereo -varme enhet også . Jeg måtte heller ikke inn på volvo for og programmere noe etterpå.

Runis
24/09/15, 20:01
hei,har nå byttet komplett klimapanel i vår xc 70 2007 modell,kjøpte et brukt panel fra en identisk bil fra 2007.Feilen i det gammle panelet lå i selve justerings bryteren til viften.Kontaktet bilia om jeg trengte å laste in ny sofware for å få panelet til å virke i min bil,noe de bekreftet.
Byttet panelet å alt fungerer uten software update.Tenkte å dele dette,om evt andre får beskjed at de må inn til bilia for å få det til å virke ved bytte av panel.

4x4vinge
24/09/15, 20:19
Hei har mange ac panel liggende fra 2000 til 2007 mod tilsalgs

holter
24/09/15, 23:29
Trådstarter har om ikke annet muligheten nå med både tilbud om delen pluss oppskriften på og skifte den :) Til Runis - det er lenge siden jeg sluttet og stole på hva volvo verksteder sier - har spart mye penger på og lese forum her pluss og prøve først før en drar på et verksted og betaler masse penger for noe en ikke trenger og gjøre :)