PDA

Vis full versjon : Kjøling på D24Tic.



E.Winjum
10/09/15, 12:09
Hei!
Jeg lurer har en par spørsmål om kjølinga på D24Tic'en. Temp.måleren i instrumentet mitt fungerer ikke som det skal.. mistenkte giveren så fikk tak i en giver ifra england, men det hjalp ikke. Så kjøpte jeg ett instrument som måleren skulle virke på. Når jeg fyrte opp bilen med nye instrumentet så så alt lovenes ut, temp.måleren steig sakte men sikkert til midt på. Men 2 dager etter så stod den rett opp når jeg starta bilen. Hender den ligger i bunn, men ett lite kakk i dashbord så står den rett opp. Kan det tyde på feil på giver (aftermarket) eller er temp.måleren jeg kjøpte også kaputt?....

Andre spørsmålet:
Når åpner termostaten? Har bytta ut slurevifta med el.vifte fra B230 med AC og den er termostat styrt, den åpner ved 92 grader og skal kjøle ned til 87 grader om jeg ikke tar helt feil. Er denne her. (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Kontakter--givere/TERMOSTATGIVER-FOR-KJOLEVIFTE-2000024517/?artId=61580) Igår koblet jeg opp kontrollampe som lyser med engang vifta drar igang, og kontrollerte at det virka ved å jumpe termostaten. Jeg veit at den termostaten fungerer fordi jeg hørte vifta dro igang en par ganger mens jeg kjørte igår før jeg koblet opp lampa. Men når jeg kjørte hjem i natt så lyste den aldri. Stoppa en par ganger og kjente på slanger og vann, øvre radiatorslange var passe varm, nedre var så jeg kunne holde på den og vannet var passe lunkent.
Åpner termostaten slik at den lar vannet sirkulere og kjøle seg ned av den kalde lufta ute slik at vifta ikke "rekker" å starte? var maks 10 grader ute når jeg kjørte hjem. Når det var skikkelig varmt her ute for litt siden gikk vifta en god del.

Håper noen skjønner noe ta det jeg har kåla ned her og kan gi noen vettuge svar :)

E.Winjum
11/09/15, 09:38
Koblet opp biltema temperaturmåler igår, en slik (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Bil-instrumenter/Analoge-malere-O60-mm-2000034827/) en. Siden jeg måtte ha en skjøt på nedre slangen da jeg har byttet til radiator fra bensin med feil vinkel på koblingene så satte jeg temp.måleren der nede.
Vi skal til Våler imorra og testet da med vogna på slep, tempen steig til ca 92* før vifta slo inn og tente kontrollampa mi, vifta kjølta da helt ned til ca 60* før den steig sakte opp igjen. Fant også ut at releet til vifta var for liten så den brant seg når vi var på vi for å parkere vogna.
Koblet ut relee og kjørte da uten kjølevifte. Når jeg kjører så holder tempen seg på mellom 60-40* mens på tomgang så stiger den veldig. Noe sier meg at termostaten min ikke er helt med og at når den først åpner, så holder den seg åpen?

samaron
13/09/15, 12:00
Hvis kretsen bak speedometerhuset er lik som på 740, at den er fleksibel, så kan det være et nestenbrudd. Da får du høy motstand i lederen. Kan være lurt å måle om du har høy motstand eller ikke. Dette var hvertfall årsaken til at bensinmåleren i min 740 var "kaputt".