PDA

Vis full versjon : Ulyd i diff



trondms
09/09/15, 19:40
Hei
Sliter med ulyd i diff på min '95 Volvo 940 turbovogn

Har nå gått helt tom for ideér for hva som kan være problemet i diffen min.
Under akselerasjon og jevn gass høres ikke noe lyd, men med engang jeg slipper gassen og ved motorbrems høres en forferdelig, ikke rumling som i lagerlyd, men mere mekanisk lyd som minner om tannhjulslyd, så det jeg frykter er at pinjongen og kronhjulet ikke er på stilling.

Jeg har nå skiftet:
-girkasse
-mellomakselkryss
-mellomaksellager
-alle foringer i bakstilling
-montert Detroit True Track
-skiftet hjullager
-alle lager i diffen

Det begynte med at det ble noen rundinger i førstegir(har vært utallige tidligere), og fortsatte å kjøre som normalt, og etterhvert kom det som nevnt en mekanisk tannhjul mot tannhjulslyd, parkerte bilen på verkstedet på jobb. Åpnet lokket på diffen noen dager senere og så stålbiter og konkluderte med at diffen er gåen og at det var den som kunne til lyden. Bestilte meg ei truetrac sperre fra summit og demonterte diffen mens jeg venta på varene. Bestilte meg shims og lager fra volvo samtidig så jeg hadde det klart. Diffen kom og jeg monterte sammen, hadde for lite shims, men takket være et lokalt mekanisk verksted fikk jeg de til å lage noen shims i forskjellige dimensjoner. Renset og vasket og sjekket at alt var bra innvendig i diffhuset, noe som det var. Monterte sammen med noenlunde riktig forspenn og klaring. Hadde på farge på kronhjul og så greit ut. Lager i pinjong ble også skiftet da disse var også mistenkt å være synderen. Brukte opp samme shims og spennhylse, monterte sammen og skrudde mutter til på samme plass som før for å ikke skipple dette. Fylte opp med LSD olje og prøvekjørte, og samme lyden er der ennå.

Noen som har vært borti lignende??
Som sagt så mistenker jeg kronhjulet og pinjongen ikke har riktig inngrep, men har vært oppe med lokket for å sjekke etter spon og sjekket etter unormal slitasje på kronhjulet, ser ikke det pøkk! Heldigvis jobber jeg som bilmekaniker, men fytti så frustrerende det er å ikke finne ut av det. Samtidig er ikke arbeidslysta til å jobbe med egen bil etter å skrudd hele dagen like stor som før

Her høres lyden idet jeg slakker av og trår inn clutch.
http://youtu.be/7GnL2Nrx7EA

Tips mottas med stor takknemlighet!